Proxmox Tangentbord slutar fungera under installation

Permalänk

Proxmox Tangentbord slutar fungera under installation

Jag försöker att installera Proxmox på en dator, men tangentbordet slutar att fungera under installationen. Så jag kan inte slutföra den. Jag har letat och letat runt efter en lösning men jag hittar inget som hjälper.

System:
MB: Gigabyte GA-990FXA-UD3
CPU: AMD FX-6300
RAM: 32GB DDR3
SSD: 240 GB SATA
GPU: Nvitia GTX750 (Gigabyte)

BIOS: UEFI endast. Ingen Legacy
Jag har stängt av allt som har med strömsparning att göra.

Jag har provat med flera tangentbord. Även via PS2 adapter -> USB

Inget funkar. Vad göra?

Visa signatur

CPU: AMD Ryzen 5 5500 | CPU COOLER: Noctua NH-D15 | MB: MSI B-550 Gaming Plus | GPU: Gigabyte GV-RX580AORUS-8GB (Radeon RX580 8G) | RAM: 16 GB TridentZ 3200MHz DDR4 | SSD: OS/PROG/SPEL: 2x Kingston A400 480GB (Raid 0) | HDD (Lagring): 500 GB | Chassi: Cooler Master Storm Trooper (Windowed) | PSU: Coolermaster V1200 | Skärmar: 3x24" ACER - G246HLBbid 60hz + 1x24" ACER - GN246HLB 144hz

Permalänk

Är det alltid under samma moment av installationen det slutar fungera?

Du skulle kunna prova att installera Debian 12 och sedan lägga på proxmox-paketen: https://pve.proxmox.com/wiki/Install_Proxmox_VE_on_Debian_12_...
Gick den vägen själv då det tillåts att vara mer flexibel med partitionslayouten. Nu är det flera år sedan jag gjorde det men verkar som man inte längre behöver mappa upp partitioner mot /var/lib/vz och /etc/pve av artikeln att dömma. Stabilitetsmässigt har då jag aldrig märkt någon skillnad från att använda installern, nuvarande installation har rullat på sedan 2018.

Permalänk
Medlem

Här är några saker att testa:

Eftersom du använder ett t UEFI-baserat BIOS kan det vara bra att se om en BIOS-uppdatering finns tillgänglig för ditt moderkort BIOS-uppdateringar kan ibland lösa problem med inkompatibilitet av vissa USB-enheter eller med tangentbord under installation.

Även om du använder UEFI och inte Legacy, kontrollera om det finns en inställning för USB Legacy Support i BIOS. Detta kan ibland lösa problem med äldre tangentbord eller enheter under installationer som körs i UEFI-läge.

Eftersom du har ett dedikerat grafikkort, försök att ta bort det och använda onboard-grafik om ditt moderkort har stöd för det. I vissa fall kan grafikdrivrutiner eller grafikkortsproblem skapa oväntade konflikter under installation.

Du kan ha otur att Proxmox inte har drivrutiner som stöds..

Och till sist

Om inget av ovanstående hjälper kan du försöka installera Proxmox i textläge eller genom att använda en seriell konsol (om ditt moderkort har en sådan anslutning). Det kan ibland ge mer kontroll under installationen.

Ett långskott, men du skulle även kunna testa att använda ett annat USB som du gör bootbart.

Hoppas det löser sig!

Permalänk

Nu installeras Proxmox. Tangentbordet satte jag i USB3 porten och nu funkar det.
Skitskumt. Någon som vet varför det funkar via USB3?

Visa signatur

CPU: AMD Ryzen 5 5500 | CPU COOLER: Noctua NH-D15 | MB: MSI B-550 Gaming Plus | GPU: Gigabyte GV-RX580AORUS-8GB (Radeon RX580 8G) | RAM: 16 GB TridentZ 3200MHz DDR4 | SSD: OS/PROG/SPEL: 2x Kingston A400 480GB (Raid 0) | HDD (Lagring): 500 GB | Chassi: Cooler Master Storm Trooper (Windowed) | PSU: Coolermaster V1200 | Skärmar: 3x24" ACER - G246HLBbid 60hz + 1x24" ACER - GN246HLB 144hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hasseman84:

Nu installeras Proxmox. Tangentbordet satte jag i USB3 porten och nu funkar det.
Skitskumt. Någon som vet varför det funkar via USB3?

Spekulativt förstås, men oavsett operativsystem så *OM* t.ex. tangentbord i USB-portar fungerar före OS bootar men sedan slutar fungera i OS (efter "handover" när OS ska ladda in sina egna drivrutiner som ersätter väldigt basic funktion som finns på UEFI-nivå) så brukar det ju vara något drivrutinsstrul som ställer till det.

Rimligt i så fall att det spelar roll vilken USB-kontroller som tangentbordet är anslutet till, förmodligen viktigare än att det råkar vara just USB3.

Visa signatur

Desktop spel m.m.: Ryzen 9800X3D || MSI X870 Tomahawk Wifi || MSI Ventus 3x 5080 || Gskill FlareX 6000 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Arbetsstation: Ryzen 7945HX || Minisforum BD790i || Asus Proart 4070 Ti Super || Kingston Fury Impact 5600 65 GB || WD SN850 2TB || Samsung 990 Pro 2TB || Fractal Ridge
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Skrivet av evil penguin:

Spekulativt förstås, men oavsett operativsystem så *OM* t.ex. tangentbord i USB-portar fungerar före OS bootar men sedan slutar fungera i OS (efter "handover" när OS ska ladda in sina egna drivrutiner som ersätter väldigt basic funktion som finns på UEFI-nivå) så brukar det ju vara något drivrutinsstrul som ställer till det.

Rimligt i så fall att det spelar roll vilken USB-kontroller som tangentbordet är anslutet till, förmodligen viktigare än att det råkar vara just USB3.

Tack. Om jag förstår dig rätt så finns USB3 drivrutinerna i installationen men inte USB2 drivrutinerna?

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hasseman84:

Tack. Om jag förstår dig rätt så finns USB3 drivrutinerna i installationen men inte USB2 drivrutinerna?

Det finns rimligen både USB3- och USB2-drivrutiner inkluderade, rent generellt sådär. Dock är det ju inte så enkelt att "USB2" är en enda sak; det finns ju olika märken av USB2-kontrollrar osv, så något är det väl som inte lirar på din dator.

Visa signatur

Desktop spel m.m.: Ryzen 9800X3D || MSI X870 Tomahawk Wifi || MSI Ventus 3x 5080 || Gskill FlareX 6000 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Arbetsstation: Ryzen 7945HX || Minisforum BD790i || Asus Proart 4070 Ti Super || Kingston Fury Impact 5600 65 GB || WD SN850 2TB || Samsung 990 Pro 2TB || Fractal Ridge
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304