Testresultat läcker för RTX 5090

Permalänk

Hogupplost VR-gaming ar ju anda lite av en niche. Blir spannande att se dock vad skillnaden mellan 5080 och 5090 blir. For normal 4k-gaming med ett par fakade frames har och dar kanske 5080 kommer att passa ganska bra.

Permalänk
Medlem
Skrivet av blunden:

Nja, det är 30% ökning för ca 25% högre pris. Ingen fantastisk ökning sett ur den synvinkeln. För de som kan utnyttja den prestandan så kan det ju absolut vara värt det dock.

För mig skulle det dock vara ännu värre, en 30% ökning för ca 35% högre pris då jag köpte mitt 4090FE för 20790:-. Jag lyckades förmodligen pricka in det lägsta "msrp" Nvidia hade på 4090 här i Sverige, så kanske inte helt representativ för 4090-ägare, men det gör det oavsett i stort sett omöjligt att ens tänka tanken att uppgradera då jag åtminstone inte vill gå bakåt i fps/krona.

Permalänk
Medlem
Skrivet av meanh:

För mig skulle det dock vara ännu värre, en 30% ökning för ca 35% högre pris då jag köpte mitt 4090FE för 20790:-. Jag lyckades förmodligen pricka in det lägsta "msrp" Nvidia hade på 4090 här i Sverige, så kanske inte helt representativ för 4090-ägare, men det gör det oavsett i stort sett omöjligt att ens tänka tanken att uppgradera då jag åtminstone inte vill gå bakåt i fps/krona.

@meanh och denna 30% ökning är med dlss på.
Ren raster prestandan blir nog inte så hög.

Det bästa är att inte haka upp sig på dessa siffror utan vänta på riktiga tester 🙂.

Jag slog till på ett 4090 tuf häromdagen för 18k då de verkade sälja ut lager .
Se om jag stannar kvar på den eller köper 5090 om siffrorna blir extra bra.

5080 känns lite meh med 16Gb ram om det blir lite halv kraftigt och man vill dra på ögongodis och då slukas det.

Visa signatur

Asus Tuf Gaming X670E-Plus - Amd 9800X3D - Noctua D15 Chromax Black - Corsair 6000MHz cl30 - Asus 7900xtx Tuf - Asus Rog Thor 850W 80+ Platinum - Sound Blaster AE-9 - Asus 26.5" ROG Swift PG27AQDM OLED 240Hz

Permalänk
Datavetare

Ta detta med en liten nypa salt då 5000-serien inte är ute än, baserat på senaste 5000-siffror jag hittade

GPU

RT TFLOPS

Tensor Core TOPS

CUDA Cores

Memory

RTX 5090

318

3,352

21,760

32 GB GDDR7

RTX 5080

171

1,801

10,752

16 GB GDDR7

RTX 4090

191

1,321

16,384

24 GB GDDR6X

RTX 4080

113

780

9,728

16 GB GDDR6X

RTX 3090

69

320

10,496

24 GB GDDR6X

RTX 3080

58

238

8,704

10 GB GDDR6X

Rätt uppenbart att fokus för Blackwell är tensor-kärnorna, där är gen-over-gen ökningen rätt mycket 2x kontra motsvarande CUDA-kärnorkapacitet.

Men även RT-kärnorna har fått ett lyft. Inte lika stort som mellan Ampere till Ada Lovelace, men rätt mycket ett lyft på ca 50 % kontra motsvarande CUDA-kärnorkapacitet.

Det som kan ge ett litet extra lyft i "raster-prestanda" över vad ser i antalet CUDA-kärnor är övergången till GDDR7. De fall som är begränsade av minnesbandbredd mer än "compute" kommer se lite extra boost även med samma antal CUDA-kärnor.

Och kan egentligen ovan förvåna någon? Hypen just nu är kring AI. Givet också att Nvidia faktiskt verkar gjort rejält förbättring av DLSS med övergång från CNN till visual transformer modell kommer ju tensor-kärnorna vara viktigare framåt.

Ska man tro Nvidia här verkar det som visual transformers må vara dyrare (kräver ca 4x mer "compute"), men de är en bättre match för vad tensorkärnorna är bra på vilket verkar vara orsaken att den modellen även kan användas på tidigare modeller (fast där kommer det kosta mer FPS relativt sett p.g.a. lägre tensor-kapacitet).

Blir spännande att se testerna. Förhandsvisningarna av visual transformers pekar ju på att det är en kraftig förbättring över det som verkar vara största kritiken mot DLSS: potentiell ghosting / smearing.

Glaset halvtomt: men raster då, jag bryr mig bara om raster!!!
Glaset halvfullt: Nvidia vet att deras största styrka är programvara, de fortsätter "work smarter, not harder" och det ser lovande ut

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pantburk:

@meanh och denna 30% ökning är med dlss på.
Ren raster prestandan blir nog inte så hög.

Det bästa är att inte haka upp sig på dessa siffror utan vänta på riktiga tester 🙂.

Jag slog till på ett 4090 tuf häromdagen för 18k då de verkade sälja ut lager .
Se om jag stannar kvar på den eller köper 5090 om siffrorna blir extra bra.

5080 känns lite meh med 16Gb ram om det blir lite halv kraftigt och man vill dra på ögongodis och då slukas det.

Fast artikeln som vi kommenterar på säger ju att det är ca 30% i geekbench, det är väl ändå utan dlss?

Citat:

Jämfört med förra generationens RTX 4090 är det 33 procent snabbare med Vulkan och 12 procent snabbare med OpenCL

Visa signatur

Stationär: Core i9 13900k | Asus X790 ROG Strix Gaming-F | 32GB DDR5 | GeForce RTX 5090 | Lian Li PC-O11 dynamic evo
Laptop: Macbook Pro 16" | Apple M1 Max

Permalänk
Medlem
Skrivet av MaxieTheHatter:

Fast artikeln som vi kommenterar på säger ju att det är ca 30% i geekbench, det är väl ändå utan dlss?

@MaxieTheHatter det är med dlss

Visa signatur

Asus Tuf Gaming X670E-Plus - Amd 9800X3D - Noctua D15 Chromax Black - Corsair 6000MHz cl30 - Asus 7900xtx Tuf - Asus Rog Thor 850W 80+ Platinum - Sound Blaster AE-9 - Asus 26.5" ROG Swift PG27AQDM OLED 240Hz

Permalänk
Datavetare
Skrivet av Pantburk:

Geekbench GPU-tester är väl enbart GPGPU-tester?

DLSS är bara applicerbart på grafik, inte på GPGPU. Eller har GB-gänget lagt till fler GPU-tester nyligen?

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem

Som sagt det är bäst att vänta på tillförlitliga tester 🙂

Visa signatur