Telia vill komma hem till mig av oklara skäl! ELI5?

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av maDa:

Usch fyy... ska Telia börja med PON... Coax över glas...

PON är inte samma sak som fiberkoax.

Permalänk
Medlem
Skrivet av maDa:

Usch fyy... ska Telia börja med PON... Coax över glas...

Rent tekniskt är nog PON det bästa där är när det gäller rent tekniska fördelar.

Visa signatur

Macifierad militant mactivist....
"Why join the navy if you can be a pirate?" - Steve Jobs

Permalänk
Medlem
Skrivet av Prelatur:

Bra att detta eventuellt går fortfarande. Antar att det kommer att börja byggas med PON från början för att öka inlåsningseffekten.

Stokab är ju tyvärr ett unikum i Sverige. Hade gärna sett att den modellen fanns överallt. Som det är nu med ett oreglerat monopol på sista biten har ju följden blivit skenande priser.

Vi hade ju chansen att göra det rätt 1999 men marknaden skulle ju sköta allt: https://internetmuseum.se/utstallningar/bredband/it-kommissio...

Ja, Stokab är ju fantastiska får man ändå säga. Hade också gärna sett liknande modell över hela landet.

Visa signatur

Antec P280 | FSP Hydro Ti Pro 1000W | MSI X670E Carbon | Ryzen 7 9800X3D | Kingston Fury Beast 6000MT/s CL30 2x32GB | ASUS RTX 3080 TUF OC | 2x Samsung 990 Pro 4TB | Kingston KC3000 4TB | Samsung 970 Pro 1TB | 2x Samsung PM863a 3.84TB | 2x ASUS PG279Q

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av blunden:

Ja, Stokab är ju fantastiska får man ändå säga. Hade också gärna sett liknande modell över hela landet.

Stokab är bra, men tyvärr har monopolaktörerna hittat sätt att ha sina monopol i Stockholm också, eftersom Stokab i alla fall från början endast drog fiber till källare i fastigheterna, inte upp till lägenheterna. Upp till fastighetsägare att ha ett fastighetsnät.

Då kommer aktörer som IP-only (GlobalConnect) in och bygger "gratis" fastighetsnät... som de sedan har ensamrätt på att använda.

Min egen BRF skaffade IP-only mot min inrådan p.g.a. "billigare för föreningen". Jag har dragit upp en egen fiber från källaren parallellt med detta som jag kör Bahnhof på.

På senare år har BRF:en tecknat en gruppanslutning så jag har 100 Mbit/s för 150 kr extra på hyran via Bredband2 (fortfarande genom IP-onlys nät dock, tror jag?), vilket jag får säga ändå är ganska bra med tanke på vad man får.

Har kvar min Bahnhof-anslutning av hävd dock, men betalar för två anslutningar, men 150 kr extra har jag råd med för att slippa vara beroende av IP-only.

Går för övrigt rent teoretiskt att använda PON för att leverera i Stokabs nät också, om man skulle vilja det. Kan finnas fördelar med att göra det, särskilt för en mindre ISP, så man slipper placera aktiv utrustning i A-noderna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av pv2b:

Stokab är bra, men tyvärr har monopolaktörerna hittat sätt att ha sina monopol i Stockholm också, eftersom Stokab i alla fall från början endast drog fiber till källare i fastigheterna, inte upp till lägenheterna. Upp till fastighetsägare att ha ett fastighetsnät.

Då kommer aktörer som IP-only (GlobalConnect) in och bygger "gratis" fastighetsnät... som de sedan har ensamrätt på att använda.

Min egen BRF skaffade IP-only mot min inrådan p.g.a. "billigare för föreningen". Jag har dragit upp en egen fiber från källaren parallellt med detta som jag kör Bahnhof på.

På senare år har BRF:en tecknat en gruppanslutning så jag har 100 Mbit/s för 150 kr extra på hyran via Bredband2 (fortfarande genom IP-onlys nät dock, tror jag?), vilket jag får säga ändå är ganska bra med tanke på vad man får.

Har kvar min Bahnhof-anslutning av hävd dock, men betalar för två anslutningar, men 150 kr extra har jag råd med för att slippa vara beroende av IP-only.

Går för övrigt rent teoretiskt att använda PON för att leverera i Stokabs nät också, om man skulle vilja det. Kan finnas fördelar med att göra det, särskilt för en mindre ISP, så man slipper placera aktiv utrustning i A-noderna.

Min erfarenhet av fastighetsnät i BRF:er är att det åtminstone förut var vanligt att BRF:en i utbyte mot att man band sig till en viss ISP i ett visst antal år fick fastighetsnätet betalt av denna ISP. Då äger BRF:en nätet sedan och kan göra vad de vill med det.

100 Mbit/s för 150 kr/medlem per månad låter dyrt tycker jag (även om det givetvis är billigt jämfört med individuella abonnemang), om inte andra tjänster än bredband också ingår. De flesta ISP:er som jag pratat med erbjuder 1000/1000 för en bit under 100 kr/medlem per månad för en gruppanslutning i Stockholm om BRF:en äger nätet i fastigheten. Det kan väl kanske variera lite beroende på antal medlemmar i och för sig, men har sett liknande siffror på offerter till flera olika föreningar.

Drog du upp den extra fibern själv?

Visa signatur

Antec P280 | FSP Hydro Ti Pro 1000W | MSI X670E Carbon | Ryzen 7 9800X3D | Kingston Fury Beast 6000MT/s CL30 2x32GB | ASUS RTX 3080 TUF OC | 2x Samsung 990 Pro 4TB | Kingston KC3000 4TB | Samsung 970 Pro 1TB | 2x Samsung PM863a 3.84TB | 2x ASUS PG279Q

Permalänk
Medlem

Säkert nån som skrivit redan, dom ska byta fiberkonvertern (som är deras) antar att du inte har kastat den

Visa signatur

Ryzen 5 3600|Asus X-470|32Gb DDR4|Asus 2060 Super
Ryzen 5 3600|ASRock B-450 itx|32Gb DDR4|2060FE -snart borta-
i7-11700K|ASUS ROG STRIX B560-F GAMING WIFI|32GbDDR4|RTX3080
2xE5-2630v3|DL360G9|256Gb|8Tb|Server 2019|4 Windows 10 & 11 VM |
NES|SNES|N64|Wii|Switch|PsOne|PS1|PS2|PS3|PS4|PS5|Xbox|Xbox360s|Xbox One X|Xbox Series X|

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av blunden:

Min erfarenhet av fastighetsnät i BRF:er är att det åtminstone förut var vanligt att BRF:en i utbyte mot att man band sig till en viss ISP i ett visst antal år fick fastighetsnätet betalt av denna ISP. Då äger BRF:en nätet sedan och kan göra vad de vill med det.

100 Mbit/s för 150 kr/medlem per månad låter dyrt tycker jag (även om det givetvis är billigt jämfört med individuella abonnemang), om inte andra tjänster än bredband också ingår. De flesta ISP:er som jag pratat med erbjuder 1000/1000 för en bit under 100 kr/medlem per månad för en gruppanslutning i Stockholm om BRF:en äger nätet i fastigheten. Det kan väl kanske variera lite beroende på antal medlemmar i och för sig, men har sett liknande siffror på offerter till flera olika föreningar.

Drog du upp den extra fibern själv?

Jag betalade Bahnhof 2500 kr för att de skulle installera fibern.

Det har redan betalat sig själv genom billigare och bättre nät.

Ja fram till nu att det är gruppanslutning (vilket iofs är bättre för alla andra grannarna)

Permalänk
Medlem

I närtid är det väl inget att vara orolig över, men intressant att veta att PON verkar bli mer populärt.

Problemen kommer väl om nya nät börjar byggas från principen av PON. Att behålla sin egen fiber till en nod där switchen byts är ju inget att direkt oroa sig över just nu. Den går fortfarande att patchas om till annan leverantör som släpps in i noden.

Permalänk
Medlem
Skrivet av adfactory:

Säkert nån som skrivit redan, dom ska byta fiberkonvertern (som är deras) antar att du inte har kastat den

Det känns väl inte orimligt att man läser i tråden innan man skriver ett inlägg?

Permalänk
Medlem
Skrivet av joakim99:

Det känns väl inte orimligt att man läser i tråden innan man skriver ett inlägg?

Alla 150 iinlägg näe, orimligt

Visa signatur

Ryzen 5 3600|Asus X-470|32Gb DDR4|Asus 2060 Super
Ryzen 5 3600|ASRock B-450 itx|32Gb DDR4|2060FE -snart borta-
i7-11700K|ASUS ROG STRIX B560-F GAMING WIFI|32GbDDR4|RTX3080
2xE5-2630v3|DL360G9|256Gb|8Tb|Server 2019|4 Windows 10 & 11 VM |
NES|SNES|N64|Wii|Switch|PsOne|PS1|PS2|PS3|PS4|PS5|Xbox|Xbox360s|Xbox One X|Xbox Series X|

Permalänk
Medlem
Skrivet av adfactory:

Alla 150 iinlägg näe, orimligt

Kanske inte med iaf första svaret...

Permalänk
Medlem
Skrivet av pv2b:

PON är inte samma sak som fiberkoax.

Skrivet av AkUs:

Rent tekniskt är nog PON det bästa där är när det gäller rent tekniska fördelar.

Nej absolut inte men det är ganska närbesläktat får man ändå säga. Delat fysiskt medium, tidsmultiplexering, asymmetriska hastigheter, properitär änd-utrustning osv. Man måste t.om ta hänsyn till reflektioner, precis som Coax. Rent tekniskt är det mest lämpat att ersätta gamla geografiska Coax-nät eller landsbyggdsnät, särskilt i länder där allt hänger i stolpar och det finns varken några flerfamiljshus, bostadsrätter eller ens några telestationer att tala om. Men nu är vi ett land där vi har mestadels nedgrävd infrastruktur, med källare och teknikutrymmen överallt i våra städer.

Men ja, jag kan köpa att det kan vara befogat i vissa geografiska scenario, absolut.

Men ja, ur nätägares och operatörer är det klart tekniskt överlägset. Kunna gömma 32 kunder bakom en 10G OLT-port med kanske 96 portar per chassi, sedan sälja det som "1 till 8GBit bredband". Jag tror problemet är att man vill sälja/marknadsföra mer än 1G, men detta gör att kostnad för access-switchar skenar - och då blir det billigare med xPON.

Jag hoppas bara att de inte inför skräpet PPPoE som de ofta även kör i utlandet på xPON.

Permalänk
Medlem
Skrivet av maDa:

Jag hoppas bara att de inte inför skräpet PPPoE som de ofta även kör i utlandet på xPON.

🤮 Nämn inte ens skiten. PPPoE borde ha dött ut för länge sedan.

Visa signatur

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av maDa:

Nej absolut inte men det är ganska närbesläktat får man ändå säga. Delat fysiskt medium, tidsmultiplexering, asymmetriska hastigheter, properitär änd-utrustning osv. Man måste t.om ta hänsyn till reflektioner, precis som Coax. Rent tekniskt är det mest lämpat att ersätta gamla geografiska Coax-nät eller landsbyggdsnät, särskilt i länder där allt hänger i stolpar och det finns varken några flerfamiljshus, bostadsrätter eller ens några telestationer att tala om. Men nu är vi ett land där vi har mestadels nedgrävd infrastruktur, med källare och teknikutrymmen överallt i våra städer.

Men ja, jag kan köpa att det kan vara befogat i vissa geografiska scenario, absolut.

Men ja, ur nätägares och operatörer är det klart tekniskt överlägset. Kunna gömma 32 kunder bakom en 10G OLT-port med kanske 96 portar per chassi, sedan sälja det som "1 till 8GBit bredband". Jag tror problemet är att man vill sälja/marknadsföra mer än 1G, men detta gör att kostnad för access-switchar skenar - och då blir det billigare med xPON.

Det finns ju absolut likheter mellan "fiberkoax" och PON, men det finns ju också en hel del likheter mellan PON och AON också. Det är fortfarande stor skillnad.

En viktig skillnad är att fibercoax kräver aktiv utrustning nära fastigheterna också, och att sista biten till hushållet sker över koppar (koax). Det är inget system där du kan serva tusentals ändpunkter med en enda burk

Dessutom också sårbart för och kan orsaka RF-störningar

Permalänk
Medlem

Med denna utrullning av PON så blir säkert denna sida populär även i Sverige snart.

https://pon.wiki/

Visa signatur

Permalänk
Skrivet av blunden:

Med denna utrullning av PON så blir säkert denna sida populär även i Sverige snart.

Jag fattar nada.

Permalänk
Medlem
Skrivet av kaffeofikaelika:

Jag fattar nada.

Då är det ju ett ypperligt läge att läsa på lite.

Kort sagt diskuterar ju tråden nu på slutet det faktum att PON rullas ut i Sverige. Sidan jag länkade har guider för hur folk kommit runt kravet på att använda sin ISPs router/gateway i andra länder som kör PON (ofta med PPPoE eller någon annan form av autentisering) genom en SFP+-modul med modellnamn WAS-110.

Nu vet vi inte ännu hur bunden man kommer vara till sin ISPs router just i Sverige, men jag tänkte att det kunde vara värt för folk att känna till hur folk löst problem som vi kanske kommer få i framtiden.

Visa signatur

Permalänk
Skrivet av blunden:

Då är det ju ett ypperligt läge att läsa på lite.

Kort sagt diskuterar ju tråden nu på slutet det faktum att PON rullas ut i Sverige. Sidan jag länkade har guider för hur folk kommit runt kravet på att använda sin ISPs router/gateway i andra länder som kör PON (ofta med PPPoE eller någon annan form av autentisering) genom en SFP+-modul med modellnamn WAS-110.

Nu vet vi inte ännu hur bunden man kommer vara till sin ISPs router just i Sverige, men jag tänkte att det kunde vara värt för folk att känna till hur folk löst problem som vi kanske kommer få i framtiden.

Jag förstår fortfarande inte. Vad skulle det i praktiken innebära att man använder en sådan modul och kommer runt kravet på att använda ISPns router?

Permalänk
Medlem

Jag förstår fortfarande inte. Vad skulle det i praktiken innebära att man använder en sådan modul och kommer runt kravet på att använda ISPns router?

För att en router man får av ISP brukar vara skit. man vill ha sin egna. Som man själv har full kontroll över.

att ha en mediaomvandlare från den som har hand om fibernätet är inget problem. Det är routern man inte vill ha från ISP.
I många länder får man en router från ISP som man MÅSTE använda. Det går inte att koppla en egen för det är MAC låst, låst till serienr osv.

Just nu har vi inte det problemet i Sverige. men det skulle kunna komma....

Visa signatur

ASUS X570-F, AMD Ryzen 9 3900x, 16Gb RAM, Gigabyte 2070Super auros

Permalänk
Skrivet av Mullvaden83:

För att en router man får av ISP brukar vara skit. man vill ha sin egna. Som man själv har full kontroll över.

att ha en mediaomvandlare från den som har hand om fibernätet är inget problem. Det är routern man inte vill ha från ISP.
I många länder får man en router från ISP som man MÅSTE använda. Det går inte att koppla en egen för det är MAC låst, låst till serienr osv.

Just nu har vi inte det problemet i Sverige. men det skulle kunna komma....

Åh herregud. Jag kopplar från mediaomvandlare till min Dream Machine Pro och hade jag behövt byta den mot Telias rus-router hade jag ringt Musk direkt. Då blir det Starlink.

Permalänk
Medlem

Mediaomvandlaren övervakas av Telia, för detta krävs infrastruktur och programvara hos Telia så är din av ett märke de inte kan/vill stödja längre så är det anledningen. Det kan också vara så att de vill uppgradera nätet för 10 GbE, eller som ni diskuterat att Telia bygger om nätet till PON och byter aktiv utrustning. Vilket som, om du inte släpper in Telia lär det helt enkelt sluta fungera om de bygger om nätet.

Permalänk
Medlem

Åh herregud. Jag kopplar från mediaomvandlare till min Dream Machine Pro och hade jag behövt byta den mot Telias rus-router hade jag ringt Musk direkt. Då blir det Starlink.

Då hade du varit en sådan kund som skulle vara intresserade av den där modulen. Lite förenklat kan man säga att den kan låtsas vara ISP:ns router genom att man spoofar serienummer och diverse annat. Förutom att det låter dig köra din egen router har det även visat sig förbättra prestandan för en del, verkar ge mer välfungerande IPv6 på AT&T (får ett /60-prefix istället för att använda ett fulhack för att begära flera /64) och liknande.

Visa signatur

Permalänk
Skrivet av blunden:

Då hade du varit en sådan kund som skulle vara intresserade av den där modulen. Lite förenklat kan man säga att den kan låtsas vara ISP:ns router genom att man spoofar serienummer och diverse annat. Förutom att det låter dig köra din egen router har det även visat sig förbättra prestandan för en del, verkar ge mer välfungerande IPv6 på AT&T (får ett /60-prefix istället för att använda ett fulhack för att begära flera /64) och liknande.

Är det lagligt och kan det upptäckas?

Permalänk
Medlem

Är det lagligt och kan det upptäckas?

Lagligt? Ja antagligen.
Uppskattat av nätägaren/ISP. Nej.

Med dom där vanliga CPE/Mediaomvandlarna vi har normalt. Så säger nätägaren/operatören att nej, du får inte sätta fibern direkt i din egna utrustning/router. Men det upptäcks oftast inte. O ingen som bryr sig. Så länge du inte har sönder deras sida.
Din SFP modul kan t ex vara för stark för deras mottagare o bränna sönder den med ditt ljus. Det är väl det. O då blire dyrt.

Visa signatur

ASUS X570-F, AMD Ryzen 9 3900x, 16Gb RAM, Gigabyte 2070Super auros

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mullvaden83:

Din SFP modul kan t ex vara för stark för deras mottagare o bränna sönder den med ditt ljus. Det är väl det. O då blire dyrt.

När dom kommer hem till mig för felsökning så sitter ju dock givetvis deras egna router inpluggad, så det måste ju vara fel på deras hårdvara!

Permalänk
Medlem
Skrivet av blunden:

Det hoppas jag inte, denna var betydligt mer illustrativ och informativ för oss vanliga dödliga.
https://en.wikipedia.org/wiki/Passive_optical_network

Men en fråga till TS. Har du nu efter denna diskussion förstått vad Telia vill göra, och är du nöjd med den kunskapen? T.ex. vetskapen om de långsiktiga följderna. (Eventuella låsningar etc.)

Permalänk
Medlem

Jag är glad att jag testade mobilt bredband innan jag drog in fiber. 4g router o vi kan köra två Teams samtidigt. På kvällen har vi 3 filmer igång samtidigt.aldrig strul o 250 kr per månad för unlimited.

Tur att jag inte spelar fps online

Visa signatur

Processor: Motorola 68000 | Klockfrekvens: 7,09 Mhz (PAL) | Minne: 256 kB ROM / 512 kB RAM | Bussbredd: 24 bit | Joystick: Tac2 | Operativsystem: Amiga OS 1.3

Permalänk
Skrivet av talonmas:

Jag är glad att jag testade mobilt bredband innan jag drog in fiber. 4g router o vi kan köra två Teams samtidigt. På kvällen har vi 3 filmer igång samtidigt.aldrig strul o 250 kr per månad för unlimited.

Tur att jag inte spelar fps online

3 filmer i 4k? Tveksamt 😁

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 4x Noctua A14x25 2xT30, 1x Noctua A12x25, 3x ek loop

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swedishchef_90:

Det är inte orimligt att få ett par hundra megabit över 4G. Allt beror på vart man bor och om man behöver slåss med alla sina grannar eller inte.

Permalänk
Skrivet av Swedishchef_90:

Inte helt orimligt. De flesta streamingtjänster kör ganska komprimerat ofta nånstans runt 6000-14000kbps vilket är typ inte äns hälften av vade en riktig 1080p blueray brukar köra. Så att streama video från div tjänster t.om i 4k är inte speciellt ansträngande iaf inte jämfört med att akicka en okomprimerad blueray video över nätverk.

Typ stabilt 15Mbit/s+ per video räcker generellt för streamingtjänster.

Så för 3 videos från generic streamingtjänst räker det med att han stabilt ska länka typ 50Mbit/s vilket inte är helt ovanligt att man kan ha även med lite halvbra förhållanden.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows