Åsikter om Radeon RX 7600 XT 16GB? Kompabilitet, tankar, prestanda m.m

Permalänk

Åsikter om Radeon RX 7600 XT 16GB? Kompabilitet, tankar, prestanda m.m

Godkväll! eller förmiddag, eftermiddag alt. även morgon.
Jag planerar att uppgradera min GPU till en Radeon RX 7600 XT Dual OC 16GB men det är första gången jag köper ett grafikkort sen jag byggde min dator, vilket var ett tag sen. Just nu har jag ett Nvidia-kort och undrar därför hur kompabiliteten fungerar om jag vill byta till Radeon istället. Detta är mest ett beslut jag tagit för att jag vill ha mer VRAM för pengarna, lite snål är man ju..

Denna fråga uppkommer speciellt för att mitt moderkort, MSI Pro B650-P WIFI, inte verkar säljas längre och vill inte göra något misstag med en GPU som inte skulle vara kompatibel. Därför undrar jag ifall någon vet om det skulle vara kompatibelt?
Såklart är jag även intresserad om vad ni tycker om kortet, är det värt sin slant på ~ 4.5k?

Med vänliga hälsningar, spelglad tjej som blir lite förvirrad av alla produktnamn.

Felbenämning på komponent
Visa signatur

AMD Ryzen 5 7600X | MSI Pro B650-P WIFI | Corsair Vengance 16x2GB | GTX 1650 | Kingston NV2 M.2 1TB, Seagate Barracuda Compute 2TB | DeepCool AG400 | Corsair RM750e 750W || MSI Optix G2412 170 Hz | Trust GXT 834 | SG Caladrius | Logitech G335 Wired | Windows 11 Home

Permalänk
Medlem

Din CPU heter inte MSI B650. Det är ditt moderkort.
Kolla Sweclockers test på Intel B580 för ca 3500-3800kr. Närmsta konkurrent

Visa signatur

Macifierad militant mactivist....
"Why join the navy if you can be a pirate?" - Steve Jobs

Permalänk
Avstängd
Skrivet av AkUs:

Står i sig vad de har för cpu

Vilket kort som helst funkar med din dator ts.

Permalänk
Medlem
Skrivet av wly:

Nä jag ser. Förklarade bara att B650 är moderkortet.

Visa signatur

Permalänk
Skrivet av AkUs:

Åh tack så mycket, ändrar det nu! Är lite ny på sånt här..

Visa signatur

AMD Ryzen 5 7600X | MSI Pro B650-P WIFI | Corsair Vengance 16x2GB | GTX 1650 | Kingston NV2 M.2 1TB, Seagate Barracuda Compute 2TB | DeepCool AG400 | Corsair RM750e 750W || MSI Optix G2412 170 Hz | Trust GXT 834 | SG Caladrius | Logitech G335 Wired | Windows 11 Home

Permalänk
Skrivet av wly:

Tack så jättemycket, då vågar jag kanske beställa en GPU online! 👍

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Visa signatur

Permalänk
Medlem

Jag har ett Arc B580 i min Ryzen 5 7600 bestyckade burk och är väldigt nöjd med stabilteten och prestandan så här långt, kan rekommenderas!

Ser ut som att komplett snart får in Limited edition kortet, det som jag har, i lager.
Du får med ett spel också.
https://www.komplett.se/product/1317383/datorutrustning/dator...

Annars finns partnerkorten att köpa på fler ställen.

Visa signatur

Zalman i3 Neo (Asus TUF Gaming B650-E Wifi/R5 7600/32GB ram/Intel Arc B580 12gb/2TB M.2 SSD)
Acer Aspire XC-780 (Pentium G4560/8GB ram/Nvidia GTX 1050 2GB/500GB SSD)
Acer spin 513 Chromebook (ARM Qualcomm processor/4GB ram/64 GB lagring)
Raspberry pi 400
(Retrodatorer av div slag, Atari, Amiga, C64, IBM mm…)

Permalänk
Medlem

Bra pris för det kortet 👍

Visa signatur

Zalman i3 Neo (Asus TUF Gaming B650-E Wifi/R5 7600/32GB ram/Intel Arc B580 12gb/2TB M.2 SSD)
Raspberry pi 400

Permalänk
Medlem

7600XT 16GB är ett "lock" kort. Ge massorna vad dom "vill ha". Vilket betyder att dom tror dom vill ha.
Inget att köra 4k med värdigheten bibehållen... och det mognar inte med åren som en flaska Bourgogne...

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av AkUs:

7600XT 16GB är ett "lock" kort. Ge massorna vad dom "vill ha". Vilket betyder att dom tror dom vill ha.
Inget att köra 4k med värdigheten bibehållen... och det mognar inte med åren som en flaska Bourgogne...

Fast ingen inbillar sig väl att man ska köra 4k med ett sådant kort? Funkar fint till 1080 spelande vilket räcker till en hel del av "massorna" (även om 16gig är lite av en lockgrej).

Permalänk
Medlem
Skrivet av DaCapo_X:

Fast ingen inbillar sig väl att man ska köra 4k med ett sådant kort? Funkar fint till 1080 spelande vilket räcker till en hel del av "massorna" (även om 16gig är lite av en lockgrej).

Där är horder av människor som tror allt möjligt. T.ex. att Trump skulle lösa Ukraina kriget på 24 timmar….

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av AkUs:

Där är horder av människor som tror allt möjligt. T.ex. att Trump skulle lösa Ukraina kriget på 24 timmar….

Finns horder med människor som svarar på inlägg med nonsens-svar också, kanske är det samma som trodde att deras 7600xt 16gig skulle klara 4k…

Permalänk

nej det är värdelös prestanda för det piset. Jag köpte nyss ett begagnat RX 6800 för 3300 här på marknaden. Om begagnat e ett alternativ så är rx 6700, rx 6800, rtx 3070, rtx 3080 och det redan nämnda intel b580 mycke bättre alternativ.

Visa signatur

RX6800 R7 5800

Permalänk
Skrivet av metalmac:

Jag har ett Arc B580 i min Ryzen 5 7600 bestyckade burk och är väldigt nöjd med stabilteten och prestandan så här långt, kan rekommenderas!

Ser ut som att komplett snart får in Limited edition kortet, det som jag har, i lager.
Du får med ett spel också.
https://www.komplett.se/product/1317383/datorutrustning/dator...

Annars finns partnerkorten att köpa på fler ställen.

Vad kul att höra! har tidigare varit tveksam till Intel generellt då jag har hört en del negativa saker men det här kortet är ju nytt så ska inte dömma, och ett spel tackar man ju inte nej till!
Får jag fråga om du spelar några spel med högre grafik eller sådant? Om det är så sköter kortet det bra?

Visa signatur

Permalänk

Tack! Det ser snajsigt ut, men utöver en extra fläkt hur är det bättre än Intel Arc B580 Limited Edition som metalmac nämnde? Tänker eftersom det skiljer runt 300kr. Är somsagt ganska ny till grafikkort och har tidigare mest tittat på VRAM.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av ripvanwinkle:

Tack! Det ser snajsigt ut, men utöver en extra fläkt hur är det bättre än Intel Arc B580 Limited Edition som metalmac nämnde? Tänker eftersom det skiljer runt 300kr. Är somsagt ganska ny till grafikkort och har tidigare mest tittat på VRAM.

Alltså jag länka det som var i lager. Båda går lika bra!

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Hej.
Rx 7600 xt 16GB är inte ett dåligt budget kort om man inte vill köpa begagnat och enligt många tester så är det lite bättre i många spel om man jämför med b580 och rtx 4060. sen finns möjlighet att Intel får ordning på sina drivrutiner så kan det bli en uppsida för Intel kortet.

Såg att bästa pris på Amazon för gigabyte rx 7600 xt va 4195kr så om man jämför med Intel i lager så skulle jag kolla lite youtube där dom jämför dom korten och välja det du tror mäst på.

Mvh Thomas

Visa signatur

Livet är kort, så ta det lungt så räcker det längre =)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tobbe_Man:

Hej.
Rx 7600 xt 16GB är inte ett dåligt budget kort om man inte vill köpa begagnat och enligt många tester så är det lite bättre i många spel om man jämför med b580 och rtx 4060. sen finns möjlighet att Intel får ordning på sina drivrutiner så kan det bli en uppsida för Intel kortet.

Såg att bästa pris på Amazon för gigabyte rx 7600 xt va 4195kr så om man jämför med Intel i lager så skulle jag kolla lite youtube där dom jämför dom korten och välja det du tror mäst på.

Mvh Thomas

Den bilden gav inte SweC test. Länka gärna

*Edit* nu tänker jag på 1440p. Såg nu att det var lite annourlunda i 1080p. Oavsett. I 1080p är dom lika med 50% av spelen i AMDs fördel coh 50% i intel. Men vid 1440p är B580 vinnare

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av ripvanwinkle:

Vad kul att höra! har tidigare varit tveksam till Intel generellt då jag har hört en del negativa saker men det här kortet är ju nytt så ska inte dömma, och ett spel tackar man ju inte nej till!
Får jag fråga om du spelar några spel med högre grafik eller sådant? Om det är så sköter kortet det bra?

Så här långt är vi mycket nöjda med prestandan och stabiliteten.
Vi valde att uppgradera från en 24" 1080p 60hz skärm till en 27" 1440p 155hz skärm också nu när vi äntligen uppgraderade med ny burk, och min upplevelse är att Ryzen 5 7600 och Arc B580 är som gjorda för varandra i 1440p.
Har i stort sett fläskat på med hög och ultra i de flesta spelen med några finjusteringar så klart.
I tex Indiana Jones kör vi på med hög/ultra på det mesta, bara dragit ner hair texturerna till medium och ligger på stadiga 58 - 62 fps i 1440p. Riktigt trevlig speluplevelse. Flyter kanon.
Spelat en del CoD Warzone och där också hög/ultra 1440p, ligger runt 110 - 130fps bra flyt.
Marvel Rivals flyter kanon.
Några exempel av många som vi testat.

Som sagt, vi är otroligt nöjda så här långt.
Jag var själv redo att få felsöka lite då jag också hört en del negativt om Arc, men överraskande nog så har jag inte stött på ett enda problem ännu efter snart tre veckors hårdkörning med nya burken.

Kan varmt rekommendera detta kort till dig, såg att du kör en Ryzen 5 7600x, skulle funka kanon tror jag.
Sedan är så klart ett rx 7600 xt ett bra kort det med, så tror du blir nöjd oavsett vad du väljer.

Visa signatur

Raspberry pi 400

Permalänk
Medlem
Skrivet av AkUs:

Den bilden gav inte SweC test. Länka gärna

*Edit* nu tänker jag på 1440p. Såg nu att det var lite annourlunda i 1080p. Oavsett. I 1080p är dom lika med 50% av spelen i AMDs fördel coh 50% i intel. Men vid 1440p är B580 vinnare

Hejsan, ja det är jämt och jag vet att Intel vinner i många av titlarna, och att i 1440p så är Intel ett bra budget kort.
Det jag rekommenderar är att kolla lite och inte bara lyssna på vad folk tycker, om ts gillar många av dom spelen som AMD vinner så kan det vara värt att överväga det kortet istället för att köpa ett kort som överlag är bättre men kan ha problem i vissa spel.

Jag har själv ett B580 kort och tycker det är ett riktigt trevligt kort, men att påstå att 7600 xt bara är ett lock kort eller sämre skulle jag inte hålla med om. .
Jag tycker dom alla har olika starka och svaga sidor när det gäller röd, Grön och blå laget.
Mvh Thomas

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tobbe_Man:

Hejsan, ja det är jämt och jag vet att Intel vinner i många av titlarna, och att i 1440p så är Intel ett bra budget kort.
Det jag rekommenderar är att kolla lite och inte bara lyssna på vad folk tycker, om ts gillar många av dom spelen som AMD vinner så kan det vara värt att överväga det kortet istället för att köpa ett kort som överlag är bättre men kan ha problem i vissa spel.

Jag har själv ett B580 kort och tycker det är ett riktigt trevligt kort, men att påstå att 7600 xt bara är ett lock kort eller sämre skulle jag inte hålla med om. .
Jag tycker dom alla har olika starka och svaga sidor när det gäller röd, Grön och blå laget.
Mvh Thomas

Oavsett färg på laget så kvarstår faktumet: Med tiden kommer korten ha svårare att hålla FPSsen i nyare spel / motorer.
B580 är nyare teknologi och kommer "förmodligen" med tiden kunna möta upp nya ideer inom DirectX och Vulkan i framtiden.
Dessutom har B580 en 192-bitars minnesbuss med 450GB/s hastighet, medans 7600XT har 128-bitars med 288GB/s.

Jag skulle våga påstå att där är större chans att B580 åldras med värdighet.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av AkUs:

Oavsett färg på laget så kvarstår faktumet: Med tiden kommer korten ha svårare att hålla FPSsen i nyare spel / motorer.
B580 är nyare teknologi och kommer "förmodligen" med tiden kunna möta upp nya ideer inom DirectX och Vulkan i framtiden.
Dessutom har B580 en 192-bitars minnesbuss med 450GB/s hastighet, medans 7600XT har 128-bitars med 288GB/s.

Jag skulle våga påstå att där är större chans att B580 åldras med värdighet.

Håller helt med dig 👍 och som jag skrev så har Intel en möjlig plus sida om man fixar till drivrutiner. Kortet är bra och jag skulle rekommendera folk att köpa det med i den prisklassen.
Men tråkigt om man inte kollar upp innan man köper, så kan man bli riktigt besviken om någon vill spela typ starfield på ett Intel kort, har för mig att det spelet inte fungerar speciellt bra på Intel än enligt tester.
Skulle också välja b580 förre 7600xt mvh Thomas

Visa signatur