Vinn nätagg från Seasonic

Var hittar man nyare Mediatek-drivrutiner för WiFi till Windows 11?

Permalänk
Medlem

Var hittar man nyare Mediatek-drivrutiner för WiFi till Windows 11?

TLDR;
Kan nån hjälpa mig med var man hittar senaste (eller senare i alla fall) Mediatek-drivrutiner för WiFi som går att använda på Windows 11? När jag går till Gigabytes nedladdningssida för mitt moderkort så är de senaste drivrutinerna från 2022.

Jag har en dator med Gigabyte Aorus Elite AX X570S där jag använder det inbyggda WiFi-kortet som är ett Mediatek RZ608 enligt Enhetshanteraren i Windows. Jag har haft lite strul i senaste Windows 11-uppdateringarna där WiFi-kortet ibland inte ens hittas av Windows och ibland tar det flera minuter innan det hittar nåt WiFi alls. Störigt och instabilt. Tänkte därför att det kanske blir bättre med nyare drivrutiner.

Jag har kört mycket Linux och Mac senaste åren så jag har inte så bra koll på vad som är bra sätt att hitta nätverksdrivrutiner för nåt annat än typ Intel om de varken finns via Windows Update eller Gigabyte. Nedladdningar direkt från Mediatek hittar jag verkligen inte alls hur man gör...

Kan nån hjälpa mig hur man får tag på nyare drivrutiner som passar om det finns?

Permalänk
Medlem

Har du kollat Microsoft Update Catalog? Sök på vendor och device ID om du vill ha mer exakt träff, men "MediaTek, Inc. - Net - 3.0.1.1331" ska vara kompatibel med:

pci\ven_14c3&dev_0608&subsys_060814c3

... som enligt Devicehunt är vendor och device ID för Mediatek MT7921K (RZ608).

EDIT:

Sökte man på ven&dev ID dök det upp en nyare från januari i år: 3.4.0.1182.

Visa signatur

5700X3D | ASUS X470-F | 32GB RAM | RTX 5070 Ti

Permalänk
Medlem
Skrivet av fragande:

Har du kollat Microsoft Update Catalog? Sök på vendor och device ID om du vill ha mer exakt träff, men "MediaTek, Inc. - Net - 3.0.1.1331" ska vara kompatibel med:

pci\ven_14c3&dev_0608&subsys_060814c3

... som enligt Devicehunt är vendor och device ID för Mediatek MT7921K (RZ608).

EDIT:

Sökte man på ven&dev ID dök det upp en nyare från januari i år: 3.4.0.1182.

Är Microsoft Update Catalog nåt annat än de drivrutiner som hittas via Windows update? För när jag söker via Windows Update så hittar den inget. Sen vet jag inte om jag missförstår nåt, men de senaste drivrutinerna via din länk verkar komma från nåt företag som heter Quanta Computer?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mutation:

Är Microsoft Update Catalog nåt annat än de drivrutiner som hittas via Windows update? För när jag söker via Windows Update så hittar den inget.

Vet inte exakt vad Update Catalog är ämnat för men har många gånger hittat drivrutiner där som inte hittas av Windows Update i alla fall. WU är överlag rätt sämst på att hitta drivrutiner på egen hand.

Citat:

Sen vet jag inte om jag missförstår nåt, men de senaste drivrutinerna via din länk verkar komma från nåt företag som heter Quanta Computer?

Det råkar bara vara första OEM i listan som bundlar drivrutinen för sina datorer. Som du ser är det mängder av poster med samma drivrutin, det enda som skiljer är OEM (Quanta, CLEVO, ASUSTeK m.fl.). Drivrutinen i sig är från Mediatek.

Det är verifierade drivrutiner så det är bara att testa. I värsta fall är den inte kompatibel och du får prova en annan.

Citat:

Företag: Quanta Computer Inc.
Drivrutinstillverkare: MediaTek, Inc.
Drivrutinsklass: Networking
Drivrutinsmodell: MediaTek Wi-Fi 6/6E Wireless LAN Card,MediaTek Wi-Fi 6 MT7921 Wireless LAN Card,RZ608 Wi-Fi 6E 80MHz,MediaTek MT7921 Wi-Fi 6 802.11ax PCIe Adapter,MediaTek Wi-Fi 6E MT7922 160MHz Wireless LAN Card,RZ616 Wi-Fi 6E 160MHz,MediaTek Wi-Fi 6E MT7922 (RZ616) 160MHz PCIe Adapter,MediaTek Wi-Fi 6E MT7922 (RZ616) 160MHz Wireless LAN Card,MediaTek Wi-Fi 6 MT7920 Wireless LAN Card,MediaTek Wi-Fi 6E MT7902 Wireless LAN Card,MediaTek Wi-Fi MT7902 Wireless LAN Card,MediaTek Wi-Fi 6 MT7902LEN Wireless LAN Card
Drivrutinsleverantör: MediaTek, Inc.
Version: 3.4.0.1182
Versionsdatum: 2025-01-14

Visa signatur

5700X3D | ASUS X470-F | 32GB RAM | RTX 5070 Ti

Permalänk
Medlem

@fragande, tack för tipsen, ska testa att installera via Update Catalog!