RTX 5080-bygge, 30-40k, sista kollen

Permalänk
Medlem

RTX 5080-bygge, 30-40k, sista kollen

Hej,

Jag vill göra en sista koll innan jag beställer ny dator. Ska försöka få hem ett RTX 5080 vid release. Datorn ska användas för allt möjligt såsom spel/onlinespel (1440p), VR-spel, men också till en hel del videoredigering (1080 el. 1440p). Det viktigaste är att datorn klarar av detta utan problem.

Budget är 30-40k.

Undrar om jag har valt rätt (överdrivit el. snålat), eller om det finns bättre komponenter till ungefär samma pris?

Finns det okända/kända problem med komponenterna?

Tack på förhand!

(Chassit är egentligen svart glas men den finns inte på inet.)

https://www.inet.se/kundvagn/visa/WK83AbEM1DC49CNJovzeOp6Vq7w/rtx-5080-30-40k

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

Tack för förslaget, uppskattas!

Moderkort:
Var inne på det där moderkortet men har för mig att jag läste nånstans att gigabyte brukar ha problem. Vet du om det stämmer?

RAM:
Vill helst inte ha RGB. Kan man stänga av det?

PSU:
Behövs 1200w för detta bygge?

Mvh.

Permalänk
Medlem
Skrivet av de_dust2:

Tack för förslaget, uppskattas!

Moderkort:
Var inne på det där moderkortet men har för mig att jag läste nånstans att gigabyte brukar ha problem. Vet du om det stämmer?

RAM:
Vill helst inte ha RGB. Kan man stänga av det?

PSU:
Behövs 1200w för detta bygge?

Mvh.

Tror inte Gigabyte är sämre än något annat, jag har i alla fall varit väldigt nöjd med mitt Gigabyte-kort. Sen är ju vissa kort bättre än andra men Eagle verkar ge otroligt mycket för pengarna. Man kan ju alltid gå in och läsa recensioner om man är osäker.

Antar att man kan stänga av RGB:n på RAM-modulerna, är dock inte hundra.

1 200 W är definitivt overkill men skillnaden är inte jättestor mellan 850 W, 1 000 W och 1 200 W när vi snackar om kvalitetsagg. Verkar ju som grafikkort drar mer och mer ström och PSU:n lär du kunna ha i minst tio år.

Permalänk
Medlem

Gillar du mer industri-look så kan jag relatera. Så lite RGB som möjligt

Något i den här stilen kanske?

Sen från Inet eftersom de inte hittades på Komponentkoll:

https://www.inet.se/kundvagn/visa/DbA3AUYqhGgkB9ROpJBW7j_oQm0/resterande

Bara att sätta alla chassifläktarna på låg hastighet. Med hubben så delar de alla samma signal, så det är väldigt enkelt att styra dom då.

Visa signatur

FD Define 7 Compact Solid | 7800X3D | ASUS Dual 4070 Super | MSI MAG B650 Tomahawk | G.Skill Trident 32GB 6000MHz CL30 | WD Black SN850X 2TB | Seasonic Focus PX 750W | Be quiet! Dark Rock Pro 4 | Silent Wings 4 | 2st LG 27" 144Hz IPS 2560x1440

Permalänk
Medlem
Skrivet av Keffmode:

Gillar du mer industri-look så kan jag relatera. Så lite RGB som möjligt

Något i den här stilen kanske?

https://komponentkoll.se/bild/OLBBa.png

Sen från Inet eftersom de inte hittades på Komponentkoll:

https://www.inet.se/kundvagn/visa/DbA3AUYqhGgkB9ROpJBW7j_oQm0/resterandehttps://cdn.inet.se/img/tiny/forum-divider.pnghttps://www.inet.se/kundvagn/bild/DbA3AUYqhGgkB9ROpJBW7j_oQm0/resterande

Bara att sätta alla chassifläktarna på låg hastighet. Med hubben så delar de alla samma signal, så det är väldigt enkelt att styra dom då.

Ja, helst så lite lampor och färger som möjligt men vill ändå kunna se in i datorn!

Lagring:
Två tips om WD istället för kingston nu. Är WD bättre?

Fläkthub:
Jag har tänkt att fläktarna kopplas in i 3 olika uttag på moderkortet och att man därefter kan ställa in dom 3 individuellt på något sätt. Går det att göra så tro? Annars köper jag en hub.

Permalänk
Medlem
Skrivet av de_dust2:

Ja, helst så lite lampor och färger som möjligt men vill ändå kunna se in i datorn!

Lagring:
Två tips om WD istället för kingston nu. Är WD bättre?

Fläkthub:
Jag har tänkt att fläktarna kopplas in i 3 olika uttag på moderkortet och att man därefter kan ställa in dom 3 individuellt på något sätt. Går det att göra så tro? Annars köper jag en hub.

Det är väldigt liten skillnad mellan de bättre SSDerna, i princip ingen skillnad om det är en bra modell, typ SN850X, Kingston Renegade, Kingston KC3000, Samsung 990 pro o.s.v.

WD SN850X är grym och hade bra pris.

Du kan koppla fläktarna precis hur du vill. Fläktarna går att daisy-chaina, så att du kan ha precis som du tänker utan en hubb.

Visa signatur

FD Define 7 Compact Solid | 7800X3D | ASUS Dual 4070 Super | MSI MAG B650 Tomahawk | G.Skill Trident 32GB 6000MHz CL30 | WD Black SN850X 2TB | Seasonic Focus PX 750W | Be quiet! Dark Rock Pro 4 | Silent Wings 4 | 2st LG 27" 144Hz IPS 2560x1440

Permalänk
Medlem

Har blivit tveksam på moderkortet. Just detta MSI-kort verkar ha haft problem ända sen start, både med långsam uppstart och bluescreen. Vissa får den att funka bra genom att uppdatera bios men väldigt många som fortfarande har problem. Gissar att jag stirrade mig blind på hur snygg den är att jag glömde söka efter vad den har för problem...

Någon som kan rekommendera ett annat moderkort?
Gärna i svart färg.
Funderar på Gigabyte b650 eagle ax som @Alastor Moody tipsade om men ska läsa på lite mer först.

Förtydligande
Permalänk
Medlem
Skrivet av de_dust2:

Har blivit tveksam på moderkortet. Just detta MSI-kort verkar ha haft problem ända sen start, både med långsam uppstart och bluescreen. Vissa får den att funka bra genom att uppdatera bios men väldigt många som fortfarande har problem. Gissar att jag stirrade mig blind på hur snygg den är att jag glömde söka efter vad den har för problem...

Gärna i svart färg.
Funderar på Gigabyte b650 eagle ax som @Alastor Moody tipsade om men ska läsa på lite mer först.

Hur gamla är de trådar du läst detta om? Långsam uppstart har du på alla nya AMD p.g.a. minnesträning vid varje uppstart.

Jag har byggt 4 datorer med det moderkortet, och de enda problemen jag egentligen haft är på 7800X3D-launch i min egna rigg för att moderkorten gav för mycket spänning i de tidiga exemplaren. Inte stött på något problem efter det.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Keffmode:

Hur gamla är de trådar du läst detta om? Långsam uppstart har du på alla nya AMD p.g.a. minnesträning vid varje uppstart.

Jag har byggt 4 datorer med det moderkortet, och de enda problemen jag egentligen haft är på 7800X3D-launch i min egna rigg för att moderkorten gav för mycket spänning i de tidiga exemplaren. Inte stött på något problem efter det.

Trådarna är rätt gamla 1 år ca. men på youtube finns måmga kommentarer från 11-60 dagar sedan. Visst, det kan säkert vara folk som inte testat alla lösningsförslag som skriver på youtube och att jag därav fått en skev uppfattning.

Hur snabb uppstart får du på ett ungefär?

De kort som säljs idag, är de nyare version/nytillverkade eller finns det risk att man får ett som är 2 år gammalt?

Permalänk
Medlem

Har kört 7800x3d på Gigabyte Gaming X AX i 1.5år nu, då det rekommenderades som prisvärt i nån video. Inte haft några som helst problem. Har också WD SN850X, vilken har funkar utmärkt

Permalänk
Medlem
Skrivet av de_dust2:

Trådarna är rätt gamla 1 år ca. men på youtube finns måmga kommentarer från 11-60 dagar sedan. Visst, det kan säkert vara folk som inte testat alla lösningsförslag som skriver på youtube och att jag därav fått en skev uppfattning.

Hur snabb uppstart får du på ett ungefär?

De kort som säljs idag, är de nyare version/nytillverkade eller finns det risk att man får ett som är 2 år gammalt?

Uppdaterar du bios till ett av de senare så är det nog väldigt liten chans att du får problem. Det borde man göra i vilket fall.

Uppstarten tar 1 minut ungefär. Det finns en sak man kan slå på som heter "Memory Context Restore" som gör att laddtiden typ halveras, om man vill ha det. Med det påslaget så finns det en liten chans att man får RAM-relaterade problem, såsom att applikationer bara dör av sig själv, m.m. men det är bara att testa. Funkar det så funkar det.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Keffmode:

Uppdaterar du bios till ett av de senare så är det nog väldigt liten chans att du får problem. Det borde man göra i vilket fall.

Uppstarten tar 1 minut ungefär. Det finns en sak man kan slå på som heter "Memory Context Restore" som gör att laddtiden typ halveras, om man vill ha det. Med det påslaget så finns det en liten chans att man får RAM-relaterade problem, såsom att applikationer bara dör av sig själv, m.m. men det är bara att testa. Funkar det så funkar det.

Du har övertygat mig, det blir denna

Permalänk
Medlem
Skrivet av de_dust2:

Du har övertygat mig, det blir denna

Är jättenöjd med mitt, och i mitt tycke har det exakt allt det man behöver från ett moderkort.

Lycka till!

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av de_dust2:

Gärna i svart färg.

Jag har samma moderkort och det rinner som smör nu med senaste BIOS-uppdateringen och 9800X3D.
När jag köpte mitt system under sommaren 2023 med en 7600x var uppstarterna riktigt långsamma, nu går det på någon sekund.

edit; Pratar alltså om MSI-brädan.

Visa signatur

9800x3d | 32gb DDR5 | RTX 4080 | 32" G80SD OLED

Permalänk
Medlem
Skrivet av isbjoern:

Jag har samma moderkort och det rinner som smör nu med senaste BIOS-uppdateringen och 9800X3D.
När jag köpte mitt system under sommaren 2023 med en 7600x var uppstarterna riktigt långsamma, nu går det på någon sekund.

edit; Pratar alltså om MSI-brädan.

Grymt, tack för input!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alastor Moody:

Tror inte Gigabyte är sämre än något annat, jag har i alla fall varit väldigt nöjd med mitt Gigabyte-kort. Sen är ju vissa kort bättre än andra men Eagle verkar ge otroligt mycket för pengarna. Man kan ju alltid gå in och läsa recensioner om man är osäker.

Antar att man kan stänga av RGB:n på RAM-modulerna, är dock inte hundra.

1 200 W är definitivt overkill men skillnaden är inte jättestor mellan 850 W, 1 000 W och 1 200 W när vi snackar om kvalitetsagg. Verkar ju som grafikkort drar mer och mer ström och PSU:n lär du kunna ha i minst tio år.

Finns det risk att delarna "drar för lite" om jag har 1200w psu? Tänker om det finns någon slags sweet spot för nyttjandegrad hos psun. Presterar psun sämre eller är det dåligt om den bara nyttjas till t.ex. 45%?

Permalänk
Medlem
Skrivet av de_dust2:

Hej,

Jag vill göra en sista koll innan jag beställer ny dator. Ska försöka få hem ett RTX 5080 vid release. Datorn ska användas för allt möjligt såsom spel/onlinespel (1440p), VR-spel, men också till en hel del videoredigering (1080 el. 1440p). Det viktigaste är att datorn klarar av detta utan problem.

Budget är 30-40k.

Undrar om jag har valt rätt (överdrivit el. snålat), eller om det finns bättre komponenter till ungefär samma pris?

Finns det okända/kända problem med komponenterna?

Tack på förhand!

(Chassit är egentligen svart glas men den finns inte på inet.)

https://www.inet.se/kundvagn/visa/WK83AbEM1DC49CNJovzeOp6Vq7w/rtx-5080-30-40khttps://cdn.inet.se/img/tiny/forum-divider.pnghttps://www.inet.se/kundvagn/bild/WK83AbEM1DC49CNJovzeOp6Vq7w/rtx-5080-30-40k

Hade skippat det överprisade nätagget och kört på dyrare fläktar istället.

Visa signatur

Macifierad militant mactivist....
"Why join the navy if you can be a pirate?" - Steve Jobs

Permalänk
Medlem
Skrivet av AkUs:

Hade skippat det överprisade nätagget och kört på dyrare fläktar istället.

A1000G från MSI är också nice för 400kr mindre. Hade kört 1000W i alla fall om man tänkt köpa toppkort i framtiden.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Keffmode:

A1000G från MSI är också nice för 400kr mindre. Hade kört 1000W i alla fall om man tänkt köpa toppkort i framtiden.

Personligen anser jag MSI aggen är skräp.
Men 1000w e overkill. Du behöver typ 450-500watt för din burk.

https://www.amazon.se/quiet-str%C3%B6mf%C3%B6rs%C3%B6rjning-g...

850w, bra pris

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av AkUs:

Personligen anser jag MSI aggen är skräp.
Men 1000w e overkill. Du behöver typ 450-500watt för din burk.

https://www.amazon.se/quiet-str%C3%B6mf%C3%B6rs%C3%B6rjning-g...

850w, bra pris

Jag brukar också rekommendera 850W, men hur utvecklingen ser ut så är nog 1000W nya normen snart. Med 10 års garanti så vill man nog behålla nätagget väldigt länge, och då är det skönt att ha lite utrymme.

Varför tycker du MSI-agget är skräp? Bra att veta om det finns något känt fel på dom.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Keffmode:

Jag brukar också rekommendera 850W, men hur utvecklingen ser ut så är nog 1000W nya normen snart. Med 10 års garanti så vill man nog behålla nätagget väldigt länge, och då är det skönt att ha lite utrymme.

Varför tycker du MSI-agget är skräp? Bra att veta om det finns något känt fel på dom.

Fått ovanligt många "defekta" ifrån kartong på jobbet bara. Får en känsla att varför köpa MSI när det finns annat.
Jag påstår absolut inte att jag säger att dom oftare går sönder under drift. Det är bara så att man känner av attityden att dom skickar iväg saker som är kaputt till slutkund. BeQuiet o Seasonic går att få för liknande pengar.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av AkUs:

Fått ovanligt många "defekta" ifrån kartong på jobbet bara. Får en känsla att varför köpa MSI när det finns annat.
Jag påstår absolut inte att jag säger att dom oftare går sönder under drift. Det är bara så att man känner av attityden att dom skickar iväg saker som är kaputt till slutkund. BeQuiet o Seasonic går att få för liknande pengar.

Ah, okej. Då förstår jag. Jag väljer Seasonic så ofta jag kan också.

Jag hade Be quiet i förra datorn och det första exemplaret var då defekt. Det jag fick som ersättning small efter 5 år typ, så det är min erfarenhet av Be quiets nätagg.

Inte hört några dåliga erfarenheter om MSI-agget före ditt inlägg, men det är bra att veta vad folk har för erfarenheter av saker.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Keffmode:

Ah, okej. Då förstår jag. Jag väljer Seasonic så ofta jag kan också.

Jag hade Be quiet i förra datorn och det första exemplaret var då defekt. Det jag fick som ersättning small efter 5 år typ, så det är min erfarenhet av Be quiets nätagg.

Inte hört några dåliga erfarenheter om MSI-agget före ditt inlägg, men det är bra att veta vad folk har för erfarenheter av saker.

Varken MSI eller beQuiet gör egna agg. Så det är bara en fråga om sammarbetet med underlev (läs hur mycket betalt underlev kan få av det han gör). Håller man med att trixxa med ören hit o dit så skalar dom bort lager efter lag på löken.

Jag gillar t.ex inte CWT, dom gör mycket åt MSI och Corsair. Men sanningen är att CWT, FSP,Superflower m.m alla kan bygga nätagg. Men dom är inte rödakorset. Ska dom anstränga sig ska det löna sig.
Juh mera ”gaming” du ser o läser, desto mera pengar går till reklam och inte nätagget (*Host* Asus MSI corsair *Host*)

Visa signatur