Tradera - försäljare verkar ha försökt sig på förhandsförsäljning
Lite spännande för mig det här, känns som att jag gör värsta detektivarbetet.
Jag köpte och betalade lite komponenter på tradera. Kort därefter hittade jag en annons för dessa komponenter här på S.C. Bilderna på tradera-annonsen (T.A) var croppade från några bilder på S.C-annonsen (S.A).
Skumt tänkte jag. Såg att någon med ett användarnamn som jag är väldigt säker på matchar tradera-försäljarens (T.F) namn hade lagt ett bud på S.A ca 15min efter mitt köp på T.A. Såg även att T.A hade legat ute sedan ca 30min efter att S.A lagts ut. Detta måste betyda, om mina kalkylationer stämmer (☝️🤓) , att T.F inte ägt komponenterna vid uppläggning av T.A, och inte ens vid tidpunkten jag betalade för produkten.
Jag har kontaktat personen bakom S.A för bekräftelse på att hans komponenter har sålts med bevis på att jag betalat för T.A för att kunna veta om T.F ens har dessa komponenter nu. Inget svar där.
Jag har nu samlat lite skärmdumpar på datum och dylikt som kan vara av intresse för tradera och inväntar svar från S.C annonsören.
Jag vänder mig nu till er, hur tusan ska jag göra nu? Jag förstår att det var otroligt dumt av mig att inte göra större efterforskning än att kolla igenom T.Fs omdömen (som förövrigt ligger på en stark 5.0). Ska jag ens göra någonting? Jag har såklart köparskydd.
Det jag är mest brydd över är kanske att T.F låtit T.A stå ute utan att ha verkat äga komponenterna. Är detta kanske bara något man får stå för? Som man bäddar får man ligga liksom? Har jag gjort det tydligt varför jag känner mig lurad och ångersam till mig köp?
Edit:
[Originaltitel: Tradera - försäljare verkar inte ha ägt produkt vid annonsering]
Har talat med S.C annonsören och det verkar som att T.F kan ha haft ett mönster av förhandsförsäljning vilket bryter mot Traderas policy. Ärendet har skickats vidare hos Tradera. Får väl bara hoppas att jag iallafall får tillbaka pengarna 🙂