Permalänk
Medlem

Chassi drar in tjuvluft

Har problem med att det sugs in luft på ställen utan dammfilte (orangea pilar)
Det finns 3 inblås (vattenradiatorn) och 4 utblås.
Hur gör jag för att öka övertrycket eller ska jag bara "dammsäkra" hålen?
Ökar jag fläkthastighet manuellt på Cpu-kylare och minskar hastigheten på utblåsen?

Alla tips är välkomna

Visa signatur

"När jag inte har pengar, då kan jag inte dricka sockerdricka, och när jag har pengar, då får jag inte dricka sockerdricka, när i hundan ska jag då dricka sockerdricka?"

Permalänk
Medlem

du måste ta in mer luft än du tar ut. därför fixar den det själv genom att dra in extra luft där vid GPU. Alternativet är att blåsa på mer i fronten och sänka hastigheten på utsuget. du kan också plocka bort en fläkt i toppen så borde det bli bättre

Visa signatur

5700X3D | 4070 Super FE | B550M | G.skill 3600MHz 32GB | Predator X27U 1440p 240hz | Xtrfy M8 | Ducky Aura MX Silent | Steelseries Arctis Nova Pro W |

Permalänk
Medlem

Går det att flytta den bakre fläkten till till botten som intake? Det borde lösa problemet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Paddan_3:

Ökar jag fläkthastighet manuellt på Cpu-kylare och minskar hastigheten på utblåsen?

Alla tips är välkomna

<Uppladdad bildlänk>

Att "dammsäkra" hålen är ingen ide, det finns alltid små springor där ofiltrerad luft kommer in, så tätar du de hålen så kommer skiten in någon annanstans.

Antigen öka farten på fläktarna in och minska farten på fläktarna ut tills du känner att du inte har något inflöde runt grafikkortet. Eller montera om så du får fler fläktar som blåser in i chassit.
Skaffa ett filter och vänd fläkten där bak, har du någon filtrerad fläktplats i botten så använd den, år toppen filtrerad så vänd en eller flera fläktar där för att ta in luft den vägen, etc.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Paddan_3:

Alla tips är välkomna

<Uppladdad bildlänk>

Hejsan!

Mina två ören: Vad är det för chassi? Solid front eller mesh? Filter i fronten? Om det är ett meshchassi kan det vara id'e att plocka bort eventuellt filter i fronten, ger positivt statiskt tryck och ingen/minimalt med tjuvluft. Klart att du får in lite damm i datorn då men mycket av det åker ut genom bakfläkten, en del fastnar i radiatorn och en del i gpun. Att ha en helt dammfri dator med luftflöde är omöjligt om inte datorn står i en dammfri miljö. Bättre att öppna upp en gång om året och försiktigt blåsa rent.

Glhf!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zoul:

Går det att flytta den bakre fläkten till till botten som intake? Det borde lösa problemet.

+1 Som Zoul skriver om möjligheten finns.

Visa signatur

Citera för svar

MSI Z490 MAG TOMAHAWK | Intel Core i7 10700K | Corsair 64GB DDR4 3200MHz | Gigabyte GeForce RTX 4070 Super 12GB Eagle OC | Samsung 970 EVO Plus 1TB | WD Black 6TB Desktop Drive | Corsair RM750X 750W | Fractal Design Define R6