Bootar inte upp Windows från C:

Permalänk
Medlem

Bootar inte upp Windows från C:

Hej.

Köpte en ny SSD idag. Samsung 870 EVO 2TB.

När jag kopplar in den och drar ur min D: hårddisk som är en vanlig gammal Seagate hårddisk så startar inte windows. Jag kommer bara till bios direkt. Fast windows ligger på min C: SSD Samsung EVO 860.

Är det så att det ligger något med windows att göra på Seagate disken som gör att dator kan boota via C: Samsung 860 EVO när min Seagate hårddisk är i annars går det inte.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bazisten:

Hej.

Köpte en ny SSD idag. Samsung 870 EVO 2TB.

När jag kopplar in den och drar ur min D: hårddisk som är en vanlig gammal Seagate hårddisk så startar inte windows. Jag kommer bara till bios direkt. Fast windows ligger på min C: SSD Samsung EVO 860.

Är det så att det ligger något med windows att göra på Seagate disken som gör att dator kan boota via C: Samsung 860 EVO när min Seagate hårddisk är i annars går det inte.

Låter som om boot partitionen ligger på din Seagate.

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: Sapphire Radeon RX 9060 XT Pulse 16GB VRAM. RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem

Om du installerade Windows på SSD-disken samtidigt som din Seagate disk var inkopplad kan boot-filerna ha hamnat på Seagate-disken. Koppla in den igen som den var innan och se om det fungerar då, så har du svaret.

Visa signatur

"The following statement is false: The previous statement is true! Welcome to our corner of the universe"

Permalänk
Medlem
Skrivet av jnsson:

Låter som om boot partitionen ligger på din Seagate.

Skrivet av sp1k3n:

Om du installerade Windows på SSD-disken samtidigt som din Seagate disk var inkopplad kan boot-filerna ha hamnat på Seagate-disken. Koppla in den igen som den var innan och se om det fungerar då, så har du svaret.

Hur får man att C: bootar utan att seagate hårddisken är inkopplad? Den seagate hårddisken vill jag inte ha i mer då det är en gammal snurrdisk och allt på den ska flyttas till min nya SSD 870 EVO

Kan inte installera om windows ren installation då jag har en SSH nyckel på datorn. Det är för debian så att jag kommer in på alla servrar på jobbet direkt utan användare och lösen.

Permalänk
Medlem

Installera om Windows är utan tvekan enklaste lösningen.

Bara att peta in gamla hårddisken, in i Windows och spara SSH nyckeln så du kan föra över den till nya installationen och sen tar du ut alla hårddiskar från datorn och installerar Windows med endast den ssdn du vill ha Windows på i datorn.

Visa signatur

here we go!

Permalänk
Medlem
Skrivet av norrby89:

Installera om Windows är utan tvekan enklaste lösningen.

Bara att peta in gamla hårddisken, in i Windows och spara SSH nyckeln så du kan föra över den till nya installationen och sen tar du ut alla hårddiskar från datorn och installerar Windows med endast den ssdn du vill ha Windows på i datorn.

Jag har Windows på gamla SSD 860 evo och vill fortsätta ha det på den och kan kunna boota upp utan gamla seagate hårrdisken i som det nu verkar ligga boot filer på.

Permalänk
Medlem

Det går att flytta Boot-Partitionen till den nya disken. Du får krympa partitionen på SSDn för att få plats med den.
Men är du osäker på vad du gör så råder jag dig att som ovanstående sa, att kopiera SSH-nyckeln och ominstallera.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bazisten:

Jag har Windows på gamla SSD 860 evo och vill fortsätta ha det på den och kan kunna boota upp utan gamla seagate hårrdisken i som det nu verkar ligga boot filer på.

Yes, menar bara att installera om Windows är den enklaste lösningen, samt tar vadå en timme så länge du inte har massvis på datorn som ska sparas.

Visa signatur

here we go!

Permalänk
Medlem
Skrivet av norrby89:

Yes, menar bara att installera om Windows är den enklaste lösningen, samt tar vadå en timme så länge du inte har massvis på datorn som ska sparas.

Går det att installera så att appar och program sparas? Ingen ren installation alltså.

Drar ur alla hårddiskar utan min Samsung 860 EVO.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bazisten:

Går det att installera så att appar och program sparas? Ingen ren installation alltså.

Ja, du får frågan under installationen om du vill behålla filer och appar. Men gör en backup för säkerhets skull.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tinto:

Ja, du får frågan under installationen om du vill behålla filer och appar. Men gör en backup för säkerhets skull.

Yes tack.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bazisten:

Oof osäker på hur det fungerar när man kör "nyinstallation" och boot delen saknas. Men låter någon annan svara på den då jag personligen bara gör helt ren installation regelbundet då det fungerar för min del.

Oavsätt så är chansen stor att meka och försöka fixa det tar långt mycket längre tid än att bara börja om från början.

Visa signatur

here we go!