MSI RTX 5070 Ti Ventus 3X OC – gör vad den ska

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Swedishchef_90:

Och vad spelar det för roll om korten säljer slut? De kommer ju nya I nästa batch? Är ju bara att boka

De tar slut sedan höjs priset. Svårt att förstå? Eller så får man köa flera månader

Permalänk
Medlem
Skrivet av SpaceAce:

Det är inte en ”nyhet för herrn”. Jag har över huvud taget inte argumenterat mot något av det du säger. Det jag svarade på i den ursprungliga frågan är att MSRP i USA är $750 och i Sverige 10579 SEK som korresponderar till $750 + moms + aktuell växelskurs. Inget annat. Fattar inte hur alla börjar argumentera över något annat jag inte påstått, ytterst förvirrande.

USA har infört 10% strafftullar allt från Kina, så när kortet som tillverkats i Kina kommer till USA så går priset upp med 10%.

Så, din beräkning är bara korrekt under en av två omständigheter.

De 5070Ti korten som säljs kom in i USA innan strafftullarna infördes.

eller

Korten som kommer till Sverige transporteras från Kina till Sverige med en mellanlandning i USA.

Har svårt att tro att det andra sker.

Är det det första så är det utan tvekan klart att MSRP och priser kommer att gå upp i USA.

Acer, tex, gick ut idag och sa att de höjer alla priser i USA med 10%.

https://gizmodo.com/trumps-gamer-tax-begins-acer-says-itll-ra...

Och skulle MSRP:n redan innehålla den 10% ökningen (nvidia tog ut den i förskott eller korten kom in i USA efter att strafftullarna införts) så borde det svenska priset vara 9% lägre än din beräkning.

Permalänk
Inaktiv

Och vad spelar det för roll om korten säljer slut? De kommer ju nya I nästa batch? Är ju bara att boka

@Swedishchef_90

Högre pris i batch 2

Permalänk
Medlem
Skrivet av filbunke:

USA har infört 10% strafftullar allt från Kina, så när kortet som tillverkats i Kina kommer till USA så går priset upp med 10%.

Så, din beräkning är bara korrekt under en av två omständigheter.

De 5070Ti korten som säljs kom in i USA innan strafftullarna infördes.

eller

Korten som kommer till Sverige transporteras från Kina till Sverige med en mellanlandning i USA.

Har svårt att tro att det andra sker.

Är det det första så är det utan tvekan klart att MSRP och priser kommer att gå upp i USA.

Acer, tex, gick ut idag och sa att de höjer alla priser i USA med 10%.

https://gizmodo.com/trumps-gamer-tax-begins-acer-says-itll-ra...

Och skulle MSRP:n redan innehålla den 10% ökningen (nvidia tog ut den i förskott eller korten kom in i USA efter att strafftullarna införts) så borde det svenska priset vara 9% lägre än din beräkning.

749 x 1.25 =936,25

936,25 * dollarkursen dagen när MSRP sattes = 11.1904 = 10 477 SEK.

Visa signatur

14900K
5080
5070 Ti
9070 XT
3070

Permalänk
Medlem

om det kunde komma nått bra spel också nån gång. Bara ren besvikelse hela 2024 typ. Förutom Alan Wake II vilket var riktigt nice

Visa signatur

|ASUS Z170-A||6700K@4.6Ghz||Corsair H50 Scythe GT 1450RPM PnP||16GB Crucial DDR4 2133Mhz@2800Mhz||MSI RTX 3070||Crucial P3 2TB||Corsair HX 1050W||Fractal Design - Define R2 Black Pearl|Citera för svar
Fotoblogg: PlanetStockholm

Permalänk
Medlem

Inga faktiskt, kör global fonder, så där kanske de finns några.

Jag gillar också hur du skriker varg innan ens släppet har kommit och bekräftat tillgång.
och nej kortet kostar inte 929-1000$ I Sverige, ännu iaf så sluta påstå något som inte stämmer

Skulle vilja veta hur du kan vara säker på det när redan en del 5070 TI kort listats i USA (och kom ihåg att detta är innan deras sales tax) hela vägen upp närmare $1400.

De flesta kort hamnade runt $899 och uppåt och jag tvekar starkt på att vi kommer komma undan lägre än så med tanke på historiken med våra priser med moms o.s.v. på tidigare produkter.

Det är hitintills endast 1 kort från PNY tror jag det var som var listat med MSRP $750, resten är högre och det räknas stiga i och med extra tariffer som införts som även drabbar Europa för bättre vinstmarginal från oss för att ha "jämlika" priser skulle inte heller vara första gången trots starkare Euro.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Saodie:

3070 Ti presterar ungefär som/lite bättre än 2080 Ti. (stort hopp gen-gen)
4070 Ti presterar ungefär 25% bättre än 3080. (stort hopp gen-gen)
5070 Ti presterar i runda slängar 5-10% sämre än 4080.

Ovan är släppen senaste 5 åren, du kan nog själv dra slutsatsen till varför man eventuellt kan vara missnöjd. Att säga att 90% av SWECLOCKERS forum som inte prisar Nvidia i det här fallet "inte är intresserade" är bara löjligt.

Japp knappt bättre än 4070TI med samma pris mer eller mindre. Som andra sagt enda bra kortet är 5090, men bland annat priset....

Kommer ihåg när man kunde få x70 för under 4000kr.

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av Knotvillage:

90% av dom negativa omdömen är från personer som inte ens var intresserade från börjar. Tycker dom har prickat ganska bra. Strax under 4080 i både pris och prestanda.

Vet inte vad folk väntar sig vid varje nysläpp.

Jag tror många här är intresserade när det är bra produkter. Största delen köper Nvidia. Det är en ganska bra tumvisning av värdet på produkten. Och sentimentet hos stora tech tubers vad jag förstår.

Så jag vet inte, de mest kunniga tycker det?

Visa signatur

Hur många datorer är för många?

Permalänk
Medlem

Riktig skit serie 5000.. och som jag gissade skulle swec rita "Bra produkt". Är en skitprodukt rakt av med tanke på att riktiga priset i Sverige är långt över 10k och att det inte är märkvärdig på något sätt.

Visa signatur

Lian-Li Tu150 (fläktmoddad) w Corsair SF750 Platinum SFX / Asus Strix B550-i Itx / Ryzen 5600x @ 4.92.. Scythe Fuma 2 / Crucial Ballistix 2x16 3600@4000 / WD Black SN850 NVME + Kingston A2000 NVME / MSI Radeon RX 6800 referens / 2x120mm Noctua NF-A12x15 golv. 2x120mm Noctua NF A12x25 In och Utblås. Fläktmod tak 1x140mm Noctua NF A14 utlblås via kammare baktill. Samsung 34" c34j791 3440x1440.

Permalänk
Medlem

Blackwell är förhoppningsvis bara en parantes i historien men Ada vara inte heller speciellt imponerande. Prestanda gick upp markant men så gjorde även priset. Den här gången är priserna i dollar samma eller lite lägre (förutom 5090 men det är ju titan-nivå). Nackdelen: knappt någon förbättring i prestanda. Det är det framtiden förmodligen har att erbjuda. Ena generationen kommer stor prestandakliv vid nodbyte, med nackdelen att priset följer med uppåt. Senare får vi en ”ny” generation som slipar till detaljerna och ger en fjuttig ökning i prestanda till samma priser. Att förvänta sig att varje generation ska ge något meningsfullt är bara att hoppas för mycket.

Så om man överväger att skippa Blackwell i hopp om att nästa generation ska ge mycket mer för samma peng så tror jag man lurar sig själv lite, såvida man inte är villig att spendera mer då.

Sen tycker jag Swec ska vänta med betyg för att se vad det riktiga priset faktiskt blir. MSRP är tillbaka att betyda lika lite som det gjorde under Ampere. Under de åren höll ni inne på utmärkelsen till efter releasen på flertalet kort. 10600kr kommer ju bara gälla imon kl 15:00 sen är det ju minst 2000kr mer som gäller. Vid det priset förtjänar 5070 Ti missar målet, med råge!

Visa signatur

f0rest stan | Citera mera | Ryzen 5800X - ASUS Prime 9070 XT

Permalänk
Medlem
Skrivet av SpaceAce:

749 x 1.25 =936,25

936,25 * dollarkursen dagen när MSRP sattes = 11.1904 = 10 477 SEK.

Har sett din beräkning. Läs om man vad jag skrev.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Millikin:

Skulle vilja veta hur du kan vara säker på det när redan en del 5070 TI kort listats i USA (och kom ihåg att detta är innan deras sales tax) hela vägen upp närmare $1400.

De flesta kort hamnade runt $899 och uppåt och jag tvekar starkt på att vi kommer komma undan lägre än så med tanke på historiken med våra priser med moms o.s.v. på tidigare produkter.

Det är hitintills endast 1 kort från PNY tror jag det var som var listat med MSRP $750, resten är högre och det räknas stiga i och med extra tariffer som införts som även drabbar Europa för bättre vinstmarginal från oss för att ha "jämlika" priser skulle inte heller vara första gången trots starkare Euro.

USA har tariffer
Europa har inte tariffer

Pny monteras i USA därav inga tariffer

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 4x Noctua A14x25 2xT30, 1x Noctua A12x25, 3x ek loop

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon343854:

@Swedishchef_90

Högre pris i batch 2

Inte på de flesta msrp korten i 4070 Ti?
ventus har funnits för msrp i 2år, pny också
inga av dessa ökade i pris samma med gigabyte msrp modell (windforce?)
Vad jag vet var det enbart tuf som utgick som msrp

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 4x Noctua A14x25 2xT30, 1x Noctua A12x25, 3x ek loop

Permalänk
Medlem
Skrivet av Clasito:

Blackwell är förhoppningsvis bara en parantes i historien men Ada vara inte heller speciellt imponerande. Prestanda gick upp markant men så gjorde även priset. Den här gången är priserna i dollar samma eller lite lägre (förutom 5090 men det är ju titan-nivå). Nackdelen: knappt någon förbättring i prestanda. Det är det framtiden förmodligen har att erbjuda. Ena generationen kommer stor prestandakliv vid nodbyte, med nackdelen att priset följer med uppåt. Senare får vi en ”ny” generation som slipar till detaljerna och ger en fjuttig ökning i prestanda till samma priser. Att förvänta sig att varje generation ska ge något meningsfullt är bara att hoppas för mycket.

Så om man överväger att skippa Blackwell i hopp om att nästa generation ska ge mycket mer för samma peng så tror jag man lurar sig själv lite, såvida man inte är villig att spendera mer då.

Sen tycker jag Swec ska vänta med betyg för att se vad det riktiga priset faktiskt blir. MSRP är tillbaka att betyda lika lite som det gjorde under Ampere. Under de åren höll ni inne på utmärkelsen till efter releasen på flertalet kort. 10600kr kommer ju bara gälla imon kl 15:00 sen är det ju minst 2000kr mer som gäller. Vid det priset förtjänar 5070 Ti missar målet, med råge!

Fast vem säger att priserna höjs i Sverige?

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Håller med @Mithras att betygsskalan känns ur-led.
Är det produkten som testas som betygsätts eller ett generellt kort av klassen 5070Ti.
Om det är produkten så skall betyget reflektera just den produkten (kvalite, kylförmåga, ljudnivå, överklockning, effektuttag, verkligt försäljningspris etc).
Är det en generell test av en arkitektur så tittar man väl på andra saker.

Permalänk
Medlem

Fast vem säger att priserna höjs i Sverige?

Ingen kommer säga det rakt ut men vi får väl se hur det blir efter launch. Så länge det råder brist på Blackwell vore det dumt för någon partnerillverkare att sälja kort för MSRP.

Visa signatur

Permalänk

5080/5070 Ti får mig att känn att 4080 Super måste vara mitt bästa gpu köp någonsin

Visa signatur

Fractal Design Define C, ASUS Rog Strix B550
AMD Ryzen 7 5800X3D,MSI GeForce RTX Ventus 3X 4080 Super OC
HyperX Predator DDR4 3200MHz 16GB( PC4-25600 CL16 16-18-18 )
, Samsung NVMe SSD 960 EVO M2
Seasonic Focus+ 750W 85+ GOLD PSU

Permalänk
Medlem

Click bait YouTube 😂 Är de någonsin glada

Om man faktiskt lyssnar på vad som sägs och skrivs på de flesta håll så verkar det som att de flesta är överens om att kortet är ett ok köp om du faktiskt kan få ett för $750 (eller motsvarande pris där du bor), men allt över det puttar ner kortet till något som bör undvikas. Det skadar inte att bredda sitt perspektiv genom att inhämta information från olika källor oavsett om de risar eller rosar favoritföretaget eftersom olika spel/program/testslingor/mätmetoder kommer visa olika styrkor och svagheter med produkterna.

Visa signatur

Ryzen 7 7800X3D CO -15 FCLK 2133MHz 1,25VSoC | MSI MAG B650 Tomahawk WiFi | G.Skill 2x16GB 6000MT/s@6400MT/s 1:1 CL30 | Arctic Liquid Freezer II 360 | Sapphire Nitro+ 7900 XTX | WD Black SN850 2TB + Samsung 860 EVO 2x2TB | Corsair AX1000

Permalänk
Medlem
Skrivet av Clasito:

Ingen kommer säga det rakt ut men vi får väl se hur det blir efter launch. Så länge det råder brist på Blackwell vore det dumt för någon partnerillverkare att sälja kort för MSRP.

Verkar råda normal tillgång tycker jag? Alltid varit såhär så fort gpuer släpps sen Maxwell vad jag kommer ihåg.

Priset lär inte gå upp på majoriteten av msrp korten, precis som 4070ti.

Och de som helt ärligt tror amd har bättre tillgång.
jämför försäljning av gpuer per kvartal. Och sen gissa hur många kort amd vågar producera för day one release.

För de som undrar säljer amd ca 200-300k gpuer I månaden.(ink laptops dgpu) mot Nvidias 1.8m+

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kibbo:

Om man faktiskt lyssnar på vad som sägs och skrivs på de flesta håll så verkar det som att de flesta är överens om att kortet är ett ok köp om du faktiskt kan få ett för $750 (eller motsvarande pris där du bor), men allt över det puttar ner kortet till något som bör undvikas. Det skadar inte att bredda sitt perspektiv genom att inhämta information från olika källor oavsett om de risar eller rosar favoritföretaget eftersom olika spel/program/testslingor/mätmetoder kommer visa olika styrkor och svagheter med produkterna.

Nej självklart men dessa titlar på videos? Bara clickbait för att få in arga Arne att titta på så han får bekräftelse på ett icke existerande problem

Visa signatur

Permalänk
Medlem

USA har tariffer
Europa har inte tariffer

https://www.reddit.com/r/avoidchineseproducts/comments/r1ruq7...

Grafikkorten kommer från Asien som hos de flesta andra tillverkare tyvärr

Visa signatur

Ryzen 7800x3D, Ryzen 5600G, ASUS TUF 7900 XT, MSI RX 6600

Permalänk
Medlem

Verkar råda normal tillgång tycker jag? Alltid varit såhär så fort gpuer släpps sen Maxwell vad jag kommer ihåg.

Priset lär inte gå upp på majoriteten av msrp korten, precis som 4070ti.

Och de som helt ärligt tror amd har bättre tillgång.
jämför försäljning av gpuer per kvartal. Och sen gissa hur många kort amd vågar producera för day one release.

För de som undrar säljer amd ca 200-300k gpuer I månaden.(ink laptops dgpu) mot Nvidias 1.8m+

Fanns verkligen 4070Ti för MSRP vid varje restock i början? Eller dröjde det lång tid innan MSRP korten kom in i lager igen?

Visa signatur

Permalänk
Redaktion
Redaktör
Skrivet av Clasito:

Med RTX 5090 och 5080 recenserade vi FE-versionerna som förvisso är slutsålda men trots detta fortsatt saluförs via Nvidias butik för riktpriset i testerna. Skulle priset på MSRP-korten plötsligt skruvas upp får vi såklart omvärdera testet. Likaså gäller om de skulle höja priserna på FE.

Permalänk
Medlem
Skrivet av CrispVanDahl:

Med RTX 5090 och 5080 recenserade vi FE-versionerna som förvisso är slutsålda men trots detta fortsatt saluförs via Nvidias butik för riktpriset i testerna. Skulle priset på MSRP-korten plötsligt skruvas upp får vi såklart omvärdera testet. Likaså gäller om de skulle höja priserna på FE.

Det är sant. Modellerna med FE har ju MSRP alltid garanterat förutsatt att de kommer in i lager tillräckligt ofta. Värre blir det med modellerna utan FE, där känns det helt klart lurigare med vad det riktiga priset faktiskt blir i slutändan.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

När man efter flera år med lite tuff ekonomi så har ju sedan ett tag tillbaka ett hobbykonto.. Men nu har jag inget att spendera det på 😂 hinner man vän lägga undan 25.000 för RTX 6080 antar jag. Eller vad det nu kan tänkas kosta.

Permalänk
Medlem

USA har tariffer
Europa har inte tariffer

Om de nu skulle monteras i USA, så är det fortfarande tariffer då elektroniken som används importeras från Kina.

Permalänk

Kan ni snälla lägga till Indiana Jones.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 9800X3D 5.4Ghz +NH-D15 Chromax
MSI RTX 5080 Gaming Trio OC 3300mhz
Asus ROG Strix X870-F Gaming WIFI
Corsair Dominator Platinum 6200mhz 32GB CL36
Samsung G9 49”/240hz, NZXT H9 Flow, Corsair RM850X ATX 3.1

Permalänk
Medlem

Ett rätt intressant kort med tanke på FrameGen. Har man något ur 3000 serien eller under så kan det vara värt att uppgradera.

Visa signatur

i9-12900K | Z690 HERO | RTX 3080 | AOC 27" AG276QZD2 | 32GB DDR5 | H150i ELITE | PSU 1200W | SN850 2TB | SSD 1TB | HDD 1TB | WIN 11 | Meshify 2 Black | Kringutrustning: Logitech MX Keys | Logitech G Pro X Superlight 2
TV: LG 65" OLED65C8 | PS5 & Pulse 3D Wireless Headset, Series X & Xbox Wireless Headset & Elite Series 2

Permalänk
Medlem
Skrivet av Clasito:

Fanns verkligen 4070Ti för MSRP vid varje restock i början? Eller dröjde det lång tid innan MSRP korten kom in i lager igen?

Vad jag vet ja. Alla klagade ju på vilken flopp den var och fanns i lager

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av filbunke:

Om de nu skulle monteras i USA, så är det fortfarande tariffer då elektroniken som används importeras från Kina.

Beror väl på om de skeppar via Europa?

Visa signatur