Anmäl dig till Roborock Challenge!

Hjälp med att bygga Home Assistant med z-wave och Zigbee

Permalänk

Hjälp med att bygga Home Assistant med z-wave och Zigbee

Hej alla kloka människor
Jag skulle behöva lite hjälp. Jag tänkte gå över från Homey cloud till lokalt med Home Assistant. Men jag vet inte riktigt vilka prylar jag skall satsa på att köpa för att komma igång. Min plan är att ha så många protokoll som möjligt då jag har lite av varje här hemma. Jag behöver zigbee, z-wav, 433mhz, bluetooth IR och så klart matter och thread för framtiden. Jag har tänkt att köpa en Nabu Casa Home Assistant Green från typ Kjell & company. Men vad för donglar etc behöver jag köpa för att täcka allt? Jag är som sagt newbie på detta men har installerat HA på windows, bara för att testa och lära mig systemet.

Tacksam för förslag, både billigare och mer premium prylar.
// Per

Permalänk
Medlem
Visa signatur

CCNP R/S + SPCOR, NSE7 (emeritus)

Permalänk
Medlem
Skrivet av LundinPlace:

Hej alla kloka människor
Jag skulle behöva lite hjälp. Jag tänkte gå över från Homey cloud till lokalt med Home Assistant. Men jag vet inte riktigt vilka prylar jag skall satsa på att köpa för att komma igång. Min plan är att ha så många protokoll som möjligt då jag har lite av varje här hemma. Jag behöver zigbee, z-wav, 433mhz, bluetooth IR och så klart matter och thread för framtiden. Jag har tänkt att köpa en Nabu Casa Home Assistant Green från typ Kjell & company. Men vad för donglar etc behöver jag köpa för att täcka allt? Jag är som sagt newbie på detta men har installerat HA på windows, bara för att testa och lära mig systemet.

Tacksam för förslag, både billigare och mer premium prylar.
// Per

z-station från z-wave.se som kontroller så täcker du det mesta förutom 433mhz och ir.
för ir kör jag z-wave till ir men i med du blandar som du gör kan du ju gå på wifi till ir typ brodlink.
nu är det ju bara ett par dagar till nya saker visas, personligen hoppas jag på att z-station får z-wave 800 (kör 700 idag)
sedan undrar lite lite varför satsar på olika protokoll särskilt meshande som inte kommer kunna länka vidare signalen?

Visa signatur

Om du lär dig älska din smärta kommer du känna dig älskad var dag.

Permalänk

Stort tack för svaren!
Jag har börjat med att beställa en connect sticka nu. Det märks säkert att jag är ny på detta området, även om jag har varit med sedan Philips Hue och Telldus kom ut på marknaden. Av den anledningen har jag massa gamla saker liggandes typ 433/Z-wav uttag o sensorer. Därav de olika protokollen. Skall dock sägas att jag skaffat mer o mer Zigbee och wi-fi produkter senaste året. Har börjat läsa och titta på youtube som en liten blå sen igår om Home Assistant, och förstår att 433mhz kanske inte är det klokaste att behålla. IR vill jag bara ha för att jag styr en TV med hjälp av Homey inför läggdags. Så det vill jag kunna fortsätta med, jag har tittat på Broadlink mini för det ändamålet

Permalänk
Medlem

Jag har följande kontrollers kopplat till min HA:

• Telldus znet lite v2 som körs lokalt (433, Z-Wave)

• Philips Hue kontroller (Zigbee)

• IKEA Trådfri (Zigbee)

• Home Assistant SkyConnect/Connect ZBT-1 (Zigbee)

• Z-Stick 7 (Z-Wave)

Håller på och flyttar från Philips Hue och Ikea. Telldus används enbart för 433 Mhz.
Det bästa med HA är man inte behöver göra en gigantisk flyttning av allt utan man kan det pö om pö.

Visa signatur

Klient: AMD 7 5800X | ASUS X570-F | 32GB 3200MHz | Corsair RM850 | Gigabyte 3070 | Phanteks P500A | Samsung 980 PRO
HTPC: Intel I7 4770T | 16 GB 1600 | FC8 EVO | Gigabyte GA-H87N-WIFI | Samsung 840 250GB
Server: Intel XEON E5620 x 2| ASUS Z8PE-D18 | 96GB 1333MHz | Corsair AX 1200W | HAF 932 | WD Black 2TB
Nätverk: Telia F@st| Unifi AC Lite/Pro/LR/Nano/Mesh/U6-LR/U6+/U6-Lite | Nighthawk M1 | pfSense | TP-Link TL-WPA8630KIT | Ubiquiti NanoStation M5 | UniFi Switch 8-150W

Permalänk
Medlem
Skrivet av LundinPlace:

Stort tack för svaren!
Jag har börjat med att beställa en connect sticka nu. Det märks säkert att jag är ny på detta området, även om jag har varit med sedan Philips Hue och Telldus kom ut på marknaden. Av den anledningen har jag massa gamla saker liggandes typ 433/Z-wav uttag o sensorer. Därav de olika protokollen. Skall dock sägas att jag skaffat mer o mer Zigbee och wi-fi produkter senaste året. Har börjat läsa och titta på youtube som en liten blå sen igår om Home Assistant, och förstår att 433mhz kanske inte är det klokaste att behålla. IR vill jag bara ha för att jag styr en TV med hjälp av Homey inför läggdags. Så det vill jag kunna fortsätta med, jag har tittat på Broadlink mini för det ändamålet

nu har jag ingen aning om vad din plan är dvs ska du göra hela huset smart eller bara enstaka saker.
ska du göra hela huset smart är inte en usb pinne en bra lösning, antennerna är jäkligt dåliga i dessa jämfört med stationer som har kraftiga antenner. zigbee.blåtand,wifi använder alla 2.4ghz bandet dvs dom kommer ha negativ påverkan på varandra, ju mer saker man skaffar desto värre blir det. det går till viss del motverka med kanalplanering men jag har fortfarande inte sett någon som lyckats göra ett helt hus stabilt med den typen av lösning. (finns ju en anledning till varför zigbee börjat med subghz som z-wave)
Sedan bör du vara väldigt uppmärksam på vad dom moduler du köper klarar, tex shelly wifi pm1 har brunnit många gånger för man ansluter dom mot laster den inte hanterar medans deras wave 1pm klarar alla normal form av last i ett hushåll om man har en snubber på dom. Det är egentligen lite skumt för som jag förstod det på shellys officiella uttalade vid lansering skulle wave vara baserad på 1pm men talar man med deras tekniker är det något helt annat, (du kan inte använda deras add-on för sensorer på wave serien) Ska du driva kraftiga saker finns även heltun som släpper nya mindre moduler nu för kraftigare last dom har även möjlighet att ansluta sensorer mot sig och kommer med relä i 16Ax1/16Ax2 samt 5Ax5

Visa signatur

Om du lär dig älska din smärta kommer du känna dig älskad var dag.