Testresultat läcker för RTX 5090

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jagers:

fel, fel, fel, och åter fel, denna myt, vart kom den från, hur uppstod den, varför är folk så okunniga, orkar inte....

Indeed.
VRAM kravet har mer med spelet att göra än upplösningen.
Kört 4k i mååånga år nu (sedan 10 serien) och har inte haft några problem att orka med att driva det.
Men man måste ju såklart ratta lite på inställningarna, ultra-super-extra-++-hyper inställningen kanske inte är den optimala.
Upplösningen i sig kompenserar ju för mycket dock, AA blir mindre viktigt t.ex.
Men jag kör hellre på medium i 4k än ultra i 2k, allt ser ju suddigt ut i 2k oavsett inställningar

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swedishchef_90:

6000 serien? Amds? Eller menar du Nvidias om 24 månader?

Angående amd så är ju 9070xt ryktet korrekt ca 30-40% uplift mellan 7800 xt - >9070xt
eller menar du UDNA som kommer härnäst?

För det är ju ingen enorm uppgradering egentligen..

5000 korten presterar identiskt med 4000 korten sätt till deras storlek, kombinera det med att alla 5000 kort förutom 5090 är bara en aning "större" gör att prestanda hoppen lär vara minimala. Jämför det med AMD där 9070xt är aningen större än 7800 xt men ryktar prestera allt från strax över ett 7900xt till bättre än 7900xtx gör att amd har uppenbarligen gjort något som ökat prestandan marknad jämfört med nvidia som inte gjort något alls.

Så om man sedan kombinerar det med ryktade priset på 9070 XT är under 5070 så kommer amds toppkort prestera minst som ett 5070 Ti men kosta mindre än ett 5070 (något marknaden behöver enormt mycket just nu).

Så 5000 serien ser ut att bli en enorm besvikelse om man nu inte är positiv till allt ai tjafs och kan leva med dlss, vilket lämnar allt hopp om vettiga kort för bra pris hos AMD. Nu tror jag själv att ryktena angående amds kort inte riktigt kan stämma, men man kan alltid hoppas! Är ändå mer eller mindre exakt just detta amd behöver göra för att ta marknadsdelar..

Ända negativa med detta skulle i sånt fall vara att Intel tyvärr skulle få det extremt svårt, speciellt med tanke på alla problem dom haft efter release och kan riskera göra Battlemage otroligt kortlivad generation som inom några månader blivit meningslösa. Vilket är otroligt synd då en 3e aktör skulle också vara otroligt bra för marknaden och celestial är fortfarande väldigt långt bort.

Visa signatur

here we go!

Permalänk
Medlem
Skrivet av norrby89:

5000 korten presterar identiskt med 4000 korten sätt till deras storlek, kombinera det med att alla 5000 kort förutom 5090 är bara en aning "större" gör att prestanda hoppen lär vara minimala. Jämför det med AMD där 9070xt är aningen större än 7800 xt men ryktar prestera allt från strax över ett 7900xt till bättre än 7900xtx gör att amd har uppenbarligen gjort något som ökat prestandan marknad jämfört med nvidia som inte gjort något alls.

Så om man sedan kombinerar det med ryktade priset på 9070 XT är under 5070 så kommer amds toppkort prestera minst som ett 5070 Ti men kosta mindre än ett 5070 (något marknaden behöver enormt mycket just nu).

Så 5000 serien ser ut att bli en enorm besvikelse om man nu inte är positiv till allt ai tjafs och kan leva med dlss, vilket lämnar allt hopp om vettiga kort för bra pris hos AMD. Nu tror jag själv att ryktena angående amds kort inte riktigt kan stämma, men man kan alltid hoppas! Är ändå mer eller mindre exakt just detta amd behöver göra för att ta marknadsdelar..

Ända negativa med detta skulle i sånt fall vara att Intel tyvärr skulle få det extremt svårt, speciellt med tanke på alla problem dom haft efter release och kan riskera göra Battlemage otroligt kortlivad generation som inom några månader blivit meningslösa. Vilket är otroligt synd då en 3e aktör skulle också vara otroligt bra för marknaden och celestial är fortfarande väldigt långt bort.

Jag vart mer fundersam om varför du skrev 6000 serien 😊 men jag tror också att 9070xt kommer vara under vad det ryktet sagts (4080 super prestanda), iaf om det är ett 499$ kort.

Jag tror amd får ett stort problem med prissättning pga Nvidias sänkning av msrp på mellanklassen.

Men oavsett vad så har amd verkligen en konstig release av korten om de skippar presentation på CES och sen har presentation 23e och släpper korten 24e (om man skall tro den där danska siten)

Medan nya rykten säger att amd skall hålla släppet tills kinesiska nyåret och släppa de ihop med 5070 batchen

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 4x Noctua A14x25 2xT30, 1x Noctua A12x25, 3x ek loop

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swedishchef_90:

Jag vart mer fundersam om varför du skrev 6000 serien 😊 men jag tror också att 9070xt kommer vara under vad det ryktet sagts (4080 super prestanda), iaf om det är ett 499$ kort.

Jag tror amd får ett stort problem med prissättning pga Nvidias sänkning av msrp på mellanklassen.

Men oavsett vad så har amd verkligen en konstig release av korten om de skippar presentation på CES och sen har presentation 23e och släpper korten 24e (om man skall tro den där danska siten)

Medan nya rykten säger att amd skall hålla släppet tills kinesiska nyåret och släppa de ihop med 5070 batchen

Såklart felskrivet av mig, ska vara 5000 serien.

Men med tanke på att ett 5070 Ti inte lär vara bättre än ett 4080 så lär Nvidias sänkning snarare bli ganska orelvant, även om ryktena om 9070 XT inte stämmer så lär kortet ligga ganska onpar med 5070 Ti snarare än 5070, vilket hade varit en enorm fördel för AMD om kortet kostar samma som 5070.

Allt återstår att se och förhoppningsvis får vi veta under dom kommande två veckorna. Men allt lutar åt att nvidia blir en besvikelse och AMD har en riktig chans! Tror dock att om ett 9070 XT presterar som ett 5070 Ti så kommer drt även kosta lika mycket och vi sitter kvar med en besvikelse från både det gröna och det röda laget.

Visa signatur

here we go!

Permalänk
Medlem
Skrivet av norrby89:

Såklart felskrivet av mig, ska vara 5000 serien.

Men med tanke på att ett 5070 Ti inte lär vara bättre än ett 4080

Går man bara på teoretiska siffror så kommer 5070TI vara anningens snabbare än 4080S.
Likvärdig fillrate, aningens sämre tensor prestanda men betydligt högre minnesbandbredd.
Så om 5070TI blir intressant eller inte hänger ju på vilket pris det får i handeln.
Om man skall gå efter de senaste releaserna så kan man ju inte gå efter MSRP

Men jag tror nog det är bäst att vänta på riktiga recensioner innan vi vet.
Och med "riktiga" menar jag inte de som kommer direkt vid release utan de som kommer ett par dagar senare när korten verkligen testats.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ryzer:

MÅNGA! Hade 5080 släppts med 20gb + VRAM hade det varit en annan sak, nu är 4k spelare mer eller mindre tvungna att gå på 5090.

Det där är en rätt tröttsam myt.
Nån visar att det på enstaka spel är möjligt att allokera mer än 16GB. Vips så blir det att man måste ha mer än 16GB annars är det kört. Märkligt att folk har så bråttom till worst case slutsatser.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ipac:

Det där är en rätt tröttsam myt.
Nån visar att det på enstaka spel är möjligt att allokera mer än 16GB. Vips så blir det att man måste ha mer än 16GB annars är det kört. Märkligt att folk har så bråttom till worst case slutsatser.

Så är det alltid. Folk använder inte ögonen för att själv berömma hur mycket "ögongodis" man behöver. Varje spel / motor beter sig unikt. Vissa spel skiljer t.ex. skuggor från medium till high knappt något. Andra är medium 8-bitars kant-fest och high silkeslent. Endå så blir det precis som du säger. Det KAN dra mer än 16GB och då skriker alla, fasten kanske sanning är att tar man bort det absolut sista i inställningar så sjunker usage med 50%.

Visa signatur

Macifierad militant mactivist....
"Why join the navy if you can be a pirate?" - Steve Jobs

Permalänk
Medlem
Skrivet av norrby89:

Det är ju lite lättare att göra prestandahopp (om man nu kan kalla det så när dom inte ens slår sina egna kort) när man är 1-2 generationer efter. För att inte fortsätta tappa marknadsandelar och vinstmarginal behöver AMD mer än att just så pass matcha Nvidias prestanda/krona med en total avsaknad av RT prestanda.
Att Nvidias framsteg denna generation är större och mer sammanlänkade kretsar är ingen nyhet, tyvär inte så hett för gamers.

Permalänk
Medlem
Skrivet av norrby89:

Vi får väl se när nästa runda av moderna PC spel kommer. Black State, Doom: The Dark ages osv. Kommer AMD's kort kunna spela dessa på settings gamers är nöjda med? Kommer kunderna som vanligt betala en slant mer för att köra Nvidia? Det får framtiden utvisa, men det är inte självklart att AMD har en guld-hand här. Priset är en sak, men sedan måste det fungera till det man vill göra också.

Skrivet av norrby89:

Det är just DLSS och allt AI-tjafs, även RT som gör att spelen blir en eller två generationer snyggare på det gröna laget. 4000 serien kommer nog räcka ett par år till, men hur ser det ut med Radeon? Kommer det bli mer spel likt Indiana Jones där man inte ens kan slå på max settings på splajans nya Radeon kort? Med rätta också, hade man kunnat slå på max settings på Radeon hade spelet blivit dubbat som icke optimerat vilket det absolut inte är.

Skrivet av norrby89:

Intel lyckades göra en launch där korten flög av hyllorna, då har man lyckats med något och bara det är värt en guld-medalj. Vi får se hur dom kan ta det här vidare men det är en framgång jämfört med Alchemist.

Visa signatur

- 5090

Permalänk
Medlem
Skrivet av Maximo:

Det är ju lite lättare att göra prestandahopp (om man nu kan kalla det så när dom inte ens slår sina egna kort) när man är 1-2 generationer efter. För att inte fortsätta tappa marknadsandelar och vinstmarginal behöver AMD mer än att just så pass matcha Nvidias prestanda/krona med en total avsaknad av RT prestanda.
Att Nvidias framsteg denna generation är större och mer sammanlänkade kretsar är ingen nyhet, tyvär inte så hett för gamers.

Är fortfarande något jag inte förstår, AMD 1-2 generationer efter? Sure med RT aktivera ligger dom EN generation efter (dock i högre upplösning så presterar dom bättre än motsvarande nvidia kort i samma prisklass i flera spel) men att sedan ens se RT som relevant om dom ligger efter eller inte är på tok för tidigt, speciellt med tanke på att säkert nästan hälften av alla spel med rt i sin helhet har ett stort prestanda tapp med RT aktiverat utan någon direkt bättre grafisk fördel (flera fall då det med rt ser sämre ut)

Samt vadå matcha? Allt tyder just nu på att AMD sätt till raster ligger en generation föra sätt till fps/krona, vilket i slutändan är det som räknas. RT i all ära men när inte ens kommande generationens toppkort kan utnyttja RT fullt ut native 4k så känns RT inte direkt relevant, speciellt inte med tanke på hur otroligt dåligt det är implementerat i hälften av spelen där den grafiska fördelen med RT inte överväger dom grafiska nackdelarna RT skapar.

Realistisk ljussättning är inte intressant om det medför en stor degradering i detalj, popins osv som det gör idag i många tittlar. Skulle rekommendera dig att kolla på hardware unboxed's videos om det hela.

Visa signatur

here we go!

Permalänk
Medlem

Jag tror att den största procentuella ökningen mot 4090 kommer man se inom deep learning. Antalet tensor cores har nästan fördubblats, och DL beräkningar är väldigt beroende av dessa. Någon som känner till läckor eller officiell info om detta?

Permalänk
Medlem
Skrivet av norrby89:

Är fortfarande något jag inte förstår, AMD 1-2 generationer efter? Sure med RT aktivera ligger dom EN generation efter (dock i högre upplösning så presterar dom bättre än motsvarande nvidia kort i samma prisklass i flera spel) men att sedan ens se RT som relevant om dom ligger efter eller inte är på tok för tidigt, speciellt med tanke på att säkert nästan hälften av alla spel med rt i sin helhet har ett stort prestanda tapp med RT aktiverat utan någon direkt bättre grafisk fördel (flera fall då det med rt ser sämre ut)

Samt vadå matcha? Allt tyder just nu på att AMD sätt till raster ligger en generation föra sätt till fps/krona, vilket i slutändan är det som räknas. RT i all ära men när inte ens kommande generationens toppkort kan utnyttja RT fullt ut native 4k så känns RT inte direkt relevant, speciellt inte med tanke på hur otroligt dåligt det är implementerat i hälften av spelen där den grafiska fördelen med RT inte överväger dom grafiska nackdelarna RT skapar.

Realistisk ljussättning är inte intressant om det medför en stor degradering i detalj, popins osv som det gör idag i många tittlar. Skulle rekommendera dig att kolla på hardware unboxed's videos om det hela.

AMD ligger i bästa fall på samma nivå pris/fps om man bortser från att RT stöd helt saknas vilket är ganska självklart, RT prestanda kostar. Jag vet inte om du pratar om rykten för 9070 eller om nuvarande generation men jag pratar om nuvarande generation och vad som måste ske framöver för AMD. Nya 90xx korten kanske är magiska vad vet jag men jag tvivlar på det förns jag ser det.

Permalänk
Medlem

Verkar som 4070 ti super är det bästa valet även efter 50xx släpps. Prestanda ökningen på 50xx är ju helt och hållet patetiskt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lussarn:

Vi får väl se när nästa runda av moderna PC spel kommer. Black State, Doom: The Dark ages osv. Kommer AMD's kort kunna spela dessa på settings gamers är nöjda med? Kommer kunderna som vanligt betala en slant mer för att köra Nvidia? Det får framtiden utvisa, men det är inte självklart att AMD har en guld-hand här. Priset är en sak, men sedan måste det fungera till det man vill göra också.

"Kommer AMD's kort kunna spela dessa på settings gamers är nöjda med"
Vänta nu, om ett AMD kort för 5000kr presterar som ett Nvidia kort som kostar 8000kr hur är då detta relevant? Sure RT osv.. men hur viktigt är detta för den stora skalan? Merparten enligt steam (gillar inte denna statestik men är den ända vi har) sitter på RTX 3060, ett kort som inte direkt ger någon vettig RT upplevelse, detta om något bevisar att RT är långt ifrån att spela någon roll.

Samt DLSS, ända anledningen till att det används så pass mycket är för att det är på som standard i många spel, säkerligen något Nvidia har som "krav" då dom vet att den stora skalan aldrig någonsin rör inställningar i spel.

Skrivet av Lussarn:

Det är just DLSS och allt AI-tjafs, även RT som gör att spelen blir en eller två generationer snyggare på det gröna laget. 4000 serien kommer nog räcka ett par år till, men hur ser det ut med Radeon? Kommer det bli mer spel likt Indiana Jones där man inte ens kan slå på max settings på splajans nya Radeon kort? Med rätta också, hade man kunnat slå på max settings på Radeon hade spelet blivit dubbat som icke optimerat vilket det absolut inte är.

Well något som är beroende av okunniga som aldrig rör inställningar i spel är inget man kan ha som grund när man påstår att en är x generationer framför en annan enligt. Speciellt inte sånt som RT där det i vissa tittlar medför lägre prestanda utan att ge några grafiska fördelar (inte som är värda tappet i prestanda iallafall)

Samt indiana jones, är det inte där som 7900xtx mer eller mindre matchar RTX 4090 i 1440p? och slår 4090 i 1% low, ett kort som är vadå, 10 000kr billigare? Sure 1080p med såna kort är kanske inte relevant men 1440p är det utan tvekan! så i ditt exempel i 1440p så är det snarare AMD som är det bättre valet i 1440p.
7900xtx likvärdigt med 10 000kr dyrare RTX 4090
7900xt närmare 4080 super än 4070 ti (båda korten flera tusen kr dyrare)
7800xt kostar närmare 4060 ti men presterar närmare 4070

ditt exempel är intressant och inte det ända där AMD är bättre än nvidia med RT aktiverat, lite konstigt bara att du använder det som exempel.

Skrivet av Lussarn:

Intel lyckades göra en launch där korten flög av hyllorna, då har man lyckats med något och bara det är värt en guld-medalj. Vi får se hur dom kan ta det här vidare men det är en framgång jämfört med Alchemist.

Yes dom gjorde, deras limited edition kort sålde som smör konstigt nog även fast dom sätt till prestanda per krona knappt va bättre än dom korten vi har idag, och hade dagens kort haft kvar sin prislapp dom hade i höstas så hade det nog sätt annorlunda ut. Men vad hjälper det om dom har en bra launch och sen två år där dom ligger och samlar dam på hyllorna? Speciellt med dom problem Intel har just nu överlag.

B580 blev hyllade när dom kom, kolla istället på b570 så är det lite delade meningar där ute. Samt ända anledningen till att B580 lyckades är nog just för hur otroligt mycket alla på sociala medier hyllade korten, för att sedan inse att dom kanske inte riktigt va så bra som vi trodde, men då är det redan försent.

Sen hoppas jag innerligt att dom lyckas, även om jag anser att dom inte riktigt förtjänar all positivitet dom fått med Battlemage. Men ändrar inte att det är en ENORM förbättring jämfört med Alchemist korten och att dom gick från orelevanta till relevanta, frågan är dock hur länge dom kan hålla sig där.

Visa signatur

here we go!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Maximo:

AMD ligger i bästa fall på samma nivå pris/fps om man bortser från att RT stöd helt saknas vilket är ganska självklart, RT prestanda kostar. Jag vet inte om du pratar om rykten för 9070 eller om nuvarande generation men jag pratar om nuvarande generation och vad som måste ske framöver för AMD. Nya 90xx korten kanske är magiska vad vet jag men jag tvivlar på det förns jag ser det.

gör dom? du är medveten om att i tillexempel Indiana jones i 1440p så presterar 7900xtx likvärdigt med 10 000kr dyrare 4090.

7900xt som just nu kostar strax under 9000kr presterar i 1440p och 4k bättre än 4070 ti som kostar 11 000kr

Detta i en tittel där RT inte går att stänga av.

Samt är inte det ända RT spelet där AMD rent av piskar Nvidia i högre upplösning. Sure dom ligger efter, men några 1-2 generationer är det då inte för då hade dom resultaten varit omöjliga.

Så att påstå att 90x0 korten måste vara magiska är bara dumt eller skrivet då du helt enkelt inte har koll. Samt Bortser man från RT så ger AMD bättre prestanda per krona över hela marknaden och har gjort i flera år nu, problemet AMD har är Mindshare och inget annat, dom hade exakt samma problem på CPU sidan, skilladen va att deras motståndare där stog och trampa vatten medans Nvidia gör allt för att hålla kvar sin position.

Visa signatur

here we go!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jagers:

fel, fel, fel, och åter fel, denna myt, vart kom den från, hur uppstod den, varför är folk så okunniga, orkar inte....

Enkelt, folk tror att ALLA köper dom dyraste korten bara för att alla streamers gör det och för att många tech intresserade gör det (som här på sweclockers)

Det dom inte förstår är att det är en minoritet, en piss i rymden sätt till hela marknaden.

Visa signatur

here we go!

Permalänk
Medlem
Skrivet av norrby89:

gör dom? du är medveten om att i tillexempel Indiana jones i 1440p så presterar 7900xtx likvärdigt med 10 000kr dyrare 4090.

Benchmarks settings fungerar på lowest common denominator, alltså så det över huvud taget startar på 7900XTX i det här fallet. Ser ingen anledning till att spela spelet så på ett 4090. Kör full pathtracing 3440x1440 DLLS/Q FG. Ränner omkrking i Giza nu med 140 fps.

Men det är inte vad du och jag tycker som är viktigt, utan vad marknaden säger. Min senaste stint av hårdvaruintresse har varit sen typ 1000 serien och redan då skulle Vega ändra på dalande siffror, men det går bara utför för varje generation. Jag vill se den där skillnaden, vad är det som gör att AMD just denna gång kommer lyckas, och jag är inte övertygad. Ännu ser jag det vanliga, 20% biligare, en massa försvarstal om varför raytracing och DLSS inte är viktigt (och AI nu då), det är en strategi som inte fungerar.

Visa signatur

- 5090

Permalänk
Medlem
Skrivet av norrby89:

7900xt som just nu kostar strax under 9000kr presterar i 1440p och 4k bättre än 4070 ti som kostar 11 000kr

Samt är inte det ända RT spelet där AMD rent av piskar Nvidia i högre upplösning. Sure dom ligger efter, men några 1-2 generationer är det då inte för då hade dom resultaten varit omöjliga.

Så att påstå att 90x0 korten måste vara magiska är bara dumt eller skrivet då du helt enkelt inte har koll. Samt Bortser man från RT så ger AMD bättre prestanda per krona över hela marknaden och har gjort i flera år nu, problemet AMD har är Mindshare och inget annat, dom hade exakt samma problem på CPU sidan, skilladen va att deras motståndare där stog och trampa vatten medans Nvidia gör allt för att hålla kvar sin position.

Indiana Jones spelet hade inte full rt mode vid swec testet dock.
låg rt klarar amd absolut då det inte kräver mycket alls av hårdvaran utan mer ren raster

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 4x Noctua A14x25 2xT30, 1x Noctua A12x25, 3x ek loop

Permalänk
Medlem
Skrivet av Selmalagerlöf:

instämmer, sett till det stora hela så kommer 5090 vara en försvinnande liten del av den totala försäljningen.
Om jag var tvungen att betta min högre pungkula så hade jag sagt att en stor majoritet kommer köpa kort i prisklass mellan 2-5k.

edit:
Fan.. t.o.m. köpa en APU och köra på den istället för en dedikerad GPU.

Det är väl inget konstigt med att dom flesta inte har råd att punga ut 30000kr för en GPU, det har absolut inget att göra med hurvida 16Gb är skäligt för ett 15000kr kort och ännu mindre har det att göra med grafikkort i 2k klassen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lussarn:

Benchmarks settings fungerar på lowest common denominator, alltså så det över huvud taget startar på 7900XTX i det här fallet. Ser ingen anledning till att spela spelet så på ett 4090. Kör full pathtracing 3440x1440 DLLS/Q FG. Ränner omkrking i Giza nu med 140 fps.

Men det är inte vad du och jag tycker som är viktigt, utan vad marknaden säger. Min senaste stint av hårdvaruintresse har varit sen typ 1000 serien och redan då skulle Vega ändra på dalande siffror, men det går bara utför för varje generation. Jag vill se den där skillnaden, vad är det som gör att AMD just denna gång kommer lyckas, och jag är inte övertygad. Ännu ser jag det vanliga, 20% biligare, en massa försvarstal om varför raytracing och DLSS inte är viktigt (och AI nu då), det är en strategi som inte fungerar.

Okej men med den logiken så köra AMD över Nvidia i alla spel som inte har stöd för DLSS och frame gen och ligger där flera generationer före Nvidia då vi även måste aktivera Fluid motion frames för AMD kort i alla jämförelser (då det fungerar i ALLA spel). liksom hell mitt 7900xt är med den logiken bättre än ett 4090 då jag får mer FPS i Tarkov med mitt AMD kort än vad ett mer än dubbelt så dyrt Nvidia kort kan drömma om att få, speciellt med tanke på att det finns ett tak på hur många fps man kan få i spelet (som går att komma över med Fluid motion frames) Och även spel som Squad, så får jag med allt på max i 4k så får jag markant högre fps än vad som är möjligt med ett 4090.

Problemet är att vi har två aktörer på marknaden, ska vi jämföra så anser jag iallafall att man gör det på lika villkor vilket idag är Native, sen utöver det så finns det bonus funktioner men det är bonusar och inget annat.

Visa signatur

here we go!

Permalänk
Medlem
Skrivet av norrby89:

Ska du spela i 1440p utan raytracing så skulle ingen rekommendera ett 4090......

AMD var "ikapp" Nvidia ett tag under 2000/3000 serien eftersom Nvidia "gimpade" sina kort med nya RT kärnor. 6år senare är Nvidia världens största företag på börsen medans AMD återigen är i panikmode, tydligen var det ingen långsiktig strategi att satsa på miningmarknaden... Ryktas till och med om att nya FSR ska vara låst till dom nya korten lol.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Maximo:

Ska du spela i 1440p utan raytracing så skulle ingen rekommendera ett 4090......

AMD var "ikapp" Nvidia ett tag under 2000/3000 serien eftersom Nvidia "gimpade" sina kort med nya RT kärnor. 6år senare är Nvidia världens största företag på börsen medans AMD återigen är i panikmode, tydligen var det ingen långsiktig strategi att satsa på miningmarknaden... Ryktas till och med om att nya FSR ska vara låst till dom nya korten lol.

Beror väll på vad man spelar? Vill man maxa dom snyggaste/nyaste mest krävande spelen på sin nya 27" oled som amn köpt för 6000 - 8000 kr och samtidigt utnyttja deras högra uppdsteringsfrekvens så måste man ha det absolut bästa..

Yes nvidia är störst på börsen på grund av mining och nu ai (inte gaming, det är snarare något som håller dom tillbaka) dvs nvidia förlorar enorma summor pengar för varje konsument kort dom säljer jämfört med om dom använt dom noder a för ai kort istället. Sen är amd i panikmode? Sen när då? Dom totalt kör över Intel på server marknaden, dom har tagit igen på bärbara segmentet och är bara en tidsfråga innan dom tar över från Intel där också, dom äger konsol marknaden (utöver switch då men Nintendo är idag en marknad försig mer eller mindre).

Så vart har AMD panik?

Och nej ryktas inte att nya fsr är låst till nya generationen, AMD sa att fsr 4 det till en början kommer till nya korten och eventuellt till nuvarande i framtiden, precis som nvidia med deras stora nyhet denna generation BARA kommer till 5000 korten, precis som med 4000 serien... Så varför är det så illa för AMD men inte nvidia?

Grejen med alla dessa funktioner är att det är bonusar och precis som med g-sync/freesync så kommer det med tiden bli en gemensam standard! Fram tills dess så har alla sina för och nackdelar.

Visa signatur

here we go!

Permalänk
Medlem
Skrivet av norrby89:

Beror väll på vad man spelar? Vill man maxa dom snyggaste/nyaste mest krävande spelen på sin nya 27" oled som amn köpt för 6000 - 8000 kr och samtidigt utnyttja deras högra uppdsteringsfrekvens så måste man ha det absolut bästa..

Yes nvidia är störst på börsen på grund av mining och nu ai (inte gaming, det är snarare något som håller dom tillbaka) dvs nvidia förlorar enorma summor pengar för varje konsument kort dom säljer jämfört med om dom använt dom noder a för ai kort istället. Sen är amd i panikmode? Sen när då? Dom totalt kör över Intel på server marknaden, dom har tagit igen på bärbara segmentet och är bara en tidsfråga innan dom tar över från Intel där också, dom äger konsol marknaden (utöver switch då men Nintendo är idag en marknad försig mer eller mindre).

Så vart har AMD panik?

Och nej ryktas inte att nya fsr är låst till nya generationen, AMD sa att fsr 4 det till en början kommer till nya korten och eventuellt till nuvarande i framtiden, precis som nvidia med deras stora nyhet denna generation BARA kommer till 5000 korten, precis som med 4000 serien... Så varför är det så illa för AMD men inte nvidia?

Grejen med alla dessa funktioner är att det är bonusar och precis som med g-sync/freesync så kommer det med tiden bli en gemensam standard! Fram tills dess så har alla sina för och nackdelar.

Det är faktiskt bekräftat att det är låst till 9070 serien just nu.
Det försöker hitta en lösning att köra det på äldre kort men vill inte lova något.

"Now, FSR 4 is an interesting point in the interview. AMD took a page out of Nvidia’s playbook this time around and made FSR 4 an RX 9000 series exclusive. In fact, that’s one of the few things we know for certain, as it came from AMD’s presentation that was shared with the press prior to the CES keynote. Previous iterations of AMD’s upscaling tech were not locked to a single generation. "

" Azor affirmed that AMD’s heavily invested in improving ray tracing and that it’s planning to keep growing the FSR 3 technology alongside FSR 4 because it has wider compatibility and doesn’t require machine learning. "

" By using Machine Learning, we can get better quality. But you need a lot of computational performance to do that. That’s why RDNA4 graphics cards are the only ones that have the power to run FSR 4 technology,” Azor told Quesada (machine translated from Spanish). “We may be able to optimize it to work on RDNA3 architecture. And we are, we want to do it, but we have work to do for now.” "

https://www.digitaltrends.com/computing/amd-may-optimize-fsr-...

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av norrby89:

Så vart har AMD panik?

Det är illa för AMD eftersom dom till skillnad från Nvidia varit så stolta över att deras teknik funkar på allt men när dom väl flera år efter Nvidia satsar på samma tekniker så behöver visst dom också låsa det till hårdvaran. Mining var det AMD som grävde sig en grav i (kortsiktigt riktigt bra vinstmarginal men tekniskt halkade dom efter åter igen) medans Nvidia storsatsade på RT och AI.

Vi pratar naturligtvis om AMDs GPUer här, hade det inte varit för deras succe med Ryzen hade det varit nattsvart (som för Intel).

Permalänk
Medlem
Skrivet av norrby89:

Enkelt, folk tror att ALLA köper dom dyraste korten bara för att alla streamers gör det och för att många tech intresserade gör det (som här på sweclockers)

Det dom inte förstår är att det är en minoritet, en piss i rymden sätt till hela marknaden.

Hoppas det stämmer så det inte blir som när 9800X3D kom. Vore ju kul om man han få tag på ett 5080 även efter 4 minuter.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 9800X3D 5.4Ghz +NH-D15 Chromax
MSI RTX 5080 Gaming Trio OC 3390mhz
Asus ROG Strix X870-F Gaming WIFI
Corsair Dominator Platinum 6200mhz 32GB CL36
Samsung G9 49”/240hz, NZXT H9 Flow, Corsair RM850X ATX 3.1

Permalänk
Medlem
Skrivet av Knotvillage:

Hoppas det stämmer så det inte blir som när 9800X3D kom. Vore ju kul om man han få tag på ett 5080 även efter 4 minuter.

Ja det ska bli väldigt intressant att se vad som finns i lager att välja mellan den 31a. Dom här moderna releaserna utan förbokning, priser, tillgänglighet, tester m.m. är helt värdelösa.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Knotvillage:

Är nog tveksamt, säg någon lansering där det går att köpa produkterna utan problem första månaden.. Är nog något man får lära sig leva med, speciellt när det kommer till gpuer och första batchen med lanseringspriset, är nog först när alla v2 kort kommer med det riktiga priset efter någon månad som dom faktiskt finns i lager (utöver dom dyrare modellerna då)

Visa signatur

here we go!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Maximo:

Det är illa för AMD eftersom dom till skillnad från Nvidia varit så stolta över att deras teknik funkar på allt men när dom väl flera år efter Nvidia satsar på samma tekniker så behöver visst dom också låsa det till hårdvaran. Mining var det AMD som grävde sig en grav i (kortsiktigt riktigt bra vinstmarginal men tekniskt halkade dom efter åter igen) medans Nvidia storsatsade på RT och AI.

Vi pratar naturligtvis om AMDs GPUer här, hade det inte varit för deras succe med Ryzen hade det varit nattsvart (som för Intel).

Well är samma visa som med g-sync och hur gick det med den biten? Nvidia "förlorade" i slutändan..

AMD låg en generation efter, idag kanske 0,5 max då dom i flera tittar slår nvidia men det är inte regelbundet, så hårdvaran finns uppenbarligen där är bara implementeringen/mjukvaran som behöver polera (kanske görs med denna generation, återstår att se) men att säga att dom har panik är bara löjligt, är snarare nvidia som har panik i sånt fall som helt tvingas förlita sig på mjukvara med denna generation då dom vet att dom inte har något direkt nytt att komma med när det kommer till hårdvara.

Liksom rtx 5070 presterar som ett 4090... när 5000 serien förmodligen inte ger några ökningar alls sätt till antal cuda kärnor samt är vadå 40% av 4090?
5070 kommer förmodligen prestera som ett 4070 Super, kanske aningen bättre men fortfarande under 4070 ti, och det är i sånt fall Nvidias sämsta generation någonsin jämfört med generationen innan.

Sen sure allt är antaganden och gissningar av rykten och läckor, men just nu ser det ljust ut för amd och mörkt ut för nvidia. Bara att kolla alla inlägg på Facebook och sociala medier, är ganska uppenbart vad folk tycker om "fejk frames"
Sen hur det faktiskt blir återstår att se om två veckor

Visa signatur

here we go!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Knotvillage:

Ryktas om en "paper launch" men ska vara värst för 5090 korten och möjligtvis att 5080 situationen kommer vara lite bättre i Europa (än USA).

Visa signatur

Nr 1: X670, 7800X3D, Peerless Assassin, 32GB 6000MHz CL36, 9070 XT, SN850X 1TB + MP600 Pro 2TB, V850 Gold i Multi, FD North.
Nr 2: B550, 5700X, Hyper 212 Evo V2, 32GB 3200MHz CL16, 1080 Ti, Firecuda 510 1TB + HDD 3TB, Focus GX 650W, Pure Base 500DX.
Någon laptop eller två.

Permalänk
Medlem
Skrivet av norrby89:

Well är samma visa som med g-sync och hur gick det med den biten? Nvidia "förlorade" i slutändan..

AMD låg en generation efter, idag kanske 0,5 max då dom i flera tittar slår nvidia men det är inte regelbundet, så hårdvaran finns uppenbarligen där är bara implementeringen/mjukvaran som behöver polera (kanske görs med denna generation, återstår att se) men att säga att dom har panik är bara löjligt, är snarare nvidia som har panik i sånt fall som helt tvingas förlita sig på mjukvara med denna generation då dom vet att dom inte har något direkt nytt att komma med när det kommer till hårdvara.

Liksom rtx 5070 presterar som ett 4090... när 5000 serien förmodligen inte ger några ökningar alls sätt till antal cuda kärnor samt är vadå 40% av 4090?
5070 kommer förmodligen prestera som ett 4070 Super, kanske aningen bättre men fortfarande under 4070 ti, och det är i sånt fall Nvidias sämsta generation någonsin jämfört med generationen innan.

Sen sure allt är antaganden och gissningar av rykten och läckor, men just nu ser det ljust ut för amd och mörkt ut för nvidia. Bara att kolla alla inlägg på Facebook och sociala medier, är ganska uppenbart vad folk tycker om "fejk frames"
Sen hur det faktiskt blir återstår att se om två veckor

Sämsta någonsin? Så länge är det inte sen rtx 2xxx kom ut att den ska ha fallit i total glömska. Åter igen, Nvidias kort sen åtminstone rtx2xxx är ett resultat av hur det ser ut på servermarknaden där deras utveckling ligger. Långt ifrån optimalt för gaming men trots det klassledande med minst en generation.

Att AMD återigen dumpar deras GPU koncept efter endast 4 generationer RDNA ser jag solklart som panikmode. Allt slog fel och nu är det bara att samla ihop resterna och kopiera Nvidia så mycket som möjligt. Att få upp volymerna med spelkonsoler är en gudagåva men vinstmarginalen är inte stor och samtidigt ligger konkurrentens volymer i servermarknaden...