Scalpers köpte upp Nvidias egna RTX 5000-kort innan säljstart

Permalänk
Medlem
Skrivet av blunden:

För Nvidia själva, högst sannolikt inte. Däremot ser det väl inte så bra ut att konkurrera alltför mycket med sina partners.

För partnertillverkarna kan dock MSRP-priset mycket väl vara lägre än deras kostnad. Därför brukar antingen priserna justeras eller MSRP-modellerna försvinna efter ett tag.

Jag vet inte vaför folk får för sig att gpun är gratis för Nvidia bara för att Nvidia tillverkar den själv. Nvidia tjänar på sina partners det är därför dom existerar över huvud taget.

Permalänk
Medlem

Varför skulle proshop klaga? Bra cashflow 🤣

Visa signatur

|ASUS Z170-A||6700K@4.6Ghz||Corsair H50 Scythe GT 1450RPM PnP||16GB Crucial DDR4 2133Mhz@2800Mhz||MSI RTX 3070||Crucial P3 2TB||Corsair HX 1050W||Fractal Design - Define R2 Black Pearl|Citera för svar
Fotoblogg: PlanetStockholm

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nivity:

JAså?
Tycker founders brukar sälja slut första batchen sen kommer de aldrig igen till försäljning.

Då finns det ju typ ingen anledning att köpa 3e part då Nvidias har typ lägsta priset oftast.

Man kan ju alltid hoppas antar jag att de kommer sälja fler founders.

Ja 4090 FE fanns att köpa några gånger förra året också. Och det är bara under lanseringsdagen det brukar vara hysteriskt att de försvinner inom sekunder. När de kommer på lager igen så brukar det vara lugnare.

Men fortfarande, det finns ingen indikation på när nästa gång blir och hur länge, så det bästa man kan göra är att ha igång något som regelbundet kollar API'n och hojtar till när något händer.

https://notify-fe.plen.io/ verkar vara trevligt och lättanvänt.

Visa signatur

i9-10980XE | 128 GB DDR4-3600 | ASUS X299 WS PRO | RTX 5080 Founders Edition

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jonsson393:

Proshop hade ett nytt drop idag med 5090FE vid 9 tiden. Lyckades få tag i ett och fått orderbekräftelse. Så kommer nog lite nya batcher titt som tätt.

Köpte du direkt från Proshop eller via länk från Nvidias sida?

Visa signatur

🗄️: Asus Prime AP201 (vit) . . . . . . . . . . ⚡: Corsair RM850X V4
🈯: Asus Prime Z890M PLUS WiFi . . . . 🎞️: Corsair 32GB DDR5 6000Mhz CL30
🔲: Intel Core Ultra 7 265K 3.9Ghz . . . . 𖣘 : Corsair Nautilus 360 argb
💾: Corsair MP700 Pro 2TB M.2 Gen5 . .𖣘: Thermalright TR-M.2 HR-10 PRO M.2-kylare
🏴: Nvidia GeForce RTX 5080 FE . . . . . 🖥️: AOC AG241QG 1440p 165Hz GS

Permalänk
Medlem
Skrivet av norrby89:

Förlust jämfört med vad dom kunde ha sålt det för, men rent ekonomiskt så går företaget nog inte minus på 5090 även om dom sänker priset till 1500 dollar. Speciellt med tanke på hur mycket kostnader som delas med andra avdelningar.

Ordet du letar efter är "alternativkostnad". Ordet "förlust" i detta fall är ett felaktigt ordval som bara blir missvisande. De går inte med förlust på dessa kort.

Sedan har du ju visserligen rätt i att man bokföringstekniskt kan flytta runt vissa kostnader för att påverka hur mycket som rapporteras som vinst.

Skrivet av Maximo:

Jag vet inte varför folk får för sig att gpun är gratis för Nvidia bara för att Nvidia tillverkar den själv. Nvidia tjänar på sina partners det är därför dom existerar över huvud taget.

Gratis är den givetvis inte, men det är ett faktum att de inte behöver betala de marginaler som de tar ut av sina partners. De har med andra ord mer spelrum att sätta ett lägre pris än deras partners har, som kan ha ingen eller negativ marginal vid MSRP.

Nvidia har också förhandsinformation om hur mycket värme som de slutgiltiga kretsarna kommer att generera (innan denna information ges till deras partners) så de kan optimera sina kylare för det och där spara pengar om de skulle vilja.

Visa signatur

Antec P280 | FSP Hydro Ti Pro 1000W | MSI X670E Carbon | Ryzen 7 9800X3D | Kingston Fury Beast 6000MT/s CL30 2x32GB | ASUS RTX 3080 TUF OC | 2x Samsung 990 Pro 4TB | Kingston KC3000 4TB | Samsung 970 Pro 1TB | 2x Samsung PM863a 3.84TB | 2x ASUS PG279Q

Permalänk
Medlem

Proshop kan stoppa detta. Hur vet de annars att de sålde slut innan säljstart? Det är ju bara att vägra skicka ordrar till de som beställt innan 15. Kan detta anmälas till konsumentverket? Kanske ska korten bara säljas över disk första månaden. Då slipper man bottar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av katerina:

Proshop kan stoppa detta. Hur vet de annars att de sålde slut innan säljstart? Det är ju bara att vägra skicka ordrar till de som beställt innan 15. Kan detta anmälas till konsumentverket? Kanske ska korten bara säljas över disk första månaden. Då slipper man bottar.

En resa till danmark för att tälta utanför en butik låter inte så lockande^^

Permalänk
Medlem
Skrivet av blunden:

Ordet du letar efter är "alternativkostnad". Ordet "förlust" i detta fall är ett felaktigt ordval som bara blir missvisande. De går inte med förlust på dessa kort.

Sedan har du ju visserligen rätt i att man bokföringstekniskt kan flytta runt vissa kostnader för att påverka hur mycket som rapporteras som vinst.

Gratis är den givetvis inte, men det är ett faktum att de inte behöver betala de marginaler som de tar ut av sina partners. De har med andra ord mer spelrum att sätta ett lägre pris än deras partners har, som kan ha ingen eller negativ marginal vid MSRP.

Nvidia har också förhandsinformation om hur mycket värme som de slutgiltiga kretsarna kommer att generera (innan denna information ges till deras partners) så de kan optimera sina kylare för det och där spara pengar om de skulle vilja.

Du inser väl att "inte behöva betala marginalerna dom tar ut av sina partners" = dom får inte in nå pengar för marginalerna. Utveckla kylare kostar pengar hur du än gör och förhandsinformationen ligger i Nvidias intresse att dela med sig så myclet dom kan av oavsett.

Att tredje part har svårt att hålla msrp är en sak men att Nvidia inte skulle ha det av någon anledning är bara nonsens, i så fall skulle dom sålt alla kort själv. Att Nvidia säljer några kort i början för "msrp" är bara för att fejka ett prisvärt pris.

Permalänk
Skrivet av e-mad:

Köpte du direkt från Proshop eller via länk från Nvidias sida?

Köpte genom nvidia men var genom en discord server där man fick en direktlänk till kundvagn på proshop.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrpijey:

Och? Där köade man för bröd också, och staten dikterade allt. Tycker du att du lever i en gammal sovjetstat och får köa för din skogaholmslimpa? Har absolut inget att göra med denna situationen. Här handlar det om att hitta en lösning som gör det rättvist om det är ett extremt dåligt utbud och svin som scalpers använder bots och insiders för att tränga sig före och ställa sig först i kön. Eller t.om ställa sig i en kö som ingen känner till. Antingen det eller så ska företagen se till att saker görs på ett rättvist sätt. I detta fallet skulle t.ex Proshop hävt alla beställningar och annonserat ut en ny tid när de släpper korten igen för att låta alla få en rättvis chans. Istället så lägger Proshop locket på, precis som de gjorde med 3000-serien och 4000-serien. Inget har förändrats.

Det du förespråkar är väl då i andra ändan av kapitalismen om man ska jämföra de olika politiska synsätten. Din idé skulle bara komma de absolut rikaste till gagn då priserna i ett så exklusivt läge kommer ligga bra mycket högre än vad de gör nu, till och med högre än vad scalpers vill ha. Lotteri för att få chansen att köpa en extremt nischad lyx-pryl...

Nu är det som tur är bara i början, då kortet är nytt, som scalpers kan tälja guld. När marknaden lugnat ner sig kommer korten åter ofta finnas i lager. Behövs då alltså inget lotteri utan bara rent tålamod.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jonsson393:

Köpte genom nvidia men var genom en discord server där man fick en direktlänk till kundvagn på proshop.

Okay! Ska försöka hålla utkik och hoppas få tag i ett 5080 om lagret fylls på igen.

Visa signatur

🗄️: Asus Prime AP201 (vit) . . . . . . . . . . ⚡: Corsair RM850X V4
🈯: Asus Prime Z890M PLUS WiFi . . . . 🎞️: Corsair 32GB DDR5 6000Mhz CL30
🔲: Intel Core Ultra 7 265K 3.9Ghz . . . . 𖣘 : Corsair Nautilus 360 argb
💾: Corsair MP700 Pro 2TB M.2 Gen5 . .𖣘: Thermalright TR-M.2 HR-10 PRO M.2-kylare
🏴: Nvidia GeForce RTX 5080 FE . . . . . 🖥️: AOC AG241QG 1440p 165Hz GS

Permalänk
Medlem
Skrivet av Maximo:

Du inser väl att "inte behöva betala marginalerna dom tar ut av sina partners" = dom får inte in nå pengar för marginalerna. Utveckla kylare kostar pengar hur du än gör och förhandsinformationen ligger i Nvidias intresse att dela med sig så myclet dom kan av oavsett.

Att tredje part har svårt att hålla msrp är en sak men att Nvidia inte skulle ha det av någon anledning är bara nonsens, i så fall skulle dom sålt alla kort själv. Att Nvidia säljer några kort i början för "msrp" är bara för att fejka ett prisvärt pris.

Givetvis tjänar de sannolikt mindre på FE-korten än på partnerkorten. Skillnaden är dock att Nvidia fortfarande tjänar pengar på FE-korten till MSRP-priset, bara inte lika mycket som de gör på partnerkorten. Det känns ganska uppenbart rent logiskt. Partnertillverkarna kan inte tillverka ett kort som konkurrerar med FE-korten för MSRP-priser eftersom Nvidias marginal där sägs vara ganska så hög.

Nja, information som skickas till partnertillverkarna läcker ofta, så viss information kan jag definitivt tänka att de håller på i vissa lägen. Någorlunda färdiga drivrutiner vet vi ju exempelvis att de ibland till och med får efter recensenterna fått dem, och informationen om vilken TDP som Nvidia valt skickades bevisligen ut ganska sent till partnertillverkarna för 4090.

Att det gynnar Nvidia att presentera ett MSRP-pris som är lägre de flesta kort finns tillgängliga för i handeln, och att FE-korten delvis finns av denna anledning håller jag dock med om. Tror aldrig att jag har sagt något annat. Att de däremot skulle gå back på FE-korten tvivlar jag dock starkt på. Det är helt enkelt inte likt Nvidia att göra så. En viss alternativkostnad har det givetvis, men den är troligen betydligt lägre än värdet bra recensioner och ökad hype ger.

Visa signatur

Antec P280 | FSP Hydro Ti Pro 1000W | MSI X670E Carbon | Ryzen 7 9800X3D | Kingston Fury Beast 6000MT/s CL30 2x32GB | ASUS RTX 3080 TUF OC | 2x Samsung 990 Pro 4TB | Kingston KC3000 4TB | Samsung 970 Pro 1TB | 2x Samsung PM863a 3.84TB | 2x ASUS PG279Q

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nivity:

Jag har alltid undrat varför Nvidia inte fortsätter sälja Founders edition korten mer än extremt limiterade vid launch.
Liksom varför inte fortsätta sälja dom som alla andra partners gör?

För att de inte vill konkurrera på allvar med alla sina partner-tillverkare.

Såna här begränsade, små, upplagor av kort är väl inget större problem, men om Nvidia blev en reguljär kort-tillverkare så är det nog många av deras partners som skulle dra sig för att köpa kretsar från en direkt konkurrent.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jonsson393:

Proshop hade ett nytt drop idag med 5090FE vid 9 tiden. Lyckades få tag i ett och fått orderbekräftelse. Så kommer nog lite nya batcher titt som tätt.

Grattis!

Visa signatur

System: AMD Ryzen 7 9800X3D, 64 GB RAM, RTX 5080
Shitlist: Asus, NZXT

Permalänk
Medlem
Skrivet av underd0g76:

Det du förespråkar är väl då i andra ändan av kapitalismen om man ska jämföra de olika politiska synsätten. Din idé skulle bara komma de absolut rikaste till gagn då priserna i ett så exklusivt läge kommer ligga bra mycket högre än vad de gör nu, till och med högre än vad scalpers vill ha. Lotteri för att få chansen att köpa en extremt nischad lyx-pryl...

Nu är det som tur är bara i början, då kortet är nytt, som scalpers kan tälja guld. När marknaden lugnat ner sig kommer korten åter ofta finnas i lager. Behövs då alltså inget lotteri utan bara rent tålamod.

Hur skulle min idé bara gagna de rikaste? Om du inte har råd att köpa ett kort så ska du givetvis inte signa upp dig för ett intresse för det. Precis likadant som när du skulle köpa det över disk. Och lotteriet skulle ju bara gälla under launchen för att stävja scalpers, scripters och att sidor går ner. Så ser inget problem med det, ger alla en lika chans att få köpa den vid launch.

Permalänk
Medlem

Bara jag som får en känsla av maskopi här...?

Visa signatur

MAIN: Metis | Z97I-Plus | 4690K | MSI 970 Gaming | 16GB HyperX | 120GB SSD + 250GB SSD + 256GB M.2 + 1TB HDD | H60 V2 | SF600
HIDs: S27D590 60Hz 27" | Logitech G403 + Qck | K70 MX Brown | Beyerdynamic DT250 + Blue Yeti
HTPC: Rapsberry Pi2 + Raspberry Pi3
PHONE: Galaxy S8+

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jonsson393:

Känns som de är omöjligt för vanliga dödliga å köpa om man måste sitta på någon discord chat för å få tag på ett. Vem är de som ger information om att de kommer kort?

Visa signatur

CPU: i7- 13700KF + Corsair iCUE Titan 280 RX || GPU: 5080 TUF OC
MoBo: Gigabyte Gaming X AX Z790 || Ram 32GB G.Skill Trident Z 6600mhz
Chassi: Corsair Obsidian 500D PSU: Corsair RMX 850
Skärm 1: AGON AG271QG 1440p 165hz Skärm 2: LG C2

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nivity:

Jag har alltid undrat varför Nvidia inte fortsätter sälja Founders edition korten mer än extremt limiterade vid launch.
Liksom varför inte fortsätta sälja dom som alla andra partners gör?

Den mest troliga orsaken är att de helt enkelt saknar GPUer. 5090 är ett nerskuret GB202 chip och fullbakade GB202er går in i quadrokort och AI acceleratorer som kan säljas med avsevärt mycket högre vinst. GB202er som inte klarar kvalitetskontrollen hamnar i 5090kort. Det finns ingen anledning för Nvidia att ta fullt fungerade GB202er och handikappa dem för att stoppa dem i 5090kort. Det här är också varför Nvidia inte sticker mer RAM på sina videokort, det riskerar att äta upp försäljningen av quadrokort. Grafikkortsmarknaden är ett oligopol där Nvidia nästan har monopol.

Permalänk
Skrivet av Vash:

Känns som de är omöjligt för vanliga dödliga å köpa om man måste sitta på någon discord chat för å få tag på ett. Vem är de som ger information om att de kommer kort?

Ja, gäller att var med när de släpps ny batch och sen ha turen med sig att komma till proshop. Vet att API'n ändrades imorse och att de var ett tecken på att en ny batch var påväg. Men antar att de är scripts som scannar olika API'er.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Vash:

Du får ju en notis från Discord-kanalen så du behöver inte sitta och stirra på den varje vaken stund.

De anropar Nvidia-butikens API med jämna mellanrum. Det är en ganska enkel grej att bygga normalt egentligen, men de har tagit sig tid att göra det för flera butiker och länder samt generellt polera upplevelsen. Eventuellt har de även behövt komma runt rate limits och liknande.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrpijey:

Hur skulle min idé bara gagna de rikaste? Om du inte har råd att köpa ett kort så ska du givetvis inte signa upp dig för ett intresse för det. Precis likadant som när du skulle köpa det över disk. Och lotteriet skulle ju bara gälla under launchen för att stävja scalpers, scripters och att sidor går ner. Så ser inget problem med det, ger alla en lika chans att få köpa den vid launch.

Skrev varför i mitt svar. Exklusivitet = dyrare varor. Oavsett om det bara gäller launchperioden.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jonsson393:

Ja, gäller att var med när de släpps ny batch och sen ha turen med sig att komma till proshop. Vet att API'n ändrades imorse och att de var ett tecken på att en ny batch var påväg. Men antar att de är scripts som scannar olika API'er.

Skrivet av blunden:

Du får ju en notis från Discord-kanalen så du behöver inte sitta och stirra på den varje vaken stund.

De anropar Nvidia-butikens API med jämna mellanrum. Det är en ganska enkel grej att bygga normalt egentligen, men de har tagit sig tid att göra det för flera butiker och länder samt generellt polera upplevelsen. Eventuellt har de även behövt komma runt rate limits och liknande.

Ok då förstår jag hur de fungerar. Tack för info 👍

Visa signatur

CPU: i7- 13700KF + Corsair iCUE Titan 280 RX || GPU: 5080 TUF OC
MoBo: Gigabyte Gaming X AX Z790 || Ram 32GB G.Skill Trident Z 6600mhz
Chassi: Corsair Obsidian 500D PSU: Corsair RMX 850
Skärm 1: AGON AG271QG 1440p 165hz Skärm 2: LG C2

Permalänk
Medlem
Skrivet av blunden:

Givetvis tjänar de sannolikt mindre på FE-korten än på partnerkorten. Skillnaden är dock att Nvidia fortfarande tjänar pengar på FE-korten till MSRP-priset, bara inte lika mycket som de gör på partnerkorten. Det känns ganska uppenbart rent logiskt. Partnertillverkarna kan inte tillverka ett kort som konkurrerar med FE-korten för MSRP-priser eftersom Nvidias marginal där sägs vara ganska så hög.

Nja, information som skickas till partnertillverkarna läcker ofta, så viss information kan jag definitivt tänka att de håller på i vissa lägen. Någorlunda färdiga drivrutiner vet vi ju exempelvis att de ibland till och med får efter recensenterna fått dem, och informationen om vilken TDP som Nvidia valt skickades bevisligen ut ganska sent till partnertillverkarna för 4090.

Att det gynnar Nvidia att presentera ett MSRP-pris som är lägre de flesta kort finns tillgängliga för i handeln, och att FE-korten delvis finns av denna anledning håller jag dock med om. Tror aldrig att jag har sagt något annat. Att de däremot skulle gå back på FE-korten tvivlar jag dock starkt på. Det är helt enkelt inte likt Nvidia att göra så. En viss alternativkostnad har det givetvis, men den är troligen betydligt lägre än värdet bra recensioner och ökad hype ger.

Dom skulle gå back på att sälja stora volymer av FE mot vad dom gör nu som någon föreslog. FE korten ger endast Nvidia pr och eventuellt lite r&d, inte bra marginaler.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Maximo:

Dom skulle gå back på att sälja stora volymer av FE mot vad dom gör nu som någon föreslog. FE korten ger endast Nvidia pr och eventuellt lite r&d, inte bra marginaler.

Nja, de skulle tjäna mindre på det så det har en alternativkostnad, ja. De går inte back på FE-korten dock (dvs. säljer dem med förlust), även om jag håller med om att marginalerna på dem förmodligen är lägre än vad Nvidia vill ha. Därför har de som du säger inget intresse av att ta några större marknadsandelar med sina FE-kort.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Och vad kommer denna scalpas för? 🤮
Om ngn ens lyckas få tag på ett... Exklusivt för Mellanöstern..

ASUS ROG Astral RTX 5090 Dhahab “Gold” Edition.

ASUS ROG Astral RTX 5090 Dhahab “Gold” Edition

Permalänk

Köpte mitt 5090 för 28,000 kr för att 50 min senare sälja det för 38,000 kr till en som inte fick ett och som var villig att betala. En vinst på 10,000 kr som gör att jag fått mitt 7900 XTX gratis. Win!

Edit: 5090.

Permalänk
Skrivet av Herr Kantarell:

Finns ju även Computersalg som scalpar själva!

De enda jag handlar från är Komplett och Inet. Alltid haft ett bra intryck av dessa återförsäljare och som generellt håller en någorlunda likvärdig prisklass på diverse produkter. Även super hjälpsam och trevlig support på båda ställen.

Proshop och Computersalg undviker jag som pesten. Har inget bra intryck av dem.

Visa signatur

| ASUS TUF Gaming GT502 | ASUS ROG Strix X870-A Gaming WIFI | AMD Ryzen 7 9800X3D 4.7 GHz 104MB | NZXT Kraken Elite RGB V2 360mm Vit | ASUS GeForce RTX 4070 Ti Super 16GB ROG Strix Gaming OC Edition | G.Skill 64GB (2x32GB) DDR5 6000MHz CL30 Trident | Kingston Fury Renegade M. 2 NVMe SSD Gen 4 2TB | Corsair RM1000X ATX 3.1 1000W | Lian Li UNI FAN SL120 Infinity RGB | Lian Li UNI FAN SL120 Reverse Infinity RGB |

Permalänk

Det stora problemet med den oreglerade scalping trenden är att det inte finns någon lag som reglerar det.

T.ex. skulle man kunna införa en lag som förbjuder scalping på nylanserade produkter och upp till 3-5 år efter lansering. Eller som någon annan nämnde i tråden. Att man måste skriva på ett kontrakt på att man inte får sälja varan vidare hur som helst inom xx antal år från lansering och/eller köp.

Vidare skulle även sidor som Tradera, Ebay m.m. införa en antiscalping policy där det som ovan nämnt inte är tillåtet att sälja nylanserande produkter inom 3-5 år till ett högre pris än inköpsvärdet.

Nu kanske det behövs mer findetaljerad reglering än så för att det ska hålla hela vägen. Men det skulle kunna vara en början?

Någonstans är det ju även ett tvivelaktig förfarande som företagen som producerar produkterna borde reagera på. Att personer i stort sett försöker göra business på deras produkter och varumärke.

Visst är det lätt att sitta och vara moralpolis, men det är ju trots allt ett problem för de som faktiskt vill köpa ett kort för eget bruk utan att marknaden blir skalperad så att säga

Visa signatur

| ASUS TUF Gaming GT502 | ASUS ROG Strix X870-A Gaming WIFI | AMD Ryzen 7 9800X3D 4.7 GHz 104MB | NZXT Kraken Elite RGB V2 360mm Vit | ASUS GeForce RTX 4070 Ti Super 16GB ROG Strix Gaming OC Edition | G.Skill 64GB (2x32GB) DDR5 6000MHz CL30 Trident | Kingston Fury Renegade M. 2 NVMe SSD Gen 4 2TB | Corsair RM1000X ATX 3.1 1000W | Lian Li UNI FAN SL120 Infinity RGB | Lian Li UNI FAN SL120 Reverse Infinity RGB |

Permalänk
Medlem
Skrivet av NoFear1979:

Det stora problemet med den oreglerade scalping trenden är att det inte finns någon lag som reglerar det.

T.ex. skulle man kunna införa en lag som förbjuder scalping på nylanserade produkter och upp till 3-5 år efter lansering. Eller som någon annan nämnde i tråden. Att man måste skriva på ett kontrakt på att man inte får sälja varan vidare hur som helst inom xx antal år från lansering och/eller köp.

Vidare skulle även sidor som Tradera, Ebay m.m. införa en antiscalping policy där det som ovan nämnt inte är tillåtet att sälja nylanserande produkter inom 3-5 år till ett högre pris än inköpsvärdet.

Nu kanske det behövs mer findetaljerad reglering än så för att det ska hålla hela vägen. Men det skulle kunna vara en början?

Någonstans är det ju även ett tvivelaktig förfarande som företagen som producerar produkterna borde reagera på. Att personer i stort sett försöker göra business på deras produkter och varumärke.

Visst är det lätt att sitta och vara moralpolis, men det är ju trots allt ett problem för de som faktiskt vill köpa ett kort för eget bruk utan att marknaden blir skalperad så att säga

Lyxfällan "Vi vill nu sälja detta grafikkort som du oansvarigt har köpt för 40tkr"

Sen kan du ju se dessa datorer ÅF tar 50tkr med 9800x3d och 5080 i.. Hur är inte detta scalping?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Megacrash:

En resa till danmark för att tälta utanför en butik låter inte så lockande^^

Men den här situationen är ju mindre lockande.