Permalänk
Medlem

Lägga 3D solid på 2D ritning

Hej Alla,

har lite dilemma, vet ej hur ska jag lägga min färdig 3d på en 2D ritning.
Se bild för mer info.

Jag brukar göra så här.
Skapar en 2d ritning med alla mått, toleranser och så vidare.
När ritningen är klar då skapar jag 3D av denna ritningen.

Då problemet kommer.
Då vill jag lägga min 3D solid på min orginal 2D ritning att se ut som på bilden.
Det finns en komman som heter VIEWBASE men tycker att den är krångligt.

mvh
Njanja

Visa signatur

Server
FUJITSU PRIMERGY TX100 S3P XE E3-1220V2 3.5-8MB 24GB

Permalänk
Medlem

Hej!
Vilken mjukvara arbetar du I

Visa signatur

O o
/¯¯/_o___o___o___o____o__
\__\¯¯o¯¯¯o¯¯¯¯¯¯o¯¯¯¯¯¯o I'M FIREIN MY LAZER!

Permalänk
Medlem
Skrivet av fluxor:

Hej!
Vilken mjukvara arbetar du I

Bricscad.

Visa signatur

Server

Permalänk
Jubileumsmästare

Det känns spontant som du jobbar lite bakvägen. Ett flöde som jag är mer van vid är att du skapar en 3D-ritning av ett objekt, här sätter du faktiska mått och ritar upp detaljen som den är tänkt. När du är klar med detta skapar du en 2D-ritning baserat på detaljen, i ditt fall med hjälp av Viewbase. Där placerar du de olika vyerna av detaljen samt sätter ut mått, toleranser och eventuella genomskärningar för att förtydliga.

Gör du detta korrekt så kan du ju editera 3D-detaljen i efterhand och 2D-ritningen uppdateras automatiskt, om du exempelvis skulle göra ett hål större eller flytta det x antal millimeter.

Edit. Denna videon visar steget 2D-ritning väldigt bra.
https://www.youtube.com/watch?v=COkW63wpheM

Visa signatur

You have come a long way, baby!

Permalänk
Medlem

Som bilden visar så är det ju en skapad 3D solid nere till höger i isoparametrisk vy. Menar du att du vill kunna skapa en 3D modell/solid utifrån en 2D eller att du vill lägga en 3D modell på ritning?

Som beskrivet ovanför av @BumBumX så verkar du jobba bakvägen om du först skapar 2D och sedan vill konvertera till 3D. På enkla geometrier tex. simpla svarvprofiler så är det inget konstigt då det ofta är samma förfarande med sketch-->revolve när du skapar en 3D modell. Men så fort du börjar få 3D geometrier tex. kilspår, hål, frästa ytor etc. så blir det Väldigt mycket svårare att konvertera 2D till 3D än vice versa.

Visa signatur

Quadro användare inom CAD/CAM med fokus CAM.
Personligt OC rekord: 5.41GHz @ i7 2600K --- http://valid.canardpc.com/2kkg6k

Permalänk
Medlem

Hej Alla,

tack för bra information. Testade som ni sade och fick nästan som jag ville.
Men problemet att när jag kör som ni sade att jag kan inte ändra storlek eller typ av linjen.
Vet någon hur man gör? Tänk att bilden är bara test.
Jag vill ändra 32 linjen till lite tjockare till exempel och viewport tillåter inte det.

Visa signatur

Server

Permalänk
Medlem
Skrivet av njanja:

Hej Alla,

tack för bra information. Testade som ni sade och fick nästan som jag ville.
Men problemet att när jag kör som ni sade att jag kan inte ändra storlek eller typ av linjen.
Vet någon hur man gör? Tänk att bilden är bara test.
Jag vill ändra 32 linjen till lite tjockare till exempel och viewport tillåter inte det.
<Uppladdad bildlänk>

Nu kan jag inte bricscad så jag vet inte hur den beter sig så jag utgår från att den borde vara "ungefär lika" som Solidworks som jag är lite bekant med:
Vilken tjocklek linjen har bör bero på vilken standard du gör ritningen efter(ISO, ANSI, USA, Japan osv). Du bör inte ändra tjocklek på enstaka linjemått då det då inte följer standarden längre.

Om du beskriver varför du vill ha det så så kanske någon kan komma med en bättre lösning.