PC har konstant microstutter och Komplett nekar stutter, testat ALLT och tappar hoppet om lösning (videos i tråden)

Permalänk
Medlem

Annars kan man testa typ Ubuntu eller Mint en gång eller Windows tio . bara för att kolla så att det helt enkelt inte är nått allvarligare fel på nån av komponenterna.

Visa signatur

Dualbot, w10, Ubuntu, 2600k

Permalänk
Medlem

Fick igång tpm via bios till sist. Nu enbart nya driven i och nu installeras w11 på normalt sätt. Nu återstår det att se om stutter återstår.

Skänker er en uppdatering imorgon.

Tack alla för er hjälp oavsett hur detta går nu.

Visa signatur

i7-12700f
NVIDIA GeForce RTX 4060 ti 8gb
ASUS TUF Gaming b660-plus wifi d4 bios: 3601
Windows 11 Home - Kingston Fury Renegade 2TB
Kingston Fury 32GB (2x16GB) DDR4 3200MHz CL 16 Beast RGB

Permalänk
Medlem

Såg att du hann svara att du kom igång medans jag skrev, men skriver det ändå här ifall fler har problem.

Kolla under
Advanced >

PCH-FW Configuration:
TPM Device Selection: Enable Firmware TPM

Trusted Computing:
Security Device Support: Enable
TPM 2.0 UEFI Spec Version: TCG_2

Troligen någon inställning där som inte var rätt?

Ang din stuttering och svart skärm när du ändrat XMP inställningar.
När du ställer den på XMP I så kommer moderkortet själv försöka tweaka en del inställningar för minnena.
Under tiden den gör det kommer skärmen vara svart.
Misslyckas inställningarna den testar så startar datorn om och får svart skärm igen, oftast avbryter den efter 3 omstarter och ställer tillbaka till standardinställningar.

Men, om du istället väljer XMP II så får du hela minnesprofilen ifrån minnet istället.
Sökte lite på detta och Asus moderkort och det verkar inte helt ovanligt att XMP I kan ge lite svart skärm och misslyckas.

Ur min erfarenhet leder moderkortens "Auto OC" funktioner oftast bara till problem...
Bättre att inte använda dem.

Så testa att använda XMP II nästa gång, på dina senaste bilder verkar du inte ens ha XMP igång alls?

Lycka till!

Visa signatur

AMD Ryzen R9 3900X | Gigabyte Aorus Ultra X570 | Corsair 64GB | RTX 3080 Ti

Permalänk
Medlem

Tyvärr fortsatt stutter, exakt lika mycket som innan trots:

-helt nyköpt disk: Kingston Fury Renegade 2TB
-helt nyinstallerat Windows 11 för första gången på disken
-alla drivers till datorn uppdaterade
-firmware på disken är uppdaterad
- testat olika energiinställningar
- stängt av game bar / steam overlay
-xmp på
-testat med gsync/av på / gsync etc - ingen ändring

+ ha i åtanke komplett gav mig ny cpu samt gpu

Det enda jag kan misstänka nu är:

-Mina 32gb ram stickor (dock memtest i 4 timmar visar pass)
- Moderkortet
- Psu
- sist av all: elektriciteten hemma

Godnatt

Visa signatur

i7-12700f

Permalänk
Medlem
Skrivet av Spelnatt:

<Uppladdad bildlänk>

Det enda jag ser på pch fw. Den varit på enable tpm hela tiden

Det mest troliga är att det är din Nätdel som är problemet eftersom alla dina tre spänningar är i lägsta laget i viloläge i BIOS.
12 volten bör ligga kring 12.1V - 12.2V.
3.3V bör ligga på minst 3.3V.
5V bör ligga på minst 5V.
För att felsöka: Se till att fläkten i Nätdelen fungerar samt att den inte är full med damm, likaså dammfilter för nätdel i lådan om du har ett.
Starta loggningen i HWinfo. Får du varningen om instabilitetsproblem när du startar sensorerna så aktivera inte dom sensorerna.
Ställ tillbaka Energiprofilen i Windows på Maximal igen.
Slå på så mycket LED-belysning du bara har.
Spela något tungkört spel (Witcher3?) ett bra tag tills att du känner att det flertalet ggr upptått kraftigt stutter.
Ställ upp grafiken så att du ligger kring 75 fps åtminstone.
Kontrollera loggen efter vilka lägsta spänningar (12/5/3.3) som loggats på ditt moderkort för att se om det finns "dippar".
Lycka till!

Visa signatur

W11P -=- Asus Z97-A -=- Intel 4790K -=- Noctua NH-D15 -=- Corsair 16GB 2400MHz -=- Corsair 510P m.2 -=- 2060 RTX -=- Corsair RM750W -=- Fractal Design Meshify C

Permalänk
Medlem

Har du provat att koppla bort USB-kablaget i frontpanelen som ansluts till moderkortet från kontakterna på moderkortet?
Om inte så kan det vara värt att prova.

Enklaste sättet att kontrollera "elen" är att ta med datorn till en bekant.
Försvinner stuttret så vet du att du behöver någon form av störningsfilter mellan dator och vägguttag som en UPS eller liknande.
Fortsätter stuttret så är det stor risk att det är moderkort eller PSU.

För övrigt så är toleransen för spänningarna ±5% (förutom för -5V och -12V som har ±10%), dvs:
12V : 11,4-12,6V
5V : 4,75-5,25V
3,3V : 3,135-3,465V
Så länge som spänningarna är inom detta så är spänningen utmärkt spänningsmässigt förutsatt att det inte är mycket störningar/brus på spänningen.

Sedan ska det tilläggas att det kan vara värt att helt enkelt prova ansluta M.2-disken till en av de andra M.2-portarna och se om det fortfarande är stutter så det inte är något problem med just den porten.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Viita:

Har du provat att koppla bort USB-kablaget i frontpanelen som ansluts till moderkortet från kontakterna på moderkortet?
Om inte så kan det vara värt att prova.

Enklaste sättet att kontrollera "elen" är att ta med datorn till en bekant.
Försvinner stuttret så vet du att du behöver någon form av störningsfilter mellan dator och vägguttag som en UPS eller liknande.
Fortsätter stuttret så är det stor risk att det är moderkort eller PSU.

För övrigt så är toleransen för spänningarna ±5% (förutom för -5V och -12V som har ±10%), dvs:
12V : 11,4-12,6V
5V : 4,75-5,25V
3,3V : 3,135-3,465V
Så länge som spänningarna är inom detta så är spänningen utmärkt spänningsmässigt förutsatt att det inte är mycket störningar/brus på spänningen.

Sedan ska det tilläggas att det kan vara värt att helt enkelt prova ansluta M.2-disken till en av de andra M.2-portarna och se om det fortfarande är stutter så det inte är något problem med just den porten.

Det är inte störningar eller brus jag fiskar efter, det är strömmen.

Visa signatur

W11P -=- Asus Z97-A -=- Intel 4790K -=- Noctua NH-D15 -=- Corsair 16GB 2400MHz -=- Corsair 510P m.2 -=- 2060 RTX -=- Corsair RM750W -=- Fractal Design Meshify C

Permalänk
Medlem

Testa gärna att ställa in PCIe till 3 istället för 4 eller auto i BIOS. Det torde inte vara detta men för mig var det detta som gav mig jävla massa stutters i och utanför spel/applikationer. Riktigt olycklig slump att jag bytte chassi och en del komponenter samtidigt och då var det Fractal Designs sketna riser som följde med Ridge som gav mig mååånga timmars felsökning innan jag hittade att den var endast PCIe 3 medan datorn försökte köra 4 vilket funka dåligt.

Hursomhelst, det är värt ett försök även om det inte borde vara detta men du har ju provat mycket annat. Testa gärna också med andra minnen och endast ett minne åt gången om du inte gjort det. Inväntar svar med spänning

Bor du i västerbotten?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Spelnatt:

Om du läst tidigare inlägg så ser du att det är exakt det jag försökt utan framgång.

Haft enbart nya disken i och det vägras installera W11 överhuvudtaget.

Därav tanken nu att klona.

Ursäkta, tänkte skriva Windows 10 men det försvann någonstans i mitt skrivande.

Permalänk
Medlem

Skumt beteende - detta gäller alla spel

Jag öppnar Dark Souls 2, dröjer ca 1 minut innan jag ser ett stutter här och där,
efter ca 2 min till så blir stuttret lite mer påtagligt, men kommer och går.

Efter 15 minuter blir stuttret mer aktivt än innan, ca hälften av en sekund går och alla frames/spelet blir helt ospelbart (gäller alla spel)

Jag märkte att stuttret blev värre när jag fast travel mellan platserna i spelvärlden.

Det sjuka är, när jag sedan stänger av min datorskärm i några sekunder och sedan sätter på den igen. Så är det dära stuttret borta en liten stund till innan det kommer tillbaka. Utöver det så försvinner ljudet på min dator och jag måste manuellt byta till att ljudet kommer ifrån skärmen igen. (jag kör ljudet via kabel till skärmen-> till mina högtalare) <- men jag har även såklart testat utan högtalar med samma problem.

Vad kan orsaka att stuttret försvinner en liten stund, när jag har satt på skärmen igen?

Latencymon visar inget skumt längre efter att jag stängt av SATA, och energisparlägen i bios och i windows.

Tycker detta fenomen är otroligt märkligt? Det är som att mitt spel blir tillfälligt smoothare igen när jag stänger av/på skärmen igen.

Kan detta tyda fel på ram? Moderkort? Mjukvara i W11?

- Jag har inte armoury crate installerat
- Helt reninstallerat W11 en gång på en helt ny 2tb kingston renegade drive
- Alla senaste drivers till gpu, chipset etc.
- Alla overlays avstängda
- Testat XMP I, II, av och ingen nämnvärd förbättring.
- Jag har m_1 på gen 4
- Testat m_2 och m_3 utan skillnad.

Vad fasen kan orsaka detta fenomen?

Visa signatur

i7-12700f

Permalänk
Medlem
Skrivet av Spelnatt:

Jag öppnar Dark Souls 2, dröjer ca 1 minut innan jag ser ett stutter här och där,

Efter 15 minuter blir stuttret mer aktivt än innan, ca hälften av en sekund går och alla frames/spelet blir helt ospelbart (gäller alla spel)

Jag märkte att stuttret blev värre när jag fast travel mellan platserna i spelvärlden.

Det sjuka är, när jag sedan stänger av min datorskärm i några sekunder och sedan sätter på den igen. Så är det dära stuttret borta en liten stund till innan det kommer tillbaka. Utöver det så försvinner ljudet på min dator och jag måste manuellt byta till att ljudet kommer ifrån skärmen igen. (jag kör ljudet via kabel till skärmen-> till mina högtalare) <- men jag har även såklart testat utan högtalar med samma problem.

Vad kan orsaka att stuttret försvinner en liten stund, när jag har satt på skärmen igen?

Latencymon visar inget skumt längre efter att jag stängt av SATA, och energisparlägen i bios och i windows.

Tycker detta fenomen är otroligt märkligt? Det är som att mitt spel blir tillfälligt smoothare igen när jag stänger av/på skärmen igen.

- Jag har m_1 på gen 4

Har du prövat att byta kabel till skärmen eller portar?

Edit: Pröva att sänk upplösningen till något löjligt lågt samt sätt frekvensen på 60Hz.

Mvh

Visa signatur

Asus ROG Strix B650E-F - AMD Ryzen 7 7800X3D - 64GB DDR5 - MSI RTX 5070 Ti Vanguard - Corsair MP700 - WD Black SN850 - WD Black SN850X - WD Black HDD - Noctua NH-D15 G2 - Fractal Design Define 7 - Seasonic Prime Ultra Gold 1000W - Alienware AW3423DWF QD-OLED

Permalänk
Medlem
Skrivet av Spelnatt:

- Jag har m_1 på gen 4

Kan du testa en annan skärm eller typ av kabel?

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 4x Noctua A14x25 2xT30, 1x Noctua A12x25, 3x ek loop

Permalänk
Medlem
Skrivet av Spelnatt:

- Jag har m_1 på gen 4

Kollat vilken version av drivrutin du har för ljudkretsen och testat andra versioner?

Visa signatur

Fractal Define 7 | Seasonic Prime Titanium 850W | ROG STRIX B550-E GAMING | AMD Ryzen 7 5800X3D | Thermalright TRUE copper w. 2x Noctua NF-A12x25 | 32GB TridentZ RGB 3600C16 | Asus GeForce RTX 4090 TUF Gaming OC | Samsung 980 Pro 1Tb | Samsung 970 EVO 1Tb | 2x Samsung 850 EVO 1Tb @ RAID1 | Samsung 870QVO 4Tb | Acer Predator X34

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aeig:

Har du prövat att byta kabel till skärmen eller portar?

Edit: Pröva att sänk upplösningen till något löjligt lågt samt sätt frekvensen på 60Hz.

Mvh

Testade nyss en ca 30 min lång session i Dark Souls 2 och hade skrivbordet samt spelet på 1280,720 med 60hz.

Spelet känns smoothare, iafall att de dröjde typ dubbelt så lång tid nu innan ordinare problem dök upp.
Missförstå inte; problemet är fortfarande där, men mängden stutters är inte på samma nivå.
Märkte det innan när jag testade 1080p på 240 hz, typ samma effekt. Alltså att i lägre upplösning så framkom inte problemen lika fort.

Angående kablar:

Jag har 2 DP kablar.
En är ganska gammal och den andra fick jag ihop med min nya skärm i mars/april 2024.

Jag har testat 2-3 olika HDMI-kablar till en äldre skärm samt min TV utan resultat där. Samma slags "hack" i bilden.

Det är som att, ju längre jag spelar ett spel, desto mer kommer det hackiga i bilden, även om det redan är där 1 min in i spelandet.
Som nämnt innan, spelet kan bli tillfälligt förbättrat vid omstart av skärm, för att sedan återgå till det hackiga. Men notera att detta inträffar även på desktopet, om än svårare att se.

Jag har testat med Vsync av på, Gsync av på, olika kombinationer, men ingen skillnad där.

Kanske skulle va att köpa en ny DP kabel, men jag har svårt att se hur det skulle orsaka problem? Jag menar, jag filmade ju desktopet och lade upp dessa videos ni kan se, så det rör sig ju inte om screen tearing etc. Det här något annat.

Jag är nära att på något sätt försöka sälja mina datordelar snart, om det känns ens moraliskt korrekt att göra då den beter sig som lite hur den vill - men utan att den visar några fel hårdvarumässigt.

Det känns som jag typ testat allt vid det här laget och jag vill ju verkligen inte ge upp PC gaming eller att ens bruka en dator som jag gör i mitt jobb (videoredigerare). Har inte ekonomin att skaffa en ny dator men det känns ju inte som att jag har något val.

Menar, komplett ersatte mig med vad jag vet, helt ny GPU samt CPU = problemen kvar.
Mina 32gb ram köptes våren 2024.
Min nya hårddisk köptes för några dagar sedan.

Det som är "gammalt" kvar i min dator är ju då:

Moderkortet och PSU:n

Alternativt då om det är något gällande elektriciten i mitt hem som spökar, men då är detta inget som påverkat de spelkonsoler jag äger.

Ska man verkligen behöva köpa en helt ny dator och be att allt funkar eller vad andra alternativ finns det?

Jag är värdelös att montera ihop en dator och att om jag ska köpa ett nytt moderkort så är det snarare större chans att jag har någonting sönder fysiskt i datorn. Tyvärr känner jag ingen som kan montera ihop ett nytt bygge så det blir ju alltid att man köper färdigt de gånger man gjort.

Jag är väldigt less på att behöva "spamma" det här forumet med mitt problem och jag överväger att snart inte uppdatera er något mer då jag inte känner att man kommer någon vart. Dagarna går ut på att felsöka och felsöka och det blir ju aldrig bättre.

Sorry om man låter lite gnällig men det här verkligen inte kul.

Visa signatur

i7-12700f

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av Spelnatt:

Kanske skulle va att köpa en ny DP kabel, men jag har svårt att se hur det skulle orsaka problem? Jag menar, jag filmade ju desktopet och lade upp dessa videos ni kan se, så det rör sig ju inte om screen tearing etc. Det här något annat.

Intressant tråd att följa, trots dilemmat.

Som du skriver kan inte en DP eller HDMI-kabel orsaka micro-stutters. Det är endast plast och kopptråd och finns inget som kan introducera latenser på det sättet som fördröjer bilden. Och du har uteslutit småhack som kan uppstå med dåligt implementerad adaptiv synk och andra synkrelaterade skärmfenomen. Låter som PSU och mobo som du skriver är vad som återstår. För min del var hackande spelprestanda det som föranledde ett PSU-byte för några år sedan. Fast då gick det snabbt inom ett par veckor mot faktiska fryshack och till slut spontana omstarter samt misslyckade boot-sekvenser. Trist att behöva välja mellan mobo och PSU som nästa steg. Hoppas det blir rätt svar på nästa försök.

Permalänk

Prova detta, skadar inte.. har för mig att den löste problemet för mig tidigare när jag hade massa stutters.
https://steamcommunity.com/app/730/discussions/0/382192203030...

Permalänk
Medlem

Lite förvånad här, trodde jag var inne på en gammal tråd jag läst, men denna historia saknade upplösning.

Kolla spänningen i ditt uttag. Du har själv nämnt det flera gånger och tråden jag trodde jag läste slutade med att det var det som var felet. Tycker även allt du beskrivit med skärm on/off påverkar felet, småstutter i bios till och med, inet/komplett inte hittar eller ens märker fel kan förklaras med det.

Multimeter finns för okej pris. Nåt du kan behöva senare i livet, ingen engångsgrej men förstår att detta redan kostat dig nog. Kanske värt innan test av annat psu iaf. https://www.clasohlson.com/se/Multimeter-UNI-T-UT131B/p/41-15...
Jag hade kommit förbi och mätt men bor 100+ mil från dig.

Lycka till!!

Visa signatur

I7-4790K - GTX970 - Asus ROG Swift PG278Q >
I7-8700K - 1080ti - Asus ROG Swift PG278Q >
9800x3d - 7900XTX - LG 38WR85QC-W

Permalänk
Medlem

En del spel på steam fungerar bättre om man använder steam offline mode.F1 24 och andra spel.Hjälper dock knappast för dig.

Sign out of Friends & Chat

https://www.reddit.com/r/Steam/comments/x5u6l0/hi_how_can_i_t...

Permalänk
Medlem

Som sagt, släpa med datorn till en bekant, det kommer utesluta hushållselen. Vissa produkter är mer känsliga än andra, olika PSU:er kan göra skillnad men det är inte säkert.

Det kan vara bra att veta att det finns ett ställe till att ställa in bildskärmsfrekvensen såvida de inte ändrat på detta i Win11.
Enligt Win10 är det följande.
Inställningar -> System -> Visningsalternativ -> (rulla ner på höger halva) Avancerade Inställningar -> Egenskaper för bildskärmskort för skärm <nr> (Den önskade skärmen helt enkelt)-> gå in på den andra filken och välj en frekvens.
Det kan även vara värt att kolla under den första fliken "Visa alla lägen"-knappen och välj önskad inställning. Vet inte om denna faktiskt gör något men kan vara värt att prova.
Jag är dock av åsikten att detta inte borde påverka inspelad video på datorn men jag har inte koll på hur kommunikationen mellan dator och skärm ser ut och kan se ett möjligt scenario där skärmen faktiskt påverkar grafikkortet.

Min gissning är att det förmodligen är moderkortet som är problemet.
Jag vill minnas att det var väldigt stora problem med just LGA1700-korten för att spännet spänner fast CPU:n så hårt att det tillochmed böjer fästet på baksidan av moderkortet. Jag vill minnas att det fanns ett flertal användare som råkade ut för problem med den översta PCIe-x16-porten.
Min gissning är att det kan vara ett temperaturrelaterat problem, inte på sådant sätt att det är CPU, GPU eller RAM som går varma utan att moderkortet flexar lite extra när det blir ljummet och att det helt enkelt är någon filterkondensator som tappar kontakten för att någon lödning spruckit på grund av utmattning från temperaturrelaterade rörelser i moderkortet.
Det är inte alltid alla filterkondensatorer är nödvändiga för funktion men kan vara för stabiltet.

Orsaken till att jag gissar att det är temperaturrelaterat är att det inte inträffar direkt utan efter en stund och sedan blir värre.

Det skulle självklart kunna vara någon komponent i PSU:n som går varm också och orsakar mer störningar i "likspänningen" som den levererar.
Det är ju trots allt inte en ren likspänning du får ut från PSU:n utan en sönderhackad växelspänning som switchas väldigt fort och värdet du ser i BIOS och HWinfo är egentligen en form av ett medelvärde och skulle ripplet och störningara bli för stora så kan det absolut påverka stabiliteten. Du kan dock inte se detta utan tex ett oscilloskop.

Om du bor i Stockholm som det står i din profil så finns det säkert någon här på forumet som kan komma förbi och hjälpa till att byta moderkort om så behövs.
Det som är den känsligaste komponenten att flytta över är CPU:n då det finns risk att man böjer någon pin i sockeln på moderkortet om man inte är försiktig men annars är det ganska enkelt.
Man måste även kontrollera att distanserna sitter på rätt plats i datorlådan när man byter moderkort så man inte oavsiktligt skapar en kortslutning.
https://www.sweclockers.com/test/38998-sweclockers-noobbyggar...
https://www.sweclockers.com/artikel/38456-datorbyggarguide-hu...

Det kan även vara värt att prova koppla bort USB-portarna till frontpanelen bara för att utesluta detta som felkälla även om detta är ett mycket ovanligt fel.

Det finns möjligtivs en sak till du kan prova, om det finns plats vill säga.
Det är att flytta grafikkortet till den nedre PCIe-x16-porten som tyvärr endast är en x4-port men försvinner problemet så stärker det min gissning om att det är moderkortet som är problemet.

Rekommenderar även att stänga av "Fast Boot" i UEFI/BIOS om du inte redan gjort det så att moderkortet kör alla kontroller under uppstart.
Du ska hitta denna under "Boot Configuration" under sektionen "Boot".
Prova sedan att håll ner "Shift-knappen" när du klickar på "stäng av datorn" så du får en "kall/fullständig uppstart" nästa gång Windows startar eller klicka på "starta om datorn" för att göra det.
Normalt när man bara stänger av Windows så går det bara i en form av "djup dvala" för att starta upp snabbare nästa gång.
Vill man alltid ha en fullständig uppstart av Windows när man startar datorn då får man stänga av "Fast Startup".
Det finns även något som heter "MRE Fast Boot" som tydligen har med minnesträning att göra. Kan inte uttala mig om denna.

Permalänk
Medlem

-Tackar för alla förslag men inget har hjälpt tyvärr.
Jag kör av på "fast boot" nu redan och hz settings / upplösning spelar mindre roll. Jag får lika mycket problem med mindre upplösning som högre, bara det att det dyker upp tidigare på högre upplösning.

-Har tyvärr ingen jag känner jag kan ta över datorn till (saknar körkort) samt att det inte finns riktigt någon i min närhet jag kan testa hos.

-Märker även att i Bios på "loading screen-cirkel-symbolen" vid boot också glitchar till med något vitt flimmer i en bråkdel av en sekund vid nästan varje boot.

-Här är en ny video där ni tydligt kan se frame skips / stutter, särskilt i CS2. Notera när laget presenteras, hur gubbarna liksom hackar till. Även ett nytt Dark Souls 2 sample + lite mer The Witcher 3. I W3 ser ni i loading screenen när grafiken panoreras upp hur det hackar till (förstår det är vanligt vid laddning men detta illustrerar problemet oavsett). När Geralt springer 360grader så ser ni att vid kvarnen hur det hackar till. Svårare att urskilja mot slutet av videon när jag springer med Geralt, men försök att titta på kvarnen, hur det ej snurrar smooth. Dock svårare att se via YT kompression etc.

Ny video på stutter / frame skips

-Har testat alla möjliga XMP varianter (off, på, XMP 1, 2, testat sänka RAM-speed)
- Fast boot off
- performance mode av på
- game bar off/ på
- spelläge av/på
- helt ny reninstallation med W11 på Kingston Fury Renegade 2TB
- följt alla guider jag hittar gällande latencymon och lyckats sänka latencyn, utan framgång med bättre prestanda
- gsync av på / vsync av på / max fps 30-60-144-240 (inget spelar någon roll, men lättare att se i lägre fps problemet med frame skipsen)
- och massa annat.

Komplett erbjöd iallafall förra veckan att de kan ta emot datorn igen, men jag är rädd att de ej kommer se problemet. Särskilt med tanke på att man nekade stuttret på första videon i första inlägget jag gjorde, för att sen medge stuttret när de såg W3 videon.

- Komplett hittade fel på första servicen jag hade hos dem, där man konstaterade jag hade ett defekt 3060 ti 8gb, och böt således ut både processorn och GPU till det nya jag har: RTX 4060ti 8gb + i7-12700f

Jag tänker förmodligen skicka datorn igen till Komplett någon gång nästa vecka om jag lyckats fixa skjuts, men då kan jag inte arbeta samt behöver vänta ca 1-2 mån innan man får tillbaka PC:n

Om det finns någon i Stockholms-området som skulle känna sig säker på att den kan fixa detta problem, hör gärna av dig! Skulle uppskatta det enormt. Om möjligt, ses någon gång nästa vecka hos mig för ordentlig felsök/som också kanske kan ha med sig egna delar för att testa?

Förstår att jag begär mycket, men man vet aldrig. Jag är desperat och har säkert åldrats ett halvår av detta elände.

Nu lämnar jag er ifred och så önskar jag er alla en trevlig helg!

Visa signatur

i7-12700f

Permalänk
Medlem

Väldigt lång tråd men du har bytt ut din ssd vid det här laget hoppas jag...

Visa signatur

i7 12700kf | gigabyte b760 ds3h ax ddr4 | 2x16gb kingston 3600mhz | zotac 3060ti | corsair mp510 960gb (OS) + wd black sn750se 1tb + samsung 860 evo 1tb | seasonic focus gx 850w | tr phantom spirit | fractal r3 | dell alienware 34 ips | win 11 | death adder chroma | cherry tkl

Permalänk
Medlem
Skrivet av Spelnatt:

-Tackar för alla förslag men inget har hjälpt tyvärr.
Jag kör av på "fast boot" nu redan och hz settings / upplösning spelar mindre roll. Jag får lika mycket problem med mindre upplösning som högre, bara det att det dyker upp tidigare på högre upplösning.

-Har tyvärr ingen jag känner jag kan ta över datorn till (saknar körkort) samt att det inte finns riktigt någon i min närhet jag kan testa hos.

-Märker även att i Bios på "loading screen-cirkel-symbolen" vid boot också glitchar till med något vitt flimmer i en bråkdel av en sekund vid nästan varje boot.

-Här är en ny video där ni tydligt kan se frame skips / stutter, särskilt i CS2. Notera när laget presenteras, hur gubbarna liksom hackar till. Även ett nytt Dark Souls 2 sample + lite mer The Witcher 3. I W3 ser ni i loading screenen när grafiken panoreras upp hur det hackar till (förstår det är vanligt vid laddning men detta illustrerar problemet oavsett). När Geralt springer 360grader så ser ni att vid kvarnen hur det hackar till. Svårare att urskilja mot slutet av videon när jag springer med Geralt, men försök att titta på kvarnen, hur det ej snurrar smooth. Dock svårare att se via YT kompression etc.

Ny video på stutter / frame skips

-Har testat alla möjliga XMP varianter (off, på, XMP 1, 2, testat sänka RAM-speed)
- Fast boot off
- performance mode av på
- game bar off/ på
- spelläge av/på
- helt ny reninstallation med W11 på Kingston Fury Renegade 2TB
- följt alla guider jag hittar gällande latencymon och lyckats sänka latencyn, utan framgång med bättre prestanda
- gsync av på / vsync av på / max fps 30-60-144-240 (inget spelar någon roll, men lättare att se i lägre fps problemet med frame skipsen)
- och massa annat.

Komplett erbjöd iallafall förra veckan att de kan ta emot datorn igen, men jag är rädd att de ej kommer se problemet. Särskilt med tanke på att man nekade stuttret på första videon i första inlägget jag gjorde, för att sen medge stuttret när de såg W3 videon.

- Komplett hittade fel på första servicen jag hade hos dem, där man konstaterade jag hade ett defekt 3060 ti 8gb, och böt således ut både processorn och GPU till det nya jag har: RTX 4060ti 8gb + i7-12700f

Jag tänker förmodligen skicka datorn igen till Komplett någon gång nästa vecka om jag lyckats fixa skjuts, men då kan jag inte arbeta samt behöver vänta ca 1-2 mån innan man får tillbaka PC:n

Om det finns någon i Stockholms-området som skulle känna sig säker på att den kan fixa detta problem, hör gärna av dig! Skulle uppskatta det enormt. Om möjligt, ses någon gång nästa vecka hos mig för ordentlig felsök/som också kanske kan ha med sig egna delar för att testa?

Förstår att jag begär mycket, men man vet aldrig. Jag är desperat och har säkert åldrats ett halvår av detta elände.

Nu lämnar jag er ifred och så önskar jag er alla en trevlig helg!

Vart I Stockholm bor du?

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 4x Noctua A14x25 2xT30, 1x Noctua A12x25, 3x ek loop

Permalänk
Medlem

Detta är skumt. Det känns som att det absolut enklaste du kan testa är att installera Win 10 via USB, bara för att utesluta att det är någon komponent/drivrutin som inte riktigt gillar Win 11. Det känns mycket enklare (samt gratis) vs att byta moderkort/PSU.

Om du redan testat Win 10 ber jag om ursäkt, jag läste igenom hela tråden men kan ha missat det.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers
PC: Ryzen 9 5900X | RTX 4080 Super 16GB | G.Skill Trident Z Neo 64GB 3600MHz CL16 | 12TB NVMe SSD - 4TB SATA SSD = total 16TB SSD + Seagate IronWolf 10TB internal HDD | Synology DS920+ w/20GB RAM SHR 48TB
Skärmar: ASUS PG32UCDM 32" 4K OLED 240Hz, Acer Predator XB323UGX 32" 1440p 270Hz
Foto:
Canon 80D & 60D + Canon 17-55/2.8 IS, Canon 10-22, Canon 70-200/2.8L IS II, Canon 100/2.8L IS Macro

Permalänk
Medlem

Finns det ingen i Stockholm som kan hjälpa honom med hans dator?

@Inet kan inte ni ta detta som ett goodwill case, ni måste ha massor med fyndvaror som ni kan sätta in i detta

Mvh

Visa signatur

Asus ROG Strix B650E-F - AMD Ryzen 7 7800X3D - 64GB DDR5 - MSI RTX 5070 Ti Vanguard - Corsair MP700 - WD Black SN850 - WD Black SN850X - WD Black HDD - Noctua NH-D15 G2 - Fractal Design Define 7 - Seasonic Prime Ultra Gold 1000W - Alienware AW3423DWF QD-OLED

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aeig:

Finns det ingen i Stockholm som kan hjälpa honom med hans dator?

@Inet kan inte ni ta detta som ett goodwill case, ni måste ha massor med fyndvaror som ni kan sätta in i detta

Mvh

Han bor lite avsides annars hade jag hjälp till.
hoppas verkligen någon kan hjälpa till dock!
dessa fel är så irriterande 😢

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Jag har hakat upp mig på elen, det hade ändå förklarat mycket. Vill du inte mäta själv så om du bor i hyres kan du kan be hyresvärden skicka dit en elektriker för att dra en koll. Säg att dina apparater beter sig konstigt. När elaren kommer kan du förklara mer så att han förstår problemet.

Fast jag är inte helt hundra på att du inte får en räkning av hyresvärden sedan om det inte finns något problem.

Jag vet inte hur du bor men om inget av ovanstående flytta datorn till köket, toa. Helst annat rum, inte annat uttag ifall felet sitter i säkringen. Det räcker med lös kabel där.. Dra en skarvsladd om du inte känner för att sitta på toan och köra witcher 😂 men vad gör man inte när man är desperat? Vilket är helt förståeligt, du har gjort en fantastisk felsökning men uteslut nu detta snälla.

Visa signatur

I7-4790K - GTX970 - Asus ROG Swift PG278Q >
I7-8700K - 1080ti - Asus ROG Swift PG278Q >
9800x3d - 7900XTX - LG 38WR85QC-W

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sub:

Jag har hakat upp mig på elen, det hade ändå förklarat mycket. Vill du inte mäta själv så om du bor i hyres kan du kan be hyresvärden skicka dit en elektriker för att dra en koll. Säg att dina apparater beter sig konstigt. När elaren kommer kan du förklara mer så att han förstår problemet.

Fast jag är inte helt hundra på att du inte får en räkning av hyresvärden sedan om det inte finns något problem.

Jag vet inte hur du bor men om inget av ovanstående flytta datorn till köket, toa. Helst annat rum, inte annat uttag ifall felet sitter i säkringen. Det räcker med lös kabel där.. Dra en skarvsladd om du inte känner för att sitta på toan och köra witcher 😂 men vad gör man inte när man är desperat? Vilket är helt förståeligt, du har gjort en fantastisk felsökning men uteslut nu detta snälla.

Precis, kanske är någon säkring som mår dåligt. Om det är ett riktigt gammalt hus som @Spelnatt bor i så kan roliga saker ske med elektroniken.

Permalänk
Medlem

Kom igen nu. Någon i närheten måste kunna hjälpa killen på plats. Upp med tråden som nyhet på förstasidan så händer det grejer.

Permalänk
Medlem

För felsökning, prova avaktivera ljud och wifi tillfälligt om du inte redan gjort det. Det är inte lösningen men kan hjälpa till att ha testat.

Visa signatur

Data: Corsair 5000D Airflow + B650 Aorus Elite AX + AMD 7800X3D + Gigabyte 4080 Super + 64GB Kingston + 2TB Crucial T700 + 850W Seasonic Focus GX
Ljud: Cambridge Audio DacMagic + SPL Phonitor 2 + AKG K812
Bild: MSI MAG 274UPF (27" 4K)

Permalänk
Medlem

Stort tack alla för förslagen, testat samtliga (inklusive PC i kök, badrummet) men ingen ändring.
Stuttrar fortfarande.

Har testat utan ljud, ethernet och wifi aktivierat men spelar ingen roll.

Visa signatur

i7-12700f