Brave får funktion för att anpassa webbplatser

Permalänk
Melding Plague

Brave får funktion för att anpassa webbplatser

Inbyggd funktion för userscripts liknande Tampermonkey.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Jag väntar på att Brave ska få en funktion för att importera data från andra webbläsare. Utan att krascha alltså.

Permalänk
Medlem

Funderade på detta när jag skrev ett skript i Firefox konsol för att scrapa en grej. Vore smidigt med inbyggd permanent lösning om man behöver.

Visa signatur

www.fckdrm.com - DRM år 2025? Ha pyttsan.

Permalänk
Medlem

Bra funktion men trodde först att man kunde importera skript som Better Sweclockers. Tyvärr va det inte så avancerat. Och sedan användar väl de flesta Violentmonkey och inte Tampermonkey. Violentmonkey är Open source

Har inte Brave att man kan ta bort vissa css element också? hört det någonstans. (som Stylus?)

Brave gör en bra läsare och de flesta som kör Chrome skulle byta till den och sedan stänga av alla extrafunktioner (bloat) så blir det som att använda Chrome fast säkrare och utan telemetri. Jag sitter lugnt i båten med Firefox och Vivaldi själv.

Visa signatur

Custom SweC - Optimerar utseendet på Sweclockers. 14 Mars: Nu i version 0.5.2 med nya funktioner!
Installera Custom SweC UserCSS

Permalänk
Medlem

Jag kör librewolf som är byggd på FF men skyddar mot allt. Efter lite snabbt pill i inställningar funkar den bra. Den är riktigt hardcore stock, blockar allt och alla.

Bra att andra läsare även hittar på nya bra saker. Chrome och dess avarter är ju som att ha spyware på datorn.

Visa signatur

Ryzen 9800X3D @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.
YT kanal där jag meckar bilar: https://www.youtube.com/@saab900turboT16

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aka_The_Barf:

Jag kör librewolf som är byggd på FF men skyddar mot allt. Efter lite snabbt pill i inställningar funkar den bra. Den är riktigt hardcore stock, blockar allt och alla.

Librewolf verkar bra. kör den som portable.

Citat:

Bra att andra läsare även hittar på nya bra saker. Chrome och dess avarter är ju som att ha spyware på datorn.

Men Brave bygger också på chromium väl? Eller tänker du på Edge mer när du säger avarter?

Visa signatur

Custom SweC - Optimerar utseendet på Sweclockers. 14 Mars: Nu i version 0.5.2 med nya funktioner!

Permalänk
Medlem

Gillade verkligen Brave och tänkte att det skulle bli min primära webbläsare men tyvärr har den någon bugg fortfarande som spammar förfrågningar på random när man surfar som gör att man blir bannad (iOS).

Visa signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Permalänk
Medlem

Har använt brave i på datorn och mobilen rätt länge. Funkar kanon.

Visa signatur

CPU: Intel i9 13900K 5.6Ghz, GPU: MSI 4090 SUPRIM X, MB: Gigabyte z790 Aorus Elite, Minne: 32Gb Corsair Vengance 6000mhz, Chassi: Fractal Design 7 Compact, Disk: Kingston kc3000 2tb.

Permalänk
Medlem

Standardfrågan som uppkommer varje gång: Har de fixat så man kan välja var man installerar programmet än?
Innan man fixar det är Brave tyvärr inget alternativt.

Permalänk
Medlem

Inget jag har ett behov av. Men bra för vissa mer avancerade användare.

Kört Brave nu i något år. Än så länge väldigt nöjd. Kör det till både datorn och mobilen.

Skrivet av DasIch:

Jag väntar på att Brave ska få en funktion för att importera data från andra webbläsare. Utan att krascha alltså.

Hmm, fungerade fint för mig när jag gick från Chrome till Brave 🤔 så något universellt problem verkar det ju inte vara.

Visa signatur

| AMD Ryzen 7 5800X3D | Noctua NH-U12A | Gigabyte X570 Aorus Pro | Powercolor Radeon RX 9070 XT Red Devil | 16GB G.Skill Trident Z@3600 CL15 | Gigabyte Aorus 2TB M.2 NVMe SSD | Fractal Design Ion+ Platinum 860W | Fractal Design Meshify S2 Blackout | Corsair K70 | Logitech G502 | Alienware AW3423DWF |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zemlan:

Hmm, fungerade fint för mig när jag gick från Chrome till Brave 🤔 så något universellt problem verkar det ju inte vara.

Det har skickats buggrapporter om det i några år nu, så Brave verkar inte heller tycka det är ett problem.

Permalänk
Medlem

chromium och chrome har väl redan inbyggt userscript, väl? om än mindre användarvänligt. Vill minnas att jag använt det nån enstaka gång.

Visa signatur

Xeon E5450@3.2ghz
9800GTX+

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lagers:

Librewolf verkar bra. kör den som portable.
Men Brave bygger också på chromium väl? Eller tänker du på Edge mer när du säger avarter?

Tänker mest på edge och möjligen opera. Alla kommer dock få en uppdatering som bygger på chromium som gör att adblockers är ett minne blott och har jag fattat det rätt så kommer alla chromium baserade webläsare få den uppdateringen. Google är sneaky.
Då får vi hoppas det blir FF byggda webbläsare. Om inte google stoppar det då runt eller över 80% av FF intäkter kommer från just google.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Trevligt

Kör firefox developer edition just för att kunna köra osignade (egna) extensions.

En av dem mappar URL via regex och kör jsfunktioner vid olika tidpunkter i flödet beroende på vad man vill åt och i vilken kontext man vill köra dem (extension eller page).
T.ex. old.reddit.com -> dölj alla poster som är sponsored. Alla länkar som går till www.reddit.com blir old.reddit.com etc.

Testade även att hooka in på fetch för att spara ner svar från servern direkt i filer. Readly t.ex. skickar alla sidor som en PNG som sedan läggs in i en canvas. Ville spara ner saker utan att mecka med screenshots så nu har jag en knapp i menyn som sparar senaste laddade sidan i tidningen till en png döpt efter tidning och sidnummer - mycket trevligt
Nästa steg är att köra OCR på den sedan köra text to speech och synka över den ljudfilen till iphonen så jag kan lyssna på artiklar jag ser på readly.
Roligt att sitta och skriva kodsnuttar för att förbättra upplevelsen.

Visa signatur

Att förespråka Mac på Swec är som att förespråka hybridbilar på en raggarträff i Mora.

Nuvarande stationär: 7800X3D, 128Gb ram, 4Tb nvme, 3x8Tb sata-ssd, 4070 Ti S

Permalänk
99:e percentilen
Skrivet av Lagers:

Bra funktion men trodde först att man kunde importera skript som Better Sweclockers. Tyvärr va det inte så avancerat.

Lol? Det var naturligtvis min första tanke också. Vad menas ens då med "en inbyggd funktion för så kallade userscripts"?

Skrivet av GizmoTheGreen:

chromium och chrome har väl redan inbyggt userscript, väl? om än mindre användarvänligt. Vill minnas att jag använt det nån enstaka gång.

Har för mig att stödet för det togs bort för flera år sedan, men har tyvärr ingen källa.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aka_The_Barf:

Tänker mest på edge och möjligen opera. Alla kommer dock få en uppdatering som bygger på chromium som gör att adblockers är ett minne blott och har jag fattat det rätt så kommer alla chromium baserade webläsare få den uppdateringen. Google är sneaky.
Då får vi hoppas det blir FF byggda webbläsare. Om inte google stoppar det då runt eller över 80% av FF intäkter kommer från just google.

Uppdateringen består väl i att manifest v2 försvinner. Ublock har redan en annonsblockerare som fungerar med Manifest v3, den trycker inte ner all reklam och spårning som den gamla gör men vad jag förstår är det iaf mycket bättre än inget alls.

Brave och Vivaldi (Opera vet jag inte) har inbyggda annonsblockerare som inte påverkas av denna ändring när det gäller annonser och spårning.

Hoppas också att Firefox får ett uppsving men tyvärr kommer det nog inte ske. Många har den uppfattningen att saker och ting strular på hemsidor med Firefox. Kommer bara på en sida som har strul med när det gäller Firefox, det är Bauhaus sida.

Det här med Googles sponsring av Mozilla och Apple är ett problem. Apple klarar sig ju ekonomiskt men inte Mozilla.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lagers:

Uppdateringen består väl i att manifest v2 försvinner. Ublock har redan en annonsblockerare som fungerar med Manifest v3, den trycker inte ner all reklam och spårning som den gamla gör men vad jag förstår är det iaf mycket bättre än inget alls.

Brave och Vivaldi (Opera vet jag inte) har inbyggda annonsblockerare som inte påverkas av denna ändring när det gäller annonser och spårning.

Hoppas också att Firefox får ett uppsving men tyvärr kommer det nog inte ske. Många har den uppfattningen att saker och ting strular på hemsidor med Firefox. Kommer bara på en sida som har strul med när det gäller Firefox, det är Bauhaus sida.

Det här med Googles sponsring av Mozilla och Apple är ett problem. Apple klarar sig ju ekonomiskt men inte Mozilla.

Får hoppas det stämmer. Var manifest jag tänkte på. Får se hur illa det blir, de lär ju inte installera manifest 3 och sedan bli överkörda direkt så det kan bli svårare att annonsblocka i framtiden tills de tröttnar ett tag eller hittar på något annat sätt att trycka ned reklam och spårning på oss.

Dör FF kan det bli jobbigt då finns det få utmanare till chromium.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aka_The_Barf:

Får hoppas det stämmer. Var manifest jag tänkte på. Får se hur illa det blir, de lär ju inte installera manifest 3 och sedan bli överkörda direkt så det kan bli svårare att annonsblocka i framtiden tills de tröttnar ett tag eller hittar på något annat sätt att trycka ned reklam och spårning på oss.

Dör FF kan det bli jobbigt då finns det få utmanare till chromium.

Vad jag förstår så är både Manifest v2 och v3 installerad samtidigt i webläsarna. Och Ublock Lite fungerar med V3, men Google kommer säkert att ändra i v3 efter några år tills de får som de vill. De tjänar ju på reklam.

Får hoppas Brave eller Vivaldi får för sig att släppa en Firefox-version

Visa signatur