Krönika: Switch 2 visar en ny sida av Nintendo

Permalänk
Medlem

"Var är den nya spaken som får mig att undra om Nintendo ens tänkt att konsolen ska användas av en människa?"

Alltså den nya gimicken är ju mouse mode.
Vi PC spelare är ju vana vid det men på konsol är det ju ändå ganska nytt. Visst går det att ansluta mus på en xbox och Playstation konsol men det finns nästan ingen support för det. Om varje spel har mouse support ser jag det ändå rätt så konsol revolutionerande och vi kanske äntligen får även sony och xbox att tänka utanför sina ramar. Om folk vill ha det vill säga.

Vilka spel jag vill spela med mus av Nintendo. Pikmin 5, Metroid Prime4, Mario Maker, party spel och andra first petson shooter spel som nästa Doom. Jag kan äntligen se mig vilja ta av de nya joy cons för att faktiskt använda dem i mina händer något som Switch1 aldrig gav mig anledning till att göra.

Permalänk
Medlem

Nintendo kör säkert, de kommer de misslyckas med det för de måste ha innovativa konsoler för att lyckas. Folk fattar inte att det är en ny konsol, Super Switch hade varit ett säkrare kort.

Hoppas SONY lär sig och inte bara gör PS6 en kraftfullare PS2a...arhem.. PS5a.

Visa signatur

Intel Core i5 6300HQ 3.2 GHz - Nvidia GeForce GTX 960M 2GB - Generic DDR4 1x8GB 2133MHz

YOMAHA, YOMASO!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bernd_P1:

Att kalla Nintendo för “innovatör” är rätt roligt tycker jag. Dem har inte varit innovativt på många år och det dem har gjord har antingen varit ofts på säkra sidan eller tagit apple vägen och har tagit nåt som någon annan redan försökte och gjord en bättre fungerande version av det.

Om inte Nintendo är innovativa så kan man undra vem som är det i så fall? Ingen?

Sanningen är att såväl WiiU som Switch var innovativa. De byggde på koncept som ingen förväntade sig i förväg. Tillskillnad från de flesta andra vars produkter man kan ringa in till 99% samma dag som det börjar ryktas om dem.

Att Switch 2 är "safe" ser jag som ett hälsotecken dock. De har efter mkt sökande hittat ett koncept som franfångsrikt slår ihop 2 produktkategorier till 1. Hade känts krystat att hitta på nått bara för sakens skull.

Och ändå fick de med nått nytt där de tillför mus-funktion som standard-kontroll för konsol - igen inget någon förväntade sig innan.

Ang lanseringen. Ganska märkliga reaktioner överlag. Nintendo var extremt tydliga med att mer information kommer längre fram (och därmed att detta bara var en första tease, ett extremt vanligt sätt att bygga upp marknadsföring) - men lik förbaskat gnälls det till både höger och vänster, "buhu, de visade ju inte så mkt/vad tråkigt det va". Känner mest:

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lonian:

"Var är den nya spaken som får mig att undra om Nintendo ens tänkt att konsolen ska användas av en människa?"

Alltså den nya gimicken är ju mouse mode.
Vi PC spelare är ju vana vid det men på konsol är det ju ändå ganska nytt. Visst går det att ansluta mus på en xbox och Playstation konsol men det finns nästan ingen support för det. Om varje spel har mouse support ser jag det ändå rätt så konsol revolutionerande och vi kanske äntligen får även sony och xbox att tänka utanför sina ramar. Om folk vill ha det vill säga.

Vilka spel jag vill spela med mus av Nintendo. Pikmin 5, Metroid Prime4, Mario Maker, party spel och andra first petson shooter spel som nästa Doom. Jag kan äntligen se mig vilja ta av de nya joy cons för att faktiskt använda dem i mina händer något som Switch1 aldrig gav mig anledning till att göra.

Ska då Nintendo börja sälja skates också eller hur ska det fungera över tid? Känns lite udda minst sagt

Och det är långt ifrån säkert att man har någon vettig yta att köra en mus på… tänk på bussen eller flyget…

Permalänk
Medlem

Switch lyckades kombinera flera innovativa koncept av tidigare konsoler och därför blev den en sådan succé.
De kombinerade funktionaliteten av Wii motes, Wii Us koncept av hybrid TV/bärbar konsol och ersatte Nintendo DS samtidigt.
Därför är det förståeligt att man kör vidare med detta koncept som är kulmen av 20 års utveckling.

Det är inte heller första gången heller som Nintendo släpper mindre innovativa iterationer av liknande konsoler. Första DS släpptes 2004 och den sista liknande konsolen som släpptes är Nintendo 2DS XL som släpptes 2017.

Tror inte vi får se nästa stora innovation av Nintendo förrän teknologi som de testat tidigare som tex AR/VR/3D(hologram) utvecklas ytterligare och mognar till för en större marknad.

Permalänk
Sötast

Jag vet inte, har aldrig tyckt att Nintendos gimmicks har bidragit speciellt mycket till Spelvärlden.... samma spel men bara lite annorlunda.

Wii blev ju en enorm besvikelse när man efter 30 sekunder insåg att man bara kunde skaka wii kontrollen så slog man lika bra i spelen som om man faktiskt försökte... ren bluff.

Medans jag tycker det KAN vara roligt med att testa nya grejer så känns inte switchen som en sådan produkt.
Det är en handheld och gör det som den skall göra. Gimmicks kan man då lämna till vardagsrummet tänker jag.

Permalänk
Medlem

Lär ju inte vara särskilt svårt att få en fungerande emulator för Switch 2. SoC verkar vara en flera år gammal design fabbad på Samsung 8 nm, ingenting som pressar gränserna direkt.
Förutom hot om stämning är det nog ingenting som hindrar att en emulator finns ute första året efter release.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Allexz:

Jag vet inte, har aldrig tyckt att Nintendos gimmicks har bidragit speciellt mycket till Spelvärlden.... samma spel men bara lite annorlunda.

Wario Ware Twisted! var löjligt skoj och nyskapande till Gameboy Advance. Sen har även Nintendo DS och 3DS gett löjligt mycket nöje med alla sina finesser.

Tycker däremot är lite tråkigt att pekskärmen till Switch nära nog aldrig används till något vettigt. För mig som har både Switch och Switch Lite, så hade det varit trevligt att använda min Lite som handkontroll med extra skärm i vissa spel (tänk Wii U).

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Ska då Nintendo börja sälja skates också eller hur ska det fungera över tid? Känns lite udda minst sagt

Och det är långt ifrån säkert att man har någon vettig yta att köra en mus på… tänk på bussen eller flyget…

Valfrihet. Du kan ju spela utan mus om det inte fungerar.

Permalänk
Medlem

Är det inte lite tidigt att döma ut denna konsol på en release som visar designen. Jag avvaktar iallafall till jag säger bu eller bä. Jag köpte switch för snart 2 år sen och har varit nöjd. Det som saknas är ju prestanda, lite tråkigt med lagg och krasher.

Visa signatur

Intel i7 7700K, Titan Xp, 32Gb @ 3333MHz, mITX Asus Strix Z270I, Jonsbo UMX1 Plus, Corsair SF600

Permalänk
Medlem

Tycker perspektivet att Nintendo nu slagit ihop sin stationära och bärbara line up glöms bort.

Inom det bärbara är det här inget nytt, att de behåller samma formfaktor.

Men det är mjukvaran som säljer hårdvaran. Och där är ju Nintendo mästare inom sin nisch.

Permalänk
Medlem

Åh nej. Nintendo släpper en konsol som utseendemässigt inte är helt olik sin föregångare, fast mer kraftfull. Så unikt i konsolvärlden.

Visa signatur

Låda: Phanteks Eclipse P400S White TG | Mobo: Gigabyte B650M PG Lightning | CPU: AMD Ryzen 5 7600X | GPU: Gigabyte Radeon RX 7800 XT GAMING OC | RAM: Crucial Pro RAM 32GB (2x16GB) DDR5 @ 6000 MHz | Corsair RM750x | Lagring: Kingston NV2 1TB | Seagate Barracuda 2TB | Samsung SSD 850 EVO 120GB | Crucial MX300 275GB | WD Caviar Blue 1TB | OS: Windows 111 Professional - https://valid.x86.fr/vy2iva

Permalänk
Medlem
Skrivet av phlopydisk:

Det som saknas är ju prestanda, lite tråkigt med lagg och krasher.

Lite synd att storspel (om än äldre) som The Witcher III, Borderlands, Diablo III, Doom Eternal och No Man's Sky bara funkar utan framedrops, samtidigt som exempelvis Pokemon Scarlet/Violet laggar sönder.

Jag köpte Switch mycket för Nintendos (och Gamefeaks) egna titlar, men har upptäckt att många andra studios är betydligt bättre på att optimera spelen.

Permalänk
Medlem

Enligt mig har Nintendo bara varit en gimmickverkstad på senare år där jag ofta önskat att jag bara hade en helt vanlig handkontroll. Vad som gjorde Switchen innovativ är att man kan ta med sig sitt spelande och fortsätta spela, vilket jag mer än gärna ser Nintendo fortsätter med istället för att man ska kasta runt sina handkontroller och ha sig. Så jag är mer än nöjd med att Switch 2 blir en enklare fortsättning på Switch med bättre prestanda.

Hellre att Nintendo nu levererar nya spel till Switch 2 istället för att de går Sony/Microsofts väg med att släppa 90% remakes och remasters, samt att de kommer in på rätt sida av millenniumskiftet någon gång och faktiskt lanserar en vettig onlinetjänst.

Visa signatur

Corsair Crystal 460x | MSI Z370 Carbon ATX | Intel Core i7 8700k | 16GB Corsair Vengeance 3200mhz | MSI RTX 4070 SUPER | Samsung 960 EVO 500gb NVMe | Asus PG279Q 144hz IPS | Corsair K65 RGB MX Red | FinalMouse Ultralight Air58 / Zowie FK1 w/ paracablemod / Glorious Model O | Xtrfy XGP-L4

Permalänk
Medlem

Med den förhandsinfo jag läst, sett och hört hittills tycker jag Nintendo verkar ha gjort allt rätt med Switch 2. Jag är själv väldigt tacksam och lättad över att de valt att inte omkullkasta hela konceptet och komma med något helt nytt denna gång.

Switch har ju liksom vuxit fram ur Nintendos utveckling genom varje konsol tillbaka från 80-talet och är något av en hybrid av allt de tidigare gjort. Där de tagit det bästa idéerna och skapat den - för vår tid - ultimata Nintendo-konsolen.

Men det betyder inte att jag inte vill att Nintendo slutar med sin innovation, men just här och nu i denna tid tycker jag Switch 2 passar in perfekt och kräver inte så mycket nytt, utan det räcker gott nog med förbättringar av det befintliga.

Där de halkat efter är ju onlinebiten och där är jag främst nyfiken (och hoppfull) på vad Nintendo planerar med Switch 2. Kanske är det där vi kommer se den stora innovationen?

Jag är heller inte orolig för bakåtkompatibiliteten. Misstänker att det kanske främst kommer gälla deras lite mer speciella produkter såsom Labo (eller vad det hette) och den där Mario Kart spinoffen med radiostyrda bilar (fantastisk innovation jag själv önskat få uppleva men idiotiskt genomfört om du hoppades på storslagen multiplayer, lite såsom Zelda - Four Swords var ett hjärnsläpp).

Det jag annars hoppas och önskar med Switch 2 är att Nintendo väljer att satsa på att släppa ett så stort utbud som möjligt - helst hela - från deras egen och kollegornas historiska spelkatalog, vilket jag tror skulle passa perfekt nu. Det vore fantastiskt att kunna köpa NES-, SNES-, GameBoy- och alla tidigare generationers spel via deras e-shop. Switch passar ju perfekt till alla dessa tidigare format (Virtuaboy undantaget kanske).

De har ju redan visat med sin emulering att det till viss del är möjligt (åtminstone fram till N64) och jag skulle inte förvånas om det utbud som hittills gått att nå via Nintendo Switch Online har varit ett förberedande test för detta? Personligen kan jag tänka mig att köpa klassiker från barndomen och skulle absolut kunna tänka mig att betala, om än inte dagens fullpris så runt 200-300:- för t.e.x. ett SNES-spel? Skulle de våga tumma på plånboken och ordna ordentliga reor a la Steam, ja då är det svårt för en samlare att hålla sig borta från än den ena och den andra klassikern till samlingen...

Switch 2 skulle absolut kunna ha kallats Switch Pro, ja. Men å andra sidan kan Switch nu vara den etablerade konsol vi framöver kommer få från Nintendo med framtida uppdateringar utan större utsvävningar. Så jag är inte förvånad om det leder till Switch 3 osv. i framtiden.

Visa signatur

Gaming: Win 10 64-bit | FD Define S | MSI B450M PRO-VDH MAX | Corsair 16GB (2x8GB) DDR4 3000MHz CL15 Vengeance | AMD Ryzen 5 3600 3.6 GHz 36MB | MSI GeForce RTX 2060 SUPER 8GB ARMOR OC | Corsair CX 600M 80+ Bronze Modulär | ASUS VG248QE |
Server Win 10 64-bit | FD Define R4 | ASRock Z77 Pro4 | Intel Core i7 3770K + Noctua NH-C12P SE14 | Corsair 8GB (1x8192MB) CL10 1600MHz VENGEANCE + 4GB okänt märke |

Permalänk
Medlem

Vem bryr sig om hur konsollen ser ut bara det inte är en Wii U och massiv som PS5? Varför ändra något som redan är bra? Sony gjorde egentligen samma sak med Dualshock-kontrollen under många år. Bara vi får bra spel som är roliga och välgjorda.

Permalänk
Medlem
Skrivet av xSean145:

Vem bryr sig om hur konsollen ser ut bara det inte är en Wii U och massiv som PS5? Varför ändra något som redan är bra? Sony gjorde egentligen samma sak med Dualshock-kontrollen under många år. Bara vi får bra spel som är roliga och välgjorda.

Säg inte det. Jag personligen tycker Wii U var betydligt roligare än Switch. Dels så har jag inget behov av att spelkonsolen behöver vara portabel. Medan Wii U kunde man använda den andra skärmen till lite andra roliga innovativa och udda saker.

Visa signatur

Intel Pentium 2 MMX 233 @263 MHz, 192 mb, Nvidia TNT 16mb, 40gb hdd

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lythelius:

Personligen kan jag tänka mig att köpa klassiker från barndomen och skulle absolut kunna tänka mig att betala, om än inte dagens fullpris så runt 200-300:- för t.e.x. ett SNES-spel?

Du är en drömkund..

99kr vore nog mer rimligt som max om de verkligen vill se någon slags större retroruljans. Men visst, ett avskräckande köpepris för att främja prenumerationerna är antagligen också en rimlig förväntan. Liksom att till och med många Nintendoentusiaster annars skulle börja kolla efter en Pi.

Har för mig PS (1) retrospel brukade kosta 50-90. Och i några få fall 130.

Visa signatur

Operativsystemet som löser nästan alla problem: Mint

Permalänk
Medlem

Konsolmarknaden har ju i sin helhet varit död sedan 360/PS3. Det är bara sämre datorer med nedlåst OS nuförtiden.

Visa signatur

7800X3D//4090
Kubuntu // W10

Permalänk
Medlem
Skrivet av igelkotte:

Säg inte det. Jag personligen tycker Wii U var betydligt roligare än Switch. Dels så har jag inget behov av att spelkonsolen behöver vara portabel. Medan Wii U kunde man använda den andra skärmen till lite andra roliga innovativa och udda saker.

Ja själva upplevelsen av gränssnittet lämnade i princip allt bakom sig. Även om det även fanns några galet korkade och störiga aspekter av det.

Hursomhelst så undrar jag ju hur mycket roligare det kan bli. Det fanns ju antagligen en anledning att det skrotades till det väldigt minimalistiska (eller tråkiga enligt en del) Switch. Administrationen måste kostat på.

Men kanske AI skulle kunna radera alla fjongbilder på Mario i en 2.0 version.

Visa signatur

Operativsystemet som löser nästan alla problem: Mint

Permalänk
Medlem
Skrivet av BrottOchStraff:

Nintendos usp är ju deras exklusiva titlar, skulle dom börjar släppa Zelda tex på Steam skulle deras hårdvaruförsäljbing störtdyka. Nu är det nog många som köper Nintendos konsol utöver en PC eller stationär konsol just för att det är helt andra spel man spelar på Switch.

Så var det iaf för mig när jag köpte Wii, det var liksom en extra grej utöver min PC för att spela Skyward Sword, Metroid och Mario Galaxy

Exakt. Övergången från WiiU till Switchen var för oss som spelar på TV helt onödig, men vad har man för val om man vill spela Nintendos spel? Det var bara att hosta upp ca 7000 kr. Tråkigt nog lyckades de inte ens få Breath of the Wild att prestera märkbart bättre. Nu tar de åtminstone ett större steg upp i prestanda, men det lär inte dröja länge innan de når gränsen igen – hårdvaran är trots allt ganska blygsam jämfört med dagens stationära teknik.

Vi köper bara Switch 2 om de släpper något riktigt bra spel, kanske något som överträffar Mario Kart 8, vilket enligt dem själva är i princip omöjligt.

Visa signatur

CPU : AMD Ryzen 5 5600X Moderkort : ASUS ROG Strix B550-F GAMING Grafikkort :EVGA GeForce GTX 1080 Ti FTW3 iCX Gaming HDMI 3xDP 11GBMinne : Corsair 16GB Chassi :Fractal Design Define 7 Compact Nätdel : Corsair RM750x Skärm #1 : Asus VG349Q Ultrawide Skärm #2 : Acer X34 Ultrawide

Permalänk
Medlem
Skrivet av Meurik:

Nästa generation Xbox och Playstation kommer vara rena döden för Nintendo som konsoll.

Varför skulle det bli så? Nintendo har inte legat i topp grafiskt sen GC kom ut, Sony och MS har alltid (nästan) haft mer högupplöst grafik och Nintendo rullar på ändå. Vad tänker du blir annorlunda nästa generation? Om nu ens MS vill göra en till generation dvs, tror de hellre satsar på Gamepass och streaming....

Visa signatur

"Jag är så gammal att jag brukade styra med piltangenterna"
StoppaCopySwede
Fraktrfitt:Inet

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lythelius:

Personligen kan jag tänka mig att köpa klassiker från barndomen och skulle absolut kunna tänka mig att betala, om än inte dagens fullpris så runt 200-300:- för t.e.x. ett SNES-spel?

Absolut för dyrt, jag har redan köpt Super Metroid minst 3 gånger....gör det inte igen. Däremot kanske jag skull kunna betala 200:- i månaden om jag fick tillgång till HELA deras bibliotek åtminstone fram till GC+ bärbart.....

Visa signatur

"Jag är så gammal att jag brukade styra med piltangenterna"
StoppaCopySwede
Fraktrfitt:Inet

Permalänk
Medlem
Skrivet av Meurik:

Nästa generation Xbox och Playstation kommer vara rena döden för Nintendo som konsoll.

Oj, dem där tankegången får du nog utveckla. Det är väl knappast så att någon behöver mer kvitto på att prestanda saknar betydelse för framgång?

Däremot så lär vi även få se bärbara konsoler från Sony och MS framöver. De lär knappast rå på Switch men visst, Switch marknadsdominans lär minska lite med fler alternativ att välja på.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bluestreakfus:

Jag saknar tiden då Nintendo hakade på prestandatåget, och alltid ville spöa konkurrensen i råprestanda, något de slutade med efter Gamecube.
De har alltid varit bra på att göra spel, och den kombon var svårslagen

Rent strikt så är det väl bara N64 och Gamecube som varit högpresterande konsoller. Ingen av dem var några försäljnings rekord direkt, med nes, snes, Wii, och switch som byggde på äldre och billigare teknik var mycket framgångsrika. Så varför skulle de?

Visa signatur

Min Dator: AMD 3600 | 24 GB RAM | Asus X570 Prime | Fractal Design Arc R2 | Thermalright Silver Arrow | Dell U2412M | IBM Model M

Permalänk
Medlem
Skrivet av Meurik:

Vilken nästa generation?

Känns som att Xbox kommer satsa 100% på XCloud (Xbox Cloud Gaming) samt Xbox Game Pass framöver.

Tror Nintendo skulle vinnit på att släppa en Switch 2 med samma formfaktor som Apple TV.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lythelius:

Där de halkat efter är ju onlinebiten och där är jag främst nyfiken (och hoppfull) på vad Nintendo planerar med Switch 2. Kanske är det där vi kommer se den stora innovationen?

Det jag annars hoppas och önskar med Switch 2 är att Nintendo väljer att satsa på att släppa ett så stort utbud som möjligt - helst hela - från deras egen och kollegornas historiska spelkatalog, vilket jag tror skulle passa perfekt nu. Det vore fantastiskt att kunna köpa NES-, SNES-, GameBoy- och alla tidigare generationers spel via deras e-shop. Switch passar ju perfekt till alla dessa tidigare format (Virtuaboy undantaget kanske).

Iom bakåtkompatibiliteten mellan Switch och Switch 2 så ser jag det som osannolikt att de uppdaterar online-delen endast på Switch 2. Exempelvis med att man kan köra med headset för chat direkt på Switch 2 men behöver använda mobilen för Switch.

Virtual Console, där man kunde köpa retrospel, funkade utmärkt till Wii. Togs bort. De tjänar nog mer på att man får tillgång till (ändå en hyffsad mängd) retrospel via deras Online-prenumeration. Hoppas på att de tar tillbaka Virtual Console dock.

Har ingen Switch för tillfället men såg att jag köpt 50+ titlar via eShop. Då har man rätt mycket att spela på day one.

Visa signatur

Intel Core i5 6300HQ 3.2 GHz - Nvidia GeForce GTX 960M 2GB - Generic DDR4 1x8GB 2133MHz

YOMAHA, YOMASO!