PizzaClockers - pizzans hemligheter!

Permalänk
Medlem

Ooni säsongen över för egen del, så lördagspizza blev i ugn men pizzastål. Ingen som vet vad som hände med ts aplay?

Visa signatur

Amd o Apple

Permalänk
Medlem
Skrivet av secretlyunknown:

Jag använder "PizzApp" för att kalkylera mina degar, där kan man mixtra runt med olika jäsningstider och liknande. För direkt deg funkar den jättebra, jag brukar bara ha i åtanke att sätta en eller två timmar extra på jäsningstiden för att jag vet att man aldrig kör igång då man tänkt att man ska köra igång.

OK tackar får ladda ned den och laborera!

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 4x Noctua A14x25 2xT30, 1x Noctua A12x25, 3x ek loop

Permalänk
Medlem

Jag behöver nya jäslådor för endast en deg. Någon som kan rekommendera en bra bunke med lock eller liknande?

Visa signatur

Ryzen 5600x, RTX 2080, Acer XN253Q 240Hz, MSI G241 IPS 1080p 144Hz, Varmilo VA88M (MX Brown), WLmouse Beast X Max

Permalänk
Medlem
Skrivet av bennyfax:

Jag behöver nya jäslådor för endast en deg. Någon som kan rekommendera en bra bunke med lock eller liknande?

Hur stor är en deg då? För en pizza kan man kan ta vilken matlåda som helst.
För bollar kan man använda dessa
https://handla.ica.se/produkt/2135857

Permalänk
Medlem

@Bozzeta lika stor som en boll, hur stor den nu är. 🙂. De duger nog bra till ca 260g.
Ja, det var bara det att jag inte hittar runda matlådor i min butik men ska kika efter den där.

Visa signatur

Ryzen 5600x, RTX 2080, Acer XN253Q 240Hz, MSI G241 IPS 1080p 144Hz, Varmilo VA88M (MX Brown), WLmouse Beast X Max

Permalänk
Medlem
Skrivet av bennyfax:

En deg som en pizza? Ikeas runda i plast är väldigt bra!

Visa signatur

'Three things are infinite. The universe, human stupidity and Winrars trial period.' - Albert Einstein

Permalänk
Medlem

En fundering, är det bara jag eller är vi extremt bortskämda när det kommer till pizza i Sverige?

Va nämligen i Milano (med jobbet) några dagar i slutet av förra året.
Och medans vi var där så åt vi såklart pizza, men det va inte ens i närheten av lika gott som här i Sverige, även fast sista restaurangen skulle vara en av dom bättre i Milano.

Visa signatur

here we go!

Permalänk
Medlem
Skrivet av norrby89:

En fundering, är det bara jag eller är vi extremt bortskämda när det kommer till pizza i Sverige?

Va nämligen i Milano (med jobbet) några dagar i slutet av förra året.
Och medans vi var där så åt vi såklart pizza, men det va inte ens i närheten av lika gott som här i Sverige, även fast sista restaurangen skulle vara en av dom bättre i Milano.

Jag har varit i Florens, gusto pizza och den är den bästa jag ätit... 100m kö innan öppning varje dag där.

Men, ja vi har väldigt bra lägsta nivå I Sverige

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 4x Noctua A14x25 2xT30, 1x Noctua A12x25, 3x ek loop

Permalänk
Medlem

God fortsättning!

Visa signatur

Amd o Apple

Permalänk
Medlem
Skrivet av norrby89:

Kan ju vara vad man är van vid oxå.

Var här i rom förra året: https://www.seupizza.com/ Inte stött på något i närheten här hemma.

Visa signatur

Amd o Apple

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mindfighter:

Kan ju vara vad man är van vid oxå.

Var här i rom förra året: https://www.seupizza.com/ Inte stött på något i närheten här hemma.

Ja själv va jag mer eller mindre bara besviken, bästa pizzan va liksom den i kantinan på siten.

Visa signatur

here we go!

Permalänk
Medlem

Rek "KL Pizzeria" i Västerås om ni inte varit där!
Riktigt bra pizzeria, märker även att många är nöjda om man läser Recensioner.

https://klpizzeria.se/

Visa signatur

Spelar Just Nu: Planet Crafter Väntar På: HL 3, Grand Theft Auto VI, Borderlands 4
Moderkort: Gigabyte Z790 Gaming X AX CPU: Intel Core i7 13700K 3.4GHz Kylare: Arctic Liquid Freezer II 360
Internminne:
Corsair 32GB (2x16) DDR5 6000MHz Vengeance GPU: Asus RTX 4090 TUF GAMING
SSD: WD Black SN850X 1TB Gen 4 & Samsung 860 EVO 1TB OS: Windows 11 Skärm: LG C2 42"

Permalänk
Medlem

En bra pizza har alltid jordnötter, bananer eller ananas.

En riktigt bra har allt detta under ett hav av vitlökssås som kräftorna simmar i.

Skrivet av Swedishchef_90:

Jag har varit i Florens, gusto pizza och den är den bästa jag ätit... 100m kö innan öppning varje dag där.

Men, ja vi har väldigt bra lägsta nivå I Sverige

Hundra meter kö kan iof kanske i sig förklara varför pizzan smakar när man väl får en..? ;D

Visa signatur

Operativsystemet som löser nästan alla problem: Mint

Permalänk
Skrivet av Bozzeta:

Hur stor är en deg då? För en pizza kan man kan ta vilken matlåda som helst.
För bollar kan man använda dessa
https://handla.ica.se/produkt/2135857

Skrivet av bennyfax:

@Bozzeta lika stor som en boll, hur stor den nu är. 🙂. De duger nog bra till ca 260g.
Ja, det var bara det att jag inte hittar runda matlådor i min butik men ska kika efter den där.

Jag hade samma problem och föll för dessa från Lilla Napoli
https://shop.lillanapoli.se/products/plastburk-till-degbollar...

Beställde 12... Lagom billiga och genomskinligt lock gör det också enkelt att se jäsnivån.

Visa signatur

Asus Z170 Pro Gaming | 6700K @ 4.2GHz | Corsair H70 Hydro | GeForce GTX3080 | Corsair TX V2 750W |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mindfighter:

God fortsättning!
<Uppladdad bildlänk>
<Uppladdad bildlänk>

Ser förbannat gott ut! Fan att dom ska promota den här tråden första veckan på nya året.
Nu blir det att laga pizza istället för att gå till gymmet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av xSean145:

Ser förbannat gott ut! Fan att dom ska promota den här tråden första veckan på nya året.
Nu blir det att laga pizza istället för att gå till gymmet.

Det var gott! Pizzastål (8mm) var ett av de bättre inköpen till köket.

Visa signatur

Amd o Apple

Permalänk
Medlem
Skrivet av Segafreakone:

Rek "KL Pizzeria" i Västerås om ni inte varit där!
Riktigt bra pizzeria, märker även att många är nöjda om man läser Recensioner.

https://klpizzeria.se/

Tack för tipset, det måste provas!
Har tidigare alltid köpt från Pärlan Pizzeria som också serverar fin vedugnspizza I Västerås.

Nu blir det oftast egen pizza i Oonin men KL Pizzeria måste helt klart besökas!

Permalänk
Medlem

Köpte denna ugn, som fungerar alldeles utmärkt. Drygt 1200 kr och fraktfritt. Inga problem att komma upp i 500° med lucka på. Ingen biscottisten dock - måste verkligen pricka temperaturen på stenen.

Cosse gasolugn

Permalänk
Medlem
Skrivet av gazzton:

Köpte denna ugn, som fungerar alldeles utmärkt. Drygt 1200 kr och fraktfritt. Inga problem att komma upp i 500° med lucka på. Ingen biscottisten dock - måste verkligen pricka temperaturen på stenen.
<Uppladdad bildlänk>

Cosse gasolugn

Väldigt bra pris, jag hade den större varianten och var också överlag nöjd!
Luckan vad ett måste för bra resultat dock.

Det största problemet jag hade var att efter ~1-2 månader så började färgen släppa på min runt öppningen.
Trots att den stod väderskyddad...

Jag valde att lämna tillbaka min och köpa en Ooni Koda 16 istället, men ja den är dyrare men förhoppningsvis kommer den hålla i många år framåt.

Permalänk
Medlem

#VågaVägraGrönkålspajPåJulafton #MakePizzaGreatAgain

Måste nästan visa er här. Körde en liten kampanj på julafton i år. Jag bytte i smyg grönkålspajen till grönkålspizza. Den gick HEM kan jag säga er. Succé.

Tips tips om ni vill vara lite crazy på jul.

Visa signatur

Gaming: RTX 2070 & 3770k
Studier: MacBook pro retina 13
Ljud: QH-1339 & ett par rackans smidiga AirPods
Telefon: iPhone 6s plus
Skärm: ASUS 27" ROG Swift PG279Q med sån där g-sync

Permalänk
Officiell jultomte

Blev lite kebabpizza ikväll + mitt första försök på att göra Calzone. Missade 2 större bubblor i degen innan jag skickade in den. Helt klart nöjd med pizzorna, börjar känna att jag har kommit så långt som jag kan komma i en vanlig ugn. Har börjat spana lite på att köpa en Cozze gasolugn, till sommaren kanske

Visa signatur

PC1: i5-13600kf, 32gb DDR5@6000MHz, GTX 1080, Prime Z690-A
PC2: Ryzen 5 5600X, 16GB DDR4, GTX 1070Ti, ROG STRIX B550-F
SRV1: i5 10500T, 16GB DDR4, Debian
Home Assistant-tråden | BakClockers | Stryktipset

Permalänk
Skrivet av MuLLvaD3n:

#VågaVägraGrönkålspajPåJulafton #MakePizzaGreatAgain

Måste nästan visa er här. Körde en liten kampanj på julafton i år. Jag bytte i smyg grönkålspajen till grönkålspizza. Den gick HEM kan jag säga er. Succé.

Tips tips om ni vill vara lite crazy på jul.

<Uppladdad bildlänk>

Hahha najs ju! Vi gjorde detsamma. Så jääävla mycket bättre.
Och roligare!

Skrivet av Moseby:

Blev lite kebabpizza ikväll + mitt första försök på att göra Calzone. Missade 2 större bubblor i degen innan jag skickade in den. Helt klart nöjd med pizzorna, börjar känna att jag har kommit så långt som jag kan komma i en vanlig ugn. Har börjat spana lite på att köpa en Cozze gasolugn, till sommaren kanske

Jag har cozze och är supernöjd, men när det kommer till inbakade pizzor så är öppningen lite för tajt tråkigt nog. :/
Jag har behövt trycka ihop den med pizzavändaren för att kunna få ut den.
EDIT: Pizzan alltså. Inte ugnen.

Visa signatur

En shot på det, tack

Permalänk
Medlem

Spa-kväll med bastu, våtrakning, hembryggd öl och pizza är inte fel. Nästan vanlig köksugn, går dock till 300° C och har varmluftscirkulation. Brukar genomvärma den ordentligt, slå på fläkten när jag har i pizzan och växla till grillelementet efter ett par minuter. Blir helt ok.

Visa signatur

A midget fortune-teller who escapes from prison is a small medium at large.
Canon 6D, Sigma 24-70/2.8, Canon EF 100/2.8 Macro, Canon EF 70-200/4L IS, Samyang 14/2.8 Canon EF 28/2.8, Tamron 150-600/5-6.3

Permalänk
Officiell jultomte
Skrivet av RakatKadaver:

Jag har cozze och är supernöjd, men när det kommer till inbakade pizzor så är öppningen lite för tajt tråkigt nog. :/
Jag har behövt trycka ihop den med pizzavändaren för att kunna få ut den.
EDIT: Pizzan alltså. Inte ugnen.

Ah den aspekten har jag inte tänkt på. Tack för det, och tack för förtydligandet

Skrivet av FlyingFinn:

https://photos.smugmug.com/photos/i-jGWXt6R/0/MwVcBF7GTW8cQscfX4DhfmLGK8bLGxV5BGcNLntsD/X3/i-jGWXt6R-X3.jpg

Spa-kväll med bastu, våtrakning, hembryggd öl och pizza är inte fel. Nästan vanlig köksugn, går dock till 300° C och har varmluftscirkulation. Brukar genomvärma den ordentligt, slå på fläkten när jag har i pizzan och växla till grillelementet efter ett par minuter. Blir helt ok.

Såg göttig ut. Ingredienser på denna?

Visa signatur

PC1: i5-13600kf, 32gb DDR5@6000MHz, GTX 1080, Prime Z690-A
PC2: Ryzen 5 5600X, 16GB DDR4, GTX 1070Ti, ROG STRIX B550-F
SRV1: i5 10500T, 16GB DDR4, Debian
Home Assistant-tråden | BakClockers | Stryktipset

Permalänk
Medlem
Skrivet av Moseby:

Ah den aspekten har jag inte tänkt på. Tack för det, och tack för förtydligandet

Såg göttig ut. Ingredienser på denna?

Champinjoner, körsbärstomat och blåmögelost, edam.

Visa signatur

Canon 6D, Sigma 24-70/2.8, Canon EF 100/2.8 Macro, Canon EF 70-200/4L IS, Samyang 14/2.8 Canon EF 28/2.8, Tamron 150-600/5-6.3

Permalänk
Inaktiv

Testade för första gången att köra pizzorna i airfryern och det vart riktigt bra.

Gjorde en snabbdeg som fick jäsa ca 1.5 timme.
Förvärmning av airfryer 200 grader och varje pizza gräddades 4 min.

Samt en härlig pizzasallad till.

Permalänk
Medlem

Göra pizza med stekpanna och vanlig ugn.

Visa signatur

Windows 11 pro, Corsair 4000D Airflow, MSI PRO B660M-A WIFI D4, Intel Core i5 12600K, Corsair 32GB (2x16GB), PowerColor Radeon RX 6900 XT, Kingston NV1 500GB M.2 NVMe, WD Black SN850 1TB Gen 4, Seasonic Focus GX 850W, LG UltraGear 32GP850

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zirgo:

Göra pizza med stekpanna och vanlig ugn.

https://youtu.be/FCL3mu4xMtA?si=Um_hB4DChzkmtyWx

Ser fruktansvärd ut

Permalänk
Medlem

Är ute efter en billigare elektrisk pizzaugn. Någon som har testat Nordic Sense? https://www.cervera.se/produkt/nordic-sense-pizzaugn-elektris...

Permalänk
Medlem
Visa signatur