Mac kan inte nå hostar på samma nätverk efter uppdatering.

Permalänk
Medlem

Mac kan inte nå hostar på samma nätverk efter uppdatering.

Har ett konstigt problem.

Det började med att jag inte kunde nå min proxmox/"mikrotik switch web ui" på min macbook air i firefox.
Kunde inte heller ssh'a till proxmox host.

Tömde arp cache
sudo arp -a -d

Efter det så kan jag komma åt proxmox i safari men inte i firefox, kommer dock fortfarande inte åt min mikrotik switch från varken safari eller firefox.
Nu kunde jag även ssh'a till proxmox hosten.

Har en linux laptop som sitter på samma wifi nät och har inga problem där, så är något skumt med min mac efter att jag uppdaterade OS.

Blir inte klok på det, nån som har nått råd.

Permalänk
Medlem

Vad får du för felmeddelande i webbläsaren?

Permalänk
Medlem

Har samma problem med en mac på jobbet, i Safari fungerar det mesta men så fort man använder något annat, för interna servrar, så lirar det inte alls.

Permalänk
Medlem

Uppdaterade från vad till vad, dvs vilka versioner?

Permalänk
Medlem

har för mig det finns nån setting i typ firefox eller nån dialog ruta som typ "TILLÅTER DU ATT FIREFOX FÅR PRATA MED DITT LOKALA NÄTVERK" ... har man tryckt nej blir det faen

Kolla under systtem settings i din mac, sen Privacy & Security sen Local Network, kolla så den appen du vill använda är aktiv och i bockad där.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hansar:

har för mig det finns nån setting i typ firefox eller nån dialog ruta som typ "TILLÅTER DU ATT FIREFOX FÅR PRATA MED DITT LOKALA NÄTVERK" ... har man tryckt nej blir det faen

Kolla under systtem settings i din mac, sen Privacy & Security sen Local Network, kolla så den appen du vill använda är aktiv och i bockad där.

Hjäte!
Tack.