Permalänk
Medlem

Har det kommit några nya 5080-kort alls till svenska återförsäljare sen den 30e?

Ser ut som att det kommer en stadig ström med kort till resten av Europa (de säljer fortfarande slut snabbt men kommer nya i lager flera gånger i timmen hos Asus, MSIs och Gigabytes amazon-butiker)

Permalänk
Medlem

Synd att det är så lite prestandatester i tråden.
Jag körde nya Monster hunter benchmarket som finns på steam gratis med mitt RTX 4090 som referens.

4K, Allt maxat inklusive ray tracing, DLAA och ingen FG.
Observera att detta är med Ryzen 9 5900X och inte 9800X3D som ännu inte har levererats.

Visa signatur

|AMD Ryzen 7 9800X3D| |ASrock B850 Steel Legend| |Kingston Fury Beast 32GB CL30@6000MHz| |PNY RTX 4090 XLR8 Gaming| |Samsung 990 Pro 2TB| |Samsung 970 Evo Plus 1TB| |Samsung 860 Evo 1TB| |NZXT C1200 Gold ATX 3.1| |Fractal Design Define R5| |LG OLED 48" C2 Evo|

Permalänk
Medlem
Skrivet av Baddarn:

Har det kommit några nya 5080-kort alls till svenska återförsäljare sen den 30e?

Ser ut som att det kommer en stadig ström med kort till resten av Europa (de säljer fortfarande slut snabbt men kommer nya i lager flera gånger i timmen hos Asus, MSIs och Gigabytes amazon-butiker)

Kommer nog lite då och då
Mitt 5080 kom igår från inet

Visa signatur

9800X3D | 5080 | Asus PG32UCDP

Permalänk
Medlem
Skrivet av CarlOscar:

Kommer nog lite då och då
Mitt 5080 kom igår från inet

Ahmen kul att höra iaf! Man blir ju väldigt nyfiken på vad som händer bakom kulisserna när alla svenska butiker är knäpptysta bortsätt från två specialevents ^^

Har haft alldeles för mycket tid sen i torsdags att hålla koll, och alla butiker har varit stendöda bortsett från några fåtal nya kort på Elgiganten sen release.

Förtydliganden
Permalänk
Medlem

@Ethaan som startade denna tråd fick nyss meddelande från Elgiganten att hans beställning vart avbokad och att han fick presentkort på 500kr.

Det känns ju lite märkligt.

"vi får inte in kort" hade dem sagt

Visa signatur

ingen minns en fegis

Permalänk
Medlem

Kan inte använda mitt 5080, lyckades ha sönder en kondensator på MB precis under PCIE kontakten.
Har beställt ett nytt samma lika, men ska lämna in mitt gamla för att löda tillbaks en ny, innan jag hämtar ut mitt nya MB.

Så hoppas att det bara är det som spökar med datorn

Visa signatur

AMD Ryzen 7 7800X3D
ROG Astral GeForce 5080
HyperX 32GB DDR5 6000MHz
WD SN850 1TB
ASUS ROG Strix 27" WOLED

Permalänk
Medlem

Jag har ägt både 4090, 4080 Super samt nu 5080, här är jämförelse i Speedway och Time Spy Extreme.

Har även ägt 7900 XTX så slängde in det med på TimeSpy.

Visa signatur

ingen minns en fegis

Permalänk
Medlem
Skrivet av Devil May Cry:

Synd att det är så lite prestandatester i tråden.
Jag körde nya Monster hunter benchmarket som finns på steam gratis med mitt RTX 4090 som referens.

4K, Allt maxat inklusive ray tracing, DLAA och ingen FG.
Observera att detta är med Ryzen 9 5900X och inte 9800X3D som ännu inte har levererats.

<Uppladdad bildlänk>

Provade jag med, samma inställningar. Dock inte 4k

Permalänk
Medlem
Skrivet av Skapligt:

<Uppladdad bildlänk>

Exakt samma system som jag håller på att sätta ihop. Ser ju superbra ut i jämförelse med hur katostrofalt dåligt optimerat spelet verkar vara. Tack för att du delade med dig! Riktigt pepp nu, måste bara ha tur och faktiskt få ett kort då...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Baddarn:

Exakt samma system som jag håller på att sätta ihop. Ser ju superbra ut i jämförelse med hur katostrofalt dåligt optimerat spelet verkar vara. Tack för att du delade med dig! Riktigt pepp nu, måste bara ha tur och faktiskt få ett kort då...

Ja jag hade turen att få tag i ett kort. Och just det kortet jag vill ha också ROG Astral OC. Så det var skönt!

Detta är med Frame Generation igång så jag vet inte riktigt hur poängsystemet funkar

Permalänk
Medlem

Fick igenom ett köp på 5080 Asus prime OC hos Elgiganten som nu ringde och sa att de inte kommer få in några fler av det kortet. Fick ett presentkort på 500 spänn (utöver ett tidigare presentkort på 100 spänn för att jag köpte för 5000+ kr) som plåster på såren. Har fortfarande en order på samma kort hos Inet, hoppas inte man behöver oroa sig att de makulerar den ordern också 🤔

Permalänk
Medlem
Skrivet av Skapligt:

<Uppladdad bildlänk>

Skrivet av Skapligt:

Ja jag hade turen att få tag i ett kort. Och just det kortet jag vill ha också ROG Astral OC. Så det var skönt!

Detta är med Frame Generation igång så jag vet inte riktigt hur poängsystemet funkar

<Uppladdad bildlänk>

Ingen poäng om ni kör med halva mängden pixlar (EDIT: 77% färre pixlar med 1440p) och andra inställningar

4K, Ingen FG, DLAA, 4k maxat och ray tracing.

Visa signatur

|AMD Ryzen 7 9800X3D| |ASrock B850 Steel Legend| |Kingston Fury Beast 32GB CL30@6000MHz| |PNY RTX 4090 XLR8 Gaming| |Samsung 990 Pro 2TB| |Samsung 970 Evo Plus 1TB| |Samsung 860 Evo 1TB| |NZXT C1200 Gold ATX 3.1| |Fractal Design Define R5| |LG OLED 48" C2 Evo|

Permalänk

Fick precis e-mail från inet där de säger att räknar med att ha fullföljt alla beställningar senast 31/3. Får se om man har tur och får sitt tidigare eller ej.

Permalänk
Medlem

Fick också ett samtal från Elgiganten där min order på Asus Prime OC vart avbokad. Känner att det var jävligt tur att man lyckades köpa ett kort från Webhallen igår då! Det ligger nu och väntar på att hämtas från Instabox

Visa signatur

i7 12700, 5080, 32gb - vrum vrum

Citera för svar!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Skapligt:

<Uppladdad bildlänk>

körde imorse på nuvarande datorn (3070/5600x). Fick 24000 - tror inte riktigt att Capcom gjort mycket mer än att efterapa den generella poängskalan nu för tiden för benchmarks haha

Men så länge man kan se fps duger det ju som mått så ska inte klaga

Permalänk

Tjo. Har aldrig hängt på sweclockers, men det kanske är dags. Bara snurrat runt bland diverse subreddits.

Har precis monterat ett msi rtx 5080 ventus 3x oc plus.

Sitter just nu och använder ett program som testar memory clock. Råkade hitta det bland kommentarer i någon tråd på reddit.
Memtest_Vulkan GitHUB

Någon som kört det innan?

Som flera säkert redan vet kan för hög memory clock - trots stabilt - försämra prestandan då det kan bli errors vid överföringen till/från minnesmodulerna.

Filen startar upp cmd och börjar köra testet direkt. Det skapar syntetisk maxlast på vram och testar överföringshastighet, samt rapporterar om det blir ett läsfel och avslutar då testet. Står förklarat på githubsidan.

Har inte testat var gränsen går innan error. Men här är i alla fall resultat för +400Mhz core och +1200Mhz minne, där varje rad representerar 30 sekunder (samtliga rader efter prompten om "Standard 5-minute test passsed" är vid +1200 minne - raderna innan är vid 400/900 core/minne, ändrande till 1200 under sista 30s iterationen innan prompten, därav lilla ökningen av gb/s):

Att överföringshastigheten skiljer sig från rad till rad är antagligen pga. bakgrundsaktivitet. Vill man testa faktiska hastigheten bör man stänga av allt i bakgrunden, och endast använda en skärm med låg frekvens.

Permalänk
Medlem

Hörde från brorsan att han också fick sin order på Prime modellen avbokad av Elgiganten. Han var inte så värst glad..

Permalänk
Skrivet av Baddarn:

Kan nog vara värt att hålla lite koll på denna om man inte har något mot att beställa från annan återförsäljare inom EU.

eu gpu tracker - rtx 5080

Ingen svensk återförsäljare ser ut att vara med på listan. Kollar man på domänen verkar det vara en salig blandning, men framförallt leverantörer från de större länderna. Totalt 123st, vet dock ej hur många av dem som levererar till Sverige, men det går att ställa in att endast komponenter som kan levereras till Sverige listas.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Devil May Cry:

Ingen poäng om ni kör med halva mängden pixlar (EDIT: 77% färre pixlar med 1440p) och andra inställningar

4K, Ingen FG, DLAA, 4k maxat och ray tracing.

Då känns det ju betydligt smartare att köra 1440p då färre personer har 4k skärm imo?

Samma inställningar förutom upplösning.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Skapligt:

Då känns det ju betydligt smartare att köra 1440p då färre personer har 4k skärm imo?

Samma inställningar förutom upplösning.

Absolut, men oandra sidan så skapar man CPU flaskhalsar lättare och därmed inte får grafikkortets råa prestanda på samma sätt.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Kan någon som har Hwmonitor, kika på under "power" och eran PCIe +12V vad den ligger på för W, när ni spelar.

Undrar lite, för jag har lyckats ha av en kondensator på moderkortet

Visa signatur

AMD Ryzen 7 7800X3D
ROG Astral GeForce 5080
HyperX 32GB DDR5 6000MHz
WD SN850 1TB
ASUS ROG Strix 27" WOLED

Permalänk
Medlem

Fasen vad kul att äntligen få överklocka, år 2025 Finns ju maaasssa utrymme. Att det skulle vara ngn gräns vid 300 eller 500MHz på minnet verkar inte stämma enl mina första tester iaf. Dra upp slider till 2000 har gett positivt prestandaresultat. Hittils inga artefakter, peppar peppar.

Återkommer när jag testat mycket mer. Men kör just nu +425 core och +2000 minne. Det var längesen det fanns såna här marginaler. Prestandamässigt landar man ju typ på ett (förvisso oklockat) 4090 enl 3dmark. Galet att de lämnade så mycket på bordet.

Vilket tredjepartskort har högst powerlimit? Det verkar vara min flaskhals just nu. Temperaturen till och med på min 2-slot FE är inga problem. 73 grader maxade jag. Ca 1500rpm på fläktarna (hörbart men vafasen jag sitter inte och trycker huvudet mot lådan vanligtvis).

Visa signatur

i9-10980XE | 128 GB DDR4-3600 | ASUS X299 WS PRO | RTX 5080 Founders Edition

Permalänk

Elgiganten Annullering

Skrivet av Ethaan:

Lika bra att samla all hype här trotts reviews!

Vad köpte ni?

Jag fick tag på ett Asus 5080 Prime för 14 129kr på elgiganten.
Missade nog tyvärr första batchen så leverans feb/mars.

/ethaan

Hej!

Fick precis som du, tag på ett 5080 Prime OC via elgiganten. Idag ringde dom och annulerade min order. Tydligen ska dom inte få in fler, helt makalöst tråkigt. Fick 500+100kr i presentkort.

Permalänk
Medlem

Snabba tester med OC i +500 core och +2000 mem så kör Heaven åtminstone utan problem. Ökar jag core mer än det så krashar det. Ska se med ytterligare tester.

Edit. Såg inga problem i Furmark. Testade med lite olika memory clocks i 3DMark Steel Nomad och fick följande scores. Alla med +500 core, vilket landar på ca 3060-3090 mhz. Har inte kört flera gånger och tagit något medel dock, utan detta är bara enskilda rundor, vilket ser lite skevt ut med t.ex. +0 och +500.
+0 memory, 8687
+500 memory, 8641
+1000 memory, 8819
+2000 memory, 8999

Utan någon OC alls, 7896

Visa signatur

i7 12700, 5080, 32gb - vrum vrum

Citera för svar!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tallem:

Snabba tester med OC i +500 core och +2000 mem så kör Heaven åtminstone utan problem. Ökar jag core mer än det så krashar det. Ska se med ytterligare tester.

Edit. Såg inga problem i Furmark. Testade med lite olika memory clocks i 3DMark Steel Nomad och fick följande scores. Alla med +500 core, vilket landar på ca 3060-3090 mhz. Har inte kört flera gånger och tagit något medel dock, utan detta är bara enskilda rundor, vilket ser lite skevt ut med t.ex. +0 och +500.
+0 memory, 8687
+500 memory, 8641
+1000 memory, 8819
+2000 memory, 8999

Utan någon OC alls, 7896

Men +500 core landar dig på ca 3090 Mhz? Jag får ca 3240 i Steel Nomad och har bara satt +425. (Sen tar det stopp, kan inte nå stabila +450.) Kortet mitt har ingen fabriksöverklockning heller att ta hänsyn till, så deltat verkar ganska stort här :S

Men ja, +2000 mem har jag också verifierat under kvällen - gav en prestandavinst!

Dock hade jag en konstig grej när jag testate Marvel Rivals. Stuttrade som utav helsicke fram till att jag nollade överklockningen. Men sen gick den att ställa tillbaka till +425/+2000 direkt igen och allt flöt på som vanligt. Skumma early-days problem antar jag.

Visa signatur

i9-10980XE | 128 GB DDR4-3600 | ASUS X299 WS PRO | RTX 5080 Founders Edition

Permalänk
Medlem
Skrivet av ibland:

@Ethaan som startade denna tråd fick nyss meddelande från Elgiganten att hans beställning vart avbokad och att han fick presentkort på 500kr.

Det känns ju lite märkligt.

"vi får inte in kort" hade dem sagt

Samma här...
Elgiganten har tagit bort min beställning fast jag hade fått ett leveransdatum 3 mars och orderbekräftelse. Jag vill absolut inte ha min beställning avbruten. Pengarna är dragna sedan 15:00 på releasedagen.

Flera som råkat ut för att få sina beställningar avbrutna?

Visa signatur

Samsung Odyssey G9 240Hz HDR1000 5120x1440 9900K 5,3GHz 1,335v adaptive Asus Z390-I
Asus RTX 2070 Dual EVO Advanced 8GB G.Skill Trident Z RGB B-Die 3200MHz CL16 2x16GB Samsung 970 Evo 1TB
Seasonic Focus Plus Gold 850W 2 x Dell U2715H Corsair K65 Speed SteelSeries Rival 500 Bose Companion 5
Secretlab TITAN 2020 SoftWeave Corsair H100i RGB Platinum Noctua NF-A12x25 x 4 PnP Neo G Mini GB4: 6869 CB15: 233

Permalänk
Medlem
Skrivet av muSashi:

Samma här...
Elgiganten har tagit bort min beställning fast jag hade fått ett leveransdatum 3 mars och orderbekräftelse. Jag vill absolut inte ha min beställning avbruten. Pengarna är dragna sedan 15:00 på releasedagen.

Flera som råkat ut för att få sina beställningar avbrutna?

Låter tyvärr som en klassisk manöver av Felgiganten.

Mvh

Visa signatur

Asus ROG Strix B650E-F - AMD Ryzen 7 7800X3D - 64GB DDR5 - MSI RTX 5070 Ti Vanguard - Corsair MP700 - WD Black SN850 - WD Black SN850X - WD Black HDD - Noctua NH-D15 G2 - Fractal Design Define 7 - Seasonic Prime Ultra Gold 1000W - Alienware AW3423DWF QD-OLED

Permalänk

Otroligt tråkigt det som hänt er som beställt via Elgiganten.. är glad att man ändå valde Inet fast man visste att de skulle va större tryck där. Dem verkar iallafall fullfölja alla beställningar som gick igenom till det priset man fick.

Visa signatur

🎮 → 5700X3D • ROG STRIX B550-E GAMING • RTX 5080 16GB Ventus 3X OC
🖥️ → 2550x1440P Xiaomi 27" 27i Gaming Monitor G Pro Mini LED QHD 180Hz
⌨️ → Logitech G915 TKL Tactile
🖱️ → G-Pro Wireless
🎧 → Steelseries Arctis Nova 7 Wireless

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av ibland:

Jag har ägt både 4090, 4080 Super samt nu 5080, här är jämförelse i Speedway och Time Spy Extreme.

Har även ägt 7900 XTX så slängde in det med på TimeSpy.

<Uppladdad bildlänk>

<Uppladdad bildlänk>

@ibland

Hej, jag körde nyss en runda då jag tyckte dina resultat va väldigt låga.
Har du någon flaskhals i systemet?

Här är mitt test med 9700x och ett 4090, allt helt stock.
Synd jag inte har något test på det med mitt gamla 7900xtx.

Mvh

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon343854:

@ibland

Hej, jag körde nyss en runda då jag tyckte dina resultat va väldigt låga.
Har du någon flaskhals i systemet?

Här är mitt test med 9700x och ett 4090, allt helt stock.
Synd jag inte har något test på det med mitt gamla 7900xtx.

Mvh

<Uppladdad bildlänk>

Finns ju en CPU-del som är inräknad i totalscoren. Kan ju vara så att det är din CPU score som blir bättre än min då? Kolla din grafikscore för enklare jämförelse. Min CPU-score är runt 6000

Visa signatur

ingen minns en fegis