Scalpers köpte upp Nvidias egna RTX 5000-kort innan säljstart

Permalänk
Medlem
Skrivet av xdrive:

Jo 5080 kanske är ok, men 5090 var ju knappast redo att släppas i alla fall.

Detta är 5090...
Inet hade själva 150ish 5080s

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 4x Noctua A14x25 2xT30, 1x Noctua A12x25, 3x ek loop

Permalänk
Medlem

Scalping-problemet hade nog kunnat minska rätt stort om det bara fanns "betala direkt" och ingen kreditkorts-variant eller fakturor.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Om det nu är så begränsat antal vid launch, så låt alla signa upp sig på en intresselista. Sedan så lottas det ut bland alla intressenter vem som har chansen för att köpa ett ex, från att du får chansen så har du en timme på dig att genomföra beställningen annars går det vidare till nästa. Verifiera med BankID.

Inga bots, alla har lika chans att få köpa en.

Och nvidia, för helvete, sluta sälja FE's 4 sekunder efter launch. Säljs dem under en begränsad tid, typ 3-6 mån eller nåt så att de som vill köpa en får chansen.

Permalänk
Medlem

Om man har tio kort att sälja, är det då verkligen totalt omöjligt att granska ordrarna och ta det lite piano? Det tar inte mer än några minuter… måste de verkligen vara packade och på en budbil innan 15:05?

Permalänk
Medlem
Skrivet av SCORPIUS:

Och nvidia kan säga: Titta, dom säljer som smör. Alla vill betala så mycket 😒

Vilket uppenbarligen stämmer, annars hade inte scalpers existerat

Permalänk
Medlem

Nvidia skiter i oss, alla korten i Tyskland gick för runt 6000 Euro på tysk säljsait.. så hur än mycket ni vill så finns det folk som har råd.. bara att gå vidare

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrpijey:

Om det nu är så begränsat antal vid launch, så låt alla signa upp sig på en intresselista. Sedan så lottas det ut bland alla intressenter vem som har chansen för att köpa ett ex, från att du får chansen så har du en timme på dig att genomföra beställningen annars går det vidare till nästa. Verifiera med BankID.

Inga bots, alla har lika chans att få köpa en.

Och nvidia, för helvete, sluta sälja FE's 4 sekunder efter launch. Säljs dem under en begränsad tid, typ 3-6 mån eller nåt så att de som vill köpa en får chansen.

Ungefär så fungerade det om man ville ha en bil i gamla DDR. Just saying...

Permalänk
Medlem
Skrivet av underd0g76:

Så Nvidia är ungefär lika bra på att förse marknaden med varor som DDR var.

Permalänk
Medlem
Skrivet av TheSpartan:

Sist jag köpte ett kort var det ett prisvärt 3080 för 8600 kronor typ. Även om jag spenderar många timmar varje vecka och tjänar typ 40k i månaden så är jag väldigt kritisk till att vilja lägga en hel månadslön på ett grafikkort. Förstår verkligen inte hur andra kan tycka att det är okej :s

/ BRB spela kingdom come Deliverance 2 👏😍

Har polare som tjänar över 60 lax i månaden och dom är ungkarlar och har inget att göra av med pengar på.

Permalänk
Medlem
Skrivet av daskedennis:

Förstår inte hur det ALLTID är sån jäkla brist på grafikkort vid lansering?? Detta ger ju bara negativ publicitet för både proshop och Nvidia.

Det är ingen brist, man vill bara inte subventionera hur många kort som helst, när dessa är slut lär det dyka upp massor med kort till det verkliga priset.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dem8n:

Garantin gäller bara den första köparen, surt att köpa ett kort för 47 papp som inte har någon garanti.

3års reklamationsrätt så garanti har 0 betydelse.

Visa signatur

Corsair Obsidian 1000D* Corsair AX1600i* MSI X670E Tomahawk* AMD 7800X3D* 32GB G-Skill DDR5 6000Mhz* Asus RTX 4090* Corsair MP600 1TB* Samsung 980 Pro 1TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av underd0g76:

Och? Där köade man för bröd också, och staten dikterade allt. Tycker du att du lever i en gammal sovjetstat och får köa för din skogaholmslimpa? Har absolut inget att göra med denna situationen. Här handlar det om att hitta en lösning som gör det rättvist om det är ett extremt dåligt utbud och svin som scalpers använder bots och insiders för att tränga sig före och ställa sig först i kön. Eller t.om ställa sig i en kö som ingen känner till. Antingen det eller så ska företagen se till att saker görs på ett rättvist sätt. I detta fallet skulle t.ex Proshop hävt alla beställningar och annonserat ut en ny tid när de släpper korten igen för att låta alla få en rättvis chans. Istället så lägger Proshop locket på, precis som de gjorde med 3000-serien och 4000-serien. Inget har förändrats.

Permalänk
Moderator
Moderator
Skrivet av Defender:

3års reklamationsrätt så garanti har 0 betydelse.

Reklamationsrätten enligt konsumentköplagen gäller bara när du köper en vara av en näringsidkare. Den som köper ett grafikkort i andra hand av en privatperson faller under köplagen och alltså ingen lagstadgad reklamationsrätt gentemot företaget som ursprungligen sålde kortet.

Ofta bråkar inte det säljande företaget om den saken, men ibland gör de det. Att kunna reklamera till återförsäljaren är alltså inget man kan förvänta sig om man köper av en scalper.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av xdrive:

När det gäller att bara sälja i butiker förstår jag att du tycker så som bor i Stockholm, men det är ju mindre roligt för oss barbarer som bor ute i vildmarken.

Men med så få kort som de hade här, så borde de ju inte sålts alls ännu.
För de flesta går sidorna ner, sedan är det tomt när de kommer tillbaka.
Mesta är bottar som tar korten. Dessutom har de introduktions priser som går ut innan folk ens har möjlighet att köpa dem.

Är ju som om Nvidia vill att scalpers ska tjäna massa pengar...

Sen suger det ju en del med att man inte kan boka ett kort heller. Man måste vara snabbare än de bottar som ligger och scannar av sidorna ända fram tills det finns fler kort än vad de kan köpa upp... Kul...

Inget fel att bo ute i vildmarken. Detta var mina egna tankar bara, men visst fan måste det finnas en lösning för att låsa ut scalpare så vi båda kan köpa utan problem. Försökte med ett 5090 var helt omöjligt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gender Bender:

Tror ärligt talat inte att Nvidia eller Proshop bryr sig. Allt de bryr sig om är pengar, och det får de vare sig det är en scalper eller inte som köper. Tråkigt att det ska behöva vara så här varenda jävla ny generation av gaming-hårdvara. Har aldrig problem att köpa senaste versionen av Iphone (som man tycker borde vara en mer attraktiv produkt för scalpers), men grafikkort och konsoler är svårare att få tag på vid release än att fånga en jävla leprechaun.

Såg en hos grannen förra året...

Kanske dom där går med på byte

Jag förstår vad du menar, pengar styr. Men ändå så ger det ett visst negativt/dåligt rykte, så man kan ju hoppas

IPhone har jag aldrig haft, då jag föredrar att kunna göra lte udda ibland.

Visa signatur

Engineer who prefer thinking out of the box and isn't fishing likes, fishing likes is like fishing proudness for those without ;-)
If U don't like it, bite the dust :D
--
I can Explain it to you, but I can't Understand it for you!

Permalänk
Medlem

Så jävla dåligt!

Visa signatur

i9-12900K | Z690 HERO | RTX 3080 | AOC 27" AG276QZD2 | 32GB DDR5 | H150i ELITE | PSU 1200W | SN850 2TB | SSD 1TB | HDD 1TB | WIN 11 | Meshify 2 Black | Kringutrustning: Logitech MX Keys | Logitech G Pro X Superlight 2
TV: LG 65" OLED65C8 | PS5 & Pulse 3D Wireless Headset, Series X & Xbox Wireless Headset & Elite Series 2

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nivity:

Jag har alltid undrat varför Nvidia inte fortsätter sälja Founders edition korten mer än extremt limiterade vid launch.
Liksom varför inte fortsätta sälja dom som alla andra partners gör?

För att det är en förlust att sälja korten för 27000?

Permalänk
Medlem

Köp det bara av scalpers, de verkar ju inte ens lägga på 100% på priset. Är man beredd att betala 30k för en gpu kan man väll betala 40k? Inte som att det ena priset är rimligt och det andra inte, bägge är ju helt bonkers.

Sista kortet jag köpte nytt var 1080ti och det verkar fortsätta, tur att det finns prisvärda processorer iallafall så man kan ha någonting nytt i sin "nya" dator....

Visa signatur

"Jag är så gammal att jag brukade styra med piltangenterna"
StoppaCopySwede
Fraktrfitt:Inet

Permalänk
Skrivet av Dem8n:

Garantin gäller bara den första köparen, surt att köpa ett kort för 47 papp som inte har någon garanti.

De flesta återförsäljare erbjuder garanti för andrahandskunder också. Däremot gäller reklamationsrätten nästan uteslutande bara för förstahandsköparen.

Bedrövligt med scalpers.

Visa signatur

3900X | ROG Strix B550-I | 2080 Ti | 3TB | 32GB | SF1000 | A4-H20 | Kraken 240 AIO
S22 | iPad Pro 12.9'' 3rd Gen (som agerar laptop)

Permalänk
Medlem

Såg ett 5090 bli sålt för 61k på Tradera igår

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alling:

Att vi aldrig kan få ha något som bara är nice och kul … jämt ska allting utnyttjas till absolut max.

Det är väl helt vanlig kapitalism. Så fort en enda krona kan tjänas så är långa fingrar där, oftast med skjortklädda armar, som skyddas av lagar. Men i slutändan samma sak.

Visa signatur

▂▃▄▅▆▇█▓▒░PCMR░▒▓█▇▆▅▄▃▂

Permalänk
Permalänk
Medlem

Självklart kommenterar de inte. Problemet är ju väldigt enkelt att lösa, så enkelt att om de berörda ens såg det som ett problem så hade det varit löst för längesedan. Inget av detta är speciellt klädsamt att erkänna.

Visa signatur

Rigg: AMD Ryzen 9 7900X3D, ASUS ROG Strix B650E-F Gaming, Kingston 64GB DDR5 (6000 MHz), MSI Ventus 3X RTX 5090 OC, Corsair RM1200x Shift
Tillbehör: LG C2 48" OLED, Razer Kraken V4X, Razer Ornata V2, Razer Basilisk V3

Permalänk
Medlem

Svårt för blocket att göra något. Inget olagligt sker ju. En kompis såde en gammal bil för 8k på blocket, timmar efter låg den ute för 25k. Ska han stämma blocket tycker du?

Rätt många saker som köps i syfte att säljas vidare omgående för vinst. Bilar är nog det mest populära. När det var brist på halvledare för ett par år sedan + miljöbonus va bil scalpingen på en alltime high.

Det stora felet är ju att folk köper av scalpers för löjliga summor vilket gör att det fortsätter. Nått kort gick för 61 tusen, hur desperat är man inte då? Jag skulle skämmas om jag gjorde det och troligen lagt hobbyn på hyllan ett bra tag och fundera på vad jag håller på med.

Just i detta fall är det väldigt konstigt att man kunde beställa kort innan 15.00 släppet med rätt länkar. Här bör nvidia avbryta sammarbetet med proshop, inte pga scalping utan för att folk kunde beställa innan utsatt tid.

Visa signatur

Ryzen 9800X3D @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.
YT kanal där jag meckar bilar: https://www.youtube.com/@saab900turboT16

Permalänk
Medlem

Hoppas Nvidia kan överproducera så butiker fort får i lager. Sluta köp från scalpers för dubbla priser!!!

Köper alla från vanliga butiker så kan alla scalpers sitta där med sina kort i mängder till ingen nytta. Sen borde butikerna bli bättre på att känna igen scalpers, tex köphistorik om det ser ut som en normal kund eller inte typ nått sånt.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5700X 3,4GHz
Asus GeForce RTX 4070 Dual OC 12GB
Asus ROG Strix X570-E Gaming
G.Skill Trident Z Neo DDR4 3600MHz 32GB
Kingston Fury Renegade PCIe 4.0 NVMe M.2 SSD 2TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xverminator:

Hoppas Nvidia kan överproducera så butiker fort får i lager. Sluta köp från scalpers för dubbla priser!!!

Köper alla från vanliga butiker så kan alla scalpers sitta där med sina kort i mängder till ingen nytta. Sen borde butikerna bli bättre på att känna igen scalpers, tex köphistorik om det ser ut som en normal kund eller inte typ nått sånt.

Varför skulle en butik bry sig?
Dom är nog rätt glada över scalpers.

Vad väljer du en kund som köper allt utan att strula utan betalar och drar eller 10 kunder som ska in och känna och klämma och ta god tid på sig, kanske skicka tillbaka ett kort pga coilwhine eller hög hotspot eller något liknande?
Scalpers är ju butikens dröm, bli av med lagret praktiskt taget innan det når hyllan, dessutom ger det butiken incitament att höja sina egna priser och höja sina marginaler.

Problemet ligger hos Nvidia som slutade producera 4080S/4090 för att få upp priset samtidigt som dom hade kunna skjuta upp lanseringen 3 månader bygga stock och sedan ha några kort att faktiskt sälja.

Visa signatur

Permalänk

Det förklarar varför det inte fanns några vid 15 tiden.
Jag lyckades ta ett men försvann sedan från kundkorgen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av rewoX:

Scalping-problemet hade nog kunnat minska rätt stort om det bara fanns "betala direkt" och ingen kreditkorts-variant eller fakturor.

Kort som inte blivit sålda lämnas ju bara tillbaka innan 14 dagar, trist... Men så är verkligheten.

Scalper-marknaden dör ju om ingen köper från dem, men uppenbart så finns det ju "idioter" som ändå köper.

Permalänk
Medlem

Antingen köper man inte från scalpers, men det kommer hända.

Eller så trycker man på butikerna, men det kommer nog inte göra så mycket. De bryr sig inte förrän de får en jävla massa returer och det ställer till det för dem. Eller så är utvecklingskostnaderna för höga för ett sådant system.

Eller så går man ihopa en grupp här på Sweclockers inför lansering och göra samma sak, men med bara ett enda kort var. Det är nog det bästa.

Scalpers har defekter i sitt empatiska system.

Visa signatur

Hur många datorer är för många?

Permalänk
Medlem
Skrivet av TheSpartan:

Sist jag köpte ett kort var det ett prisvärt 3080 för 8600 kronor typ. Även om jag spenderar många timmar varje vecka och tjänar typ 40k i månaden så är jag väldigt kritisk till att vilja lägga en hel månadslön på ett grafikkort. Förstår verkligen inte hur andra kan tycka att det är okej :s

/ BRB spela kingdom come Deliverance 2 👏😍

Well 30 000kr för en komponent i en hoppy är små potatis

har polare som håller på med bilar som fur ut runt 30 efter skatt och spenderar lätt över det dubbla på en turbo eller fyra gånger mer på ett preppat block! så 30 000kr för en komponent till en hoppy är för många småsummor. Samt grafikkortet håller betydligt längre än mycket som köps inom bilhobbyn.

Visa signatur

here we go!