Tävla och vinn Geforce RTX 5080 från Asus!
Permalänk
Medlem

Beställde precis 9800X3D, minne och moderkort. Med nya DLSS så är prestandan bra mycket bättre än native och ser bättre ut som de flesta är eniga om, även ner till performance i de flesta fallen.

Med det sagt så märkte jag att min GPU nu med DLSS i 4k väldigt ofta är nere hela vägen till 60% belastning i värsta fall. Glömde helt bort att det faktiskt renderas i lägre upplösning och skalas upp. Framförallt i scenarios i spel där det är stora städer och mycket NPCs.
Om min teori stämmer så bör skillnaden vara enorm i dessa situationer där jag tidigare flaskat.
Kommer inte ha allt klart förrän om en vecka eller så men återkommer med lite resultat om någon går i samma tankebana.

Visa signatur

|AMD Ryzen 7 9800X3D| |ASrock B850 Steel Legend| |Kingston Fury Beast 32GB CL30@6000MHz| |PNY RTX 4090 XLR8 Gaming| |Samsung 990 Pro 2TB| |Samsung 970 Evo Plus 1TB| |Samsung 860 Evo 1TB| |NZXT C1200 Gold ATX 3.1| |Fractal Design Define R5| |LG OLED 48" C2 Evo|

Permalänk
Medlem
Skrivet av Devil May Cry:

Beställde precis 9800X3D, minne och moderkort. Med nya DLSS så är prestandan bra mycket bättre än native och ser bättre ut som de flesta är eniga om, även ner till performance i de flesta fallen.

Med det sagt så märkte jag att min GPU nu med DLSS i 4k väldigt ofta är nere hela vägen till 60% belastning i värsta fall. Glömde helt bort att det faktiskt renderas i lägre upplösning och skalas upp. Framförallt i scenarios i spel där det är stora städer och mycket NPCs.
Om min teori stämmer så bör skillnaden vara enorm i dessa situationer där jag tidigare flaskat.
Kommer inte ha allt klart förrän om en vecka eller så men återkommer med lite resultat om någon går i samma tankebana.

Vad hade du för processor tidigare? Jag kör 5800x3d, känns som att nästa uppgradering blir processor och sedan vänta tills 6090 släpps

Permalänk
Medlem

Låter som cpu bottleneck. Vad har du f.n?
Sen är det inte alltid man konmer upp i 100% särskilt med dlss och rt aktiverat. I chernobylite (ue4) t.ex så får man 100% utilization endast när man stänger av dlss har jag för mig, även i gpu begränsade scenarion. Smått obegripligt.

Kan säga att skillnaden mellan 7800x3d och 9800x3d var klart märkbar i vissa spel för min del i alla fall. Stalker 2 fick en rätt bra boost, men å andra sidan är det spelet rätt trasigt i den aspekten, som iofs de flesta ue5 spel verkar vara i någon mån.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hejss:

Vad hade du för processor tidigare? Jag kör 5800x3d, känns som att nästa uppgradering blir processor och sedan vänta tills 6090 släpps

Cpun är nog den bästa uppgraderingen du kan göra i nuläget. I vissa spel konmer det kännas som om du uppgraderat gpun fastän du inte gjort det. Inte för 5800X3D är dålig på något sätt, men det är ändå ett rejält kliv till 9800X3D.
Dessutom får du nog rätt ok betalt för din 5800X3D numera eftersom det är "endgame" uppgraderingen för am4

Permalänk
Medlem
Skrivet av Eismannen:

Cpun är nog den bästa uppgraderingen du kan göra i nuläget. I vissa spel konmer det kännas som om du uppgraderat gpun fastän du inte gjort det. Inte för 5800X3D är dålig på något sätt, men det är ändå ett rejält kliv till 9800X3D.
Dessutom får du nog rätt ok betalt för din 5800X3D numera eftersom det är "endgame" uppgraderingen för am4

Det är det som är tanken. DLSS är så pass bra att många som använder det glömmer att CPUn kan flaska i 4K i och med att den faktiska renderar en lägre upplösning.

Har inte en 3D processor idag det är 5900X jag kört på i 4 år nu. Mängder med spel där GPUn går så lågt som 50-60% användning med DLSS. Hogwarts Legacy är det extremaste exemplet jag hittat hittills.

Visa signatur

|AMD Ryzen 7 9800X3D| |ASrock B850 Steel Legend| |Kingston Fury Beast 32GB CL30@6000MHz| |PNY RTX 4090 XLR8 Gaming| |Samsung 990 Pro 2TB| |Samsung 970 Evo Plus 1TB| |Samsung 860 Evo 1TB| |NZXT C1200 Gold ATX 3.1| |Fractal Design Define R5| |LG OLED 48" C2 Evo|

Permalänk
Medlem

Det är det som är tanken. DLSS är så pass bra att många som använder det glömmer att CPUn kan flaska i 4K i och med att den faktiska renderar en lägre upplösning.

Har inte en 3D processor idag det är 5900X jag kört på i 4 år nu. Mängder med spel där GPUn går så lågt som 50-60% användning med DLSS. Hogwarts Legacy är det extremaste exemplet jag hittat hittills.

Det kommer göra stor skillnad med andra ord.
Jag har genom åren hört att gpun är viktigare än cpun för gaming men jag skulle nästan vilja påstå det motsatta. En bra cpu hjälper alltid gpun att prestera så bra den kan, och att producera en jämnare framerate utan stutters osv, medan en sämre cpu stjälper alla gpuer i någon mån.
Och det märks mer än man tror och mer än tester typiskt brukar indikera, även i högre upplösning och med alla bells and whistles aktiverat.

Permalänk
Medlem

Jag böt

från 5950x, Asus ROG x570-I gaming, 32GB RAM

till 9800x3d, Asus TUF x870 plus wifi, 96GB RAM

och det var ett sjuhelsikes lyft i prestanda. Passade även på att slänga in ett nytt nätagg i fullstorlek då jag tyckte tidigare levererade ström som var i skeptiska förhållanden ibland. (låg ganska lågt på 12v)

Visa signatur

PSU: Corsair HX1200i Case: Phanteks NV9
GPU:
RTX 4090 TUF OC CPU: Ryzen 9800X3D RAM: Corsair Dominator 96GB
Motherboard: Asus TUF X870-Plus Wifi Cooler: Noctua NH-D15 G2

Permalänk
Medlem

Jag inbillar mig att jag läst någonstans att det ska komma någon form av DLSS override för spel som inte alls har DLSS. Jag jag drömt detta eller är det något som faktiskt är på väg?

Visa signatur

Fractal Design North (Black Mesh): Ryzen 7 7800X3D / 2x16GB DDR5-6000Mhz / NVIDIA RTX 4090 / 1TB + 2TB Kingston Fury Renegade M.2 NVME SSD / 2TB + 4TB 870 (EVO SSD) / LG UltraGear 27GP850 Gaming 2560x1440 @ 180Hz G-SYNC

Permalänk
Medlem
Skrivet av Muyfa666:

Jag inbillar mig att jag läst någonstans att det ska komma någon form av DLSS override för spel som inte alls har DLSS. Jag jag drömt detta eller är det något som faktiskt är på väg?

Än så länge tror jag det bara är dlss override för spel som redan har dlss stöd. Lite som dlss swapper fast inbyggt i nvidia app. Så har ett spel dlss2 kan man ibland override:a till senaste dlss. Och så om man har 5xxx serien kan man override:a 2x framegen med 4x.

Permalänk
Medlem

Skyrim har väl fått nåt mod som innehåller DLSS läste jag nånstans, minns inte om det var 4:an.

Visa signatur

Gammal gubbe

Permalänk
Medlem
Skrivet av Näbbdjuret:

Skyrim har väl fått nåt mod som innehåller DLSS läste jag nånstans, minns inte om det var 4:an.

Här kanske?
https://www.sweclockers.com/nyhet/40562-skyrim-modd-ger-stod-...

Permalänk
Medlem
Skrivet av 13ers3rk:

Jag böt

från 5950x, Asus ROG x570-I gaming, 32GB RAM

till 9800x3d, Asus TUF x870 plus wifi, 96GB RAM

och det var ett sjuhelsikes lyft i prestanda. Passade även på att slänga in ett nytt nätagg i fullstorlek då jag tyckte tidigare levererade ström som var i skeptiska förhållanden ibland. (låg ganska lågt på 12v)

Jepp, min teori stämde. Bytte från 5900X till 9800X3D i går kväll och alla sekvenser där jag var CPU bunden i tex. Spider Man 2, Hogwarts Legacy (störst skillnad) boostade fpsen rejält. Inställningarna jag kör är alltid 4k och full raytracing.

I Hogwarts Legacy gick jag med nya patchen allt maxat i 4k med DLSS precis utanför hogwars 30-40 fps till 60-70 fps. Det är en 100% ökning på en av spelets mest krävande scener.

Framförallt så har minsta fpsen ökat rejält i samtliga spel. I andra spel som inte varit cpu bundna så är skillnaden minimal i average fps men lägsta har fått en rejäl skjuts, trodde inte skillnaden skulle bli såhär stor.

Visa signatur