Permalänk

Dreo Space Heater Solaris Slim H3.

Köpte en och den fungerar faktiskt mycket bra. Läget H1 eco 900W med 29 grader ger mer värme emot ett element på 1250W. De går att få upp till 35 grader på de lägsta 900W. Hur fungerar de? Drar de 900W vid 35 grader och kanske 750w vid 29 grader? De finns även 1100W och 1800W.

https://amazon.se/dp/B09W9CGD3J

§9 reflänk raderad. // MOD
Permalänk
Medlem

Har svårt att se hur den någonsin skulle ge MER värme än något som har en högre effekt.

Visa signatur

i7 12700, 5080, 32gb - vrum vrum

Citera för svar!

Permalänk

De sitter en fläkt som sprider mycket värme. Hur fungerar 1100W emot 900w på samma 29 grader? De ska bli samma temp men förmodar att de sprider mer värme på 1100W? En slinga till som ger värme ?

Permalänk
Hedersmedlem

Den kanske sprider värmen bättre än ett vanligt element men 900w från väggen blir 900w värme oavsett vad reklamen säger.

(om man inte blandar in värmepumpar och liknande)

Visa signatur

|| SWECLOCKERS.COM || oskar@sweclockers.com || OSkar000.se || Fototråden ||
|| Gundeman || Bartonofix || GundemanX2 || Obelinux || Nexofix || Filofix || Ircofix ||
|| Tillse att hjärnan är inkopplad innan fingrarna vidrör tangentbordet ||
|| D300 | D700 | 24/2,8 | 28/2,8 | 35/2 | 50/1,8 | 55/2,8 | 85/1,8 | 105/2,5 | 200/4 | 300/4,5 | 10-20 | 24-70/2,8 | 75-150/3,5 | 80-200/2,8 ||

Permalänk

De måste bli skillnad på watt åtgång när man kan ställa in grader oavsett om de är på samma läge 900W? Eller drar de 900W oavsett grad inställning?

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av OldSchool297:

De måste bli skillnad på watt åtgång när man kan ställa in grader oavsett om de är på samma läge 900W? Eller drar de 900W oavsett grad inställning?

Ja någon form av termostat har den och reglerar efter. Maxeffekt kommer den förmodligen köra tills den uppnått önskad temperatur och sen reducera eller slå ifrån stundvis.

Visa signatur

*-<|:C-<-<

Nytt namn, samma bismak.

Permalänk

Jag får köpa en dosa som man sätter i uttaget med watt mätare då är det löst.

Permalänk

Fick en Power metering socket idag. De drar ungefärligt 836W när H1 texten syns på displayen med 900W valt. Och när grader texten syns så drar de runt 1085W vid samma 29 grader. Märkligt nog så syns ECO texten när man har grader synligt. Med H1 texten synligt så syns bara en ljus 🔅 symbol. De verkar vara ECO symbolen istället. De verkar inte bli skillnad med watt mellan grader. Testade på ett vanligt portabelt element med slingor. Vid 750w full effekt så drar de 745 och drar man ner värme effekten till 50% så de blir svalare så drar de 730W. Trodde att de tex skulle dra 375W med half effekt. Men inte.

Permalänk
Medlem
Skrivet av OldSchool297:

Testade på ett vanligt portabelt element med slingor. Vid 750w full effekt så drar de 745 och drar man ner värme effekten till 50% så de blir svalare så drar de 730W. Trodde att de tex skulle dra 375W med half effekt. Men inte.

Jag skulle kunna gissa att vid 50% är elementet fullt på 50% av tiden, och din mätare klarar inte av det utan visar det där max-värdet bara, utan att ta hänsyn till tiden där elementet är på 0%. Hänger du med?

Men nåt geni kanske kan förklara bättre/rättare.

Visa signatur

// men vad vet jag, fråga en expert istället

Permalänk
Skrivet av mrTLU:

Jag skulle kunna gissa att vid 50% är elementet fullt på 50% av tiden, och din mätare klarar inte av det utan visar det där max-värdet bara, utan att ta hänsyn till tiden där elementet är på 0%. Hänger du med?

Men nåt geni kanske kan förklara bättre/rättare.

Aka pwm modulerat. Men låter som överkurs jämfört med vanligt termostatstyrt.

Skulle snarare tro att det snarare är termostat men att den är effektivare att värma luften än ett gammalt hederligt oljefyllt element.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rouge of Darkness:

Aka pwm modulerat. Men låter som överkurs jämfört med vanligt termostatstyrt.

Skulle snarare tro att det snarare är termostat men att den är effektivare att värma luften än ett gammalt hederligt oljefyllt element.

En termostat jobbar väl som jag beskrev? Fulltös-paus-fulltös. Med pausens längd beroende på termostaten säger. I snitt säg 50% således: 100% en viss tid, och 0% en viss tid.

Visa signatur

Permalänk
Skrivet av mrTLU:

En termostat jobbar väl som jag beskrev? Fulltös-paus-fulltös. Med pausens längd beroende på termostaten säger. I snitt säg 50% således: 100% en viss tid, och 0% en viss tid.

Låter mer som du beskriver pwm styrning. Men kanske mistolkar det du skriver.

Termostat kör fullt ös till inställd temp nås sen stängs värmen av tills tempen går under aktiveringstempen igen.

Så beroende på hur fort rummet kyls ner kan elementet på samma inställning behöva värma mer eller mindre trots samma inställning.

En termostat som det låter på namnet styr tempen mha temperaturen på luften så 50% på termostaten betyder inte att den alltid kommer va av/på hälften av tiden.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rouge of Darkness:

Låter mer som du beskriver pwm styrning. Men kanske mistolkar det du skriver.

Termostat kör fullt ös till inställd temp nås sen stängs värmen av tills tempen går under aktiveringstempen igen.

Så beroende på hur fort rummet kyls ner kan elementet på samma inställning behöva värma mer eller mindre trots samma inställning.

En termostat som det låter på namnet styr tempen mha temperaturen på luften så 50% på termostaten betyder inte att den alltid kommer va av/på hälften av tiden.

Lite potato/tomato.
Men visst, i princip blir det väl pwm jag pratar om.

Det jag yrar om, är att min tolkning av TS inlägg är att jag gissar att han tror att termostaten på sitt gamla 750w element funkar genom att på 50%-inställning ge 50% av tillgänglig effekt (230V x3-4-isch A) hela tiden. När det i själva verket ger max effekt en viss tid, och ingen effekt en viss tid. Och denna tid styrs av termostaten, likt en pwm om du så vill. Och poängen med hela mitt ursprungliga inlägg, då jag fokuserade på annat än benämningen pwm, är att resultatet som visades på effektmätaren är missvisande beroende på hur termostaten fungerar. Jag vill påstå att effektmätaren visar 730w-isch på 50% på vredet då mätaren inte tar hänsyn till att termostaten fungerar likt en pwm med: MAX-paus-MAX istället för meeeeeeedium. Klarnar mitt resonemang?

Eller fungerar termostaten på ett helt annat sätt, som då också kanske förklarar varför effektmätaren visar 730w vid 50% på vredet?

Visa signatur

Permalänk

Trodde att ratten som styr värme nivån fungerade efter watt dvs 750w vid 50% skulle ge 375w. Men har förstått och misstänkt länge att de blir lika dyrt som att ha 50% på vintern som att ha 100%. De kanske fungerar bättre när de är varmare ute då går termostaten igång.

Har förstått att Dreo fungerar med runt 1700W tills vald rumstemperatur är uppnådd och sedan går de ner till 1085W som höjs med jämna mellanrum. Men de finns ett ECO mode då den går på under 900 och 1100. Den värmer ett kallt rumm snabbt då fläkten går och värmen cirklar runt. Men de kan dröja ca 30min vid 0 grader tills tex 29 grader är uppnått.

Permalänk
Medlem
Skrivet av OldSchool297:

Trodde att ratten som styr värme nivån fungerade efter watt dvs 750w vid 50% skulle ge 375w. Men har förstått och misstänkt länge att de blir lika dyrt som att ha 50% på vintern som att ha 100%. De kanske fungerar bättre när de är varmare ute då går termostaten igång.

Finns ju denna möjlighet också: Att 50% inte innebär 50% (dvs 375W, hur man än kommer dit rent fysiskt), utan bara "halvvägs på vredet". Det skulle ju likagärna kunna vara en bokstav: C
Dvs, A-B-C-D-E, 50% på ett sådant vred, dvs halvvägs, är ju C. Sen får användaren bestämma vilken bokstav som är bäst för sig.
Kan ju vara ännu värre, att vredet bara är av/på. Och procenten är bara text. Det kanske var slut på vred med texten av/på?
Jag bara spånar och spekulerar här.
Skulle förklara varför du inte känner skillnad på 50% och 100% samt att din effektmätare inte gör det heller.

Visa signatur