Bredbandspriserna ökade med 8 procent förra året

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gelantious:

Har Telia via bostadsrätten och tror det blev bundit i 10 år sist dom förnya det, som var 5 år sen kanske...
Betalar 169 kr i månaden för 1Gbit, TV och telefoni.

Men ja, får gärna höja lite om dom faktiskt bygger ut nätet så vi kan få 10Gbit. Är väl bara Bahnhof som erbjuder det hittills?

Ibland när man har en lösning via BRF så betalar BRF en del av summan. Dvs man betalar egentligen mer indirekt via avgiften. Beror såklart hur styrelsen har valt att lägga upp det.

Visa signatur

Ryzen 7 7800X3D | ASUS TUF Gaming B650-Plus WIFI | Kingston 32GB (2x16GB) DDR5 6GT/s CL30 FURY Beast | Kingston Fury Renegade M.2 NVMe SSD Gen 4 2TB | MSI RTX 4060 8GB | Fractal Design Define S | MSI MPG A850G 850W | Thermalright Phantom Spirit 120 SE | Windows 11 Pro | AOC 27" AGON AG276QZD2 OLED QHD 240 Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av SuperSverker:

Det var ju billigt, pisstelia ska ha 649kr för 150/150 (vilket är det billigaste abonnemanget de erbjuder vår BRF via Telia fiber)

F.ö - Om någon Telia-representant ser eller läser detta - Jag kommer göra mitt yttersta resten av livet för att aldrig någonsin behöva använda eller ens ha samröre med Telia på grund av maffiametoderna som är Telia Fiber. Avråder alla jag pratat med att undvika den skiten som är Telia

(Och ja, det är BRF styrelsens fel i första början för de verkar ha Sverige sämsta avtal, men de visste nog inte bättre)

Du kanske borde göra ditt yttersta att få bort styrelsen i din BRF istället?

Permalänk
Skrivet av Bobiri:

Farsan fick erbjudande från Telia på 100/100 för 449kr/mån. Ren idioti.

Jag fick precis nytt pris för Telia 250/250, 639:- / mån, då de bytt KO för hela området. De har skapat ett nytt bolag som skall ha hand om bredbandet. På så vis kan de gå runt och avsluta alla tidigare prisavtal som gäller. Visst de gör att jag kan ringa runt och fiska nya. Men seriöst ...

Jag blir bara trött ... 😒🤔

Permalänk
Medlem
Skrivet av zogez:

allt e sjukt.. tele 2 avskedar folk.. gör en bättre vinst iår än förra året... ÄNDÅ ska priserna höjas. skit företag. bara aktieägarna e nöjda så e det bra. pissar på vanligt folk-

Köp aktier och kräv att de minskar vinstmarginalen då?

Permalänk
Medlem

Flikar in att Starlink ligger på 559 sek.

Det är befängt att den så kallade marknaden inte klarar leverera 100/100 för ~299 sek. Många skattemiljarder har plöjts ned i bredbandsutbyggnad och diverse "internet åt alla" projekt genom åren.

Visa signatur

Citera för svar :)

Permalänk
Medlem

Sjukt att de får kalla det öppet fiber när det är lokala monopol som sätter golvet på priserna. Visst du har kanske 10 operatörer att välja mellan men alla har exakt samma priser i princip.

Fortsätter denna trend så börjar Starlink se prisvärt ut lol

Tror jag betalade 269kr 2019 för 100/10 via coax.
Sen drog man in fiber i lägenheten och nätet blev nån månad senare uppköpt av en KO som direkt höjde golvet på priserna.
Betalar idag 409kr för 250/250 (100/100 erbjuds inte längre ens) men går man in där man beställer fiber så ser jag att golvet har höjts till ~470 idag

Visa signatur

E8600 > 2500k > 7700k > 12700k
2xHD4850>960ti>1070>1080ti>4070 Super

Permalänk
Medlem
Skrivet av FredrikMH:

Jag kan inte lagen på detta fullt ut, men företag ska ha vinstsyfte för att få F-skatt. Om ett av målen är att minimera vinsten är frågan om definitionen av "Vinstsyfte" efterlevs. Således är det kanske inte längre ett företag man bedriver.

Sen kan man såklart sätta konkurrenskraftiga priser, men det förutsätter också att det finns utrymme för det.

Hade man ägt sitt egna bredbandsnät har man underhåll och driftansvar på kablar och stationer. Här behöver man också ha högt i tak om något allvarligt skulle inträffa eller för att ha råd att bygga ut nätet. Äger man inte sina egna kablar måste man hyra in sig på andras och då tappar man snabbt sina konkurrensfördelar jämfört andra företag som gör samma sak.

Lättaste sättet att förhandla är att slå ihop sig. Det vi sett i tråden för bredbandspriser på Sweclockers är ju att Bostadsrättsföreningar och Samfälligheter som haft styrelse som orkat förhandla, lyckats få 1Gbit Internet för runt 100kr/mån.

https://skatteverket.se/foretag/drivaforetag/startaochregistr...

Permalänk
Medlem

Vad är det jag ska läsa där?

Visa signatur

System: AMD Ryzen 7 9800X3D, 64 GB RAM, RTX 5080
Shitlist: Asus, NZXT

Permalänk
Medlem
Skrivet av FredrikMH:

Vad är det jag ska läsa där?

Att dina fantasier vad gäller f-skatt är helt fel. Så det är bara att du lägger lite tid på att utbilda dig tänkte jag.

Lagen gällande aktiebolag tar upp vinst men mig veterligen så kan du välja som aktiebolag att inte maximera din vinst om du inte vill.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ToddTheOdd:

Att dina fantasier vad gäller f-skatt är helt fel. Så det är bara att du lägger lite tid på att utbilda dig tänkte jag.

Lagen gällande aktiebolag tar upp vinst men mig veterligen så kan du välja som aktiebolag att inte maximera din vinst om du inte vill.

Ja ett AB kan självklart välja att återinvestera hela "vinsten", eller ha mycket låga vinstmarginaler om man så vill.

/hulle.

Visa signatur

A600, 2 MB Chipram, 85 MB HD, Extra diskettstation, Joysticks: Tac-2, The Bug och Wico Red Ball.
Zotamedu:"Kompressorkylning är nog det mest miljöfarliga du kan göra med en dator om du inte tänker börja elda brunkol i den."

Permalänk
Medlem

I Malmö får de som bor hos MKB och har sin internetuppkoppling där vara med och betala för en del av kulturen.
Är ju helt hål i huvudet att denna utsugning är ens laglig eller att politikerna inte behöver stå till svars för detta.
Tar en dump från i fall den är låst:

"Dyra bredband för hyresgästerna ger konserter och teater till Malmöborna

23 september 2023 06:00

MKB:s hyresgäster finansierar inte bara Stadsteatern och Malmö Live via hyran. Hyresgästerna betalar också en tusenlapp extra per år för tv och bredband – pengar som går direkt till teatern och konserthuset. "

Permalänk
Medlem
Skrivet av Joppis:

Ibland när man har en lösning via BRF så betalar BRF en del av summan. Dvs man betalar egentligen mer indirekt via avgiften. Beror såklart hur styrelsen har valt att lägga upp det.

Jag tror att en del missar den biten. Bör framgå i årsredovisningen.

Permalänk
Medlem

Skitifieringen fortsätter till dess att moralen förbättrats!

Har Tele2 av tvång och ovilja (koax). Läste idag att de ska "banta" personalstyrkan. Givetvis kommer vi Tele2-kunder därmed få en bättre tjänst. Och vissa kunder får alltså försämrat bredband till ett högre pris. På vilket sätt är det acceptabelt att skriva att man förbättrar en tjänst och i samma andetag försämra den? Vad säger Konsumentverket? Vad säger Sverker? Var är soptunnan?!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Joppis:

Tveksamt, vi har hela avgiften till boende. Det ligger däromkring. Excl stokab avgift om 74kr x anslutningar per halvår tror jag det är.

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 4x Noctua A14x25 2xT30, 1x Noctua A12x25, 3x ek loop

Permalänk

Med fler giriga kommunikations/driftoperatörer kommer vi få se ännu högre priser där de vill ha all större del av kakan! Har också läst att många av dessa kommer göra om aktiva nät till passiva för att få ut ännu högre vinster och kommer med många nackdelar för kunden. Ett annat var att någon som skrev här i forumet att en viss driftoperatör kommer införa databegränsningar i näten t ex. Ett rent skräckscenario som inte borde vara tillåtet i sverige.

När inte PTS eller riksdagsledamöter gör något åt detta kommer det bli så här. Vi går baklänges i bredbandsutvecklingen!

De flesta operatörer i stadsnäten lockar kunder med lägre priser mot att du binder dig i 12 månader. Konkurrensen är helt död i dessa stadsnät. En soppa som blivit unken! Blir som situationen ser ut på elnätsmarknaden där elnätsbolagen har monopoler inom respektive område.

Sverige går bakåt som bredbandsnation!

Skrivet av Feeku:

Ja gå ihop som förening, vi betalar 100kr för 600/600mb + basutbud tv/telefoni

Skrivet av Hakeemzo:

I vår förening ingår 100/100 hos Telia i föreningsavgiften. Stört vilka avtal vissa föreningar har lyckats förhandla igenom.

Alla bor inte i bostadsrättsföreningar. Ibland tror man att 90% av alla swecare bor i sådana.

Permalänk
Medlem

Bindningstid borde vara förbjudet. Hoppa alltid till billigast obundna möjliga. Bindningstider ökar bara priserna i längden.

Visa signatur

R&D Elektronik & Radioingenjör

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinkefing:

Med fler giriga kommunikations/driftoperatörer kommer vi få se ännu högre priser där de vill ha all större del av kakan! Har också läst att många av dessa kommer göra om aktiva nät till passiva för att få ut ännu högre vinster och kommer med många nackdelar för kunden. Ett annat var att någon som skrev här i forumet att Global Connect kommer införa databegränsningar i näten t ex. Ett rent skräckscenario som inte vara tillåtet i sverige.

När inte PTS eller riksdagsledamöter gör något åt detta kommer det bli så här. Vi går baklänges i bredbandsutvecklingen!

Alla bor inte i bostadsrättsföreningar. Ibland tror man att 90% av alla swecare bor i sådana.

Du kan göra exakt samma i samfällighet eller villaföreningar

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 4x Noctua A14x25 2xT30, 1x Noctua A12x25, 3x ek loop

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swedishchef_90:

Finns inte så mycket i bredbands infrastrukturen som har inflation? Visst några switchar men de sitter ju där i 20år.

För KO är det inte så som du beskriver, jo förvisso små-pluttar som driver några villaområden... visst, dom håller och har inte blivit speciellt mycket dyrare. Det är maskinerna längre upp i kedjan som kostar (L2.5 MPLS etc) - och dom har rätt kort livslängd (ca 10), dessutom är det så numera så "modernt" med att allt ska vara "as a service" så du har en tick på licenser och support (cisco exempelvis) och inte för vad du har aktivt i nätet utan vad du har tagit in. Det är helt galet. Men sett till din generalisering kring infrastrukturen, aktiv utrustning är bara en liten del av kostnaden för bredbandsfunktioner, priser på fiberarbete och material har blivit mycket dyrare. Jag personligen tycker det ser ut som att dom höjer för att dom kan och har svepskäl att infrastrukturägare och ko höjer priserna. I mitt jobb ser vi att dom stora drakarna har stuvat om i tjänsteutbudet och höjt priserna (utan att ko och nätägare har gjort något, snarare tvärt om... sänkt priserna)

Permalänk
Medlem

Jag har tidigare haft problem ett par gånger med att hastigheten gått ned till 100/100 Mbit, trots att jag haft 250/250 och 500/500 i perioder. Jag har inte haft 100/100 sedan väldigt många år tillbaka. Då har jag ringt in och de har gjort något och hastigheten har hoppat upp till det den ska igen. Är detta något fulknep en del internetleverantörer använder sig av?

Jag bor nu i hus med Tele2 och 500/500 och det har fungerat fint, tills för ca en vecka sedan. Då var det problem med nätet i hela Hässleholm området, vilket man inte hade fått reda på i förväg trots att det verkade vara något planerat underhåll. Nätet nere ca 8-14 enligt planen, men kom igång igen kanske kl 9 redan. Ingen större fara, men nu när jag kollar får jag bara ut 100/100 (egentligen 95/80) Mbit och det står fortfarande hos Tele2 att jag ska ha 500/500 så jag får ringa och kolla med dem.. Jag kör trådat, men har en helt okej router så även trådlöst får man lätt ut betydligt mer än 100 Mbit. Fast inte nu då eftersom de verkar ha begränsat min hastighet till 100/100 trots att jag betalar för 500/500.

418 kr/mån betalar jag för 500/500 Mbit fiber till hus via Tele2. Ordinarie pris 465 kr/mån, jag tror det var 1 år jag fick rabatten.

Visa signatur

| i5 10600k@4,7 Ghz | AMD 6800 | 4Ghz RAM | 1 TB m.2 |

Permalänk

Du kan göra exakt samma i samfällighet eller villaföreningar

Nu pratar jag om hyresföreningar. De har aldrig lika bra priser utan där måste du betala 400kr för 100/100 istället för 0 kr i en bostadsrätt.

Permalänk
Medlem

Känner spontant att jag är nöjd med mitt avtal med Bahnhof som jag haft sedan 2020 när jag fick fiber i nya villan.
Ringer man och klagar får man "nyavtalspriset" ett år om man tycker det är värt besväret.

Jämför det med mycket dyrare (och struligare) via Telia som var påtvingat i fibret i förra villan så kan jag inte annat än säga att jag är glad att slippa dem de senaste 5 åren.

Visa signatur

Amiga 3000 (1990), CPU: 68060 66MHz, RAM: 2MB chip 470MB Fast, GFX: ECS+RTG zz9000 @ 1920x1080, HDD: 32GB SSD/PATA, 128GB SCSI, DVD-Brännare/SCSI, Chassi: Original Desktop. www.som99.se
Primär workstation: i9-12900KS, 128GB RAM, intel A770 16GB.

Permalänk
Medlem
Skrivet av BasseBaba:

Till saken hör att, iaf enligt dom bredbandsleverantörer jag pratat med, så tar min "kommunikationsopertör" Open Infra "den största delen av pengar".
Det är ju även Open Infra som höjde priserna mot operatörerna förra året, precis som det står i artikeln. Så problemet är ju att man är fucked hur som helst.

Riktigt jävla idiotiskt system att låta vinstdrivande "kommunikationsoperatörer" installera fiberuppkopplingar som dom sen har "monopol" på in i fastigheten.

Mitt enda alternativ är ju att få hit en annan kommunikationsoperatör, men det går ju inte för ingen vill ju koppla upp 1 kund i ett område där en annan operatör redan härjar....

Så är det ju... de kostar endel med fiber och sånt också, givetvis kostar deras utrustning och personernas löner med.
Sen kan jag hålla med om att vissa av dem har väldigt dålig kvalitet för de pris de tar!

Visa signatur

Battlestation: 14900kf - RTX3090 - 32gb ram - 1tb M2 990 PRO - 2TB M2 crucial

Permalänk
Skrivet av basn:

Så är det ju... de kostar endel med fiber och sånt också, givetvis kostar deras utrustning och personernas löner med.
Sen kan jag hålla med om att vissa av dem har väldigt dålig kvalitet för de pris de tar!

Deras liksom andra driftoperatörers utrusningar har betalat av sig för längesedan. Någon borde göra en rapport på deras vinster de senaste tio åren.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinkefing:

Deras liksom andra driftoperatörers utrusningar har betalat av sig för längesedan. Någon borde göra en rapport på deras vinster de senaste tio åren.

Jag tror inte att switchar osv betalar av sig så fort som folk tror, men ja de lär göra vinst som alla andra bolag.

Visa signatur

Battlestation: 14900kf - RTX3090 - 32gb ram - 1tb M2 990 PRO - 2TB M2 crucial

Permalänk
Medlem
Skrivet av SuperSverker:

Det var ju billigt, pisstelia ska ha 649kr för 150/150 (vilket är det billigaste abonnemanget de erbjuder vår BRF via Telia fiber)

F.ö - Om någon Telia-representant ser eller läser detta - Jag kommer göra mitt yttersta resten av livet för att aldrig någonsin behöva använda eller ens ha samröre med Telia på grund av maffiametoderna som är Telia Fiber. Avråder alla jag pratat med att undvika den skiten som är Telia

(Och ja, det är BRF styrelsens fel i första början för de verkar ha Sverige sämsta avtal, men de visste nog inte bättre)

Hur många hushåll har din förening?
Jag tolkar det som att föreningen enbart handlat upp att Telia ska tillhandahålla fiber men att varje hushåll ska skaffa eget abonnemang.

Lägg en motion till årsstämman gällande gruppavtal för bredband, nu vet inte jag vad bindningstiden är men ett gruppavtal är alltid bättre än enskilda, ni borde beroende på storlek på föreningen och placering i landet kunna få 1000/1000 för under 100kr per månad.

Är ni en förening på 10 hushåll långt ifrån civilationen ja då blir det dyrt för de räknar oftast på x antal besök för att åtgärda hårdvaran, och den kostnaden vill de ju få in plus lite vinst.

Permalänk
Medlem

Tveksamt, vi har hela avgiften till boende. Det ligger däromkring. Excl stokab avgift om 74kr x anslutningar per halvår tror jag det är.

Har varit med om tre olika varianter av upplägg så det beror helt på BRF.

Visa signatur

Ryzen 7 7800X3D | ASUS TUF Gaming B650-Plus WIFI | Kingston 32GB (2x16GB) DDR5 6GT/s CL30 FURY Beast | Kingston Fury Renegade M.2 NVMe SSD Gen 4 2TB | MSI RTX 4060 8GB | Fractal Design Define S | MSI MPG A850G 850W | Thermalright Phantom Spirit 120 SE | Windows 11 Pro | AOC 27" AGON AG276QZD2 OLED QHD 240 Hz

Permalänk
Medlem

Det är väl dags för svenskarna att förhandla om priset. I vissa kulturer är det normalt att pruta på priset men svenskarna "bockar och bugar", och betalar. Dags att tänka om. Skit i inflationen och att företagens kostnader har stigit. Har de råd med feta löner till sina chefer så är det väl helt okej för kunden att pruta.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinkefing:

Nu pratar jag om hyresföreningar. De har aldrig lika bra priser utan där måste du betala 400kr för 100/100 istället för 0 kr i en bostadsrätt.

Vad är en hyresförening för något? 🤔

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinkefing:

Hyresföreningar är något nytt för mig, vad är det?
Eller är det fastighetsbolag du tänker på som har hyresrätter?

0kr blir det däremot aldrig, det är antingen inbakat i avgiften om du har en bostadsrätt eller i hyran för en hyresrätt, eller så har man ett tillägg på xx antal kr.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Joppis:

Har varit med om tre olika varianter av upplägg så det beror helt på BRF.

Jag menade mest priset inte var orimligt att hela var för paketet

Visa signatur