Permalänk
Medlem

Kan inte visa 2 skärmar från laptop

Hej,

Jag har en laptop (arbetsdator) som är en dell Latitude 3510.

Jag sitter och har en extern skärm som är upplösning 4k 60 Hz+
det går att koppla in via HDMI kontakt från laptop till min andra skärm och få 4K upplösning men då får jag endast 30 hz.

Så jag testade att köpa en adapter som är en USB c- HDMI. (USB c kontakten är i laptoppen). Adaptern skall stöda 4k och 60 HZ.

Men när jag kopplar in detta så kan jag se två skärmar, kan se upplösning och HZ på laptoppen. MEN den externa skärmen är svart
och den kan inte hitta ingången som är HDMI 1

Någon som vet om det är möjligt att fixa detta på något sätt?

Tack på förhand!

Permalänk
Medlem

Vilken adapter köpte du?

Permalänk
Medlem
Skrivet av tonii:

Vilken adapter köpte du?

En adapter på clas ohlsson

Permalänk
Medlem
Skrivet av Blackoxy:

En adapter på clas ohlsson

Frågan kvarstår, vilken adapter?

Testa en annan HDMI port på skärmen om den bara ger 30 hz till att börja med.

Visa signatur

5700x3D | RTX 3080 | 2 TB M.2 | 32 GB RAM

Permalänk
Medlem

https://www.reddit.com/r/Dell/comments/mmj1ka/latitude_3510_w...
Tror inte du kan få ut 60Hz på HDMI över 4k.
Bandbredden för GPU:t kanske inte räcker till? Går eventuellt med 1080/60.

Visa signatur

It’s more fun to compute.

Permalänk
Medlem
Skrivet av FX9:

Frågan kvarstår, vilken adapter?

Testa en annan HDMI port på skärmen om den bara ger 30 hz till att börja med.

Denna köpte jag
https://www.clasohlson.com/se/USB-C-till-HDMI-adapter,-vit/p/...

Skärmen registrerar inte någon ingång alls

Permalänk
Medlem
Skrivet av Blackoxy:

Denna köpte jag
https://www.clasohlson.com/se/USB-C-till-HDMI-adapter,-vit/p/...

Skärmen registrerar inte någon ingång alls

Min gissning är att datorn inte har följande:

"Adaptern är kompatibel med datorer med USB-C-anslutning samt mobiltelefoner som har stöd för HDMI-ut via sin USB-C-anslutning."

Visa signatur

5700x3D | RTX 3080 | 2 TB M.2 | 32 GB RAM

Permalänk
Bildexpert 📺

Vad jag lyckas hitta om den laptopmodellen är följande: https://www.dell.com/sv-se/shop/cty/pdp/spd/latitude-15-3510-...

Du kan få ut via HDMI max 4K/30 pga av enkel/gammal hårdvara. Detta inkluderar via majoriteten adaptrar eftersom det är grafikkortet (Intels äldre iGPU) som alstrar signalen. Så adaptern du köpt må mycket väl klara av vad den påstår, men datorn du har gör det inte. Detta är för att adaptern är passiv, den förlitar sig på grafikkortet, vilket gör den billigare men också helt begränsad till vad grafikkortet kan.

Däremot har din laptop DP alt mode via USB-C så du behöver en köra med Displayport till skärmen. Specen säger DP 1.2 vilket motsvarar det som krävs för 4K/60. Enklast är att köra direkt till skärmen med en adapter specad för ändamålet att köra 4K/60 över Displayport.

Det är en del testa-och-försök med den här typen av adaptrar och lösningar. Historiken på frågorna är att det ofta lyckas bättre med tillverkarnas egna USB-C-till-DP-adaptar (då en adapter specad till 4K/60, DP1.2/HBR2 eller högre) som ger en DP-hona ut för vanlig DP-sladd. Detta snarare än att köpa random USB-C-till-DP-sladd billigast möjligt. Kvaliteten är så pass varierande på dessa att det ofta blir chansningar.

Om du har en skärm som endast kör HDMI (likt en TV) finns det en möjlig, men inte garanterad omväg, att gå på aktiva omvandlare som själva genomför signalomvandlingen. I detta fall plockar omvandlaren en DP-signal från datorn och gör själv om den till HDMI utan blanda in grafikkortet.

Detta blir något dyrare men är inte längre lika begränsat av grafikkortet. Till exempel denna: https://www.club-3d.com/en/detail/2438/displayport_1.2_to_hdm... Modellbeteckningen är: CAC-2070 – ingen garanti för att det fungerar men det är den typen av produkt du behöver om du inte kan köra DP till skärmen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dreijer:

https://www.reddit.com/r/Dell/comments/mmj1ka/latitude_3510_w...
Tror inte du kan få ut 60Hz på HDMI över 4k.
Bandbredden för GPU:t kanske inte räcker till? Går eventuellt med 1080/60.

Jag kan få ut 60 hz om jag bara kopplar i hdmi i lapptopen direkt men då är max upplösning 2560×1440

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

Vad jag lyckas hitta om den laptopmodellen är följande: https://www.dell.com/sv-se/shop/cty/pdp/spd/latitude-15-3510-...

Du kan få ut via HDMI max 4K/30 pga av enkel/gammal hårdvara. Detta inkluderar via majoriteten adaptrar eftersom det är grafikkortet (Intels äldre iGPU) som alstrar signalen. Så adaptern du köpt må mycket väl klara av vad den påstår, men datorn du har gör det inte. Detta är för att adaptern är passiv, den förlitar sig på grafikkortet, vilket gör den billigare men också helt begränsad till vad grafikkortet kan.

Däremot har din laptop DP alt mode via USB-C så du behöver en köra med Displayport till skärmen. Specen säger DP 1.2 vilket motsvarar det som krävs för 4K/60. Enklast är att köra direkt till skärmen med en adapter specad för ändamålet att köra 4K/60 över Displayport.

Det är en del testa-och-försök med den här typen av adaptrar och lösningar. Historiken på frågorna är att det ofta lyckas bättre med tillverkarnas egna USB-C-till-DP-adaptar (då en adapter specad till 4K/60, DP1.2/HBR2 eller högre) som ger en DP-hona ut för vanlig DP-sladd. Detta snarare än att köpa random USB-C-till-DP-sladd billigast möjligt. Kvaliteten är så pass varierande på dessa att det ofta blir chansningar.

Om du har en skärm som endast kör HDMI (likt en TV) finns det en möjlig, men inte garanterad omväg, att gå på aktiva omvandlare som själva genomför signalomvandlingen. I detta fall plockar omvandlaren en DP-signal från datorn och gör själv om den till HDMI utan blanda in grafikkortet.

Detta blir något dyrare men är inte längre lika begränsat av grafikkortet. Till exempel denna: https://www.club-3d.com/en/detail/2438/displayport_1.2_to_hdm... Modellbeteckningen är: CAC-2070 – ingen garanti för att det fungerar men det är den typen av produkt du behöver om du inte kan köra DP till skärmen.

Tack för ditt utförliga svar!
Jag kommer inte ha kvar just denna datorn så länge. Så jag tänkte att jag provar med en sådan adapter som jag länkade. Med risk att den datorn jag har är för kass för köra 4k 60hz. Tänkte om det var någon inställning eller liknande man kan göra för skrämma den till liv. Somsagt datorn registrerar 2 skärmar där den ena är 4k skärm och jag kan välja 60hz men skärmen registrerar inte hdmi som en ingång. Störigt!

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av Blackoxy:

Tack för ditt utförliga svar!
Jag kommer inte ha kvar just denna datorn så länge. Så jag tänkte att jag provar med en sådan adapter som jag länkade. Med risk att den datorn jag har är för kass för köra 4k 60hz. Tänkte om det var någon inställning eller liknande man kan göra för skrämma den till liv. Somsagt datorn registrerar 2 skärmar där den ena är 4k skärm och jag kan välja 60hz men skärmen registrerar inte hdmi som en ingång. Störigt!

Den adapter du har förutsätter att grafikkortet kan alstra en HDMI-signal över USB-C, HDMI Alt Mode, vilket den förmodligen inte alls kan. Intels iGPU:er ligger typiskt en ca tio–femton år efter på HDMI-kapacitet.

Att du ser skärmen via sladden beror troligtvis på att metadata/EDID om skärmens existens överförs men GPU:n och/eller mobo kan inte alstra bildsignalen som krävs. Det är en hårdvarubegränsning och en sådan begränsning som sällan står i klartext någonstans. Så du har de två alternativ som jag nämnde. Displayport eller en aktiv omvandling.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

Den adapter du har förutsätter att grafikkortet kan alstra en HDMI-signal över USB-C, HDMI Alt Mode, vilket den förmodligen inte alls kan. Intels iGPU:er ligger typiskt en ca tio–femton år efter på HDMI-kapacitet.

Att du ser skärmen via sladden beror troligtvis på att metadata/EDID om skärmens existens överförs men GPU:n och/eller mobo kan inte alstra bildsignalen som krävs. Det är en hårdvarubegränsning och en sådan begränsning som sällan står i klartext någonstans. Så du har de två alternativ som jag nämnde. Displayport eller en aktiv omvandling.

Tack för ditt tydliga svar!
Då var fet som jag befarade en för kass burk helt enkelt. Blir att försöka returnera adatern och skita i det den tiden som är kvar som jag ska ha datorn, får köra med 2560×1440 60hz istället då.

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av Blackoxy:

Tack för ditt tydliga svar!
Då var fet som jag befarade en för kass burk helt enkelt. Blir att försöka returnera adatern och skita i det den tiden som är kvar som jag ska ha datorn, får köra med 2560×1440 60hz istället då.

Testa också att köra YCbCr med 4:2:0-subsampling som signal. Då halverar du bandbredden och kan nå 4K/60 (ifall Intel tillåter). Färgupplösningen är endast 1/4-del (eller 1080p om man så vill) men om man kör med skalat gränssnitt på en 4K-skärm kan det vara relativt mindre problematiskt samtidigt som man behåller renderingskvaliteten av text.