Anmäl dig till Roborock Challenge!

Storbritannien beordrar Apple att skapa global bakdörr

Permalänk

Apple borde lämna Storbritannien.

Permalänk
Medlem

Är uppriktigt förvånad att det inte skett tidigare!

Hur många med "Rent mjöl" blir nu inte förfasade

Samtidigt så borde det vore bättre med en fungerande policy hos Apple, så dom tillhandahåller uppgifter vid legitim förfrågan från demokratiskt lagförande myndighet. Typ...

Visa signatur

Engineer who prefer thinking out of the box and isn't fishing likes, fishing likes is like fishing proudness for those without ;-)
If U don't like it, bite the dust :D
--
I can Explain it to you, but I can't Understand it for you!

Permalänk
Medlem

Idioter.

Skrivet av Bengt-Arne:

Samtidigt så borde det vore bättre med en fungerande policy hos Apple, så dom tillhandahåller uppgifter vid legitim förfrågan från demokratiskt lagförande myndighet. Typ...

Det är dock en teknisk omöjlighet med end-to-end-kryptering (E2EE), by design.

Visa signatur

9950X3D | 5080

Permalänk
Medlem

Apple Intelligence löser uppgiften lätt.

Permalänk
Medlem

Varför läcker man ens sånt här, borde dom inte vilja hålla sånt hemligt

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tauri85:

För att någon uppenbart inte delade deras uppfattning, antingen hos Apple eller den brittiska sidan.

----

Att noteras, ingen kommer inte hitta någon artikel om detta i någon brittisk tidning, de får helt enkelt inte skriva om det.

Här blev jag ordentligt överbevisad, se nedan, hittade inget när jag sökte tidigare och pressen i Storbritannien har titt som tätt förbjudits att skriva om saker så jag trodde det gällde här också.

Hade fel.
Permalänk
Medlem
Skrivet av Xeonist:

Nu försvarar jag inte det här, men människor är inte riktigt så intressanta/relevanta som dom tror heller.

Den verkliga övervakningen sker ju totalt öppet, som deklarationer, årsredovisningar, läkarjournaler, att det numera är i princip olagligt att bo någon annanstans än där man är folkbokförd, osv. osv .

Så varför vill då Brittiska regeringen få till sådan övervakning hos Apple om de nu både vet allt om alla och dessutom alla personer är helt irrelevanta och ointressanta att övervaka? Och kom nu inte med "men kriminella och terrorister då" för hade det enbart gällt den skaran så hade det handlat om att det skulle krävas domstolsbeslut mm och inte som nu att Apple bara ska ge över reglagen till UK rakt av.

Visa signatur

|Ryzen 5800x3d|RX 7900XTX Hellhound|Asus Prime X370 Pro|32GiB Corsair 3200MHz CL16 Vengeance|Corsair HX1000i|Fractal Define R5|LG 45GR95QE|Corsair K100|Razer DeathAdder V3 Pro|Ubuntu 24.04|

Permalänk
Medlem
Skrivet av filbunke:

Att noteras, ingen kommer inte hitta någon artikel om detta i någon brittisk tidning, de får helt enkelt inte skriva om det.

Min fetning.

Vilken poäng ser du med att ljuga om något som är lätt att kontrollera? Det går utmärkt att hitta en hel hög som har skrivit om det inkl. BBC. Bara för sakens skull så kollade jag och det var med i The World Tonight som är ett 45 minuter långt nyhetsbaserat program som går på Radio 4 på vardagar.

Permalänk
Medlem

Folk glömmer fort. Det var inte länge sedan man behövde licens för att äga en skrivmaskin i Östtyskland. Det var inte heller länge sedan stora delar av europa skakade av sig övervakningssamhället i form av securitate (rumänien), stasi (östtyskland), UDBA (spanien), MBP (polen) och så vidare och så vidare.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av filbunke:

https://www.bbc.co.uk/news/articles/c20g288yldko
https://news.sky.com/story/apple-ordered-by-uk-government-to-...
https://www.telegraph.co.uk/news/2025/02/07/britain-apple-enc...
https://www.dailymail.co.uk/news/article-14374313/Home-Office...
https://www.thesun.co.uk/tech/33249526/iphone-apple-encryptio...
https://www.theguardian.com/technology/2025/feb/07/uk-confron...
https://www.independent.co.uk/news/uk/politics/apple-data-enc...

🤔

Visa signatur

Desktop spel m.m.: Ryzen 9800X3D || MSI X870 Tomahawk Wifi || MSI Ventus 3x 5080 || Gskill FlareX 6000 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Arbetsstation: Ryzen 7945HX || Minisforum BD790i || Asus Proart 4070 Ti Super || Kingston Fury Impact 5600 65 GB || WD SN850 2TB || Samsung 990 Pro 2TB || Fractal Ridge
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem
Skrivet av ztenlund:

Min fetning.

Vilken poäng ser du med att ljuga om något som är lätt att kontrollera? Det går utmärkt att hitta en hel hög som har skrivit om det inkl. BBC. Bara för sakens skull så kollade jag och det var med i The World Tonight som är ett 45 minuter långt nyhetsbaserat program som går på Radio 4 på vardagar.

Att du tror att jag ägnade mig åt att medvetet ljuga får ju stå för dig. Nyhet från igår som verkar ha försvunnit från framsidorna (i sig intressant), alltså ett misstag från min sida, inte en lögn, det är ju som sagt något som är väldigt lätt att kontrollera.

Permalänk
Medlem
Skrivet av filbunke:

Att du tror att jag ägnade mig åt att medvetet ljuga får ju stå för dig. Nyhet från igår som verkar ha försvunnit från framsidorna (i sig intressant), alltså ett misstag från min sida, inte en lögn, det är ju som sagt något som är väldigt lätt att kontrollera.

Noterat, Filbunke.. omskrivet är det, men det viktiga är väl..
Andemeningen saknas av berörd engelsk myndighet.
Vaffan har dom för giltiga argument för detta, kan man undra. Att dom håller sig undan.,är ett ned-köp. Blåslampan är tänd. Svara oss, med iPhone.
.

Permalänk
Medlem
Skrivet av filbunke:

Om uttalandet hade varit mindre tvärsäkert i sin utformning hade tolkningen också blivit en annan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av filbunke:

Om inte medveten lögn, så åtminstone medveten likgiltighet till sanningshalten (du håller iaf själv med om att det hade varit lätt att kolla) i det tvärsäkra påståendet som dessutom berikats med ett eget litet narrativ om varför det var sant?

Visa signatur

Desktop spel m.m.: Ryzen 9800X3D || MSI X870 Tomahawk Wifi || MSI Ventus 3x 5080 || Gskill FlareX 6000 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Arbetsstation: Ryzen 7945HX || Minisforum BD790i || Asus Proart 4070 Ti Super || Kingston Fury Impact 5600 65 GB || WD SN850 2TB || Samsung 990 Pro 2TB || Fractal Ridge
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem
Skrivet av evil penguin:

Om inte medveten lögn, så åtminstone medveten likgiltighet till sanningshalten (du håller iaf själv med om att det hade varit lätt att kolla) i det tvärsäkra påståendet som dessutom berikats med ett eget litet narrativ om varför det var sant?

Allt är förlåtet enligt ovan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av evil penguin:

Jag uppfattade att nyheten var från idag, kollade några tidningars framsidor (inte precis något som inte hamnar på framsidan) och gjorde en nyhetsökning i duckduckgo. Att det helt och hållet försvunnit från framsidorna är, som sagt, intressant. Och det händer att pressen i Storbritannien blir förbjuden från att skriva om saker och då kommer de inte heller, av uppenbara skäl, inte kunna skriva om att de inte kan skriva om det.

Och vad skulle mitt skäl vara till att medvetet ljuga om det? Vad skulle jag tjäna på det? Skulle det ge mer kraft till något annan jag skrivit i tråden?

Permalänk
Medlem
Skrivet av filbunke:

Jag uppfattade att nyheten var från idag, kollade några tidningars framsidor (inte precis något som inte hamnar på framsidan) och gjorde en nyhetsökning i duckduckgo. Att det helt och hållet försvunnit från framsidorna är, som sagt, intressant. Och det händer att pressen i Storbritannien blir förbjuden från att skriva om saker och då kommer de inte heller, av uppenbara skäl, inte kunna skriva om att de inte kan skriva om det.

Och vad skulle mitt skäl vara till att medvetet ljuga om det? Vad skulle jag tjäna på det? Skulle det ge mer kraft till något annan jag skrivit i tråden?

Nyheten är några dagar gammal. Då är det väl inte så konstigt att den inte finns på huvudsidan några dagar senare?

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem
Skrivet av jnsson:

Nyheten är några dagar gammal. Då är det väl inte så konstigt att den inte finns på huvudsidan några dagar senare?

Nej, inte några dagar gammal, nyheten kom ut igår, den 7:e, först rapporterat av Washington Post.

Permalänk
Medlem
Skrivet av akn3:

Allt är på väg helt åt helvete

Påväg? Allt är redan åt helvete.

Visa signatur

Chassi: Fractal Meshify Skärm: LG C2 oled GPU: 6950XT CPU: 5800X3D SSD: 480GB, M2 3TB PSU: Dark Power Pro 1,5KW Mobo: TUF GAMING X570-PLUS RAM: 32GB Ripjaws @ 3600MT Mus: Logitech G502X Matta: Steelseries QcK Heavy Tbord: Logitech MX Mech Mini Lurar: DT1990 Pro OS: Win10Pro AI: Tascam 20x20 Monitorer: Yamaha HS7 Router: Wyse 5070 @ opnsense WIFI: Ubiquiti U7 Pro Switch: Zyxel 2.5Gbit. Citera när ni svarar! :)

Permalänk
Medlem
Skrivet av backfeed:

Idioter.

Det är dock en teknisk omöjlighet med end-to-end-kryptering (E2EE), by design.

Visst!

Då får dom ändra policy som i sin tur kräver ändring av kryptering, när myndigheter tycker det är nog. Då kan dom nog även komma på tanken att kräva säljförbud, utöver då böter.
Har varit rätt många fall där lagförande myndighet inte fått tillgång, fastän dom vet att enheten har använts i brottsligt syfte. När det sen går att hänföra vidare till rikets säkerhet, då har även tillverkare fått kalla handen enbart på rykten.

Lagförande myndigheter skiter totalt i vilken typ av kryptering som används, deras intresse är endast att få tillgång för bevisning.

Visa signatur

Engineer who prefer thinking out of the box and isn't fishing likes, fishing likes is like fishing proudness for those without ;-)
--

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tauri85:

Är inte helt ovanligt.
Händer när man märker att det över en tid inte förefaller får någon verkan, då med förhoppningen att andra skall hoppa på...

Visa signatur

--

Permalänk
Medlem
Skrivet av F.Ultra:

Så varför vill då Brittiska regeringen få till sådan övervakning hos Apple om de nu både vet allt om alla och dessutom alla personer är helt irrelevanta och ointressanta att övervaka? Och kom nu inte med "men kriminella och terrorister då" för hade det enbart gällt den skaran så hade det handlat om att det skulle krävas domstolsbeslut mm och inte som nu att Apple bara ska ge över reglagen till UK rakt av.

Power begets power. Alla system och strukturer idag fungerar enligt tillväxt-principen.
Vilket är anledningen till att en företeelse som DOGE är nödvändig, trots att den är livsfarlig.

Det här är troligtvis biologiskt betingat, och har väldigt lite med ideologi att göra.

Varför vill Bezoz ha mer pengar trots att han är så rik? Varför växer statens makt och "reach" oavsett vem det är som sitter vid makten? Osv.

Och sen en lite mer praktisk förklaring. Det blir såklart lättare för dom att använda dom här uppgifterna.
Om uppgifterna är anskaffande i något hemligt program av den sorten som Snowden avslöjade, så måste dom ju vara tämligen kreativa när dom ska använda dom men med en sån här lag behövs inte det.

Ta det svenska PKU-registret som exempel. Ni klagar på att staten vill använda PKU-registret för brotts- bekämpning (en del av er gör nog inte ens det) och jag säger att PKU-registret aldrig borde ha funnits, och ändå är det på något sätt ni, som, enligt er själva, ligger i framkant här.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av mangemongen:

Rent mjöl i påsen eller inte är irrelevant för mig. Det är för mig en principfråga: myndigheter och företag ska inte ha tillgång till min privata data. Punkt slut.

Här tror jag nog man behöver skilja på massövervakning utan brottsmisstanke.
Och riktad brottsutredning.

Utan brottsmisstanke är det rimligt att rättsväsen inte kan gå igenom ens hem, lyssna av ens telefon, läsa ens post, kolla ens bankhistorik eller kolla ens privata data.
Det här är enkelt.

Men. Vid brottsutredningar för tillräckligt allvarliga brott får alla stenar vändas på. Ens hem får vändas upp och ner. Ens arbetsplats och ens bankkonton och transaktionshistorik får gås igenom. Det får placeras GPSsändare och hemliga videokameror i hemmet. Och posten får genomsökas. Om brottet är grovt nog.

Helt enkelt för att vi inte önskar ha kiminella frizoner. Rimligen ingår molnlagring under samma paraply som allt annat. Vid brottsutredning behöver rättsväsendet tillgång.

Hela grejen att företag låser ute staten från brottsutredning hos allmänheten är ett ganska nytt fenomen. Så har inte samhället sett ut innan. Så det här kommer rimligen hanteras i lag överallt framöver. Det är egentligen inte så konstigt.

Edit: stavning

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 7 5700X3D • Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem
Skrivet av Söderbäck:

Utan brottsmisstanke är det rimligt att rättsväsen inte kan gp igenom ens hem, lyssna av ens telefon, läsa ens post, kolla ens bsnkhistorik eller kolla ens provata data.
Det här är enkelt.

Men. Vid brottsutredningar för tillräckligt allvarliga brott får alla stenar vändas på. Ens hem får vändas upp och ner. Ens arvetsplats och ens bankkonton och transaktionshistorik fpr gås igenom. Det får placeras GPSsändare och hemliga videokameror i hemmet. Och posten får genomsökas. Om brottet är grovt nog.

Helt enkelt för att vi inte önskar ha kiminella frizoner. Rimlige ingår molnlagring under samma paraply som allt annat. Vid brottsutredning behöver rättsväsendet tillgång.

Hela grejen att företag låser ute staten från brottsutredning hos allmänheten är ett ganska nytt fenomen. Så har ibte samhället sett ut innan. Så det här kommer rimligen hanteras i lag överallt framöver. Det är egentligen inte så konstigt.

Jag håller med om att polisen ska ha dessa befogenheter, men det verkar inte finnas en teknisk lösning som möjliggör detta idag. Måste jag välja mellan om det ska finnas bakdörrar eller om polisen inte ska kunna gå igenom grova brottslingars telefoner och datorer för att värna om 99% av befolkningens integritet så väljer jag det senare.

Permalänk
Medlem

Sen har vi nästa problem. Sådana här system tenderar att bara fånga de enklare bovarna. De duktigare vet att det finns andra sätt att kommunicera. Vad tror ni de gör?

Sådana här åtgärder från statligt håll tenderar att bortse från att brottslingar lär sig använda andra metoder. Då är man tillbaka där man började.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av mangemongen:

Jag håller med om att polisen ska ha dessa befogenheter, men det verkar inte finnas en teknisk lösning som möjliggör detta idag.

Alltså jo. Det går. Det är egentligen bara att undvika att implementera en lösning som gör det omöjligt för providern att få insyn. Utifrån den grunden kan man sedan ha flera olika lösningar där brottsutredningar tilöåts få åtkomst.
Men det går absolut att göra! Flera molnföretag tillämpar detta redan.

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 7 5700X3D • Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk

Eftersom ordern gäller alla användare i hela världen, inte bara invånare i Storbritannien, och begär att Apple tar fram ett sätt som gör det möjligt för brittiska myndigheter att själva komma åt alla användares krypterade data så skulle det låta Storbritannien spionera på alla andra länders invånare - inklusive de inom offentlig sektor som använder Apple.

Även om det bara skulle gälla privatpersoner kommer detta låta Storbritannien hitta lämpligt utpressningsmaterial gentemot privatpersoner på nyckelposter inom andra länders regeringar, försvar, säkerhetspolis, sjukvård, mer fler känsliga sektorer.

Det innebär att Apple har att välja mellan att
1. Följa ordern och därmed riskera att bli förbjudna i alla andra länder än Storbritannien.
2. Deaktivera funktionen helt i Storbritannien, med risk att Storbritannien kräver att de slår på den igen.
3. Helt lämna Storbritannien.

Samma princip gäller alla försök att implementera liknande typer av övervakning (läses: Chat Control 2.0).

Permalänk
Medlem
Skrivet av Söderbäck:

Utan brottsmisstanke är det rimligt att rättsväsen inte kan gå igenom ens hem, lyssna av ens telefon, läsa ens post, kolla ens bankhistorik eller kolla ens privata data.
Det här är enkelt.

Men. Vid brottsutredningar för tillräckligt allvarliga brott får alla stenar vändas på. Ens hem får vändas upp och ner. Ens arbetsplats och ens bankkonton och transaktionshistorik får gås igenom. Det får placeras GPSsändare och hemliga videokameror i hemmet. Och posten får genomsökas. Om brottet är grovt nog.

Helt enkelt för att vi inte önskar ha kiminella frizoner. Rimligen ingår molnlagring under samma paraply som allt annat. Vid brottsutredning behöver rättsväsendet tillgång.

Hela grejen att företag låser ute staten från brottsutredning hos allmänheten är ett ganska nytt fenomen. Så har inte samhället sett ut innan. Så det här kommer rimligen hanteras i lag överallt framöver. Det är egentligen inte så konstigt.

Edit: stavning

Det finns absolut en poäng där, men en skillnad som jag tycker är viktig att lyfta är att det trots allt i grund och botten är olika saker vad som fungerar i den fysiska världen och vad som fungerar i datorer, och att förutsättningarna därmed inte är riktigt samma.

Man kan t.ex. inte automatisera genomsökning av folks hem och trycka på en knapp och så händer det utan att folk märker det. Det blir självreglerande på ett sätt vad gäller husrannsakan hemma hos folk, det passerar inte obemärkt. Det blir däremot inte självreglerande på samma sätt hur man går igenom folks data lagrad centralt i datorer.

Där någonstans löser kryptering problemet ur det ena perspektivet, men kanske "för bra". Problemet är hur man öht ska hitta något slags balans. Det bästa vore ju på ett sätt om folk slutade skicka in all sin data centralt, det skulle skapa en rimligare balans direkt.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Problemet med detta, i min menig, är ju inte att det finns en risk att de går igenom mitt eller ditt privata Svenssonliv. Problemet är att att det ger i stort obegränsade möjligheter att gå igenom politiska motståndare, företagsledare eller andra personer med makt som enkelt kan bli utpressade med information som inte bör vara public domain.

Situationen på andra sidan Atlanten har ju visat politiska ledare i vad som ska vara demokratiska länder, inte drar sig för att hämnas på motståndare och ge företagsledare insyn och direkt kontroll över deras direkta konkurrens.

De flesta personer med makt, har säkerligen ett foto där de är lättklädda, tagit några för många öl, eller så har de barn eller familj med sådana bilder som kan användas i utpressningssyfte att lägga ner sin kampanj eller vad det nu kan vara.

Jag ogillar alla kommentarer som, har man bara rent mjöl i påsen så är det inget att oroa sig för. Det handlar inte om oss dödliga, det handlar om personer som har makt i samhället av olika slag. Att ge en automatisk tillgång till data, som bara behöver en liten signatur av en domare som kommer se massvis med förfrågningar, är extremt svårt att kontrollera att det inte går långt utanför de regler som satts upp. Korruption finns överallt, och system med total makt kräver att korruption är obefintlig, något som inte existerar.

Detta tar inte ens hänsyn till problemet att om man bygger in bakdörrar så kommer de förr eller senare kunna nyttas av personer som det inte var tänkt för. Det ger främmande makt med flera, möjligheter till påtryckningar för personer med samhällsviktiga positioner.

Permalänk
Medlem

Det är inte en slump att Orwells Nineteen Eighty-Four utspelar sig i just Storbritannien, och Ingsoc framstår allt mer som något man strävar efter snarare än ser som en varning för framtida generationer.