9800X3D, 4080Super underpresterar och fps-droppar

Permalänk
Medlem
Skrivet av Roger W:

Dum fråga men du flyttade väl inte över OS installationen från gamla datorn?

Självklart en nyinstallation fanns inget gammalt kvar i nya datorn så att ens fundera på att använda en gammal installation borde va spöstraff 🤣

Ska hålla koll på de delarna för CPU:n nästa gång !

Permalänk
Medlem

Kan det vara det här problemet? Kolla från 10:10

TLDR; Stäng av all power monitoring i MSI Afterburner inne i Monitoring-taben. (Power & Power Percent) Eller detsamma i det program du använder.

Visa signatur

FD Define 7 Compact Solid | 7800X3D | ASUS Dual 4070 Super | MSI MAG B650 Tomahawk | G.Skill Trident 32GB 6000MHz CL30 | WD Black SN850X 2TB | Seasonic Focus PX 750W | Be quiet! Dark Rock Pro 4 | Silent Wings 4 | 2st LG 27" 144Hz IPS 2560x1440

Permalänk
Skrivet av Keffmode:

Kan det vara det här problemet? Kolla från 10:10

TLDR; Stäng av all power monitoring i MSI Afterburner inne i Monitoring-taben. (Power & Power Percent) Eller detsamma i det program du använder.

https://youtu.be/bQH3DYNboM0?si=IX8wFz9eOzOKL4dz&t=610

Han har skrivit att han inte använder Afterburner.

Permalänk
Medlem
Skrivet av PeterBerglundBerra:

Han har skrivit att han inte använder Afterburner.

Då missade jag det.

Visa signatur

FD Define 7 Compact Solid | 7800X3D | ASUS Dual 4070 Super | MSI MAG B650 Tomahawk | G.Skill Trident 32GB 6000MHz CL30 | WD Black SN850X 2TB | Seasonic Focus PX 750W | Be quiet! Dark Rock Pro 4 | Silent Wings 4 | 2st LG 27" 144Hz IPS 2560x1440

Permalänk
Medlem
Skrivet av opA:

Självklart en nyinstallation fanns inget gammalt kvar i nya datorn så att ens fundera på att använda en gammal installation borde va spöstraff 🤣

Ska hålla koll på de delarna för CPU:n nästa gång !

Vet inte du fixat ditt problem än, men gör en ominstallation av Windows Media Features. Så löste jag samma problem med AMD-plattform och RTX 4000-serien.

Visa signatur

System: Intel Pentium 2.4GHz (533) | Abit BE7 | 768Mb DDR | 6600GT | MX500
Jag har reserverat mig för felstavningar och/eller har fel i nåt jag säger.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hoyaz:

Vet inte du fixat ditt problem än, men gör en ominstallation av Windows Media Features. Så löste jag samma problem med AMD-plattform och RTX 4000-serien.
<Uppladdad bildlänk>

Tack för tipset ! Ska självklart testa detta !

Permalänk
Skrivet av opA:

Tack för tipset ! Ska självklart testa detta !

Löste det sig ?

Permalänk
Medlem

Kika under tjänster att AMD 3D V-Cache Performance Optimizer Service körs

Visa signatur

AMD Ryzen 7 7800X3D
ROG Astral GeForce 5080
HyperX 32GB DDR5 6000MHz
WD SN850 1TB
ASUS ROG Strix 27" WOLED

Permalänk
Medlem
Skrivet av PeterBerglundBerra:

Löste det sig ?

Fick aldrig någon ordning på de då jag vant mig och/eller de händer mycket mer sällan. Stängde av AI frames m.m också då tror jag de märktes mer sällan.

Skrivet av tjobbo:

Kika under tjänster att AMD 3D V-Cache Performance Optimizer Service körs
<Uppladdad bildlänk>

Japp, den körs.

Permalänk

Också haft dippar men bara i Forza 5, går från 275 till typ 90w och det märks. 7800xt / 7800x3d
Men lungt i andra spel

Permalänk
Medlem

Spelet är helt enkelt skit tyvärr. Köpte helt ny dator när jag spelade warzone som mest för ett par år sedan med förväntan att få bättre prestanda. Alla optimerade spel fungerade klockrent med nya datorn förutom just då warzone. Satt i veckor o försökte lösa problemet utan att lyckas.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 9800X3D | Gigabyte X870 AORUS ELITE ICE | Gigabyte RTX 4070S | Kingston 32GB DDR5 6000MHz CL30

Permalänk
Medlem
Skrivet av stegdoza:

Spelet är helt enkelt skit tyvärr. Köpte helt ny dator när jag spelade warzone som mest för ett par år sedan med förväntan att få bättre prestanda. Alla optimerade spel fungerade klockrent med nya datorn förutom just då warzone. Satt i veckor o försökte lösa problemet utan att lyckas.

Tyvärr tror jag mycket hänger på de också. Men som sagt spelet funkade perfekt på gamla datorn därav jag trodde de kunde va nya datorns fel 😅

Permalänk
Medlem
Skrivet av opA:

Tyvärr tror jag mycket hänger på de också. Men som sagt spelet funkade perfekt på gamla datorn därav jag trodde de kunde va nya datorns fel 😅

https://www.youtube.com/watch?v=mH1oYjuZ-bE&t=916s

har du följt denna guiden? Spelet Warzone är svårt att optimera och många settings ger väldigt lite. Jag spelar enligt denna guide och hade tidigare 4080s utan några som helst problem körde dock med en 7800x3d.

SOm exempel ska du ändra i config filen så att den använder 8 cores samt att du ska använda fidelity FX Cas och inget annat lul för bäst upplevelse. DLSS FSR INTEL Xes är helt broken i COd och gav mig ockspå stutter

Visa signatur

ingen minns en fegis

Permalänk

Har för mig att warzone är begränsat till att jobba på 4-8 trådar nånstans så typ halva din cpu ligger troligen och sover.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem
Skrivet av opA:

Känner igen det där, var nästan som ett lotteri, ena dagen kunde det vara bra o andra uselt. Spelet presterade sämre o sämre ju mer dom patchade det var min uppfattning. Hade en liknande upplevelse med min nya & gamla dator. Höll på och bli galen 😅

Visa signatur

AMD Ryzen 7 9800X3D | Gigabyte X870 AORUS ELITE ICE | Gigabyte RTX 4070S | Kingston 32GB DDR5 6000MHz CL30