Första rapporten om smält kabel med RTX 5090

Permalänk
Medlem

Intressant video!
Verkar vara problem med 5090 FE, har Nvidia tagit en genväg på något sätt..?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yxan:

Nja jag skulle säga att du kan försöka driva den på en 700 W men du kommer att få mystiska blåskärmar i vissa spel eller testprogram som du kommer att skylla på drivrutinerna när det egentligen handlar om att det blir spänningsfall och krasch pga för klent nätagg. En 1200 watt är nog lite i klenaste laget för en 5090.

Ja, jo, jag såg att du sa det i ditt förra inlägg.

Faktum kvarstår att, som länkats tidigare i tråden, ska ett nätagg klara spikar på upp till 200% av dess specifierade effekt. Ett 700W nätagg ska alltså klara tillfälliga spikar på 1400W. Jag kan såklart inte garantera att det funkar på något specifikt 700W nätagg. Men har du ett strömsnålt system så är 1200W galet overkill.

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Awsmkiid:

Rätta mig om jag har fel eller inte, men hade kingpin varianten 2 såna kontakter?

Stämmer! Var faktiskt på en video hos KPC av Gamers Nexus jag tänkte på, Vince nämnde att han gärna flyttade strömkontakterna till kortändan av kortet där det är svalare. Idag är ju korten så förbaskat långa att ytterligare 35-50mm kabel är ett bekymmer men det är inte direkt lätt att få plats med kontakterna pressade mot en glassida heller… såhär såg 3090 ti med dubbla 12 pin ut:

Permalänk
Medlem

Säger Roman som han säger så sätter jag inte emot. Möjlig recall.

Visa signatur

i9-10980XE | 128 GB DDR4-3600 | ASUS X299 WS PRO | RTX 5080 Founders Edition

Permalänk
Medlem

Nvidia ser ett sätt att öka vinstmarginalen..

Visa signatur

NZXT H510 Flow MSI B450 Tomahawk MAX
AMD Ryzen 5800X3D RX 7900XTX Kingston Fury 64GB
LG C2 42" 4K@120Hz AOC Q27G2U 1440P@144Hz

Permalänk
Medlem

Jag undrar om det finns något robust sätt att plocka ut mycket ström i ett 12V-system... 🤔

Visa signatur

C2D Q6600 || Gigabyte P31-DS3L || Corsair 6400 1GB*2 || 8800GT || Audigy2

Permalänk
Medlem
Skrivet av g0pp3:

Roman aka "derbauer" har kollat kortet och psu.https://youtu.be/Ndmoi1s0ZaY?si=QTmFNXjl6d6CPyRP

Jösses... ska man behöva köpa en clamp meter för att vara säker på att kontakter inte smälter...? Får erkänna att detta verkar vara värre än jag trodde.

I allmänhet känns det som att det är en riktigt dålig ide att splitta kontakten i många ledare. De borde skapat en kontakt med en ledare för gnd och en för 12V, med riktigt stor kontaktyta. Då hade inte dessa problemen uppstått.själva sladdn kan vara splittad för att göra den flexibel. Bara den flätas ihop före den når kontakten.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon343854:

Känns skönt att ha lämnat tillbaka mina 5090 när man läser sådant här

Du borde bli bannlyst från samtliga svenska butiker för missbruk.

Visa signatur

''Man får betala för kvalitet och stabilitet'' //Pantburk 2024.
Poor 9800X3D + RTX 5090 user.

Permalänk
Medlem

Det hela blev plötslig ännu värre...

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Permalänk
Medlem

Med tanke på derbauers video undrar jag om problemet amplifieras av Nvidias sidmonterade kontakt. Den pin som smält ser ut att vara närmast kretskortet. Om det är för stor resistens i ledarna som går ned till kretskortet vore det väntat att mest ström gick genom den med kortast avstånd till PCBt.

Permalänk
Medlem

Der8auer har fått tag på det faktiska kortet, kabeln och nätaggregatet, och säger att saker och ting med 5090 är "extremely concerning".

Edit: Såg nu att den redan var postad.

Permalänk
Medlem
Skrivet av katerina:

En fråga: Är det lekmän som gjort installationen själva som råkat ut för detta? Jag lät en kille med 30 års erfarenhet installera mitt 4090, och har inte haft några problem, men även där rapporterade en del smälta kontakter. Om set finns risk för bränder och så, kanske man skulle kräva CE-behörighet för att få bygga dator hemma.

Använder du en elektriker med 30 års erfarenhet för att koppla in en brödrosten i vägguttaget. Ungefär samma svårighetsgrad enligt mig.

Visa signatur

▂▃▄▅▆▇█▓▒░PCMR░▒▓█▇▆▅▄▃▂

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ryzer:

Varför?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dr.Mabuse:

Bra film. Egentligen ingen ny info om dagens katastrof men intressant att få se "utvecklingen"

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Friamannen:

Bra film. Egentligen ingen ny info om dagens katastrof men intressant att få se "utvecklingen"

Fast jag tycker ändå det gav en hel del insikt i problemet. Verkar mer ha att göra med att nvidia har snålat på lastbalanseringen än kontakten i sig. Med de lägre marginalerna borde behovet av lastbalansering snarare öka.

Jag viste faktiskt inte att nvidia hade denna typen av lastbalansering förut. Så här i efterhand känns det självklart att avsaknaden av detta skulle orsaka problem. Resistansen i kabel + kontakter bör vara extremt låg. Men det gör också att små variationer i resistansen kan skapa stora variationer i vilken väg strömmen tar.

Tex. Om där bara är två sladdar och den ena har dubbla resistansen mot den andra, så kommer den andra leda dubbelt så mycket ström.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DevilsDad:

Fast jag tycker ändå det gav en hel del insikt i problemet. Verkar mer ha att göra med att nvidia har snålat på lastbalanseringen än kontakten i sig. Med de lägre marginalerna borde behövet av lastbalansering snarare öka.

Jag viste faktiskt inte att nvidia hade denna typen av lastbalansering förut. Så här i efterhand känns det självklart att avsaknaden av detta skulle orsaka problem. Resistansen i kabel + kontakter bör vara extremt låg. Men det gör också att små variationer i resistansen kan skapa stora variationer i vilken väg strömmen tar.

Tex. Om där bara är två sladdar och den ena har dubbla resistansen mot den andra, så kommer den andra leda dubbelt så mycket ström.

Nu har jag inte exakta förhållandena klara för mig, men resistiviten i ett material är proportionell mot temperatur, dvs när den där jäkla ledaren är 100 grader varmare än de andra så har dess resistans också ökat en bit, vilket ju då ska bidra (om än mkt lite) till balansering.
Så det är otroligt dåliga saker som sker någonstans i kedjan.
Jag skulle satsa pengar på att det är påtaglig skillnad i impedans från donens stift ner till kortet. Hoppas någon gör lite mätningar..

Och ja givetvis finns dessa variationer alltid och någon slags aktiv balansering verkar behövas om man ska fortsätta med mängder av ledare på 12V.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Friamannen:

Nu har jag inte exakta förhållandena klara för mig, men resistiviten i ett material är proportionell mot temperatur, dvs när den där jäkla ledaren är 100 grader varmare än de andra så har dess resistans också ökat en bit, vilket ju då ska bidra (om än mkt lite) till balansering.
Så det är otroligt dåliga saker som sker någonstans i kedjan.
Jag skulle satsa pengar på att det är påtaglig skillnad i impedans från donens stift ner till kortet. Hoppas någon gör lite mätningar.

Impedansen borde väl rimligen inte spela roll då det är likström?

Uppenbarligen är inte den ökade temperaturn tillräcklig för att balansera strömmen på ett rimligt vis.
Oavsett så känns det ändå vanskligt att förlita sig på höga temperaturer för att begränsa temperaturökningen..

Permalänk
Medlem
Skrivet av DevilsDad:

Impedansen borde väl rimligen inte spela roll då det är likström?

Yrkesskada att använda begreppet impedans, det är ett goare ord att säga Och för likström är impedans = resistans så det går fint använda!

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Friamannen:

Exakt detta jag tänkte på... minns när jag installerade mina första extraljus... jag blev rätt förvånad när jag såg hur rejäl kabel jag skulle ha, på ett par lampor. Då är jag ändå elektriker i grunden men hade inte räknat ohm's lag på 12V så mycket. Jag förstår inte hur det går ihop det här med en sån där kabel på 660W

Edit: Sedan i bil så är avstånden lite längre och när man kör 12V gör några meter mycket. Så om man funderar på att skarva ihop en några kablar tror jag det kan bidra till problematiken, speciellt om man inte tillhör skaran som ändå har normalt svala kablar. Är inte den som följer med för kort för att gömma undan kontakterna? Då kopplar folk in något där emellan för det visuella...

Visa signatur

I7-4790K - GTX970 - Asus ROG Swift PG278Q >
I7-8700K - 1080ti - Asus ROG Swift PG278Q >
9800x3d - 7900XTX - LG 38WR85QC-W

Permalänk
Medlem

Buildzoid och Derbauer fortsätter att gräva och ju mer djupare de kommer desto sämre blir det, vilket skämt denna kontakt är, Nvidia borde skämmas när de säljer kort för 27 999 kr och uppåt.

Mvh

Visa signatur

Asus ROG Strix B650E-F - AMD Ryzen 7 7800X3D - 64GB DDR5 - MSI RTX 5070 Ti Vanguard - Corsair MP700 - WD Black SN850 - WD Black SN850X - WD Black HDD - Noctua NH-D15 G2 - Fractal Design Define 7 - Seasonic Prime Ultra Gold 1000W - Alienware AW3423DWF QD-OLED

Permalänk
Medlem
Skrivet av DevilsDad:

Ja, jo, jag såg att du sa det i ditt förra inlägg.

Faktum kvarstår att, som länkats tidigare i tråden, ska ett nätagg klara spikar på upp till 200% av dess specifierade effekt. Ett 700W nätagg ska alltså klara tillfälliga spikar på 1400W. Jag kan såklart inte garantera att det funkar på något specifikt 700W nätagg. Men har du ett strömsnålt system så är 1200W galet overkill.

Det första felet med sådant tänkande är att du helt bortser att det finns andra konsumenter av ström i ditt system som din cpu, ditt moderkort, dina diskar, ditt ram och så vidare.

Det andra felet är att du tänker som en typisk svensk här, om någon säger något så blir det sant för de har sagt så och det är deras fel om det inte stämmer inte ditt för att du blint accepterade det. I praktiken är det så att om inte kondensatorerna på nätagget hinner ladda om innan nästa spik kommer eller spiken varar för länge så kommer det att bli spänningsfall och du får blåskärm.

Du kan se själv hur mycket kortet slukar under maxlast här https://www.igorslab.de/en/nvidia-geforce-rtx-5090-founders-e...

Kortet når 700+ watts konsumtion rätt så ofta. 600 watt är snittförbrukningen. Du kan minska förbrukningen genom att stänga av sådant som raytracing, postprocessing och så vidare. Men det förstör ju meningen med att köpa ett sådant kort. Den innovativa kylflänsen dumpar värmen i lådan vilket kanske inte är så innovativt.

Också, om man använder en psu som precis räcker till så kommer dess kylsystem att gå på max och byter eller lägger du till någon komponent i systemet så att strömförbrukningen ökar så kommer du att riskera blåskärmar.

Det kanske vore en ide med ett tillhörande externt nätaggregat för dessa monsterkort. När man tänker på det, så kanske det vore en ide med en helt extern installation med ett anslutningskort man stoppar i pci-e kortplatsen och så en kabel till lådan. Då kan man ha ett separat integrerat nätagg och en integrerad monsterkylare så hela installationen blir tyst och hela härket tar bara upp en kortplats i datorn. Sedan kan man ha alla möjliga sorters videoutgångar på den externa lådan.

Jag tror inte det är någon god ide att köpa ett 5090 FE med tanke på att nästan all ström kortet konsumerar ska komma över en enda 12 stiftskontakt som är ratad för max 600 watt med 10% säkerhetsmarginal där det inte heller finns någon lastbalansering för individuella stift i kontakten. Det är som att köra på fälgarna. Det är bara att vänta på nya kort som är korrekt konstruerade och det gäller även kylaren om man vill köra kortet i en sluten låda.

Permalänk
Medlem

Bana för minsta motstånd och hur kontakten löds på kretskortet skapar typ ~1,5cm skillnad vilket gör kablarna obalanserade, detta mildrades förut med olika faser/shunts men inte de nya korten som har bara ett och ser kopplingen som en enda kabel och inte sex separata kablar eller tre 2-par (Actually Hardcore Overclocking videon). Skillnaden på ~1,5 cm blev överdriven genom att ha en kortare mod-kabel (1,5 cm/10 cm mot 1,5 cm/30 cm) och med redan låg felmarginal skapades denna röra.

Det måste komma en v3 av kontakten som använder de två oanvända stiften för att kommunicera med PSU och balansera lasten/kablarna om nvidia inte återgår till det smartare 3090 designen eller är det här början på ny marknad för smarta kablar för 1000kr/st?

En enkel lösning kan vara specifika FE-kablar som tar hänsyn till sidledskontakten så att varje enskild kabel är olika långa som betyder att detta missöde är på den moddade kabeln och främst nvidia som tvingar denna fara på alla.

Visa signatur

😑

Permalänk
Viking
Skrivet av Aizu:

Det måste komma en v3 av kontakten som använder de två oanvända stiften för att kommunicera med PSU och balansera lasten/kablarna om nvidia inte återgår till det smartare 3090 designen eller är det här början på ny marknad för smarta kablar för 1000kr/st?

Och hur skulle det gå till nu när varken GPU eller PSU har någon krets för lastbalansering?

Visa signatur

RTX 3080 Gaming X Trio | Ryzen 7 9800X3D | 32GB RAM @6000MT/s cl30 | Asus ROG Strix B650E-I | Cooler Master NR200P MAX V2 | LG OLED 27GX790A 480Hz

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Ryzer:

@Ryzer
Får man inte skicka tillbaka kort som har extrem coilwhine eller knappt fungerar?

Eller hur menar du nu?

Permalänk
Medlem
Skrivet av DevilsDad:

Med tanke på derbauers video undrar jag om problemet amplifieras av Nvidias sidmonterade kontakt. Den pin som smält ser ut att vara närmast kretskortet. Om det är för stor resistens i ledarna som går ned till kretskortet vore det väntat att mest ström gick genom den med kortast avstånd till PCBt.

Ja tittade också på det då de är längst ner emot pcbn. Strömmen går där de är minst resistans i ledaren eftersom resistans är ett motstånd i en krets. Om jag tänker ur ett ellära perspektiv bara 😅
Kan även vara att där ligger "tryck" på kabeln då den nu är stående, bara teorier man har. Hoppas de kommer mer undersökning om problemet och hoppas inte de andra som sitter på sina FE kort får beskymmer.
Någon kanske har värmekamera och tångamperemeter för att kolla, synd jag inte har ett 5090 FE för de hade jag kollat ASAP hur man själv har.

Edit: såg ovan att impedansskillnad redan diskuterat ☺️

Visa signatur

Lian Li O11 Vision Compact | ASUS ROG Strix 1200W Platinum | ASRock X870E Taichi Lite | Ryzen 7 9800x3d | G.Skill 32GB 6400MHz CL30 Trident Z5 Royal Silver | ASUS 9070 XT | NZXT Kraken Elite V2 360 | WD Black SN850X 2TB | Dell 27" Alienware AW2725DF OLED QHD 360 Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Donnerstal:

Och hur skulle det gå till nu när varken GPU eller PSU har någon krets för lastbalansering?

Såklart genom att köpa ny PSU med ' PCI 2025 FIREPRO-feature ' som blir dubbelt så dyrt eftersom nvidia ville spara några enstaka kr per kort. 😑

Visa signatur

😑

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yxan:

Det andra felet är att du tänker som en typisk svensk här, om någon säger något så blir det sant för de har sagt så och det är deras fel om det inte stämmer inte ditt för att du blint accepterade det.

Ursäkta, va? Nu får du för fan skära dig. Vi har standarder och specifikationer för att det inte är möjligt för varje människa att undersöka allt på egen hand. Du gör exakt samma sak när du länkar till igors lab. Litar på det han skriver.

Permalänk

Kolla tempsen der8auer får på sin kabel, helt sinnessjukt, måste vara konstruktionsfel.

Min kollega som hade ett 750 watt platinium, fick byta ut sin psu mot en 1500 watt psu. På grund att datorn stängde ner sig när han han stress-testade den. Han har ett ett 5090 rtx och en 14900k, tydligen inge bra combo. Sa åt han att sätta in en 7800x3d istället drar fan en 1/3 av crap intel.

Så alla som säger att 750 watt psu duger till ett 5090 rtx kanske ska tänka om.. Finns inge headroom..

Visa signatur

Live for fun, Loyal to none

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av blue eyed devil:

Kolla tempsen der8auer får på sin kabel, helt sinnessjukt, måste vara konstruktionsfel.

Min kollega som hade ett 750 watt platinium, fick byta ut sin psu mot en 1500 watt psu. På grund att datorn stängde ner sig när han han stress-testade den. Han har ett ett 5090 rtx och en 14900k, tydligen inge bra combo. Sa åt han att sätta in en 7800x3d istället drar fan en 1/3 av crap intel.

Så alla som säger att 750 watt psu duger till ett 5090 rtx kanske ska tänka om.. Finns inge headroom..

@blue eyed devil

Är det inte så ochså att agget börjar leverera fel spänningar om man är på gränsen eller över så kan mer gå åt skogen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av blue eyed devil:

Det är inte tempsen i sig som är "problemet" nej, nånting är fel på korten. Kablarna är absurbt obalanserade med strömmen. En av dom dvs den som höll på att smälta var på 22 amps, de andra typ 2-10.

Deras spec är max 10 amps per pin...