Permalänk
Medlem
Skrivet av Mr_Flash:

Tack, det hade jag koll på. Hittade att man kunde begära hela summan via appen eller webben, vilket jag gjort. Kommer inte ihåg exakt var jag hittade det.

Det där är lite fult faktiskt, får komma ihåg det på kommande faktura när min e-faktura har kommit igång.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mr_Flash:

Ok, det är nog mina mellannamn som ställer till det. Testar nu med alla för-, mellan- och efternamn.

Har du provat att skriva till amex support i appen? Väldigt bra att ha och göra med.
Men de kanske inte kan hjälpa gällande e-faktura?

När jag skickade in min ansökan till kortet så skrev jag bara för- och efternamn.
Struntade i mitt mellannamn. Så det var väldigt smidigt för egen del.

Visa signatur

And Jesus said "Come forth and I will grant you eternal life!" I came fifth and won a blender.
| MSI X99A Raider | i7-6850K | 32GB Corsair Vengeance DDR4 3000MHz | Palit GTX 1080 Super Jetstream | ASUS ROG Swift PG279Q |

Permalänk
Medlem
Skrivet av PointMan:

Oavsett vad så ska du inte fortsätta med Remembers Mastercard (det som du får automatiskt), eftersom det kostar 195 kr om året för, vad jag kunde se, inga som helst fördelar jämfört med Remember Flex, som är gratis.

Jag bytte som sagt till Amex Blue (fick en invite) så första året är gratis. Sen skaffade jag ett Norwegian kreditkort med VISA, som inte har någon avgift.

Så 1.25% cashback på allt med Amex och alla köp i småbutiker m.m. som inte tar Amex betalar jag med Norwegian, då får jag 0.5% cashback.

Skickar man sen en invite till någon så får man ytterligare ett år gratis med Amex.

Får man fråga varför du inte valde Amex Classic kortet som är gratis? Är det för du vill ha cashback? Tror du att du kommer spara en del på det?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Base:

Blir inte riktigt klok på vilket kort jag ska välja nu när everday card blir re:member. Är det värt att skaffa nått av Amex korten? Ligger på runt 300k spend årsvis. Middagar och access till lounge lockar föga, men kanske rabatter på flyg. Är det värt kostnaden som Amex ligger på och vilket kort ska man välja i så fall?

Jag skulle satsa på Amex Blue (1,25% cashback) och du inte tror du får ut mer av SAS-poäng via Amex Premium. Personligen tar jag hellre cashen, så fick bli Amex Blue för min del.

Visa signatur

Fractal Design Define 7 | Asus ROG Strix B550-F Gaming | Ryzen 7 5800X3D | Dark Rock Pro 4 |32GB Corsair DDR4 @ 3200Mhz | Samsung 970 EVO Plus 1TB NVMe | ASUS Radeon RX 9070 XT 16GB Prime OC | Corsair RM750X | AW3423DW

Nintendo Switch 2 | Playstation 5 Pro | PSVR2 | LG OLED B9 65''

Permalänk
Medlem
Skrivet av mhj:

Får man fråga varför du inte valde Amex Classic kortet som är gratis? Är det för du vill ha cashback? Tror du att du kommer spara en del på det?

Ja, jag vill ha Cashback. Med Everydaycard så fick jag in cirka 1800 kr / år efter jag räknat bort årsavgiften. Då fick man bara 0.5% cashback de första 40 tusen, efter det fick man 1 % cashback.
Så 1.25% från första kronan, även med den dyrare årsavgiften, borde ge mig mer cashback tillbaka.

Vi får se.

Visa signatur

Ryzen 7 5700X3D | Gigabyte B550 Gaming X V2 | 32 GB HyperX Beast 3600 MT/s | Asrock RX 9070 | 1 TB Kingston Fury Renegade | 2 TB Samsung 860 EVO | EVGA G2 750W | FD Define R5 Ti | 2 x 27" MSI MAG274QRF-QD

Permalänk
Medlem

Hade tidigare AMEX SAS, men då jag slutade resa på jobbet, blev rewards näst intill värdelösa.
Blev dock lite sugen på AMEX Bue cachback när jag läser om den i tråden. Har idag Volvokort, med 0,5% i värdecheckar.
Om någon vill PMa mig en inbjudan, skulle det uppskattas. Jag har förstått att vi båda tjänar på det.

Visa signatur

Gått i träda. Åter om något år!

Permalänk
Medlem

Har fyra invites, i PM, tack till dem som skickat. Skall prova dem i kronologisk ordning, någon borde fungera.
Återkommer med intryck, när jag testat ett tag. Det jag kommer ihåg från senast, var just att det inte fungerade över allt.
Men kundservice var outstanding, när man inte fått någon vara. De drog helt enkelt tillbaka betalningen för säljaren. Allt som behövdes var att man epostade någon form av underlag för vad man påstod. VISA/MC skulle bara sagt "Good luck, du får ta det med din kortutgivare(Bank).
Därför jag vill ha det igen. Med Cashback som belöning, istället för flygpoäng, så är det troligtvis precis vad jag önskar. Vi får se.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Fick fyra invites, den första hade ett AMEX Elite, invite fungerade för Elite eller Platinum.
Blue cashback gick inte.
Andra var för Blue Cashback, den fungerade.
Jag blev godkänd på ca 10 miuter. (Fick en aldeles för hög kred limit, kan bero på att jag haft AMEX tidigare,
skall sänka när jag kommit igång.)

I morse fick jag ett mail från AMEX "Du är bara några steg ifrån dit AMEX-kort" med en "knapp" att klicka på.
Jag misstänkte phishing försök. Så jag ringde AMEX. (Bara engelsk talande suport?) Korten var redan skickade.
Morgonens mail förblir ett mysterium.

Blir Primärt AMEX. Backup: Revolut. Backup till backuppen, bankens debit kort. borde räcka.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Känns helt enkelt inte värt att spara några kronor på kreditkort längre. Först Komplett med Curve och 2% cashback på allt, sedan Everydaycard med 1% och nu finns det i princip bara 0.5% eller Amex kvar. När det handlar om hundralappar per år det ju inte ens värt tankekraften att sätta sig in/byta.

Permalänk
Medlem

Tänkte just fråga finns inget annat cashback kort som har mer än 0.5% ?
Jag orkar inte med Amex iaf... Har Preem idag som ger 0.5% så finns annars ingen anledning att byta.

Visa signatur

AMD 1090T // Vulcan 1866MHz 7-10-10-29 // HD6950 2GB // Crucial M4 128GB // Seasonic S12 500w (inköpt 2006)
Laptop Acer 17": Intel 3210M // 8GB Ram // GT640M // Samsung 830 256GB
Laptop MSI 17": Intel 4200H // 8GB Ram // GTX850 // Samsung 830 256GB
Laptop Lenovo: AMD 7640HS // 16GB RAM // RTX4060 // Samsung 960Pro 512GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Turbonisse:

Fick fyra invites, den första hade ett AMEX Elite, invite fungerade för Elite eller Platinum.
Blue cashback gick inte.
Andra var för Blue Cashback, den fungerade.
Jag blev godkänd på ca 10 miuter. (Fick en aldeles för hög kred limit, kan bero på att jag haft AMEX tidigare,
skall sänka när jag kommit igång.)

I morse fick jag ett mail från AMEX "Du är bara några steg ifrån dit AMEX-kort" med en "knapp" att klicka på.
Jag misstänkte phishing försök. Så jag ringde AMEX. (Bara engelsk talande suport?) Korten var redan skickade.
Morgonens mail förblir ett mysterium.

Blir Primärt AMEX. Backup: Revolut. Backup till backuppen, bankens debit kort. borde räcka.

Det med mailet att du bara är några steg ifrån ditt amex kort fick jag också. Men jag tror det var att jag börja fylla i ett formulär, avbröt eller fyllde i fel minns inte. Jag blev inte klar iallafall. Sen gjorde jag om det. Så den påminde mig bara om att jag påbörjat en gång som jag inte fullföljt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Arelion:

Känns helt enkelt inte värt att spara några kronor på kreditkort längre. Först Komplett med Curve och 2% cashback på allt, sedan Everydaycard med 1% och nu finns det i princip bara 0.5% eller Amex kvar. När det handlar om hundralappar per år det ju inte ens värt tankekraften att sätta sig in/byta.

Med extra kort för frun och försöka styra alla inköp till AMEX, tänker det börjar närma sig "värt besväret".
Har börjat kolla över allt där jag brukar spendera, hitintills har alla sagt att AMEX går bra.
(Jag är merdveten om att restauranger m.m. inte tar AMEX. Men det har man Revolut som backup för.)

Skrivet av Snuken:

Det med mailet att du bara är några steg ifrån ditt amex kort fick jag också. Men jag tror det var att jag börja fylla i ett formulär, avbröt eller fyllde i fel minns inte. Jag blev inte klar iallafall. Sen gjorde jag om det. Så den påminde mig bara om att jag påbörjat en gång som jag inte fullföljt.

Kan vara så. Jag fyllde i hela formuläret, men när jag klickade vidare, hade sidan time out, jag var för långsam. Gjorde om snabbare och allt var klart, fick godkänt ansökan på tio minuter.

Visa signatur

Permalänk
Officiell jultomte
Skrivet av Lehto:

Tänkte just fråga finns inget annat cashback kort som har mer än 0.5% ?
Jag orkar inte med Amex iaf... Har Preem idag som ger 0.5% så finns annars ingen anledning att byta.

Har också letat men inte hittat något som har mer än 0.5% cashback, är nog Norweigan som gäller om man inte vill köra Amex

Visa signatur

PC1: i5-13600kf, 32gb DDR5@6000MHz, GTX 1080, Prime Z690-A
PC2: Ryzen 5 5600X, 16GB DDR4, GTX 1070Ti, ROG STRIX B550-F
SRV1: i5 10500T, 16GB DDR4, Debian
Home Assistant-tråden | BakClockers | Stryktipset

Permalänk
Medlem

Jag kan tipsa om Gekåskortet där det är 1%, men att det blir som värdekoder till Gekås.

Om man geografiskt bor tillräckligt nära så kan det vara ett alternativ.

Permalänk
Medlem

Finns det någon gräns på hur mycket cashback man kan tjäna ihop med Amex Blue Cashback kortet på ett år?
Norweigan kortet har ju 500kr per år bara vilket inte är mycket.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mhj:

Finns det någon gräns på hur mycket cashback man kan tjäna ihop med Amex Blue Cashback kortet på ett år?

Ingen gräns på amex vad jag vet

Visa signatur

Asus Z97-A
i5 4690K
MSI GTX 780
Samsung 840Evo

Permalänk
Medlem
Skrivet av mhj:

Skrivet av snoozex:

Ingen gräns på amex vad jag vet

Precis, vad jag förstått så har de ju ingen övre gräns, så det är ju bra på det viset.
Se: https://www.americanexpress.com/content/dam/amex/se/documents...

MEN som en mer allmän kommentar angående ett sånt här kort i sammanhanget att försöka optimera kortbetalningar:

1. Amex accepteras inte lika brett som Mastercard och Visa

2. Det är ett exempel på ett kort som i princip bara är "lämpligt" för köp i SEK ur optimeringshänseende, annars dominerar valutaväxlingskostnaderna istället (är väl dock samma situation med Norwegian-kortet)

Så man behöver då förmodligen åtminstone något annat kort av rent praktiska skäl (1), och beroende på vad man har för regelbundna utgifter kan ju (2) vara en faktor för vad man bör välja för kompletterande kort.

Att kapa bort 2% valutaväxlingsavgift (+ eventuellt då en förmodligen onödigt riggad växlingskurs) kan ju snabbt bli mer intressant än 1.25% cashback om man nu har en nämnvärd volym av utgifter i andra valutor.
Om man antingen då reser eller bara shoppar en del i EUR/USD/...

Visa signatur

Desktop spel m.m.: Ryzen 9800X3D || MSI X870 Tomahawk Wifi || MSI Ventus 3x 5080 || Gskill FlareX 6000 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Arbetsstation: Ryzen 7945HX || Minisforum BD790i || Asus Proart 4070 Ti Super || Kingston Fury Impact 5600 65 GB || WD SN850 2TB || Samsung 990 Pro 2TB || Fractal Ridge
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem
Skrivet av evil penguin:

Precis, vad jag förstått så har de ju ingen övre gräns, så det är ju bra på det viset.

MEN som en mer allmän kommentar angående ett sånt här kort i sammanhanget att försöka optimera kortbetalningar:

2. Det är ett exempel på ett kort som i princip bara är "lämpligt" för köp i SEK ur optimeringshänseende, annars dominerar valutaväxlingskostnaderna istället (är väl dock samma situation med Norwegian-kortet)

Så man behöver då förmodligen åtminstone något annat kort av rent praktiska skäl (1), och beroende på vad man har för regelbundna utgifter kan ju (2) vara en faktor för vad man bör välja för kompletterande kort.

Att kapa bort 2% valutaväxlingsavgift (+ eventuellt då en förmodligen onödigt riggad växlingskurs) kan ju snabbt bli mer intressant än 1.25% cashback om man nu har en nämnvärd volym av utgifter i andra valutor.

Amex har ofta fördelaktig kurs utomlands. Man kan inte ta det så digitalt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Abbs:

Amex har ofta fördelaktig kurs utomlands. Man kan inte ta det så digitalt.

Själva avgiften de tar är ju tydligt digital. Men absolut, kurserna är jobbigare att jämföra.

Visa signatur

Desktop spel m.m.: Ryzen 9800X3D || MSI X870 Tomahawk Wifi || MSI Ventus 3x 5080 || Gskill FlareX 6000 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Arbetsstation: Ryzen 7945HX || Minisforum BD790i || Asus Proart 4070 Ti Super || Kingston Fury Impact 5600 65 GB || WD SN850 2TB || Samsung 990 Pro 2TB || Fractal Ridge
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem
Skrivet av evil penguin:

Intressant, så du tänker att AMEX-kortet och Norweigan cashback kortet är dyrare utomlands att använda pga valutaväxlingsavgiften?

Permalänk
Medlem
Skrivet av mhj:

Intressant, så du tänker att AMEX-kortet och Norweigan cashback kortet är dyrare utomlands att använda pga valutaväxlingsavgiften?

Det är ganska "dyrt" men om det är "dyrare" beror förstås på vad du jämför med, vilket väl är en viktig poäng i "mothugget" jag fick ganska så omedelbart.

Men du har iaf utöver varierande nivå av "orättvisor" vad gäller växlingskurser en avgift på 2% så fort du inte betalar i SEK (respektive 1.99% tror jag det stod vad gäller Norwegian-kortet), så det är en faktor iaf.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av evil penguin:

Själva avgiften de tar är ju tydligt digital. Men absolut, kurserna är jobbigare att jämföra.

Många har istället en betydligt sämre växelkurs.

Ofta är Amex billigare än Mastercard, i vissa valutor tvärtom.

Permalänk
Medlem

Jag brukar växla till EUR i Revolut appen, innan resan. Så länge det finns EUR på kontot så ryker de först. (Bara öppna för den valuta du behöver och växla innan.)
Revolut tar ingenting för att växla under kontorstid, inget valutapåslag. Det största man riskerar tappa är väl om kursen skulle svänga kraftigt. Men det kan å andra sidan svänga åt båda hållen.
Själv tänker jag att Revolut kortet blir ett bra komplement till AMEX kortet fram över (Får AMEX kortet på onsdag)
Det enda riktigt tråkiga är att numera tar ALLA betalt om man behöver ta ut cash. AMEX vill ha, automaten vill ha, går många procent i avgifter. Där är bankens kort bäst och låt alltid din bank växla. (Var endaATM föreslår en sunkig växlingskurs. De får nöja sig med sin avgift.)

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Abbs:

Många har istället en betydligt sämre växelkurs.

Ofta är Amex billigare än Mastercard, i vissa valutor tvärtom.

Jag är skeptisk till att Amex skulle sticka ut med en typiskt klart bättre kurs, men även om vi säger det...
Är isf kursen Amex använder verkligen så mycket bättre jämfört Mastercards/Visas kurser att det kan kompensera en 2% avgift också?

(Om man nu vill optimera för dessa köp så finns det ju iaf Mastercard/Visa-kreditkort med 0% växlingsavgift, så det känns inte som en irrelevant jämförelse)

Skrivet av Turbonisse:

Jag brukar växla till EUR i Revolut appen, innan resan. Så länge det finns EUR på kontot så ryker de först. (Bara öppna för den valuta du behöver och växla innan.)
Revolut tar ingenting för att växla under kontorstid, inget valutapåslag. Det största man riskerar tappa är väl om kursen skulle svänga kraftigt. Men det kan å andra sidan svänga åt båda hållen.
Själv tänker jag att Revolut kortet blir ett bra komplement till AMEX kortet fram över (Får AMEX kortet på onsdag)
Det enda riktigt tråkiga är att numera tar ALLA betalt om man behöver ta ut cash. AMEX vill ha, automaten vill ha, går många procent i avgifter. Där är bankens kort bäst och låt alltid din bank växla. (Var endaATM föreslår en sunkig växlingskurs. De får nöja sig med sin avgift.)

Ja, om man inte kräver att det måste vara ett kreditkort så lär det ju kunna löna sig att helt runda att kortbolagen ska sköta växlandet genom att ha rätt valuta istället (t.ex. då Wise, Revolut).

Visa signatur

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av evil penguin:

Jag är skeptisk till att Amex skulle sticka ut med en typiskt klart bättre kurs, men även om vi säger det...
Är isf kursen Amex använder verkligen så mycket bättre jämfört Mastercards/Visas kurser att det kan kompensera en 2% avgift också?

(Om man nu vill optimera för dessa köp så finns det ju iaf Mastercard/Visa-kreditkort med 0% växlingsavgift, så det känns inte som en irrelevant jämförelse)

Ja, om man inte kräver att det måste vara ett kreditkort så lär det ju kunna löna sig att helt runda att kortbolagen ska sköta växlandet genom att ha rätt valuta istället (t.ex. då Wise, Revolut).

Amex har ett pålägg på 1,6% och Visa 0,19% jämfört med ECB:s referenskurs, när man växlar SEK till EUR.
Sen tillkommer utfärdande banks ev växlingspåslag för visa-korten.

Om vi då tänker oss att vi har ett amex blue med 1,25% cashback och jämför med ett northmill visa (0% påslag), så blir det 0,16% dyrare att handla i EUR med amex.

https://www.americanexpress.com/se/legal/fx-ecb-jamforelse/in...
https://www.visa.se/support/consumer/travel-support/exchange-...

Visa signatur

I am a prototype for a much larger s󠅄󠅘󠅕󠄐󠅞󠅕󠅕󠅔󠄐󠅤󠅟󠄐󠅒󠅕󠄐󠅟󠅒󠅣󠅕󠅢󠅦󠅕󠅔󠄐󠅑󠅞󠅔󠄐󠅥󠅞󠅔󠅕󠅢󠅣󠅤󠅟󠅟󠅔󠄐󠅧󠅑󠅣󠄐󠅟󠅞󠅓󠅕󠄐󠅣󠅑󠅤󠅙󠅣󠅖󠅙󠅕󠅔󠄐󠅒󠅩󠄐󠄷󠅟󠅔󠄞󠄐󠄾󠅟󠅧󠄐󠅧󠅕󠄐󠅓󠅑󠅞󠄐󠅙󠅝󠅠󠅜󠅕󠅝󠅕󠅞󠅤󠄐󠅤󠅘󠅕󠄐󠅣󠅑󠅝󠅕󠄐󠅖󠅥󠅞󠅓󠅤󠅙󠅟󠅞󠅑󠅜󠅙󠅤󠅩󠄐󠅧󠅙󠅤󠅘󠄐󠅔󠅑󠅤󠅑󠄝󠅝󠅙󠅞󠅙󠅞󠅗󠄐󠅑󠅜󠅗󠅟󠅢󠅙󠅤󠅘󠅝󠅣󠄞ystem

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aphex:

Amex har ett pålägg på 1,6% och Visa 0,19% jämfört med ECB:s referenskurs, när man växlar SEK till EUR.
Sen tillkommer utfärdande banks ev växlingspåslag för visa-korten.

Om vi då tänker oss att vi har ett amex blue med 1,25% cashback och jämför med ett northmill visa (0% påslag), så blir det 0,16% dyrare att handla i EUR med amex.

https://www.americanexpress.com/se/legal/fx-ecb-jamforelse/in...
https://www.visa.se/support/consumer/travel-support/exchange-...

För tydlighets skull, är 1.6% pålägg med deras 2% avgift inräknad? Isf är det inte lika farligt, även om det förstås är sämre... (men man får förstås ligga ute med cashback-mellanskillnaden rätt länge).

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Jag märkte att växlingskursen med Revolut är mycket bättre än bankerna och kreditkortsutgivarnas egna kurser, samt att man slipper växlingsavgiften. Så det man tjänar i ev. cashback förlorar man x2 i deras avgifter. Så jag skickar över pengar till Revolut, växlar när det är gratis i deras app, och betalar sen med deras virtuella kort när jag är utomlands.

Visa signatur

Ryzen 7 5700X3D | Gigabyte B550 Gaming X V2 | 32 GB HyperX Beast 3600 MT/s | Asrock RX 9070 | 1 TB Kingston Fury Renegade | 2 TB Samsung 860 EVO | EVGA G2 750W | FD Define R5 Ti | 2 x 27" MSI MAG274QRF-QD

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av PointMan:

Jag märkte att växlingskursen med Revolut är mycket bättre än bankerna och kreditkortsutgivarnas egna kurser, samt att man slipper växlingsavgiften. Så det man tjänar i ev. cashback förlorar man x2 i deras avgifter. Så jag skickar över pengar till Revolut, växlar när det är gratis i deras app, och betalar sen med deras virtuella kort när jag är utomlands.

Jag vetifan?

Idag får jag 87 EUR för min tusenlapp hos Visa, medan revolut säger så här:

Visa signatur

I am a prototype for a much larger s󠅄󠅘󠅕󠄐󠅞󠅕󠅕󠅔󠄐󠅤󠅟󠄐󠅒󠅕󠄐󠅟󠅒󠅣󠅕󠅢󠅦󠅕󠅔󠄐󠅑󠅞󠅔󠄐󠅥󠅞󠅔󠅕󠅢󠅣󠅤󠅟󠅟󠅔󠄐󠅧󠅑󠅣󠄐󠅟󠅞󠅓󠅕󠄐󠅣󠅑󠅤󠅙󠅣󠅖󠅙󠅕󠅔󠄐󠅒󠅩󠄐󠄷󠅟󠅔󠄞󠄐󠄾󠅟󠅧󠄐󠅧󠅕󠄐󠅓󠅑󠅞󠄐󠅙󠅝󠅠󠅜󠅕󠅝󠅕󠅞󠅤󠄐󠅤󠅘󠅕󠄐󠅣󠅑󠅝󠅕󠄐󠅖󠅥󠅞󠅓󠅤󠅙󠅟󠅞󠅑󠅜󠅙󠅤󠅩󠄐󠅧󠅙󠅤󠅘󠄐󠅔󠅑󠅤󠅑󠄝󠅝󠅙󠅞󠅙󠅞󠅗󠄐󠅑󠅜󠅗󠅟󠅢󠅙󠅤󠅘󠅝󠅣󠄞ystem

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aphex:

Jag vetifan?

Idag får jag 87 EUR för min tusenlapp hos Visa, medan revolut säger så här:

<Uppladdad bildlänk>

Hmm... där ser man. Jag jämförde med Everydaycards valutakurs i somras, då var det tvärt om.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Jag har valt Klarna som mitt "resekort".

Ska man absolut effektivisera är revolut/wise bäst för att slippa påslag och Visa/MC-kursen. Nästa steg ner är Northmill (som dock är debit) som är 0% valutaväxlingspåslag/avgifter för kortbetalning/kontantuttag. Mitt Klarna, som är kreditkort med 0% växlingspåslag, och VISA-kursen. Det går inte att ta ut kontanter i automat, men du kan alltid be kassörskor/restauranger "ta ut" åt dig genom att de lägger på transaktionen och betalar tillbaka i kontanter till dig (då slipper du uttagsautomatens avgifter också). Annars om det måste vara automat sväljer jag den med ett av mina andra kort. Anledningen till att jag vill göra detta är för att jag vill ha kreditkort, och att jag inte vill behöva handskas med någon annan bank genom att föra över pengar osv. Om man vill, kan man ställa in Klarna till att dra autogiro mot din vanliga banks konto - så att det i praktiken funkar som debit med ca 3 dagars fördröjning. Jag behöver alltså bara använda och handskas med en bank/app regelbundet.