Smälta kablar med RTX 5090 kan bero på ojämn ström

Permalänk
Medlem
Skrivet av sweisdapro:

Roman laddar om

Blir ju lite lustigt när han klipper sönder sin kabel, lurar sensorerna och sedan skyller på Nvidia... men visst, kabeln går att hålla i.

Vi vet redan att där inte sker någon balansering i FE korten. Kan vi nu snälla fokusera på NÄR och med VAD det inträffar? Är det risk i 1% av kablarna? 5% i ett annat märke? Antal inkopplingar? Styva kablar? Hur ser statistiken ut nu 2 år senare? Och kanske viktigast just nu - att ta upp vilka AIB som faktiskt ger en lösning.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon342085:

Besvarades av Roman i senaste videon som finns länkad högre upp. Kort sagt; även en "Guru" kan ha fel, speciellt om han inte tittar ordentligt på videon han kommenterar.
I senaste videon visar Roman genom att klippa alla 12V-kablar utom två så kan han köra ett 5090 fullt ut i ca 5 minuter utan att det börjar brinna och han kan hälla i kablarna utan problem då det går 25A genom varje (50A totalt).
Dvs, du som vanlig användare kan aldrig känna dig riktigt säker att din kabel fungerar korrekt även om du gjort allt rätt, och om något är fel så har Nvidia inte någon övervakning för att förhindra att det brinner/smälter. Små marginaler i spec och borttagen balansering på GPU-sidan sedan 30-serien är ett recept för att det oundvikligen kommer skita sig för många. Allt för att Nvidia ville ha en snyggare/mindre kontakt, öka kortens förbrukning och samtidigt spara några kronor på komponenter.

Permalänk
Medlem

Vill se ett erkännande från Nvidia om att det är ett design fel men som vi vet så kommer det aldrig att ske.

Visa signatur

“When a clown moves into a palace he doesn’t become a king, the palace instead becomes a circus.”

Permalänk
Medlem
Skrivet av TuHack:

Blir ju lite lustigt när han klipper sönder sin kabel, lurar sensorerna och sedan skyller på Nvidia... men visst, kabeln går att hålla i.

Vi vet redan att där inte sker någon balansering i FE korten. Kan vi nu snälla fokusera på NÄR och med VAD det inträffar? Är det risk i 1% av kablarna? 5% i ett annat märke? Antal inkopplingar? Styva kablar? Hur ser statistiken ut nu 2 år senare? Och kanske viktigast just nu - att ta upp vilka AIB som faktiskt ger en lösning.

Jag skrev längre inlägg här #20768949. Men till syves och sist så är det upp till dig om du vill chansa. Som der8auer pratar om in den senaste videon (i slutet), för balanseringen måste du förlita dig på resistansen är lika över alla pinnar och ett fel behöver inte komma första veckan heller.

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av TuHack:

1. När och med vad det inträffar är i min ögon solklart; ojämn resistans i ledarna mellan PSU och PCB som leder till att strömmen leds ojämnt.
2. 100% av kablar skulle jag spontat säga, de är garanterat inte 100% homogena i resistansen från början, plus att de ska kopplas in i både PSU och GPU, och allt detta (in/ur-kopplingar, böjar, belastningar på kontakterna, etc) bidrar till att mer skilja resistansen mellan ledarna.
3. Ingen AIB har någon riktig lösning, eftersom de inte får(?) ändra nvidias design med singelmatning av 12V till kortet. Det närmsta är ASUS Astral som åtminstone övervakar strömmen innan nvidias matning, så att det i mjukvara kan varna användaren för ojämn ström i ledarna (men det kan inte göra något åt det)

EDIT: du förstår att han klipper kabeln för att övertydligt visa sin poäng?

Visa signatur

CPU: R7 9800X3D | GPU: Asrock 7900XTX Taichi OC | MB: Asus B650E-I| RAM: 2x32 Kingston Fury @6000MHz CL30|Cooling:Noctua NH-D15 G2|PSU: Phanteks AMP GH Platinum 1000W|SSD: Kingston Fury Renegade 2TB + Corsair MP510 4TB |CASE:Streacom DA6 XL Chrome

Permalänk
Medlem
Skrivet av sweisdapro:

1. När och med vad det inträffar i min ögon solklart; ojämn resistans i ledarna mellan PSU och PCB som leder till att strömmen leds ojämnt.
2. 100% av kablar skulle jag spontat säga, de är garanterat inte 100% homogena i resistansen från början, plus att de ska kopplas in i både PSU och GPU, och allt detta (in/ur-kopplingar, böjar, belastningar på kontakterna, etc) bidrar till att mer skilja resistansen mellan ledarna.
3. Ingen AIB har någon riktig lösning, eftersom de inte får(?) ändra nvidias design med singelmatning av 12V till kortet. Det närmsta är ASUS Astral som åtminstone övervakar strömmen innan nvidias matning, så att det i mjukvara kan varna användaren för ojämn ström i ledarna (men det kan inte göra något åt det)

EDIT: du förstår att han klipper kabeln för att övertydligt visa sin poäng?

1 & 2 är ju inget nytt. Kommer alltid att diffa men ska hålla sig inom spec. Även antal inkopplingar är med. Men sedan börjar ju det intressanta. Vilka kablar klarar sig bäst? Några verkar ju knappt fungera vid första inkopplingen, andra tickar på. Här är säkert kvalitetsskillnader.

3 Hmm, riktigt illa om sådana här förbättringar verkligen stoppas

Du vet väl att han klipper kablarna för att skapa dramatik och tjäna pengar?

Permalänk
Medlem
Skrivet av TuHack:

1 & 2 är ju inget nytt. Kommer alltid att diffa men ska hålla sig inom spec. Även antal inkopplingar är med. Men sedan börjar ju det intressanta. Vilka kablar klarar sig bäst? Några verkar ju knappt fungera vid första inkopplingen, andra tickar på. Här är säkert kvalitetsskillnader.

Lite det som har varit poängen hela tiden, dessa typer av relativt små (?) ojämnheter har egentligen alltid funnits, men har kunnat kompenseras med balanseringskretsarna i GPUn.
Vad jag menar är att jag är ganska säker på att resistansen in kablarna/kontakterna är små i förhållande till resistansen som använts för att jämna ut den.

Skrivet av TuHack:

3 Hmm, riktigt illa om sådana här förbättringar verkligen stoppas

Håller med.

Skrivet av TuHack:

Du vet väl att han klipper kablarna för att skapa dramatik och tjäna pengar?

Nja, eftersom det är ett direkt svar på att Jonny-Guru och Hardwarebusters menade på att hans uppmätta strömstyrka i första videon på 22A var _omöjlig_ för att det hade bränt av kabeln och/eller bränt hans händer kan jag tycka att det är en ganska rimlig reaktionsvideo.
Att han dessutom knyter in Buildzoids video, och förklarar vad han gjort gör det inte sämre.

Visa signatur

CPU: R7 9800X3D | GPU: Asrock 7900XTX Taichi OC | MB: Asus B650E-I| RAM: 2x32 Kingston Fury @6000MHz CL30|Cooling:Noctua NH-D15 G2|PSU: Phanteks AMP GH Platinum 1000W|SSD: Kingston Fury Renegade 2TB + Corsair MP510 4TB |CASE:Streacom DA6 XL Chrome

Permalänk
Medlem
Skrivet av sweisdapro:

Nja, eftersom det är ett direkt svar på att Jonny-Guru och Hardwarebusters menade på att hans uppmätta strömstyrka i första videon på 22A var _omöjlig_ för att det hade bränt av kabeln och/eller bränt hans händer kan jag tycka att det är en ganska rimlig reaktionsvideo.
Att han dessutom knyter in Buildzoids video, och förklarar vad han gjort gör det inte sämre.

Det också mer eller mindre bevisar teorin om singel rail till gpu.

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm

Permalänk
Medlem
Skrivet av MarkSix:

Vill se ett erkännande från Nvidia om att det är ett design fel men som vi vet så kommer det aldrig att ske.

Tror det är större sannolikhet att NVidia officiellt överger konsumentprodukter än att de tar på sig ansvar här och öppnar för stämningar här i US. De lär tassa runt denna frågan på tårna och kväva varje antydan till skuldbeläggning.

Visa signatur

MSI K9N SLI Diamond | MSI Diamond HDMI 7600GT | AMD X2 4200+ | 1GB Kingston HyperX| 32" LG 5000:1 screen | Asus EeePC 701

Permalänk
Medlem
Skrivet av Opatagio:

Tror det är större sannolikhet att NVidia officiellt överger konsumentprodukter än att de tar på sig ansvar här och öppnar för stämningar här i US. De lär tassa runt denna frågan på tårna och kväva varje antydan till skuldbeläggning.

De har ju faktiskt inte gjort något fel (inte heller rätt). Standarden säger en sak, finns inga motkrav för apparat (gpu'n). Därför kan de inte ha ett ansvar att balansering sker....

Om detta hade varit 230V från psu så hade den varit 100% ansvarig

Felstav
Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 4x Noctua A14x25 2xT30, 1x Noctua A12x25, 3x ek loop

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swedishchef_90:

De har ju faktiskt inte gjort något fel (inte heller rätt). Standarden säger en sak, finns inga motkrav för apparat (gpu'n). Därför kan de inte ha ett ansvar att balansering sker....

Om detta hade varit 230V från psu så hade den varit 100% ansvarig

Din åsikt.

Men du har ju vid flera tillfällen visat (och erkänt) att du är Nvidia fanboy och inte vet tillräckligt inom elektronikdesign för att anses ha kunskaper nog att kunna dra en objektiv slutsats. Visserligen kanske de inte är ensamma med skuld men Nvidia är ju faktiskt även en av de ledande företagen som både drev fram och anammade standarden så de har haft all möjlighet att göra standarden bättre men har bevisligen prioriterat att snabbt driva fram en ny standard framför att driva fram en bra standard. Absolut deras fel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Timmy Fox:

Din åsikt.

Men du har ju vid flera tillfällen visat (och erkänt) att du är Nvidia fanboy och inte vet tillräckligt inom elektronikdesign för att anses ha kunskaper nog att kunna dra en objektiv slutsats. Visserligen kanske de inte är ensamma med skuld men Nvidia är ju faktiskt även en av de ledande företagen som både drev fram och anammade standarden så de har haft all möjlighet att göra standarden bättre men har bevisligen prioriterat att snabbt driva fram en ny standard framför att driva fram en bra standard. Absolut deras fel.

Alla företag som gjort standarden har gjort fel....

pc sig har gjort kabelns standard. Inte nvidia ensamma

"SIG has representatives from: AMD, ARM, Dell EMC, IBM, Intel, Synopsys, Keysight, NVIDIA, and Qualcomm."
atx 3.X har annamt kabeln där Intel är väl drivande? Ihop med psu tillverkare antar jag...

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 4x Noctua A14x25 2xT30, 1x Noctua A12x25, 3x ek loop

Permalänk
Medlem
Skrivet av Timmy Fox:

Din åsikt.

Det är skillnad att vara fanboy och förstå att detta fel inte är Nvidias, psu eller kabelns fel ensamt.
Jag hade sagt exakt samma sak om Intel eller amd gjort samma sak.

Då varken kabelns eller atx kräver balansering så kan inte nvidia vara skyldiga till något... Även om det gjort ett väldigt dumt beslut så är det inte skyldiga att ha någon form av balansering.

En produkt kan omöjligt vara ansvarig för en annans produkt möjlighet till att överskrida satt standard per 12V pin

Visa signatur

Permalänk
Medlem

På den bilden ser man ju klart och tydligt att en av kablarna är mer än 10 grader kallare än de andra, alltså går mindre ström över den

Permalänk
Medlem

Då varken kabelns eller atx kräver balansering så kan inte nvidia vara skyldiga till något... Även om det gjort ett väldigt dumt beslut så är det inte skyldiga att ha någon form av balansering.

Du jobbar inte med produktutveckling, och det är ok!
Men såhär är det då va:
Nvidia utvecklar en produkt som befinner sig i ett slags ekosystem. I detta fall ett sådant med ett PSU designat efter en ATX-standard som de behöver anpassa sin produkt till.

Om det nu inte finns en ATX-standard som kravställer PSU att hantera detta problem ännu, så får ju din produkt faktiskt lösa det för att funka i ekosystemet. Man kan inte hävda ignorans, all data finns.
Heter jag Noctua och gör fläktar på 3W kan jag luta mig tillbaka. Heter jag Nvidia och gör värmeelement på 600W behöver jag nog anstränga mig lite.

Nvidia är 100% "skyldiga till något", så länge de inte har stora varningstexter i sina bruksanvisningar om krav på kablage eller (ännu ickeexisterande) funktioner i PSU.

Visa signatur

C2D Q6600 || Gigabyte P31-DS3L || Corsair 6400 1GB*2 || 8800GT || Audigy2

Permalänk
Medlem

Det är skillnad att vara fanboy och förstå att detta fel inte är Nvidias, psu eller kabelns fel ensamt.
Jag hade sagt exakt samma sak om Intel eller amd gjort samma sak.

En produkt kan omöjligt vara ansvarig för en annans produkt möjlighet till att överskrida satt standard per 12V pin

Skulle ändå ge mer skit till Nivida, för de testade ju på 4090. Resultatet var ju inte helt bra, vist det fungerade ju då länge kontakten var helt nertryckt. Men nu när man ser det helt nytt ljus undrar i alla fall om det inte fanns mer problem som inte har visat sig än i alla fall.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Vore fascinerande att få höra hur diskussionerna gått på Nvidias R&D-möten. Efter tidigare spektakel har man alltså inte bestämt sig för att det inte får hända igen, utan kört full "double down"-mentalitet och drar på med 25% mer kräm genom samma kontakt med ännu mindre fail safes och marginal.

Man släpper ett konsumentkort för 30 lax och lägger uppenbarligen ner en ansenlig mängd R&D på att ta fram en dual blow through-design m.m., men kör inkommande 12V parallellt med en shuntresistor och hoppas på det bästa? Vad var planen, skylla på handhavandefel och nätagg/kablar igen? De är ju fullt medvetna om att det här problemet skulle uppstå igen, så det är uppenbarligen en kalkylerad risk.

Min gissning är att det är sunken cost fallacy gällande 12VHPWR/12v-2×6 i kombination med design över funktion. PCB:n hade väl behövt vara liiite större för att få plats med fler shuntresistorer, vilket hade inkräktat på flow through-designen, och det hade varit pinsamt att säga åt board partners att smälla dit flera shuntresistorer då det både hade ställt deras FE-kort i dålig dager och erkänt problemen med 12VHPWR/12v-2×6.

Jag är ingen elektronikingenjör, men t.o.m. jag kan slänga en blick på kontakterna och stiften i en 12v-2×6-kontakt och komma fram till att det inte låter som en bra idé att köra ~50A parallellt.

Visa signatur

5700X3D | ASUS X470-F | 32GB RAM | RTX 5070 Ti

Permalänk
Medlem
Skrivet av Friamannen:

Du jobbar inte med produktutveckling, och det är ok!
Men såhär är det då va:
Nvidia utvecklar en produkt som befinner sig i ett slags ekosystem. I detta fall ett sådant med ett PSU designat efter en ATX-standard som de behöver anpassa sin produkt till.

Om det nu inte finns en ATX-standard som kravställer PSU att hantera detta problem ännu, så får ju din produkt faktiskt lösa det för att funka i ekosystemet. Man kan inte hävda ignorans, all data finns.
Heter jag Noctua och gör fläktar på 3W kan jag luta mig tillbaka. Heter jag Nvidia och gör värmeelement på 600W behöver jag nog anstränga mig lite.

Nvidia är 100% "skyldiga till något", så länge de inte har stora varningstexter i sina bruksanvisningar om krav på kablage eller (ännu ickeexisterande) funktioner i PSU.

Har inte ekosystem kravställningar? Antagande vad ena handen gör och förväntas utan att prata kommer leda till dessa typer av fel....

På byggen så är det inte ett krav så kan man inte skyllas för att missa något, även om det är uppenbart.... Sjukt men sant

Skrivet av Broken-arrow:

Skulle ändå ge mer skit till Nivida, för de testade ju på 4090. Resultatet var ju inte helt bra, vist det fungerade ju då länge kontakten var helt nertryckt. Men nu när man ser det helt nytt ljus undrar i alla fall om det inte fanns mer problem som inte har visat sig än i alla fall.

Frågan är ju hur många % de har pga kontakten, de kan teoretiskt falla in under felmarginalen på <1%

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

https://i.imgur.com/pDCbNtp.jpeg

På den bilden ser man ju klart och tydligt att en av kablarna är mer än 10 grader kallare än de andra, alltså går mindre ström över den

Kommer aldrig køpa en PSU från Corsair mer iaf eller andvænda deras kablar.

https://youtu.be/6FJ_KSizDwM?si=d20vvKfDDWhXvzBV&t=491

Visa signatur

|AMD Ryzen 7 9800X3D | ASUS ROG Strix X870E-E | MSI GeForce RTX 5090 32G GAMING TRIO OC | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 | Cooler Master HAF 700 EVO Big Tower | Cooler Master MasterLiquid PL360 Flux | Samsung 990 PRO M.2 NVMe SSD 4TB | Soundblaster AE-5 | be quiet! Straight Power 11 1000 Watt |Samsung 57" Odyssey Neo G9 S57CG95|

Permalänk
Medlem

Frågan är ju hur många % de har pga kontakten, de kan teoretiskt falla in under felmarginalen på <1%

Det är ju den största frågan och om det är värt risken att inte heller få ut det på garantin när det händer? Personligen hade jag inte köpt ett kort över 1000kr med denna risk. Köpa ett kort för 30.000kr och inte vet om resistansen är lika över flera pinnar och om något kan hända över tid.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Broken-arrow:

Det är ju den största frågan och om det är värt risken att inte heller få ut det på garantin när det händer? Personligen hade jag inte köpt ett kort över 1000kr med denna risk. Köpa ett kort för 30.000kr och inte vet om resistansen är lika över flera pinnar och om något kan hända över tid.

I Sverige så har du fullt skydd mot att få en ny vara...
Sen hur många kort tror du att de sålt? Och hur många krånglar?

Nvidia har nog sålt 1-2M 4090s och även om de lagar 100st/månad så är det enbart 4800st som krånglat sen release...

Tittar vi på amds release av MBA 7900 xtx som återkallades.
så fann de 5 batches som var dåliga vilket jag antar är runt samma antal... Över dess livslängd så vart de promille fel

Förtydligande
Visa signatur

Permalänk
Medlem

I Sverige så har du fullt skydd mot att få en ny vara...
Sen hur många kort tror du att de sålt? Och hur många krånglar?

Nvidia har nog sålt 1-2M 4090s och även om de lagar 100st/månad så är det enbart 4800st som krånglat sen release...

Tittar vi på amds release av MBA 7900 xtx som återkallades.
så fann de 5 batches som var dåliga vilket jag antar är runt samma antal... Över dess livslängd så vart de promille fel

Nej det har du inte.

Sen är det skillnad på batches som är fel på och ett designfel som sitter på alla kort.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Spurs89:

Nej det har du inte.

Sen är det skillnad på batches som är fel på och ett designfel som sitter på alla kort.

Så du menar att ÅF kan påpeka handhavande fel på detta?
Tveksamt... Du har väldigt stor makt som konsument vid reklamation speciellt om detta är upphausat online.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Tveksamt... Du har väldigt stor makt som konsument vid reklamation speciellt om detta är upphausat online.

Om man går efter reklamation delen av lagen, är det upp till butiken påvisa handhavande fel upp till 6 månader och resten av de 3 åren måste du komma med bevis att felet fanns redan från fabrik.

Nu finns det ju hel del bevis på nätet, men troligen svårt använda för driva sitt case. Om inte butiken kör med god will.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Broken-arrow:

Om man går efter reklamation delen av lagen, är det upp till butiken påvisa handhavande fel upp till 6 månader och resten av de 3 åren måste du komma med bevis att felet fanns redan från fabrik.

Nu finns det ju hel del bevis på nätet, men troligen svårt använda för driva sitt case. Om inte butiken kör med god will.

Nej det är 2 år sen 2022...

"Enligt konsumentköplagen har du rätt att reklamera i 3 år från köpet. Det gäller även om varan saknar garanti eller garantin gått ut. Är felet ett ursprungligt fel kan du kräva att företaget lagar eller byter ut varan. Fel som uppstår under de första 2 åren ses automatiskt som fel företaget ska åtgärda. "

https://www.konsumentverket.se/konsumentratt-process/reklamer...

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Så länge Nvidia håller tyst och så länge folk vet om risken med att köpa ett sådant kort så har du lite om inte ingen makt som konsument.

Du köper det med vetskapen om risken.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Spurs89:

Så länge Nvidia håller tyst och så länge folk vet om risken med att köpa ett sådant kort så har du lite om inte ingen makt som konsument.

Du köper det med vetskapen om risken.

Isåfall får butiken bevisa det (lycka till)

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Isåfall får butiken bevisa det (lycka till)

Vad är är det de behöver bevisa? I det här fallet är det upp till dig som konsument att bevisa att det inte är
du som har gjort fel. Butiken behöver bara säga att det måste varit något fel på din kabel.
Lycka till med att bevisa att så var inte fallet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Spurs89:

Vad är är det de behöver bevisa? I det här fallet är det upp till dig som konsument att bevisa att det inte är
du som har gjort fel. Butiken behöver bara säga att det måste varit något fel på din kabel.
Lycka till med att bevisa att så var inte fallet.

Nej bevisbörda är alltid på butik första 2 åren.... Och om adaptern som följt med är orsaken så tillhör den gpu
Edit
Samt att du behöver säga att du följt anvisningarna så långt din lekmanna mässiga kunskap går

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Nej bevisbörda är alltid på butik första 2 åren.... Och om adaptern som följt med är orsaken så tillhör den gpu

Du har uppenbarligen aldrig varit med om ett reklamationärende. Det är inte helt lika lätt som ett vanligt garantiärende.