Papperslansering kan drabba även RTX 5070 Ti

Permalänk
Melding Plague

Papperslansering kan drabba även RTX 5070 Ti

Nordiska återförsäljare kommenterar läget inför släppdatum.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

nvidia vill få ut kortet innan AMD lanserar sina nya kort.

Permalänk
Medlem
Skrivet av filbunke:

nvidia vill få ut kortet innan AMD lanserar sina nya kort.

Borde inte vara så svårt när det rör sig om ett hundratal 😅 Skämt åsido, är ändå nyfiken på tester på 5070 om det är någon faktiskt uppgradering under huven eller mest AI-grejer.

Permalänk

Helt ärligt så är den största nyheten dlss 4 och transformer modeller. Ser ingen skillnad på dlss 3 quality och dlss performance nu.... Helt sjukt egentligen

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 4x Noctua A14x25 2xT30, 1x Noctua A12x25, 3x ek loop

Permalänk
Medlem

Intressant att "Kinesiska nyåret" helt plötsligt blivit ett sådant problem. Måste kommit som en överraskning, problematiskt det där med helt oförutsägbara händelser.

Permalänk
Medlem
Skrivet av RaZman:

Intressant att "Kinesiska nyåret" helt plötsligt blivit ett sådant problem. Måste kommit som en överraskning, problematiskt det där med helt oförutsägbara händelser.

” Den fick sin nuvarande utformning under Handynastin (206 f.Kr. - 220 e.Kr.)”

Ja, sjukt när oplanerade saker bara dyker upp ifrån ingenstans…

Visa signatur

Macifierad militant mactivist....
"Why join the navy if you can be a pirate?" - Steve Jobs

Permalänk
Medlem

Nvidia´s AI fick frågan hur man mjölkar sina grafikkortskunder till max. Ett tydligt svara scrollade sakta upp och Jensen skuttade glatt mot solnedgången i sin svarta skinnjacka!

Visa signatur

r_wateralpha 0.3

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swedishchef_90:

Helt ärligt så är den största nyheten dlss 4 och transformer modeller. Ser ingen skillnad på dlss 3 quality och dlss performance nu.... Helt sjukt egentligen

Testat i Hogwarts Legacy och sitter man fem meter från skärmen så ser det bra ut.

Permalänk
Skrivet av maoi:

Testat i Hogwarts Legacy och sitter man fem meter från skärmen så ser det bra ut.

Du kör inte I 4k då... Eller något annat som är fel.. Jag har testat starwars outlaws

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 4x Noctua A14x25 2xT30, 1x Noctua A12x25, 3x ek loop

Permalänk
Medlem

Du kör inte I 4k då... Eller något annat som är fel.. Jag har testat starwars outlaws

Testa 1440p, ser du skillnad?

Permalänk
Skrivet av rwkk:

Testa 1440p, ser du skillnad?

Jag får testa nästa gång men det är stor skillnad i pixe täthet mellan 4k och 1440p även om jag vrider ned i 1440p

Visa signatur

Permalänk

Jag köpte ett 5090 Astral på Webhallen på releasedagen, så nej ingen papperslansering.

Permalänk
Skrivet av DreamCore:

Jag köpte ett 5090 Astral på Webhallen på releasedagen, så nej ingen papperslansering.

Gud bevare oss. Ge oss din styrka i dessa prövningens tider.

Visa signatur

Vill du gå med i en svensk Path of Exile 2-community på Discord?
https://www.poe2.se

Permalänk
Medlem

Någon som fått sitt 5090 kort efter release? Alltså ni som stått i kö.

Visa signatur

Stationär: RTX 5090 Astral OC ASUS | Ryzen 9800X3D | G.Skill Trident Royal 8000MT 32GB | ASUS ROG X870E Hero | Corsair HX1000i | Arctic Liquid Freezer III 360 | Samsung 990 PRO 4TB och 2TB | Samsung 980 PRO 2TB | Fractal Design North XL

Jobbdator: MacBook Pro 16" i7 6C, 16GB ram DDR4, AMD Radeon Pro 5300M 4GB

Permalänk
Medlem

Temporära stabiliteten är kanske bättre men du har ju fortf mycket lägre upplösning som output med perf.

Visa signatur

Stationär: RTX 5090 Astral OC ASUS | Ryzen 9800X3D | G.Skill Trident Royal 8000MT 32GB | ASUS ROG X870E Hero | Corsair HX1000i | Arctic Liquid Freezer III 360 | Samsung 990 PRO 4TB och 2TB | Samsung 980 PRO 2TB | Fractal Design North XL

Permalänk
Medlem

Om det inte är betydligt bättre än 4070ti Super så spelar det ingen roll för det är totalt ointressant ändå.

Fattar inte hur 5080 säljer när det är typ ett 4080 super som folk kunnat köpa länge. 5090 är unikt så förstår det mer även om priset är hutlöst.

Men antar folk som väntat är desperata och kanske redan sålt vad de hade innan före lanseringen.

Visa signatur

Asus B650 TUF, Ryzen 7600X, 32GB 6000mhz DDR5, Corsair RM1000X, Powercolor 6900XT Red Devil Ultimate, 360mm Corsair AIO, MSI Velox 100P Airflow. Kingston KC3000 M.2.

Permalänk
Medlem
Skrivet av dagas:

Om det inte är betydligt bättre än 4070ti Super så spelar det ingen roll för det är totalt ointressant ändå.

Tittar man på specs och ökning av strömbudget så kommer det vara ett liknande hopp som mellan 4080S och 5080.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nyhet:

Från danska Proshop kommenterar Senior Category Manager Michael Nielsen:

Ni ska inte fråga dom där råttorna på proshop varför dom har en länk/api öppen för att kunna köpa innan release? Tänker på scalpers gällande 5090 FE!

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av RaZman:

Hel plötsligt? Det har varit så i årtionde. Produktionen minskar kraftigt under denna tiden på i princip allt. Varav mycket används för export så det även påverkar resten av världen.

Knappast något nytt och även om de såklart är medvetna om den perioden varje år så stör det produktionen om den hamnar i den cykeln såklart.

Permalänk
Medlem

Råkade du kommentera fel nyhet nu? Det du skriver har väl inget att göra med vad artikeln handlar om?
Eller trollar du?

Skrivet av dagas:

Fattar inte hur 5080 säljer när det är typ ett 4080 super som folk kunnat köpa länge. 5090 är unikt så förstår det mer även om priset är hutlöst.

Men antar folk som väntat är desperata och kanske redan sålt vad de hade innan före lanseringen.

Kan också vara så att en del väntat på 5000-serien(från äldre generationer) och nu när den är en besvikelse så får de ändå bita i det sura äpplet, tillsammans med en ytterst begränsad upplaga såklart. Sedan så finns det säkert skalpers som sitter och väntar utan brådska då de inte behövt skicka tillbaka sina kort på öppet köp än.

Det är knappast långsökt att tro att begränsningen beror på recensions manipulering, få exemplar till lågt pris för att det på pappret ska se bra ut för att med tiden mjölka ut marknaden med ett högre pris. 4080 Super som gick att få tag i till ett betydligt bättre pris är nu också en brist vara.

Permalänk
Medlem
Skrivet av dagas:

När jag läser en sånhär kommentar får jag känslan att det är någon som uppgraderar i princip varje generation.

Jag sitter på ett 980TI. Kort och gott så börjar det bli dags att uppgradera. Ska jag då säga "vafan 5000 serien är ju knappt bättre än 4000 serien, varför skulle jag uppgradera?"

Velat uppgradera ett tag. under pandemin blev det ingen uppgradering på grund av alla komponentbristerna osv. Sen av andra anledningar har jag inte spelat så överdrivit mycket de senaste åren, och när jag väl spelat har det framförallt varit CS. Men datorn behöver uppgraderas, det finns ändå ett antal spel jag vill spela, så det kändes rimligt att invänta nästa generation (alltså 5000). Att vänta 2 år till känns inte värt det. Nånstans får man prioritera sin egen tid också.

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem
Skrivet av happy_per:

Varför skulle det var det? Det är ju ett partner kort och kollar du tillexempel på RTX 5080 så har dem varit betydligt dyrare än MSRP.

Så de följer väl bara mönstret?

14200Kr x1.3 blir 18 460Kr och det är väl där vissa 5080 ligger nu...

Permalänk
Medlem
Skrivet av happy_per:

Osannolikt att det är en "placeholder", samma kort finns ju listat i Frankrike för liknande pris.

Med det sagt.

Österrike har 20% moms, så med svensk moms och 11,29kr/€ blir det 13 750 kr. Som hittat!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fearnox:

Varför skulle det var det? Det är ju ett partner kort och kollar du tillexempel på RTX 5080 så har dem varit betydligt dyrare än MSRP.

Så de följer väl bara mönstret?

14200Kr x1.3 blir 18 460Kr och det är väl där vissa 5080 ligger nu...

MSRP:n var, som brukligt, en papperslansering....

Permalänk
Medlem
Skrivet av dagas:

5070ti kommer ha störst upplyft om man tittar på specsen, kan bli nära 4080. Medans 5070... knappt ens som 4070super haha

Permalänk
Medlem
Skrivet av Narien:

När jag läser en sånhär kommentar får jag känslan att det är någon som uppgraderar i princip varje generation.

Jag sitter på ett 980TI. Kort och gott så börjar det bli dags att uppgradera. Ska jag då säga "vafan 5000 serien är ju knappt bättre än 4000 serien, varför skulle jag uppgradera?"

Velat uppgradera ett tag. under pandemin blev det ingen uppgradering på grund av alla komponentbristerna osv. Sen av andra anledningar har jag inte spelat så överdrivit mycket de senaste åren, och när jag väl spelat har det framförallt varit CS. Men datorn behöver uppgraderas, det finns ändå ett antal spel jag vill spela, så det kändes rimligt att invänta nästa generation (alltså 5000). Att vänta 2 år till känns inte värt det. Nånstans får man prioritera sin egen tid också.

Men varför betala en betydlig del mer för en obetydlig bättre vara? Förutom om du värdesätter 4x framegen då alltså, för någon månad innan nya lanseringar finns äldre generationen betydligt billigare. Nu är det lite för sent ifall du vill ha det nytt från butik, men eg. under/innan black-friday var 40-serien mycket bättre deals än vad 50 serien kommer vara på lansering och ända fram till sommaren troligen. Andrahand kan man säkert få 40 serien till bättre pris dock, även om de är väldigt dyra där också.

Permalänk
Medlem
Skrivet av rwkk:

Men varför betala en betydlig del mer för en obetydlig bättre vara?

Du svarar ju lite på din egen fråga, innan lansering viste man ju inte vad som var att väntas.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Narien:

Du svarar ju lite på din egen fråga, innan lansering viste man ju inte vad som var att väntas.

Hmm visst, kanske inte ifall man är ointresserad och inte tittat varken på läckor eller varit med om de senaste 3 lanseringarna. Men tyvärr är det inget nytt och bör förväntas.

Permalänk
Medlem

Det bästa grafikkortet som existerar: RTX 4090!
Det bästa grafikkortet på pappret: RTX 5090!