Permalänk
Medlem
Skrivet av MaxieTheHatter:

Kan dela med mig lite av några snabba benchmarks jag kört.
MSI 5090 Gaming Trio X, otroligt tyst kort. Svag coilwhine när den går över 200fps, men inte tillräckligt för att vara hörbart under spelande.

Allt i 4k.
För lite före, Shadow of the Tomb raider allt på max minus motion blur.
7900XT:
<Uppladdad bildlänk>

5090:
<Uppladdad bildlänk>

Här känns det som om något var galet med mitt 7900XT, kanske drivrutinen? 5090 är ju såklart snabbare, men jag förväntade mig runt dubbla prestandan inte närmare tredubbla.

Och slutligen lite monster hunter wilds:
Ultra utan DLSS eller Raytracing
<Uppladdad bildlänk>

Ultra, Ray tracing på max och DLSS Balanced
<Uppladdad bildlänk>

Något jag sett här från lite sökningar på youtube är att ray tracing ser ut att ha minimal påverkan på ett 5090, några fps lägre på sin höjd.

Har även spelat en del elden ring, men det är ganska meningslöst att benchmarka då det är låst till 60fps utan moddar.
Har istället tvingat på framegen genom appen vilket jag tycker fungerar fint!
Då FPSen är låst har jag inte heller behövt använda så mycket kräm, kortet ligger och drar ungefär 230-250w under spelande. Allt på max, ingen motion blur och ray tracing på max.

60% mindre ström i 4k vid spelande? Låter otroligt imponerande. Har du låst till 60 fps då eller?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wesslan1:

60% mindre ström i 4k vid spelande? Låter otroligt imponerande. Har du låst till 60 fps då eller?

Inte jag, From Software! Men ja låst till 60fps.
I Monster Hunter Wilds benchmarken drog kortet runt 450w, kollade inte supernoga men det pendlade däromkring.

Visa signatur

Stationär: Core i9 13900k | Asus X790 ROG Strix Gaming-F | 32GB DDR5 | GeForce RTX 5090 | Lian Li PC-O11 dynamic evo
Laptop: Macbook Pro 16" | Apple M1 Max

Permalänk
Medlem
Skrivet av MaxieTheHatter:

Inte jag, From Software! Men ja låst till 60fps.
I Monster Hunter Wilds benchmarken drog kortet runt 450w, kollade inte supernoga men det pendlade däromkring.

Jag tänker låsa majoriteten av mina spel till 60 fps om jag köper ett 5090.

Permalänk
Medlem
Skrivet av landahl:

Jag tänker låsa majoriteten av mina spel till 60 fps om jag köper ett 5090.

varför? 60fps får jag med 3080 i 4k i princip alla spel, varför lägger du då massa pengar på 5090?

Visa signatur

är alla stockholmare inkompetenta?

Permalänk
Medlem
Skrivet av HickeHiskelig:

varför? 60fps får jag med 3080 i 4k i princip alla spel, varför lägger du då massa pengar på 5090?

60 fps är fullt tillräckligt för mig i dom flesta single player spel och jag riskerar inte en smält kabel. Dessutom borde grafikkortet räcka hyffsat länge i låst 60 fps.

Permalänk
Medlem
Skrivet av landahl:

60 fps är fullt tillräckligt för mig i dom flesta single player spel och jag riskerar inte en smält kabel. Dessutom borde grafikkortet räcka hyffsat länge i låst 60 fps.

köp beg 4080 för 8000, sälj när det inte håller måttet. lägg mellanskillnaden på en trevlig semester istället. du lär inte märka någon skillnad ändå om du bara kör 60fps

Visa signatur

Permalänk
Medlem

köp beg 4080 för 8000, sälj när det inte håller måttet. lägg mellanskillnaden på en trevlig semester istället. du lär inte märka någon skillnad ändå om du bara kör 60fps

Jag kommer aldrig köpa ett begagnat grafikkort. Jag kommer att köra mer än 60 fps i vissa spel som tex shooters.

Permalänk
Medlem
Skrivet av landahl:

Jag kommer aldrig köpa ett begagnat grafikkort. Jag kommer att köra mer än 60 fps i vissa spel som tex shooters.

om du lever efter sånna principer och hatar pengar.. du har inte funderat på ett 5080? jag tror det duger bra för dig i 60fps.. så sparar du iaf 11k

vad har du för dator och skärm idag?

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Nöjd med mitt kort också. Var så förvånad när jag startade Cyberpunk och ställde in ray tracing overdrive presettet och så bara funkade det med bra FPS.

Jag kör dock med 80% power limit (blir ca 460W har jag sett) och cappad FPS för att inte råka smälla av mitt SF750 medan jag väntar på SF1000. Men även efter jag uppgraderat PSU kommer jag fortsätta köra med FPS cap (jag gillar också rock solid 60 FPS 😇).

Passar bra in i NR200P. Kabeldragningen är väldigt bristfällig, ska försöka göra om lite när jag får nya agget.

Visa signatur

Desktop: 9800X3D, RTX 5090 FE, Asrock A620I, 32 GB RAM, FD Ridge, SF1000, PG32UCDP
Laptop: MacBook Pro 16", M3 Max (16C CPU, 40C GPU), 48 GB RAM

Permalänk
Medlem
Skrivet av landahl:

Det finns flera spel där inte ens 4090 eller 5090 kommer upp i 60 fps 4k ultra. Du själv då, ska du ha ett 5090 eller 80?

inget av dem, jag hatar inte pengar, spelar dock med 4k 144hz skärm. köpte mitt 3080 för 4300kr för 2 år sedan, har fungerat klockrent

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av landahl:

Sparar 14 tusen menar du. Det billigste 5090 kostar 28 000.

5080 kostar 17k vad jag kan hitta

28-17=11k om min matematik stämmer

Visa signatur

Permalänk
Medlem

om du lever efter sånna principer och hatar pengar.. du har inte funderat på ett 5080? jag tror det duger bra för dig i 60fps.. så sparar du iaf 11k

vad har du för dator och skärm idag?

Det finns flera spel där inte ens 4090 eller 5090 kommer upp i 60 fps 4k ultra. Du själv då, ska du ha ett 5090 eller 80?

Skrivet av lambdan:

Nöjd med mitt kort också. Var så förvånad när jag startade Cyberpunk och ställde in ray tracing overdrive presettet och så bara funkade det med bra FPS.

Jag kör dock med 80% power limit (blir ca 460W har jag sett) och cappad FPS för att inte råka smälla av mitt SF750 medan jag väntar på SF1000. Men även efter jag uppgraderat PSU kommer jag fortsätta köra med FPS cap (jag gillar också rock solid 60 FPS 😇).

https://djsimg.org/a4ac7fe1d7315d4b6733207d9c2174c5.jpg

Passar bra in i NR200P. Kabeldragningen är väldigt bristfällig, ska försöka göra om lite när jag får nya agget.

Jag kommer också låsa spelen i 60 fps, dom flesta spelen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av landahl:

du har väl en 60hz skärm?

Visa signatur

Permalänk
Quizmästare Gävle 2022

Hur tänker ni nu pöjkar? Cappa på 60hz alltså..

Blir lite som att slänga på coil overs och r-däck på bilen för att köra ungarna till dagis

Visa signatur
Permalänk

Verkligen förvånad att det finns folk som kör i 60 på 5090s. Kommer aldrig någonsin köra ett spel i 60 på mitt 5090 det ser ju helt fruktansvärt ut. Är alldeles för van vid bilduppdateringar över 100 nu för tiden. Kommer köra alla spel som inte har avancerad path tracing i 140 fps och spel med PT 140 fps frame gen dlss quality/balanced (kör på 144hz oled). Är spelet kodat med max 60 (som i elden ring) kommer jag alltid låsa upp det med mods

Visa signatur

OLED77C44LA || RTX 5090 Astral OC || 7800x3d || switch oled @ 1.2 ghz/2.1 ghz/2000mhz

Permalänk
Medlem

du har väl en 60hz skärm?

Jag kommer förmodligen skaffa denna skärmen när det finns recensioner på den.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Trigger:

Blir lite som att slänga på coil overs och r-däck på bilen för att köra ungarna till dagis

Beror ju på spel, men jag tenderar att cappa till 60 pga:

- Är van vid det
- Behöver inte klaga när något spel inte går högre än så (typ Elden Ring)
- Drar mindre ström och blir mindre varmt
- Datorn är tystare (har datorn uppe på bordet så den får gärna vara tyst)
- Föredrar konsistenta 60 fps ist för varierande 60+ fps (frametime grafen är jämn och fin)
- Några spel blir knäppa om de körs i för hög FPS (sällan ett problem nuförtiden, men några äldre spel kunde bete sig tokigt med fysik m.m.)

Men ja, det beror på spel. T.ex. Doom Eternal hade jag siktat högre för att fylla min skärms 240 Hz. Kompetitiva spel kör man obviously i så höga FPS som möjligt.
Meeen typ, Skyrim, RDR2, FF7 Rebirth... då räcker det räcker med 60

(Behövde jag ett 5090 för 60 fps? Nä gud nej (fast nästan i Skyrim med Nolvus modpacket...))

Visa signatur

Desktop: 9800X3D, RTX 5090 FE, Asrock A620I, 32 GB RAM, FD Ridge, SF1000, PG32UCDP
Laptop: MacBook Pro 16", M3 Max (16C CPU, 40C GPU), 48 GB RAM

Permalänk
Medlem
Skrivet av landahl:

Skrivet av Trigger:

Skrivet av Silkystreet:

Verkligen förvånad att det finns folk som kör i 60 på 5090s. Kommer aldrig någonsin köra ett spel i 60 på mitt 5090 det ser ju helt fruktansvärt ut. Är alldeles för van vid bilduppdateringar över 100 nu för tiden. Kommer köra alla spel som inte har avancerad path tracing i 140 fps och spel med PT 140 fps frame gen dlss quality/balanced (kör på 144hz oled). Är spelet kodat med max 60 (som i elden ring) kommer jag alltid låsa upp det med mods

det är det jag ifrågasätter, men man envisas tydligen med 5090. antar att det känns hippt eller något, landahl ,du har väl redan 4090 om man kollar på dina tidigare trådar? varför behåller du bara inte det för 60fps gibb?

Visa signatur

Permalänk
Medlem

det är det jag ifrågasätter, men man envisas tydligen med 5090. antar att det känns hippt eller något, landahl ,du har väl redan 4090 om man kollar på dina tidigare trådar? varför behåller du bara inte det för 60fps gibb?

Jag sitter fortfarande på ett 970.

Permalänk

Jo ett 4090 klarar det mesta i 60 eller över i native 4k eller dlss quality. För det syftet är 5090 lite overkill

Visa signatur

OLED77C44LA || RTX 5090 Astral OC || 7800x3d || switch oled @ 1.2 ghz/2.1 ghz/2000mhz

Permalänk
Medlem
Skrivet av landahl:

Jag sitter fortfarande på ett 970.

varför gå från 970 direkt till 5090? känns som du missar flertalet steg däremellan. kanske spelar du inte så mycket, eller så har du inte så höga krav på prestandan, egentligen? ser att du funderade på 4090 för några år sedan men det blev det inget av. 5090 är pengar i sjön för dig speciellt när du tänker köra 60fps. köp något annat...

Visa signatur

Permalänk

Uppskattar mitt 5090 fe mer och mer. Skränet som hördes i början är nu borta (bara fläktljud nu) och jag uppskattar de 25-30 procent mer prestanda som jag får i path tracing spel. Hör inget alls från datorn med lurar efter att jag justerat ner fläktkurvan lite. Tycker också frame gen 3x funkar mket bättre än förväntat. Blir verkligen perfekt att ha i verktygslådan för extremt cpu krävande spel med stutter vid hög native fps (hej på dig jedi survivor)

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Kommer man någonsin kunna spela utan ångest igen?

Permalänk
Medlem

varför gå från 970 direkt till 5090? känns som du missar flertalet steg däremellan. kanske spelar du inte så mycket, eller så har du inte så höga krav på prestandan, egentligen? ser att du funderade på 4090 för några år sedan men det blev det inget av. 5090 är pengar i sjön för dig speciellt när du tänker köra 60fps. köp något annat...

Vilken konstig fråga? Varför ens fråga?? Är du själv ute efter ett 5090 eftersom du är i denna tråden?

Permalänk
Medlem
Skrivet av zzbear:

Kommer man någonsin kunna spela utan ångest igen?

https://www.youtube.com/watch?v=Ndmoi1s0ZaY

Ja, sätt powerlimit på 80%, och/eller välj ett helt annat kort, ex 4080S, 5080, 5070(Ti), eller AMD.

Det är ingen stor grej egentligen

Mvh

Visa signatur

Asus ROG Strix B650E-F - AMD Ryzen 7 7800X3D - 64GB DDR5 - ASUS RTX 5090 ROG Astral OC - Corsair MP700 - WD Black SN850 - WD Black SN850X - WD Black HDD - Noctua NH-D15 G2 - Fractal Design Define 7 - Seasonic Prime Ultra Gold 1000W - Alienware AW3423DWF QD-OLED

Permalänk
Medlem

Problemet verkar vara att det skiljer i resistans mellan kablarna/ledarna i kontakten så strömmen fördelas inte jämt. Om det beror på dåligt tillverkad kablar/kontakter, glapp eller liknande är svårt att säga.
Då kan vissa pins i kontakten överhettas och plasten börjar smälta.

Bild från videon. Bara två av tolv kablar/ledare blir varma.

Permalänk
Medlem

Installerade kortet idag.
Jag var lite osäker på om jag skulle behålla det eftersom det "bara" ger ca 25% prestandaökning average till mitt 4090.

Men när jag såg vr benchmarks där vissa spel kunde ge upp till 100% mer i högre upplösningar så bestämde jag mig för att själv testa och mycket riktigt är det fina prestanda ökningar.

Jag var lite orolig över smälta kablar och drivrutins problem men jag körde en ddu innan och hade inga problem.
Kände även på kablarna efter videon som tidigare länkat och dom var inte varma under stress test.
Jag kör min med 4x8 adaptern eftersom jag har en äldre psu.

Visa signatur

🖥️ 5090 Rtx FE | Ryzen 9800x3D | G.Skill Trident Z Neo 6000Mhz 2x32 GB | Asus ROG Crosshair X670E Gene | Corsair AX1200i | Samsung 990 Pro 2x 2TB |

🥽 Nuvarande VR | Varjo Aero / Quest 3

Tidigare VR | Oculus DK2 | HTC Vive | Oculus Rift | HTC Vive Pro | Samsung Gear VR | HP Reverb G2 | HTC Vive Pro 2 | Meta Quest Pro | Pimax Crystal | PlayStation VR 2 | Pimax Crystal Light | Pimax 8KX

Permalänk
Viking
Skrivet av Aeig:

Ja, sätt powerlimit på 80%, och/eller välj ett helt annat kort, ex 4080S, 5080, 5070(Ti), eller AMD.

Det är ingen stor grej egentligen

Mvh

Även med 80% powerlimit så skulle kortet i videon vara riskabelt att spela med. 18 A i en ledare ska man inte skoja bort.

Visa signatur

RTX 3080 Gaming X Trio | Ryzen 7 9800X3D | 32GB RAM @6000MT/s cl30 | Asus ROG Strix B650E-I | Cooler Master NR200P MAX V2 | LG OLED 27GX790A 480Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Myllerman:

Problemet verkar vara att det skiljer i resistans mellan kablarna/ledarna i kontakten så strömmen fördelas inte jämt. Om det beror på dåligt tillverkad kablar/kontakter, glapp eller liknande är svårt att säga.

<Uppladdad bildlänk>

Ändå sjukt att kontakten kan bli så varm efter bara några minuter på 575W load

Permalänk
Medlem
Skrivet av Myllerman:

<Uppladdad bildlänk>

Intressant det där, vore bra att se samma test på ett icke FE kort.

Verkar som att FE kortet inte har samma möjligheter till att känna av enskilda kablar pga hur det kopplats internt

Visa signatur

Stationär: Core i9 13900k | Asus X790 ROG Strix Gaming-F | 32GB DDR5 | GeForce RTX 5090 | Lian Li PC-O11 dynamic evo
Laptop: Macbook Pro 16" | Apple M1 Max