Här är priserna på Geforce RTX 5000-serien

Permalänk
Medlem
Skrivet av Freezelag:

Tack för info. Ingen panik här, spelar ingen större roll om det är mars / april kan vänta ett tag till. Om inte annat borde väl priserna på nuvarande generation sänkas / reas ut nu när 5000-korten släppts. Kanske kan fynda ett 4080 / 7900 XTX istället med.

Finns enbart 5st 4080 S att tillgå så tveksamt 🤣 xtx lan jag inte svara på men aldrig sett den lägre än vad det är nu 10.5k

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 4x Noctua A14x25 2xT30, 1x Noctua A12x25, 3x ek loop

Permalänk
Medlem

Jag valde swisch va inga problem, fick mitt Asus 5080 prime idag
Från Inet som alltid levererar

Permalänk
Medlem

Varför ifrågasätter ingen ockerpriserna? Vad är det som gör de så dyra?

Rätt skönt Nvidia tappade 6000 miljarder kr på börsen

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozeroun:

Varför ifrågasätter ingen ockerpriserna? Vad är det som gör de så dyra?

Rätt skönt Nvidia tappade 6000 miljarder kr på börsen

Priser sätts av kunder.
Nvidia har inte förlorat något av pengarna på börsen.

AMD och nvidia har nästan samma värdering fast nvidia omsätter betydligt mer

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 4x Noctua A14x25 2xT30, 1x Noctua A12x25, 3x ek loop

Permalänk
Medlem
Skrivet av gbgjocke:

Grattis! Det mest ideala i den här lanseringen var att lägga händerna på ett 5080 för 14k, vilket du gjorde. Ha en väldigt trevlig helg med bjässen!

Visa signatur

Why would a dragon hoard gold? Because the dragon represents everything that you’re afraid of. What’s embedded in everything you’re afraid of? Absolutely everything that you need to find. Run from what you’re afraid of, run from exactly what you need to find. Dragons hoard gold because the thing you most need is always to be found where you least want to look. What happens if you go after the dragon? - Jordan Peterson

Permalänk
Medlem
Skrivet av pt96hni:

Jag tror butikerna är mera försiktiga med förbokningar av grafikkort efter 3000 serie lanseringen när Nvidia lovade subventionerade kort men när väl leveranserna kom så gällde inte det.

De tar ju inga direkt risker mer så länge de inte anger att de kommer få 5000 kort, så länge man är öppen med köplats och att man inte vet lagerstatus så tror iaf jag att det hade funkat mycket bättre.

Visa signatur

Meshilicious, Amd 9950X3D, Asus X870E-I ,96 GB DDR5 6000,RTX5090 FE, Crucial 4TB Pcie5 m.2 / Corsiar Pcie4 4TB, Samsung 57" G9 , Samsung 49" G9 Oled

Permalänk
Medlem
Skrivet av Palme_570:

De tar ju inga direkt risker mer så länge de inte anger att de kommer få 5000 kort, så länge man är öppen med köplats och att man inte vet lagerstatus så tror iaf jag att det hade funkat mycket bättre.

Det står så här på Inets hemsidan om 50xx lanseringen så det är nog mera för att kunderna inte ska ligga ute med pengar för en beställning med okänt leveransdatum.

Vi kommer inte ta fler bokningar när modellerna som tänts upp tar slut. De kommer att låsas och sedan tändas upp igen först när vi vet hur tillgången kommer se ut framöver.
Detta gör vi för att undvika onödigt långa väntetider och för att ni inte ska ligga ute med pengar utan att veta när exakt ni kan förvänta er leverans.

Källa: https://www.inet.se/nyhet/11617/viktig-info-infor-rtx-5090-oc...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mocka:

Visst var det så att MSRP endast gäller denna våg? Nästa våg av kort kommer med förhöjd MSRP och vid tredje vågen höjs de igen? Tyckte jag läste det någonstans men man läser så otroligt mycket att jag inte längre minns var jag såg det.

Beror ju på hur bra det säljer. 4080 sålde inte så bra så där sänktes priset istället.

Permalänk
Medlem
Skrivet av s3ns3n:

Grattis! Det mest ideala i den här lanseringen var att lägga händerna på ett 5080 för 14k, vilket du gjorde. Ha en väldigt trevlig helg med bjässen!

Tack det ska vi helgen lång ....

Ja den kändes ändå¨prisvärd och snygg.Clean gpu.
Och ja den levererar good frames

Permalänk
Medlem

Jag tror inte vi kommer se dessa kort för MSRP priser den närmsta tiden. Iaf inte 5090.

Permalänk
Medlem

HAHA 16k-20k för 5080. Kortet suger ju.

Permalänk

Ändå imponerande att folk kan lägga 30k så där utan vidare på ett nytt grafikkort. Är det bara för att spela några timmar i veckan med bästa fps:en? Man undrar nästan vart den övre gränsen går. 34 999 kr nästa gång?

Visa signatur

10700K | Z-490 | RTX 3080 | 32 GB DDR 4

Permalänk
Medlem
Skrivet av gbgjocke:

Jag också, hur snabb var du? Fick orderbekräftelse 15:01 i min inkorg och har ändå plats 84 i kö...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oscar9o:

Jag också, hur snabb var du? Fick orderbekräftelse 15:01 i min inkorg och har ändå plats 84 i kö...

ja man hade väl tur satt beredd med mobilen i handen och Datan samtidigt, och lyckades köpa ett 5090 med från proshop
Antar man hade tur denna release. Men 5090 känns ovärt så tror kompisen ska få köpa det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Krisskross:

Ändå imponerande att folk kan lägga 30k så där utan vidare på ett nytt grafikkort. Är det bara för att spela några timmar i veckan med bästa fps:en? Man undrar nästan vart den övre gränsen går. 34 999 kr nästa gång?

Nu beställde jag ett 5080 och inte ett 5090, så blev ""bara"" 19 tusen för ett Astral,

Vilket jag håller 100% med om är sjukt mycket pengar för en datorkomponent, ungerfär dubbelt så dyrt mot vad jag tycker kanke är rimligt, och även då rätt högt.

Men, jag brukar brukar byta gpu varannan generation, så cirka 4a år. Då är dessa 19 tusen betydligt mycket mindre än vad jag lägger dessa fyra åren på bland annat golf och tennisträning.
Två timmar tennis i veckan = 5 tusen per halvår, så 10 tusen om året,
Golfen: medlemskap + spelrättighet cirka 12 tusen per år,
Detta tillsammans över 4 år blir 88 tusen. Tennis 40, golf 48

Jämfört med gpun på 19 tusen då.
Men detta är kanske min boy math copium för att hantera summan, jag vet inte.

Vet inte heller vad jag försöker säga här men försöker relatera till andra kostnader för aktiviteter/hobbys man har som kanske inte inte är lika uppseendeväckande att lägga pengar på ¯\_(ツ)_/¯

Visa signatur

ASUS ROG MAXIMUS Z690 EXTREME GLACIAL | Intel Core i9 12900K | ASUS RTX 5080 Astral OC | G.Skill 32GB (2x16GB) DDR5 6000MHz CL36 Trident Z5 RGB Silver | 2st WD Black SN850 2TB M.2 SSD | Samsung 960 EVO 1TB | Samsung 860 EVO 1TB | WD Black 4TB | Seasonic Prime TX 1300W | CaseLabs SMA8 | Samsung Odyssey Neo G9

Permalänk
Skrivet av RaW D Coy:

Fattar inte varför 5090 tuf OC kostade lika mycket som astral nästan och icke OC varianten ligger på 28k, ska ju bara vara 600-1k pris skillnad mellan OC och non-OC. undrar om man måste satsa på oc varianten, känns inte som de kommer få in 28k varianten på 2-3 månader minst

Surprised much? AIBs ska ha jämfört MSRP vid välgörenhet så det är väl inte så konstigt att de försöker göra sig en hacka genom att pumpa priserna. MSRP-priserna var ju bara för att korten inte ska se helt löjliga ut i jämförelse med 4090.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 9800X3D • ASUS ROG STRIX X670E-F • ASUS RTX 5090 TUF • Corsair 64 GB 6000MHz CL30 • NH-D15 Chromax • 3x Samsung 990 PRO (2 x 1 TB + 2TB) • Be Quiet! Dark Power 13 1000W • Fractal Design North TG Black • Samsung 49" + G7 32" / 2x Ergotron • Herman Miller Aeron Graphite

Permalänk
Medlem
Skrivet av Neeon123:

Nu beställde jag ett 5080 och inte ett 5090, så blev ""bara"" 19 tusen för ett Astral,

Vilket jag håller 100% med om är sjukt mycket pengar för en datorkomponent, ungerfär dubbelt så dyrt mot vad jag tycker kanke är rimligt, och även då rätt högt.

Men, jag brukar brukar byta gpu varannan generation, så cirka 4a år. Då är dessa 19 tusen betydligt mycket mindre än vad jag lägger dessa fyra åren på bland annat golf och tennisträning.

Vet inte heller vad jag försöker säga här men försöker relatera till andra kostnader för aktiviteter/hobbys man har som kanske inte inte är lika uppseendeväckande att lägga pengar på ¯\_(ツ)_/¯

Testa håll på med motorsport istället 😉 5k/månad minimum

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Köper hellre ett 7900 GRE för 6 papp. trött på nvidia. jag ville ha 1 1060gtx när jag var miljonär, gillar strömsnålt effektiv & pris även om jag är gamer & gillar inte att slänga pengar i sjön.

Visa signatur

AMD Radeon RX 6400 - 2k 60 fps - med/high.

Permalänk
Medlem
Skrivet av highspeed:

HAHA 16k-20k för 5080. Kortet suger ju.

4080s börjar på 14k om jag kollar prisjakt idag. 5080 börjar på 14k.

Svårt att se att kortet suger, däremot uppfyllde det inte högt ställda förväntningar.

Visa signatur

Amd o Apple

Permalänk

Jag "köpte" ett igår vid release klockan 15:00 på webhallen, fick så klart inget men jag hade fått iväg ordern och "betalat" (klarna faktura), var igår i kontakt med Kundtjänst och fråga om status bara för att höra om jag skulle vara en av de som fick ett kort igår, Men icke, Så ingen fara där, men jag lät ordern ligga kvar och tänkte att jag kunde få vara med på nästa omgång.

Fick idag/nyss ett mail från deras kundtjänst om en möjlig alternativ modell till det kort jag köpt, jag tyckte lösningen var bra och och det gjorde att jag kan hämta ett kort idag, så jag tog den lösningen istället för mitt förstavals kort.

Bra lösning av Webhallen imo

kompletterande mening
Permalänk
Skrivet av Neeon123:

Jag förstår det. Är själv på jakt efter ett nytt grafikkort men prishöjningen känns svår att smälta. Köpte själv ett 3080 när det släpptes och fick punga ut 8 000 kr vilket jag tyckte var mycket då. Nu fyra år senare är det dubbla priset.

Visa signatur

10700K | Z-490 | RTX 3080 | 32 GB DDR 4

Permalänk
Skrivet av BlackRazid:

Jag "köpte" ett igår vid release klockan 15:00 på webhallen, fick så klart inget men jag hade fått iväg ordern och "betalat" (klarna faktura), var igår i kontakt med Kundtjänst och fråga om status bara för att höra om jag skulle vara en av de som fick ett kort igår, Men icke, Så ingen fara där, men jag lät ordern ligga kvar och tänkte att jag kunde få vara med på nästa omgång.

Fick idag/nyss ett mail från deras kundtjänst om en möjlig alternativ modell till det kort jag köpt, jag tyckte lösningen var bra och och det gjorde att jag kan hämta ett kort idag, så jag tog den lösningen istället för mitt förstavals kort.

Bra lösning av Webhallen imo

Blev det mellanskillnad?

Permalänk
Medlem
Skrivet av gbgjocke:

Tack det ska vi helgen lång ....

Ja den kändes ändå¨prisvärd och snygg.Clean gpu.
Och ja den levererar good frames

Jag tyckte jag var blixtsnabb på Prime 5080, använde också Swish.

Jag fick köplats 155...

Visa signatur

14900K
5080
5070 Ti
9070 XT
3070

Permalänk
Skrivet av ThomasLidstrom:

Tur att Jensen /Nvidia är kända för att sätta justa priser...

2025 års vinnare i kategorin Mest sarkastiska postning.

Visa signatur

AMD Ryzen 3900X, Noctua NH-U12A, ASRock X570 Taichi, G.Skill Trident Z Neo C 64 GB, Samsung 970 EVO Plus 1 TB, Phanteks P600S, KFA2 GeForce RTX 2070 Super WTF

Permalänk
Medlem

Jäkla skönt att jag inte sålde mitt 4090, hade nästan tänkt göra det.

Visa signatur

| Z790 Formula | 14900KS | 48GB@8000 | 4090 Strix | Corsair AX1600i | O11 Evo XL | Optimus Waterblocks |
| WD SN850X 1TB | WD SN850X 4TB | Keychron Q6 / G Pro Wireless | LG42C2 | Valve Index | Meta Quest 3 |
| RME ADI-2 DAC FS | Fostex TH-X00 | Audeze Maxwell | XBX | PS5 | Switch | Steam Deck | Simagic Alpha U |
http://steamcommunity.com/id/Kruxarn

Permalänk
Medlem
Skrivet av pt96hni:

Det står så här på Inets hemsidan om 50xx lanseringen så det är nog mera för att kunderna inte ska ligga ute med pengar för en beställning med okänt leveransdatum.

Vi kommer inte ta fler bokningar när modellerna som tänts upp tar slut. De kommer att låsas och sedan tändas upp igen först när vi vet hur tillgången kommer se ut framöver.
Detta gör vi för att undvika onödigt långa väntetider och för att ni inte ska ligga ute med pengar utan att veta när exakt ni kan förvänta er leverans.

Källa: https://www.inet.se/nyhet/11617/viktig-info-infor-rtx-5090-oc...

Låter som en björntjänst eller mamma vet bäst.

"Detta gör vi för att undvika onödigt långa väntetider och för att ni inte ska ligga ute med pengar utan att veta när exakt ni kan förvänta er leverans."

Finns det ingen lager datum finns det heller inget att kräva , saker kommer när det kommer. Däremot slipper åf eventuellt att göra återbetalningar på kunder. Men det är ju inte värre än kräva kort betalning och bara reservera pengarna.

Jag menar absolut inte att inet är ensamma med detta. Men vill påstå att befintligt system är betydligt mer vänligt för system / folk som inte ens tänkt köpa produkten för sig själva.

Visa signatur

Meshilicious, Amd 9950X3D, Asus X870E-I ,96 GB DDR5 6000,RTX5090 FE, Crucial 4TB Pcie5 m.2 / Corsiar Pcie4 4TB, Samsung 57" G9 , Samsung 49" G9 Oled

Permalänk
Medlem
Skrivet av SpaceAce:

Jag fick köplats 155...

Det handlar om nanosekunder där

Permalänk
Skrivet av SpaceAce:

Jag fick köplats 155...

Vad menar ni med köplats? Gick betalningen genom?

Permalänk

Ska bli väldigt intressant att se om det kommer några fler 5090s till MSRP. Annars är det relativt fult av nvidia att bait & switcha på det här sättet. På många sidor var det ju bara de 25% dyrare modellerna som ens kom i lager.

Enda positiva med den här lanseringen är väl att andrahandsvärdet för oss med 40xx-serien ökat och att nya DLSS4 faktiskt fungerar riktigt fint.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 9800X3D • ASUS ROG STRIX X670E-F • ASUS RTX 5090 TUF • Corsair 64 GB 6000MHz CL30 • NH-D15 Chromax • 3x Samsung 990 PRO (2 x 1 TB + 2TB) • Be Quiet! Dark Power 13 1000W • Fractal Design North TG Black • Samsung 49" + G7 32" / 2x Ergotron • Herman Miller Aeron Graphite

Permalänk
Medlem

vilka jävla priser, och pappers launch såklart intentional för att skapa massiv fomo, folk måste sluta köpa sånt här skit så skulle priserna sjunka direkt