hur räknar man detta? arvode vid försäljning av gård/hus

Permalänk

hur räknar man detta? arvode vid försäljning av gård/hus

Om man via en mäklare får detta svar: Arvode är 3 % exclusive moms på köpeskillingen.
Betyder det att man ska betala dom 3% av vad gården säljs för och sedan betala 25% extra för momsen?

är helt novis på detta

Visa signatur

| Coolermaster 800w+ Gold | Z-690 | Hyper-X 32GB @3200 RGB | I9-12900K | RTX 3090 24GB | WD Black M.2 NWMe SSD GEN 4 - 2TB |

Permalänk
Medlem
Skrivet av musse pigg:

Om man via en mäklare får detta svar: Arvode är 3 % exclusive moms på köpeskillingen.
Betyder det att man ska betala dom 3% av vad gården säljs för och sedan betala 25% extra för momsen?

är helt novis på detta

Så tolkar jag det ja, eller att momsen läggs på arvodet. Dvs blir 3% ett arvode på 100 000 så tillkommer ytterligare 25 000 (25% (eller vad nu momsen är på just dessa arvoden)) på det.

Visa signatur

-AMD Ryzen 1600 -Vengence 16GB -EVGA RTX-3060 OC 12gb

Permalänk
Medlem

Låter som du har hajat det!

Permalänk
Avstängd

Låter som att sälja själv är oerhört mer lönsamt. Skriva papper och hålla visning kan inte rimligen vara värt 3% av en försäljning?
Scam-samhället!

Visa signatur

▂▃▄▅▆▇█▓▒░PCMR░▒▓█▇▆▅▄▃▂

Permalänk
Medlem
Skrivet av JockeSw:

Låter som att sälja själv är oerhört mer lönsamt. Skriva papper och hålla visning kan inte rimligen vara värt 3% av en försäljning?
Scam-samhället!

Skriva papper är värt rätt mycket, inte minst för att banken som beviljar köparen bolån lätt drar åt sig öronen om inte en mäklare är inblandad som trygghetsmekanism. T.o.m. när vi skulle köpa ett hus som såldes via Hemverket var det en uppförsbacke att få banken att gå med på köpet, eftersom Hemverket låter säljaren hantera rätt stora delar av processen själv.

Permalänk

ok, men vad är momsen på ett arvode? jag bara gissade på 25%

Visa signatur

| Coolermaster 800w+ Gold | Z-690 | Hyper-X 32GB @3200 RGB | I9-12900K | RTX 3090 24GB | WD Black M.2 NWMe SSD GEN 4 - 2TB |

Permalänk
Medlem
Skrivet av musse pigg:

ok, men vad är momsen på ett arvode? jag bara gissade på 25%

Står inte det på offerten? om inte fråga mäklaren?

Visa signatur

-AMD Ryzen 1600 -Vengence 16GB -EVGA RTX-3060 OC 12gb

Permalänk

offert, nää, fick ett mail bara med den texten, därför jag frågar

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Det är 25%
Om det nu inte är en bok eller mat mäklaren sålt dig

Permalänk
Medlem
Skrivet av JockeSw:

Scam-samhället!

Det enda du vet är att det kostar 3% + moms men du har ingen aning om vad det innebär i pengar.

Permalänk
Hedersmedlem

Har aldrig sett en mäklare speca arvodet på det viset. Jag hade förväntat mig att man sa att arvodet var 3,75% då istället. Det är ju vad det blir.

Men om du ska sälja så kan jag bara rekommendera att förhandla priset. Jag har sålt två hus. Första gången förhandlade jag fram ett fast pris. Andra gången ett grundarvode plus 10% på allt över vårt överenskomna utgångspris. Sedan hände Ukraina, så mäklaren fick bara grundarvodet.

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Medlem
Skrivet av giplet:

Har aldrig sett en mäklare speca arvodet på det viset. Jag hade förväntat mig att man sa att arvodet var 3,75% då istället. Det är ju vad det blir.

Men om du ska sälja så kan jag bara rekommendera att förhandla priset. Jag har sålt två hus. Första gången förhandlade jag fram ett fast pris. Andra gången ett grundarvode plus 10% på allt över vårt överenskomna utgångspris. Sedan hände Ukraina, så mäklaren fick bara grundarvodet.

OP skriver att det är en gård och det är ofta bolag involverade då så det är antagligen därför.

Permalänk

jo de stämmer, det är en gårdsförsäljning sa mäklaren, därför läggs moms till som sedan kan dras av när allt klart.. Så de stämmer

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Ja bankerna gör det faktiskt väldigt bökigt om det inte är en direkt mäklarförsäljning. Jag och sambon köpte gården av hennes föräldrar för ett år sedan. Jag skulle ansöka om lån på en miljon för en fastighet värderad till 3 miljoner. Det var en himla massa svängar och långa ledtider på att få det lånet beviljat trots att vi ändå hade en revisor som skrev alla papper åt oss.