Lyckades någon köpa ett RTX 5090?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swedishchef_90:

Hur kunde de tillåta försäljning innan 15???

Tror inte Proshop bryr sig tbh och inte nvidia för den delen heller.

Är det proshop som ansvarar för FE-försäljningen i norden också?

Visa signatur

Samsung 77" S90C QD-OLED || LG OLED 42C2 || Sony 77" A80J OLED || 2x Asus PG32UCDM 32" || Lian Li A4-H2O, Asus ROG STRIX B850-I GAMING WIFI, Asus ROG Loki SFX-L 850W, AMD 9950x3D, 64GB DDR5 6000 CL30, 4TB SN850X, NVIDIA RTX 5090 FE ||  Macbook Pro 14" M4 Pro 1TB 48GB || Asus ROG Azoth med Black Ink V2s (205g0) + Asus ROG Harpe ACE

Permalänk
Skrivet av Toss3:

Tror inte riktigt "värdet" för 4090 är korrekt - de flesta har ju sålts på marknaden för 15-23k. Förstås bra ifall någon vill betala för mycket emellan, men 20-22k känns lite väl mycket speciellt då det troligtvis kommer dyka upp restocks i februari. 4090 är ju inte precis ett dåligt kort heller.

Nä, lite reverse scalping

Permalänk
Permalänk
Skrivet av Toss3:

Tror inte Proshop bryr sig tbh och inte nvidia för den delen heller.

Är det proshop som ansvarar för FE-försäljningen i norden också?

Ja och de borde de göra för de bryter mot embargot....

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 4x Noctua A14x25 2xT30, 1x Noctua A12x25, 3x ek loop

Permalänk
Medlem
Skrivet av Datanisse:

Folk är grafikkåtare än någonsin! Spelar ingen roll vad det kostar! Jensen tömmer grafikknarkarna på sista droppen

Ja helt oförståeligt!
Naiv som jag var tänkte jag nu är nog gränsen nådd, folk kommer inte betala dessa priser.

Fotnot: Självklart får man göra vad man vill för sina pengar. Men när det börjar komma upp i priser för husrenovering och bilar som kan vara mer nödvändigheter så har folk helt klart olika prioriteringar.

Visa signatur

Ryzen 9 5950X, 32GB 3600MHz CL16, SN850 500GB SN750 2TB, B550 ROG, 3090 24 GB
Har haft dessa GPUer: Tseng ET6000, Matrox M3D, 3DFX Voodoo 1-3, nVidia Riva 128, TNT, TNT2, Geforce 256 SDR+DDR, Geforce 2mx, 3, GT 8600m, GTX460 SLI, GTX580, GTX670 SLI, 1080 ti, 2080 ti, 3090 AMD Radeon 9200, 4850 CF, 6950@70, 6870 CF, 7850 CF, R9 390, R9 Nano, Vega 64, RX 6800 XT
Lista beg. priser GPUer ESD for dummies

Permalänk
Medlem
Skrivet av Herr Kantarell:

Ja helt oförståeligt!
Naiv som jag var tänkte jag nu är nog gränsen nådd, folk kommer inte betala dessa priser.

Fotnot: Självklart får man göra vad man vill för sina pengar. Men när det börjar komma upp i priser för husrenovering och bilar som kan vara mer nödvändigheter så har folk helt klart olika prioriteringar.

Det är inte heller alla som faktiskt behöver prioritera.

Visa signatur

Rigg: AMD Ryzen 9 7900X3D, ASUS ROG Strix B650E-F Gaming, Kingston 64GB DDR5 (6000 MHz), MSI Ventus 3X RTX 5090 OC, Corsair RM1200x Shift
Tillbehör: LG C2 48" OLED, Razer Kraken V4X, Razer Ornata V2, Razer Basilisk V3

Permalänk
Skrivet av modular:

<Uppladdad bildlänk>

<Uppladdad bildlänk>

Hittade diverse bilder på en Discord där dom tydligen i dagar förberett sig för att snipea korten.

Ah! Misstänkt sedan 4000-lanseringen att Proshop är tungt drabbat av scriptade köp eller bottar. Har nämligen aldrig lyckats köpa något därifrån på varken release dag eller när de släpper inkommande batcher (14:00 släppen). Detta bekräftar bara min tes

Visa signatur

RTX 50x0 ? | 🎮 AMD Ryzen 7 9800X3D | G.Skill 32GB 8000MHz CL38 DDR5
ASUS CROSSHAIR X870E HERO | Samsung 990 Pro 4TB + 1TB | 🖥️ LG 32GQ950
Fractal Torrent | ⌨️ Logitech G915 TKL | 🖱️ Logitech G PRO X SUPERLIGHT
🎧 Beyerdynamic TYGR 300R | 🔊 JBL 305P MKII | 🎤 Shure MV7 USB

Permalänk
Medlem

Supernajs att blindaköpa en GPU för 35000:- som jag gör. Finns inte en enda review på MSI Gaming Trio OC 5090. Är väl iofs gött att dom gick till oss istället för youtubers.

Visa signatur

- 5090

Permalänk
Skrivet av modular:

<Uppladdad bildlänk>

Här är anledningen till att inga 5090FE hann ses. På något sätt har någon fått tag i URLen eller så har någon från Proshop läckt den innan launch.

Edit: https://www.pcgameshardware.de/Geforce-RTX-5090-Grafikkarte-281029/News/Ausverkauf-vor-dem-Verkaufsstart-1464918/

Kommer aldrig mer försöka mig på ett köp från Proshop på lanseringsdagen eller ett Founders Edition (som säljs via Proshop) haha

Visa signatur

RTX 50x0 ? | 🎮 AMD Ryzen 7 9800X3D | G.Skill 32GB 8000MHz CL38 DDR5
ASUS CROSSHAIR X870E HERO | Samsung 990 Pro 4TB + 1TB | 🖥️ LG 32GQ950
Fractal Torrent | ⌨️ Logitech G915 TKL | 🖱️ Logitech G PRO X SUPERLIGHT
🎧 Beyerdynamic TYGR 300R | 🔊 JBL 305P MKII | 🎤 Shure MV7 USB

Permalänk

Ja helt oförståeligt!

Det finns ju alltid köpstarka personer som inte bryr sig. Med tanke på antalet släppta kort kanske det inte är konstigt att de tagit slut så fort som de gjorde. Jag tror inte medlemmarna här representerar snittköparen av grafikkort så det går inte att säga något direkt om efterfrågan.

Själv köper jag varannan generation och xx70 ti eller nåt sånt. Det räcker alltid till oavsett spel. Kan jag inte köra RT eller FG so be it... Sen går korten i arv till resten av familjen. En av grabbarna kör fortfarande 2080 ti och han sa förra veckan att det inte kändes som det behövdes mer.

Fotnot: skulle gärna vilja ha kontakt med de som renoverar hus och säljer bilar för de priserna

Permalänk
Medlem

Ja helt oförståeligt!

Kör du samma argument till folk som åker på långa utomlandsresor, köper fiskespön för 40k, skotrar för 150k, m.m.? Tycker du dem också borde renovera huset och köpa bil istället?

Jag försvarar inte Nvidias priser men det är någon jobbig stigma i samhället över folk som gillar datorer och spenderar pengar på det dem är intresserade av, och jag är trött på den.

Visa signatur

Main MacBook Pro 16", M3 Max, 48 GB RAM
Spel/Lek 9800X3D, RTX 5090 FE, 32GB RAM

Permalänk
Medlem

Ja och de borde de göra för de bryter mot embargot....

Kommer dock ändå inte påverka något. Tråkigt bara att det blev så. Förklarar dock varför vi inte såg någon stock trots att jag hade bevakning på.

Någon som har koll på vilken Discord det är där länkarna delades? If you can't beat them join them. Får väl skapa 100 bot:ar som spammar proshop då.

Visa signatur

Samsung 77" S90C QD-OLED || LG OLED 42C2 || Sony 77" A80J OLED || 2x Asus PG32UCDM 32" || Lian Li A4-H2O, Asus ROG STRIX B850-I GAMING WIFI, Asus ROG Loki SFX-L 850W, AMD 9950x3D, 64GB DDR5 6000 CL30, 4TB SN850X, NVIDIA RTX 5090 FE ||  Macbook Pro 14" M4 Pro 1TB 48GB || Asus ROG Azoth med Black Ink V2s (205g0) + Asus ROG Harpe ACE

Permalänk
Medlem

Väntade på den vita varianten från Gigabyte eller MSI men dom verkar inte ha dykt upp i Sverige på lanseringsdatumet. Så får vänta ytterligare.

Visa signatur

CPU: AMD Ryzen 7 9800X3D | Motherboard: Gigabyte X870E Aorus Pro Ice | RAM: Corsair 64GB (2x32GB) DDR5 6000MHz CL30 Dominator | GPU: ASUS TUF RTX 3080TI | CPU Cooler: Lian Li HydroShift LCD 360S Vit | M2: Kingston Fury Renegade 1TB/Samsung 990 PRO 4TB| HDD: Seagate SSHD 2TB 7200rpm 64MB| PC Case: Hyte Y70 Touch| PSU: Lian Li Edge 1300W 3.1 ATX| OS: Windows 11 Pro |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Asken12345:

Den var rätt lustig! Och man måste göra som det står i titeln, läs beskrivningen!

Permalänk
Medlem

Enligt Gamers Nexus var detta en paper launch: https://www.youtube.com/watch?v=wMd2WHKnceI

Visa signatur

Rigg: AMD Ryzen 9 7900X3D, ASUS ROG Strix B650E-F Gaming, Kingston 64GB DDR5 (6000 MHz), MSI Ventus 3X RTX 5090 OC, Corsair RM1200x Shift
Tillbehör: LG C2 48" OLED, Razer Kraken V4X, Razer Ornata V2, Razer Basilisk V3

Permalänk
Medlem

Nä ni gubbar och gummor. Jag skiter nog i denna lansering och surar med mitt 7900 xtx. Efter att ha sett hundratals videor och benchmarks så börjar nu problemen komma. Inte färdig produkt - inga produkter på hyllorna och brist i hela världen, samt att det är satt ett ankare på aktiekursen så är jag lite orolig att vi får betala ett sjuhelsikes överpris.

Permalänk
Skrivet av tedfred:

Nä ni gubbar och gummor. Jag skiter nog i denna lansering och surar med mitt 7900 xtx. Efter att ha sett hundratals videor och benchmarks så börjar nu problemen komma. Inte färdig produkt - inga produkter på hyllorna och brist i hela världen, samt att det är satt ett ankare på aktiekursen så är jag lite orolig att vi får betala ett sjuhelsikes överpris.

Vilka problem? Mest problem med lagerstatus vad jag kan se?

Permalänk
Medlem
Skrivet av SMX-Heinz:

Vilka problem? Mest problem med lagerstatus vad jag kan se?

och nu börjar det komma fram signalproblem över pcie5, publicerat på sweclockers.

Permalänk
Skrivet av tedfred:

och nu börjar det komma fram signalproblem över pcie5, publicerat på sweclockers.

Enbart på founders edition för den är känsligare för störningar

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 4x Noctua A14x25 2xT30, 1x Noctua A12x25, 3x ek loop

Permalänk
Medlem

Enbart på founders edition för den är känsligare för störningar

Fast det var ju den som var intressant
Asus Astral har problem med att den låter som ett reaplan.

Permalänk
Medlem

Jag är i status "redo att plockas" hos NetOnNet. Jag antar att det är bättre än "mottages", men jag vetetusan om det blir något kort eller inte.

Visa signatur

Stationär.

Permalänk
Medlem
Skrivet av tedfred:

på 5080... Vill man ha ett 5080 så kan man lika gärna gräva fram ett 4090 på marketplace

Permalänk
Medlem
Skrivet av tedfred:

Astral har ju bättre kylare än FE, så konstigt att du vill ha FE om du tycker Astral är dålig. MSI Suprim SOC är det som är bästa denna generation som det ser ut.

https://www.techpowerup.com/review/asus-geforce-rtx-5090-astr...

Permalänk
Skrivet av tedfred:

Den skall ju tag dig till rymden 😉

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av talonmas:

Och folk klagar på att korten är för dyra? Tycker det låter som att de sålts på tok för billigt med tanke på hur snabbt de försvann

Det där handlar snarare om hur få kort som faktiskt fanns till försäljning (snudd på papperslansering). Om Nvidia vill fortsätta sälja när produktionen kommer ikapp hade det nog varit svårt med ett högre pris – även om det redan är ohyggligt högt. Varför skulle någon vilja betala ännu mer för en marginell prestandaökning jämfört med 4000-serien?

https://www.youtube.com/watch?v=wMd2WHKnceI

Visa signatur

If you follow the herd you are going to have to step through a lot of manure. Have the courage to trust in yourself and follow your own path.

Permalänk
Skrivet av tedfred:

Är inte detta bara över riser kabel och att folk inte ställer om Bios till PCI-e 4 för att kabeln inte klarar 5?

Permalänk
Medlem

Fanns ens 5090 founders edition i lager? 5080 founders fanns i lager enligt API men det verkar inte finnas något API för 5090

Permalänk
Medlem

min klasskamrat livstremade för klassen när han köpte sitt 5090 inför klassen i zoommöttet under lektionen

Permalänk
Medlem

Alla fel har ju varit pga handhavande fel då folk har för tajta chassin.

Jag tror det inte kommer vara på "löpande band"

Kommer bli ännu värre tror jag i vissa fall där hus bränns ner och folk har inte hemförsäkring och brandsläckare.

600w är inte säkert för flera timmars spel. Skulle max spela 1 timma i stöten med detta kort. För 5090 är verkligen inte för spel.

Det kommer bränna uttag och i värsta fall starta bränder. Detta drar nästan 200w över 1 uttag mer än 4090 (som redan haft lite problem med att kablarna smält)

Speciellt founders edition tror jag är livsfarligt kort för spel. Funkar bra till video redigering, machine learning och content creation som inte är lika krävande och har samma spikes i spänning/effekt

Folk har ingen aning om hur mycket 600w är. Problemet är också - Många reviewers spelar inte mer än 1 timma
Vi kommer se en helt annan story när folk spelar i 8-12 timmar.

Permalänk
Skrivet av Zaynee:

Fanns ens 5090 founders edition i lager? 5080 founders fanns i lager enligt API men det verkar inte finnas något API för 5090

Nope. Mest sannolikt stt Proshop faktiskt sålde ut alls 5090 typ en timme innan för att vissa hade fått tag på beställningslänken på förhand på något vis. 5080 påverkades inte lika hårt, pga att de la in fler i stocken då och då. Min teori bara, baserat på vissa rykten och min erfarenhet sv köpet.