Långt avbrott för Playstation Network

Permalänk
Melding Plague

Långt avbrott för Playstation Network

Låg nere i över ett dygn innan Sony kunde återställa tjänsten.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Tyckte väl det var konstigt att PS5an inte bett om att få uppdatera sig denna helgen...

Visa signatur

| 9800X3D @5.4GHz | 9070 XT @3300 MHz | DDR5 @6400 MHz | Asus X870-P | Samsung 9100 PRO M2 | Corsair RM750x | MSI MAG 32" OLED | FrDesign R7 | Soundblaster AE-5 |

Permalänk
Medlem

Handlar väl om något mega-hack igen, varför ingen kommunikation skedde.

Permalänk
Medlem

Bättre än avbrottet 2011 som varade i 23 dagar.

Permalänk
Medlem

Det fanns en tid som man inte behövde internet för att kunna spela sina spel... men äger man inte sina spel, så får man be om lov, ungefär som att få låna ett äldre syskons leksaker.

Visa signatur

*5800X|B550M|64GB|RX7800XT|GX750W|Core V21|280AIO|2TB+2TB|1440p 240Hz

AMD Ryzen 7 @4,95GHz|Gigabyte Aorus Elite(rev1.3)|Corsair 2x32 LPX Vengeance 2666C16 @3600C20|Asus DUAL OC @990mV, 3,2/2,6GHz|Seasonic Focus| Thermaltake mATX kub|Arctic freezer II| NVMe SSD PCIE 4.0x4 Samsung 980 Pro 7000/5100 + 2,5" HDD Toshiba 1TB & Seagate 1TB i RAID 0|Acer Nitro XV272Uz 27" IPS 270Hz @240Hz.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fenrisulvfan:

Det fanns en tid som man inte behövde internet för att kunna spela sina spel... men äger man inte sina spel, så får man be om lov, ungefär som att få låna ett äldre syskons leksaker.

Man behöver inte PSN för att spela på PS5 (såvida du inte vill spela online spel). Dvs singelplayer går fortfarande bra.

Visa signatur

PC: 57003xd, 4070
Ljud: Dragonfly/Feliks audio tub, schiit bifrost, Empyrean II.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MDrad:

Man behöver inte PSN för att spela på PS5 (såvida du inte vill spela online spel). Dvs singelplayer går fortfarande bra.

Gäller detta digital-only spel också?

Permalänk
Medlem
Skrivet av MDrad:

Nu är jag ingen PS5-expert, men vad jag läst så fungerar singleplayer på skiva bra. Digitalt köpt singleplayer vill däremot ändå ansluta till Sony för att kolla att man har en licens (men det finns något val för "offline play" som bör hjälpa OM man gjort detta på förhand, är ju för sent när servrarna redan är nere).

Visa signatur

Desktop spel m.m.: Ryzen 9800X3D || MSI X870 Tomahawk Wifi || MSI Ventus 3x 5080 || Gskill FlareX 6000 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Arbetsstation: Ryzen 7945HX || Minisforum BD790i || Asus Proart 4070 Ti Super || Kingston Fury Impact 5600 65 GB || WD SN850 2TB || Samsung 990 Pro 2TB || Fractal Ridge
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk

Det var även problematiskt med andra online services som streaming appar. Det fungerade - delvis, men med mycket avbrott, jag har inte försökt mera sen dess (man har ju även PC...).

Det som jag mest tänker på är att det var väl pga av en hack, och i så fall, hur är det med data (email, lösen, kredit kort).

Visa signatur

--------------------------

Permalänk
Medlem
Skrivet av evil penguin:

Nu är jag ingen PS5-expert, men vad jag läst så fungerar singleplayer på skiva bra. Digitalt köpt singleplayer vill däremot ändå ansluta till Sony för att kolla att man har en licens (men det finns något val för "offline play" som bör hjälpa OM man gjort detta på förhand, är ju för sent när servrarna redan är nere).

Precis så

Permalänk
Medlem

Det värsta är väl att Sony själva inte ens nämnde det. Konstigt att en global tjänst kan vara nere så länge utan att de själva säger något alls

Permalänk
Avstängd
Skrivet av MDrad:

Din konsoll behöver vara online om du ska kunna para ihop den med cd spelaren för att spela fysiska spel.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av evil penguin:

Om du har en separat skivläsare så måste den vara online.

Permalänk
Medlem
Skrivet av wly:

Din konsoll behöver vara online om du ska kunna para ihop den med cd spelaren för att spela fysiska spel.

Skrivet av wly:

Om du har en separat skivläsare så måste den vara online.

Men det drabbar bara dem som kom hem med en optisk läsare just denna dag och försökte komma igång.

Har du en gång aktiverat så är optisk läsare kopplad till PS5 fram tills du börjar fabriksåterställa enheten.

Med det sagt fanns det säkerligen någon som ville göra just detta med tanke på hur många konsoler det finns på marknaden.

Visa signatur

Primär maskin: iPad Pro 12,9tum 2022 med Magic Keyboard.
Sekundär maskin: Ryzen 9 5950x, Radeon 7900 XTX, 32GB RAM ECC, monitor: OLED42C24LA
3st NUC 9 Pro Kit - NUC9VXQNX Ubuntu server för diverse.
PSN ID:iller Xbox live:illerG Wii U:illerG Switch:iller

Permalänk
Medlem
Skrivet av evil penguin:

Behövs bara internet för att ladda ner köpta spel första gången sedan kan man vara offline hur länge man vill.
Det är bara dom där PS plus premium titlarna som man laddar ner på abonemang som kräver förnyelse av licensen då och då.
Man måste även ha PS plus abonemang för att kunna spela sina ”gratis spel” som man kan få varje månad.

Permalänk
Medlem
Skrivet av xSean145:

Behövs bara internet för att ladda ner köpta spel första gången sedan kan man vara offline hur länge man vill.
Det är bara dom där PS plus premium titlarna som man laddar ner på abonemang som kräver förnyelse av licensen då och då.
Man måste även ha PS plus abonemang för att kunna spela sina ”gratis spel” som man kan få varje månad.

Utifrån vad jag läste så krävs något av dessa två:

* Det är ditt PSN-kontos "primära" PS5 som har "Console Sharing and Offline Play" aktiverat. Dvs något läge man kan aktivera där exakt 1 PS5-enhet kopplad till ditt konto fått Sonys välsignelse att använda kontots licenser oberoende av online-DRMet
* Att PS5 lyckas ansluta till Sony för att validera att ditt konto har licens för spelet du försöker starta

Är det det första alternativet där du avser? Eller har jag helt missuppfattat funktionen?

Visa signatur

Desktop spel m.m.: Ryzen 9800X3D || MSI X870 Tomahawk Wifi || MSI Ventus 3x 5080 || Gskill FlareX 6000 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Arbetsstation: Ryzen 7945HX || Minisforum BD790i || Asus Proart 4070 Ti Super || Kingston Fury Impact 5600 65 GB || WD SN850 2TB || Samsung 990 Pro 2TB || Fractal Ridge
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem
Skrivet av iller:

Men det drabbar bara dem som kom hem med en optisk läsare just denna dag och försökte komma igång.

Har du en gång aktiverat så är optisk läsare kopplad till PS5 fram tills du börjar fabriksåterställa enheten.

Med det sagt fanns det säkerligen någon som ville göra just detta med tanke på hur många konsoler det finns på marknaden.

Största problemet som jag ser är att det drabbar ju även den som vill spela sina gamla spel om 15-20 år men då tycker kanske inte sony att det är kul att hålla PSN vid liv för gamla konsoller så det skiter sig.

Fysiska spel borde gå att spela även om sony har kursat - borde inte vara så kontroversiellt

Visa signatur

Att förespråka Mac på Swec är som att förespråka hybridbilar på en raggarträff i Mora.

Nuvarande stationär: 7800X3D, 128Gb ram, 4Tb nvme, 3x8Tb sata-ssd, 4070 Ti S

Permalänk
Medlem
Skrivet av Trihxeem:

Största problemet som jag ser är att det drabbar ju även den som vill spela sina gamla spel om 15-20 år men då tycker kanske inte sony att det är kul att hålla PSN vid liv för gamla konsoller så det skiter sig.

Fysiska spel borde gå att spela även om sony har kursat - borde inte vara så kontroversiellt

Där håller jag med dig. Det suger så banalt att dagens konsoler kommer bli omöjliga att spela på en dag.

Visa signatur

Primär maskin: iPad Pro 12,9tum 2022 med Magic Keyboard.
Sekundär maskin: Ryzen 9 5950x, Radeon 7900 XTX, 32GB RAM ECC, monitor: OLED42C24LA
3st NUC 9 Pro Kit - NUC9VXQNX Ubuntu server för diverse.
PSN ID:iller Xbox live:illerG Wii U:illerG Switch:iller

Permalänk
Medlem

Va bra. Några fick gå ut och se solen igen med egna ögon

Visa signatur

|ASUS Z170-A||6700K@4.6Ghz||Corsair H50 Scythe GT 1450RPM PnP||16GB Crucial DDR4 2133Mhz@2800Mhz||MSI RTX 3070||Crucial P3 2TB||Corsair HX 1050W||Fractal Design - Define R2 Black Pearl|Citera för svar
Fotoblogg: PlanetStockholm

Permalänk
Medlem
Skrivet av iller:

Där håller jag med dig. Det suger så banalt att dagens konsoler kommer bli omöjliga att spela på en dag.

E ju typ redan så. Jag har disc versionen av ps5, men många spel är ju typ helt trasiga i första versionen, om man inte kan patcha. Eller så kräver dom att man är online fast det är ett single player spel.

Så ja när online är nere så kommer konsolen bli en pappervikt i princip, speciellt om man nollställer den och raderar alla appar och uppdateringar.

Vet inte vilken generation som är den sista där de flesta spel funkar out of the box, på skiva. Typ ps3? (Även om det var mycket uppdateringar där också)

Visa signatur

|ASUS Z170-A||6700K@4.6Ghz||Corsair H50 Scythe GT 1450RPM PnP||16GB Crucial DDR4 2133Mhz@2800Mhz||MSI RTX 3070||Crucial P3 2TB||Corsair HX 1050W||Fractal Design - Define R2 Black Pearl|Citera för svar
Fotoblogg: PlanetStockholm

Permalänk
Medlem

Idag äger man inte mycket, man är premunant så länge de man premunerar av har licens för "tjänsten".

Senast igår körde jag en direkt tcp/ip kabel mellan 2 datorer och spelade bland annat ett hårt moddat total annihilation jag köpte när det kom 1998.
Kan nästan garantera att inga av dagens spel fungerar eller ens finns om 27 år.

Jag har min lilla spel samling med gamla favoriter som jag äger.
Jag spelar nya spel också men är plågsamt medveten om att jag hyr dessa på begränsad tid sen de bytte ut overwatch 1 till overwatch 2. Köpte ettan men kan aldrig spela det igen, gillar inte 2an.

När sånt här händer så ser man makten de har. Konkar sony eller helt enkelt väljer att inte hålla på med mer spel längre är man rökt.

Westwood studios som gjorde mitt älskade total annihilation är sedan längde döda men spelet har jag kvar fullt fungerade även på modern hårdvara, det bråkar bara lite med modern hårdvara vad gäller nätverket därav direkt kabeln när man vill lana lite.

Bilar är väll redan där dom med så gott som?

Visa signatur

Ryzen 9800X3D @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.
YT kanal där jag meckar bilar: https://www.youtube.com/@saab900turboT16