Krönika: Det är dags för ett nytt grafikkortskrig

Permalänk
Medlem

Låt oss slippa grafikkortskrig. Minns hur hemskt det var i slutet av 90-talet. När man skulle köpa ett grafikkort frågade de vilka spel man brukade spela. Vad man än köpte kom det spel som bara fungerade på konkurrenternas kort. Sen har vi tramset med fps/krona. Så Amd kostar 50000 och ger 55fps i Black myth wukong 2. Nvidia kostar 100000 och ger 65 fps i samma påhittade spel. Det är alltså ändå bara spelbart på Nvidias kort. Vad vi behöver är standarder, inget krig.

Permalänk
Medlem

Drar mitt strå till stacken genom att favorisera AMD så länge det inte är helt orimligt för mig att göra det och det är pga jag vill försöka motverka situationen där vi typ bara har en aktör...Är alltid öppen för att äga båda, men om jag inte fullständigt sabbar min upplevelse så kör jag AMD så länge Nvidia är så överlägsna som de är just nu. Så jag vill inte kalla mig fanboy. Utan vill försöka dra mitt strå till att jämna ut marknaden lite. Många bäckar små och allt det där.

Generellt har jag inte blivit besviken än så länge med varken AMD eller Nvidia då jag haft dem. Så det gör också att jag inte ser något problem öht att köra AMD över Nvidia.

Jag övergav AMD när de pysslade med Fury osv där jag tyckte deras fokus var helt skevt, fixade ett begagnat 1080ti istället i den vevan. Kom från R9 290 Grymt kort, så jag gillar Nvidia också så sett. Men sannolikt tyckte AMD själva att fokus blev fel för RDNA kom ju sen och då gick jag tillbaka när det var dags för uppgradering och håller koll på dem även fortsättningsvis.

Får se vad det blir vid uppgradering. Håller ögonen på 9700XT just nu. Återstår att se. OM det skulle kunna nå 7900XTX prestanda eller nära så är det nog intressant. Når det inte så högt kanske jag helt enkelt skippar denna generation helt för jag är supernöjd med mitt 6900XT. Nvidia har inte direkt övertygat mig än så länge med sin 5000-serie.

Men jag sitter lungt i båten tills allt är släppt under våren så får vi se om det blir byte eller avvakta till nästa gen. Intel får gärna ta över stafettpinnen förövrigt, om AMD inte lyckas förvalta den. Allra helst ser jag att alla tre slåss fram och tillbaka. Just nu ligger Intel för mig i situationen att det känns som för stora uppoffringar. Men det kan ju bli, och blir ju, bättre och bättre.

Visa signatur

| AMD Ryzen 7 5800X3D | Noctua NH-U12A | Gigabyte X570 Aorus Pro | Powercolor Radeon RX 9070 XT Red Devil | 16GB G.Skill Trident Z@3600 CL15 | Gigabyte Aorus 2TB M.2 NVMe SSD | Fractal Design Ion+ Platinum 860W | Fractal Design Meshify S2 Blackout | Corsair K70 | Logitech G502 | Alienware AW3423DWF |

Permalänk
Medlem

Har AMD ens resurser nog för att utveckla grafikkort på samma nivå som nVIDIA gör? Dom är ju stenrika som fasen

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chromatic:

Har AMD ens resurser nog för att utveckla grafikkort på samma nivå som nVIDIA gör? Dom är ju stenrika som fasen

Nej. Men det är ju framförallt mjukvaran amd ligger efter.

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 4x Noctua A14x25 2xT30, 1x Noctua A12x25, 3x ek loop

Permalänk
Medlem

Herre på täppan... nja det beror ju på hur man ser det. Ser vi på bilindustrin så är ju inte ferrarrri, porsche eller andra vrålåk herre på täppan bara för att de har fler hästkrafter under huven. De flesta köper ändå volvo, kia, wv eller annat standardmärke.

Den stora vinsten att gräva ligger i mellan -och lågsegmentet, vilket alla vet. Om vi dessutom pratar ren beräkningskraft i form av rendering där inte dlss, fsr eller annan hittepå-teknik krävs, så är ju 5080 med deras få 16 gb vram omkörd av den gamla RX7900XT med 20gb som är reellt mycket billigare, dvs i de fallen där 20 gb krävs.

Visa signatur

Star citizen - swedish umbrella. En svensk union för er spelare och organisationer som tycker om demokratiska val.
https://robertsspaceindustries.com/orgs/SWEUMB
Discord:
https://discord.com/invite/j5AkGERJz3

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chromatic:

Går ju bra för dom med processorförsäljning iaf.
Men nvidia ger ju chansen till amd. Väldigt dåligt upplyft på 80 serien och att toppkortet från nvidia kostar 30.000kr+ ger ju amd öppet mål att komma ifatt.

Visa signatur

[]i5-2500k[]16gb[]R9-290[]

Permalänk
Medlem
Skrivet av wa:

Men nvidia ger ju chansen till amd. Väldigt dåligt upplyft på 80 serien och att toppkortet från nvidia kostar 30.000kr+ ger ju amd öppet mål att komma ifatt.

Och ändå köper folk dessa 30k korten.
Finns ett 5090 på tradera , https://www.tradera.com/item/341372/660503936/msi-geforce-rtx...

Bud på 44k, så folk är villiga att betala.
Sen om reserv priset är högre så får man se vart det landar, men 44k i bud iaf så.

Problemet i sig är att så länge folk betalar dessa dyra kort så kan nvidia ta det, men skulle försäljningen minska så får dom tänka igenom sin prissättning.

Visa signatur

| Steam - Toivo |

Permalänk
Medlem
Skrivet av wa:

Ja helt rätt! Dom har verkligen lämnat måler öppet.
Och jo, dom är ju bis när det kommer till processorer.

Skrivet av Toivo83:

Finns ett 5090 på tradera , https://www.tradera.com/item/341372/660503936/msi-geforce-rtx...

Sen om reserv priset är högre så får man se vart det landar, men 44k i bud iaf så.

Problemet i sig är att så länge folk betalar dessa dyra kort så kan nvidia ta det, men skulle försäljningen minska så får dom tänka igenom sin prissättning.

Men är inte hela grejen med dom här grafikkorten att det inte ens är en stor grej av deras inkomst? Det är väl typ 80% AI-kretsar som dom tjänar pengar på? Så dom här korten är väl mer utan en rolig grej för dom.

Permalänk
Medlem
Skrivet av happy_per:

AMD vad har ni för mål med grafikkort försäljning..?
Ta marknadsandelar eller bara sälja några kort..?

Hur menar du nu? De förser grafikkretsar till både xbox -och playstation. Sen har AMD varit det givna alternativet i mellansegmentet sett till prestanda per krona. Att nvidia dessutom vägrar ge mer än 16 gb vram på ett kort över 10 papp säger ju en del, när du kunde köpa ett RX7900XT 20 gb för 8500 kr i november.

Vi hade haft riktiga problem om AMD skulle vara herre på täppan i highend-segmentet också.

Visa signatur

Star citizen - swedish umbrella. En svensk union för er spelare och organisationer som tycker om demokratiska val.
https://robertsspaceindustries.com/orgs/SWEUMB
Discord:
https://discord.com/invite/j5AkGERJz3

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swedishchef_90:

Drivrutiner är problemet

Nja, om Intel lyckats så bra på några få år (som dessutom behandlat grafikkortsdivisionen…styvmoderligt) så går det absolut att lösa i alla fall för nyare spel.

Visa signatur

Krusidullen är stulen

Permalänk
Medlem
Skrivet av SuperSverker:

Nja, om Intel lyckats så bra på några få år (som dessutom behandlat grafikkortsdivisionen…styvmoderligt) så går det absolut att lösa i alla fall för nyare spel.

Intels budget och kunskap är nog mångfaldigt threads Moore eller vad Kinas märke heter som har en krets i 3060 kraft med prestanda som 1060 3gb och nu senast lyckades nå under 3050.... På 3 år

Jag tror inte de kan gå speciellt fort om det inte får LV verktyg

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 4x Noctua A14x25 2xT30, 1x Noctua A12x25, 3x ek loop

Permalänk
Medlem

Nvidia har tyvärr tappat prestandakronan. 5090 för 27,000kr är inte hållbart någonstans, därför vinner AMD nu detta år. Man kan inte ha högst prestanda OCH ett oresonligt pris.

Visa signatur

My rig 144hz 1440p 27" samsung g5, Zotac rtx3070 8gb, 11900K, TR Peerless assassin,Gigabyte z590 UD, 32GB 3200MHz Vengeance, 1tb nv2, 2TB SSD 4TB HDD, corsair750 vengeance, Lancool 215.
backup 180Hz MSI 1080p 24", 3060ti 8gb, Ryzen 5700X3D,Peerless assassin 120 , Msi b550 pro vdh wifi, 32gb 3600 corsair, 1tb P9a1 + mer lagring, Corsair vengeance 750w, phantek p400a
3rd PC Asus rtx4060, ryzen 5600, MSI b550 pro vdh, 32GB 3200, 1tb Samsung PM9A1, 1tb mx500, MSI MAG650w. HTPC 3060, 10400F, 16GB, 500GB NVME, 960GB A400
Laptop Lenovo Legion 5, 2060, 4800H, 16GB, 1,5TB NVME

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gtoxed:

Nvidia har tyvärr tappat prestandakronan. 5090 för 27,000kr är inte hållbart någonstans, därför vinner AMD nu detta år. Man kan inte ha högst prestanda OCH ett oresonligt pris.

Hur kan amd vinna prestanda kronan av att ha ett kort som är 50% som bäst av 5090 🤔

Visa signatur

Permalänk

Jag hoppas att Nvidia-bubblan spricker snart. 50-serien var ju inte jätteimponerande med sitt fokus på AI-frames. Dock är det många som inte är så jätteinsatta som är vinklade att det "måste" vara Nvidia när det kommer till grafikkort, lite som att många tyckte att det "måste" vara Intel när det kom till processorer.

Både bra och dåligt att AMD drar sig ur kampen om bästa GPU. De hade nog aldrig kunnat riktigt komma ifatt Nvidia, men nu är det ju som sagt ingen konkurrens i toppskiktet. Jag är dock nöjd om AMD fokuserar på grafikkort i mellanklassen som ger mer bang for the buck. Ärligt talat, vem behöver ett 5090 för 30k för att spela spel idag?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nikodemous:

Hur menar du nu? De förser grafikkretsar till både xbox -och playstation. Sen har AMD varit det givna alternativet i mellansegmentet sett till prestanda per krona. Att nvidia dessutom vägrar ge mer än 16 gb vram på ett kort över 10 papp säger ju en del, när du kunde köpa ett RX7900XT 20 gb för 8500 kr i november.

Vi hade haft riktiga problem om AMD skulle vara herre på täppan i highend-segmentet också.

Jag tänkte väl mer på dGPU.
Kretsar för PS/XBOX ju ”special” för den typen av tillämpning.

Permalänk
Medlem

Min 'spaning' är väl att det inte kommer ett nytt gpu krig. Vad intel och amd behöver leverera för att vinna över folk är orealistiskt.

Folk köpte första gen Ryzen och fler och fler hakade på för varje gen innan Ryzen var förbi intel prestanda mässigt. För gpu verkar samma logik inte vara applicerbart.

På gpu sidan är min bild av Nvidia köpare att som mest kan de tolerera och eventuellt köpa amd/intel om de är 5% ifrån men helst bättre än motsvarande Nvidia kort på alla fronter och kosta 50% av nvidias pris.

Det är inte lönsamt då att ens försöka för intel eller amd.

En annan grej som också gör det svårt är kombinationen av att ha 90% marknaden och låsa in allt i nvidia kretslopp.

Jag tror istället att marknaden kommer skakas upp av någon helt annan aktör. Typ Apple skaffar bättre stöd för pc spel eller något kinesiskt eller något weird startup.

Jag är den första att byta bort från pc plattformen i så fall.

Nvidia sekten har jag ledsnat på sen 900 serien.

Visa signatur

Asus X470 gaming-f, 5800x, 7900xt, g.skill 32gb 3200 cl 14.

Permalänk
Medlem

Jag har slutat spela när jag personligt tyckte att inget nytt hände med nya spel. Same old story. Men jag redigerar mycket film i Davinci Resolve och har ett RTX 2080Ti och undrar om det är någon ide att satsa på Intel-kort? Jag är ute efter HDMI 2.1 men kanske bättre att köra på det jag har med mina behov och strunta i 4K 120Hz? Tycker att Nvidia och AMD-kort är för dyra, de som matchar och lägger sig över RTX 2080Ti innom Videoredigering.

Visa signatur

[AMD Ryzen 9 3900X] [ASUS GeForce RTX 2080 Ti] [LG OLED 55 C9 som skärm] [Samsung HW-Q96R till ljudet]

Permalänk
Medlem
Skrivet av FierceBrosnan:

Min 'spaning' är väl att det inte kommer ett nytt gpu krig. Vad intel och amd behöver leverera för att vinna över folk är orealistiskt.

Folk köpte första gen Ryzen och fler och fler hakade på för varje gen innan Ryzen var förbi intel prestanda mässigt. För gpu verkar samma logik inte vara applicerbart.

På gpu sidan är min bild av Nvidia köpare att som mest kan de tolerera och eventuellt köpa amd/intel om de är 5% ifrån men helst bättre än motsvarande Nvidia kort på alla fronter och kosta 50% av nvidias pris.

Det är inte lönsamt då att ens försöka för intel eller amd.

En annan grej som också gör det svårt är kombinationen av att ha 90% marknaden och låsa in allt i nvidia kretslopp.

Jag tror istället att marknaden kommer skakas upp av någon helt annan aktör. Typ Apple skaffar bättre stöd för pc spel eller något kinesiskt eller något weird startup.

Jag är den första att byta bort från pc plattformen i så fall.

Nvidia sekten har jag ledsnat på sen 900 serien.

AMD har ju stigit ned från tron jagandet för att satsa på mellan segmentet för att få upp sin försäljning. Så ett krig kommer men inte om top korten, snarare i mitt segmentet. Tråkigt för oss nördar men ett måste för att företag ska kunna överleva då det är där pengarna finns.

Visa signatur

Ryzen 9800X3D @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.
YT kanal där jag meckar bilar: https://www.youtube.com/@saab900turboT16

Permalänk
Medlem

Intels budget och kunskap är nog mångfaldigt threads Moore eller vad Kinas märke heter som har en krets i 3060 kraft med prestanda som 1060 3gb och nu senast lyckades nå under 3050.... På 3 år

Jag tror inte de kan gå speciellt fort om det inte får LV verktyg

Jo så är det ju, men likt all teknologi så är det bara en tidsfråga innan man hittar något annat / lyckas kopiera tekniken.

Likt Fords, GM, Teslas etc så spelar budget ingen roll om /”när” de får statliga subventioner.
Titta bara på SAIC, idag levererar man 2x (4. Någonting miljoner bilar) jämfört med Ford, för 10 år sedan fanns man inte ens.
Det folk verkar missa när det kommer till något Kina är att inga företag agerar i vakuum, så fort det finns en vilja så läggs hela stadsbudgetens bakom - då får du fenomenen som SAIC eller BYD från ingenstans och det finns inget ett vanligt företag kan göra åt det då

Edit*
….för man konkurrerar inte längre mot ett företag, utan mot ett land vars idé är att kopiera och trampa ner

Visa signatur

Krusidullen är stulen

Permalänk
Medlem
Skrivet av SuperSverker:

Jo så är det ju, men likt all teknologi så är det bara en tidsfråga innan man hittar något annat / lyckas kopiera tekniken.

Likt Fords, GM, Teslas etc så spelar budget ingen roll om /”när” de får statliga subventioner.
Titta bara på SAIC, idag levererar man 2x (4. Någonting miljoner bilar) jämfört med Ford, för 10 år sedan fanns man inte ens.
Det folk verkar missa när det kommer till något Kina är att inga företag agerar i vakuum, så fort det finns en vilja så läggs hela stadsbudgetens bakom - då får du fenomenen som SAIC eller BYD från ingenstans och det finns inget ett vanligt företag kan göra åt det då

Edit*
….för man konkurrerar inte längre mot ett företag, utan mot ett land vars idé är att kopiera och trampa ner

Finns inga pengar inom Gaming gpuer för en sådan satsning....

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Finns inga pengar inom Gaming gpuer för en sådan satsning....

…men samma teknik används ifall man vill bygga stora AI-modeller.

Det är ju om inget en strategisk tillgång som det nu visat sig påverkats rätt enkelt genom sanktioner etc mot Nvidia, så det skulle förvåna mig om man inte just nu plöjer enorma summor för att antingen kopiera tillverkningstekniker eller hitta andra vägar runt.

Visa signatur

Krusidullen är stulen

Permalänk
Medlem
Skrivet av SuperSverker:

…men samma teknik används ifall man vill bygga stora AI-modeller.

Det är ju om inget en strategisk tillgång som det nu visat sig påverkats rätt enkelt genom sanktioner etc mot Nvidia, så det skulle förvåna mig om man inte just nu plöjer enorma summor för att antingen kopiera tillverkningstekniker eller hitta andra vägar runt.

Nja drivrutiner mot spel vilket är det svåra samt ett stort mjukvarustöd mot AI är två helt olika saker...

Samt kopiera litografi maskiner blir svårt då det finns väl inga som tillverkar dem förutom i Holland?

Visa signatur

Permalänk
Datavetare
Skrivet av sweisdapro:

Jag är helt med på din poäng, men inlägget jag svarade på verkar till största delen handla om gaming, vilket också är mitt fokus.
Nu vet jag inte till 100% hur det inlägget syftade, men min poäng var/är att det inte är 500kr billigare med AMD för likvärdig rasterprestanda; 7900XTX konkurrerar där med 4080 och 4080S.

Du har en poäng i andra användningsområden, men jag tror att på AMD-sidan är den andelen ännu mindre än för de som kör Nvidia, men det är bara en gissning.
Dels på grund av priset, men också på grund av att de som du säger inte är lika bra.

Edit: lite av ett experiment, tror du större andelen av gamers/hobbyanvändare hade valt ett kort som presterat 4080S raster + 4060Ti gpgpu, eller ett som presterar 4070Ti Super på båda, om det hade stått nvida på båda lådorna?

Nu spelar jag främst via Geforce Now (blev rejält positivt överraskad hur bra det fungerar), så tänker allt mindre på just spel-delen vid inköp av GPU.

Men en sak jag gissar ändå ger Nvidia en stor fördel är DLSS. Hela den debatten tycker jag hamnat lite snett, även om jag absolut ser problematiken specifikt med frame-gen.

Men har inget svårt alls att tro på "80 % av alla med RTX-kort använder DLSS". I det läget är det inte den prestanda nästan alla dagens GPU-reviews envisas med att testa som är relevant. Det relevanta är "hur står sig AMD/Intels GPUer mot nvidias när de senare kör DLSS".

I det läget blir det i någon mening rationellt att välja Nvidia. För om något fungerar i de spel man kör lär det vara DLSS. Förutom att det har bäst kvalité är det ovanpå det långt färre spel som stödjer FSR/XeSS. En 4070 med DLSS balanced/quality kan nog mycket väl ligga i nivå med 7900X.

Lite blir det "FUD", men här skulle faktiskt de som testar GPUer kunna hjälpa till lite. Ja, det är inte fullt ut "äpplen mot äpplen" när man jämför olika uppskalningstekniker, men de är här för att stanna så för de flesta är prestanda med dessa aktiverade det relevanta och utan information gissar jag mänga anser: Nvidia är det "säkra" valet.

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem

För oss konsumenters bästa så skulle jag gärna se att nån av dom andra (AMD, Intel) var beredda att tävla i annat än bara låg och mellan segmentet. Nvidia är ju ohotade och i stort sett helt ensamma i dagsläget i toppsegmentet av grafikkort. AMD har ju till och med sagt själva att dom inte tänker satsa på toppsegmentet. Men jag hoppas att dom kommer på bättre tankar framöver, för vi konsumenter behöver konkurrensen om vi inte vill att prisutvecklingen ska fortsätta som den gjort de senaste generationerna med NVidias kort i toppsegmentet. En annan sak för att stoppa den skenande prisutvecklingen är ju att rösta med plånboken och inte köpa till de här uppblåsta priserna vi ser nu, men det är tyvärr inte ett alternativ jag tror på. Att få folk att inse och/eller bry sig att man förstör för både sig själv och andra när man godtar dom uppblåsta priserna är ju näst intill en omöjlighet. Så man får helt enkelt hålla tummarna för att nån av NVidias konkurrenter bestämmer sig för att tävla ordentligt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fenrisulvfan:

Det kommer nog inte bli något grafikkortskrig, hårdvaran har snart nått vägs ände, vi är redan nere på 4 nanometer och den fysiska gränsen går vid 0.1 nanometer eller 1 Ångström och då pratar vi om enstaka elektroner som färdas genom kretsarna med noll redundans.

https://medium.com/predict/a-node-by-any-other-name-transisto...

Visa signatur

Asus ROG Strix Z370-H Gaming | Intel Core i7-8700K | AMD Radeon RX 6950 XT | Corsair Vengeance LPX 3500 MHz 2x16 GB 16-18-18-38 | Diverse lagring | Fractal Design - Define R5 | Corsair RM1000x

C64 | C64C | NES | Amiga 500 | Mega Drive | Game Gear | SNES | N64 (RGB) | GCN | DS Lite | Xbox 360 | Wii | 3DS XL | Wii U | New 3DS XL | PS4 Pro | Switch

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yoshman:

Nu spelar jag främst via Geforce Now (blev rejält positivt överraskad hur bra det fungerar), så tänker allt mindre på just spel-delen vid inköp av GPU.

Men en sak jag gissar ändå ger Nvidia en stor fördel är DLSS. Hela den debatten tycker jag hamnat lite snett, även om jag absolut ser problematiken specifikt med frame-gen.

Men har inget svårt alls att tro på "80 % av alla med RTX-kort använder DLSS". I det läget är det inte den prestanda nästan alla dagens GPU-reviews envisas med att testa som är relevant. Det relevanta är "hur står sig AMD/Intels GPUer mot nvidias när de senare kör DLSS".

I det läget blir det i någon mening rationellt att välja Nvidia. För om något fungerar i de spel man kör lär det vara DLSS. Förutom att det har bäst kvalité är det ovanpå det långt färre spel som stödjer FSR/XeSS. En 4070 med DLSS balanced/quality kan nog mycket väl ligga i nivå med 7900X.

Lite blir det "FUD", men här skulle faktiskt de som testar GPUer kunna hjälpa till lite. Ja, det är inte fullt ut "äpplen mot äpplen" när man jämför olika uppskalningstekniker, men de är här för att stanna så för de flesta är prestanda med dessa aktiverade det relevanta och utan information gissar jag mänga anser: Nvidia är det "säkra" valet.

Geforce now är absolut i många lägen "tillräckligt", kör själv Moonlight/sunshine till min htpc, vilket är riktigt bra.

Nu ska det sägas att jag inte har använt någon av uppskalningsteknikerna själv, men vad jag har sett i reviews så är det inte någon av dem som klarar av att leverera en artefaktfri upplevelse när det jämförs med native.
Så tycker absolut att testa i native är något reviewers ska "envisas" med även i fortsättningen.
Frame gen och den input-delay som det medför (eller snarare inte förändrar) är också en helt annan diskussion.

Men det är lite av ett sidospår kring vad vi egentligen diskuterar då det är något som kommer variera från spel till spel egentligen om det ens går att aktivera (för tex äldre spel, eller indie-spel).
Jag hoppas att det finns fler som håller med mig om att native är det som vi helst ska hålla oss till, och dlss/fsr/xess är bra som funktioner för att förlänga livet på ett kort när prestandan börjar bli lite för lite.

Visa signatur

CPU: R7 9800X3D | GPU: Asrock 7900XTX Taichi OC | MB: Asus B650E-I| RAM: 2x32 Kingston Fury @6000MHz CL30|Cooling:Noctua NH-D15 G2|PSU: Phanteks AMP GH Platinum 1000W|SSD: Kingston Fury Renegade 2TB + Corsair MP510 4TB |CASE:Streacom DA6 XL Chrome

Permalänk
Medlem

Att vara herre på täppan ger väll också mycket reklam? Flesta köparna tittar väll inte ens på tester, utan köper ett Nivida kort antingen efter dyrast = bäst eller efter vist model numer (alltid kört med t.ex xx60 eller xx70) eller billigaste Nivida kortet?

Alternativt kombo av en eller flera av punkterna.

Vidare känns ju 4k fortfarande som en exotisk upplösning där även de bäst kortet måste kämpa för komma över 60 fps I vissa titlar. Tycker borde ju ha förbättrats nu när det funnits i bra många år nu, vist jag personligen behöver inte enormt kraftigt kort (kör ju bara bra gamla spel, när man väl har tiden att spela). Men är ju trevligt om man i alla fall kunde få 70/80 utan kortet svettas för mycket för rimligt pris under 8000kr.

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem

Nej. Men det är ju framförallt mjukvaran amd ligger efter.

Ja verkligen, de måste ju oxå klara av att hitta på 4x fake prestanda

Permalänk
Medlem
Skrivet av Toivo83:

Klart det går att sälja alla kort när man släpper några hundra i hela landet. Många kallar det en papperslansering då allt var slut på någon minut. Sen att det finns folk med snuskigt mycket pengar som har råd att köpa 5090 nytt eller i andra hand får man ju bara gratulera till.

Visa signatur

[]i5-2500k[]16gb[]R9-290[]

Permalänk
Medlem

SweC bör ägna sig åt mer testande än trams som dessa artiklar, känns som att vara på Aftonbladet plötsligt.