Förvaring för förstärkare, PS5 och övrig hifi

Permalänk
Medlem

Förvaring för förstärkare, PS5 och övrig hifi

Hej,

Flyttat till hus och vill skapa dröm vardagsrummet som inte ser ut som en ungkarlslya. Vill skippa tv bänk helt och få in förstärkare, PS5, switch i ett stängt skåp eller liknande. Jag söker men hittar inget med lämpligt djup för förstärkaren som är lämpligt för hifi produkter. Har ni något tips på något mer estetiskt tilltalande än bestå från IKEA?

Permalänk
Medlem
Skrivet av mebbe:

Hej,

Flyttat till hus och vill skapa dröm vardagsrummet som inte ser ut som en ungkarlslya. Vill skippa tv bänk helt och få in förstärkare, PS5, switch i en stängd hifi rack eller en byrålåda. Jag söker men hittar inget med lämpligt djup för förstärkaren som är lämpligt för hifi produkter. Har ni något tips på något mer estetiskt tilltalande än bestå från IKEA?

Måtten på försärken ?

Visa signatur

Marantz Cinema 50.

Permalänk
Medlem
Skrivet av seville57:

Måtten på försärken ?

Det är en yamaha Rx-v4a. Bredd: 435 mm, Höjd: 171 mm, djup: 377 mm

Permalänk
Medlem
Skrivet av mebbe:

Hej,

Flyttat till hus och vill skapa dröm vardagsrummet som inte ser ut som en ungkarlslya. Vill skippa tv bänk helt och få in förstärkare, PS5, switch i en stängd hifi rack eller en byrålåda. Jag söker men hittar inget med lämpligt djup för förstärkaren som är lämpligt för hifi produkter. Har ni något tips på något mer estetiskt tilltalande än bestå från IKEA?

Furniture Farm kanske har något lämpligt? Dock har de mest TV/media bänkar, Men de är snygga och stilrena så kan nog passa ändå
Och de görs i här i landet. Så svensk kvalitet

https://www.furniturefarm.se/

Visa signatur

Dator: HP Pavilion och Lenovo Legion. Konsol: Playstation
Tv: LG Oled. Ljud: Marantz surroundförstärkare, Klipsch Reference högtalare och basskickers.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mega-Dark:

Furniture Farm kanske har något lämpligt? Dock har de mest TV/media bänkar, Men de är snygga och stilrena så kan nog passa ändå
Och de gör i här i landet. Så svensk kvalitet

Har man en tvbänk som heter Dominator så har man nått att dölja...;)

Visa signatur

5700x3D | RTX 3080 | 2 TB M.2 | 32 GB RAM

Permalänk
Medlem
Skrivet av mebbe:

Hej,

Personligen tycker jag hifi-rack ger mer ungkarslya-känsla än vissa möbler.

Unnu och Clic kan du kika på, de har rätt stilrena modeller med bra djup. Lite dyra för vad man får tycker jag. Har tidigare köpt Unnus tygluckor och byggt en bänk i mdf själv, va inte allt för svårt om man har verktygen osv.

Är du inte priskänslig så är Naver AK2720 för jävla snygg möbel som också kan funka (ej stenkoll på innermåttet dock).
https://www.nordiskagalleriet.se/naver-collection/ak-2720-272...

Men 27k för valnöt…då ska man älska den designen.

Visa signatur

PC | MacBook Air | iPad Mini | iPhone 14 Pro | M&K 5.1 | Anthem MRX 540 | Samsung Q810D | Audioquest Nighthawks | Airpods Pro 2 | Sony X95L 85” | Samsung S95D 55” | Zidoo Z30 Pro 8K | Apple TV | PlayStation 5 Pro | Switch 2

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mega-Dark:

Och de görs i här i landet. Så svensk kvalitet

Har du känt och sett såna irl? Bra kvalitet? Kollat på en hel del på chili som såg ok ut på bild men känns billiga i verkligheten (som denna https://www.chilli.se/m%C3%B6bler/mediam%C3%B6bler/tv-b%C3%A4... )

Permalänk
Medlem
Skrivet av eFoppa:

Personligen tycker jag hifi-rack ger mer ungkarslya-känsla än vissa möbler.

Unnu och Clic kan du kika på, de har rätt stilrena modeller med bra djup. Lite dyra för vad man får tycker jag. Har tidigare köpt Unnus tygluckor och byggt en bänk i mdf själv, va inte allt för svårt om man har verktygen osv.

Är du inte priskänslig så är Naver AK2720 för jävla snygg möbel som också kan funka (ej stenkoll på innermåttet dock).
https://www.nordiskagalleriet.se/naver-collection/ak-2720-272...

Men 27k för valnöt…då ska man älska den designen.

Snygga! Ja, håller med när det gäller hifi rack. Jag menade att jag är mer ute efter ett skåp, eller byrålåda. Vet inte vad jag ska kalla det. Alltså en horisontell tv bänk som har dörrar så att man inte ser att det är hifi produkter i den.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mebbe:

Har du känt och sett såna irl? Bra kvalitet? Kollat på en hel del på chili som såg ok ut på bild men känns billiga i verkligheten (som denna https://www.chilli.se/m%C3%B6bler/mediam%C3%B6bler/tv-b%C3%A4... )

Nej jag har inte känt på de i verkligheten.
Har läst omdömen och kollat skälv en hel del på deras möbler, slog dock aldrig till. För mycket pengar då, så det blev en bänk från Jysk istället för mig.

Men du kanske faktiskt ska ta dig lite tid att läsa igenom deras hemsida ordentligare innan man drar slutsattsen att gämföra de mot en möbel affär som Chili, som är kända för biligt och dåligt och de tillverkar ju inte häller sina egna möbler Chili är ju bara en mellan hand.
https://www.furniturefarm.se/content/4-Om-Oss

Skriv eller ring till de och få en specialgjord bänk exakt så som du vill ha den i så fall.

Rack enligt mig hör inte hemma i vardagsrummet. De hör bara hemma i en dedikerad hemmabio och då har man racken i ett annat rum så att de inte syns. Eller så har man grejer för flera hundra tusen typ i dom som man vill visa upp. Och kostar där efter.

Visa signatur

Dator: HP Pavilion och Lenovo Legion. Konsol: Playstation
Tv: LG Oled. Ljud: Marantz surroundförstärkare, Klipsch Reference högtalare och basskickers.

Permalänk
Medlem

Jag har ändrat i första inlägget. Jag är ute efter ett stängt skåp och inte rack. Skrev fel.

Permalänk
Medlem

Vi har ett 60-tals sideboard i teak som jag har modifierat med hål i baksidan för kablar och luftinsläpp. Har både PS5, förstärkare, Blu-ray spelare och Blu-ray filmer i den. Öppnar man upp luckorna när man spelar så håller sig värmen på en bra nivå. Vi tycker det är en väldigt snygg och bra lösning att få bort elektroniken från blickfånget i vardagsrummet.
https://reformfurniture.se/produkt-kategori/forvaring/sideboa...

Permalänk
Medlem
Skrivet av mebbe:

Jag har ändrat i första inlägget. Jag är ute efter ett stängt skåp och inte rack. Skrev fel.

Tänk på att Yaman behöver "andas".
Var hos 2 gamla jobbekompisar för några år sen, frugan i huset skulle på nån jobbefest å gubben å jag hade huset för oss själva (detta var på sommaren).

Fanns mindre Stereo med skivspelare + duk ovanpå (skulle vara så enligt frugan i huset), efter lita groggande sattes musik på, någorlunda hög volym.
Ett tu tre tystnar musiken å läget blev nyktert.
Säger till att duk + skivspelare måste flyttas bort från förstärkaren å efter en "kylpaus" funkar det igen å en lättnads suck från jobbekompisen, en av tankarna var att köpa ny förstärkare. Han överlevde dagen efter.

Visa signatur

Marantz Cinema 50.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mebbe:

Snygga! Ja, håller med när det gäller hifi rack. Jag menade att jag är mer ute efter ett skåp, eller byrålåda. Vet inte vad jag ska kalla det. Alltså en horisontell tv bänk som har dörrar så att man inte ser att det är hifi produkter i den.

https://royaldesign.se/ray-mediabank-150-cm?p=189660

Denna kör vi nu (finns i andra bredder och utföranden, och jag vill minnas vi betalade 5k på kampanj).
Dock införskaffades den innan förstärkaren. Vår Anthem MRX540 är 382mm djup och precis för djup för att kunna stänga luckan. Kanske att 37cm funkar.
Enda nackdelen funktionsmässigt är att utgångshålen baktill bara sitter i nederkant. Går ju att lösa genom att ta hål själv eller köpa längre kabel om man behöver. Annars slukar den rätt mycket, har både förstärkare, PS5, Apple TV, en NAS och en Ubiquiti gateway i vår. Hade bara förstärkaren varit aningen grundare hade vi kunnat dölja allt 😅

Visa signatur

PC | MacBook Air | iPad Mini | iPhone 14 Pro | M&K 5.1 | Anthem MRX 540 | Samsung Q810D | Audioquest Nighthawks | Airpods Pro 2 | Sony X95L 85” | Samsung S95D 55” | Zidoo Z30 Pro 8K | Apple TV | PlayStation 5 Pro | Switch 2

Permalänk
Medlem
Skrivet av eFoppa:

https://royaldesign.se/ray-mediabank-150-cm?p=189660

Denna kör vi nu (finns i andra bredder och utföranden, och jag vill minnas vi betalade 5k på kampanj).
Dock införskaffades den innan förstärkaren. Vår Anthem MRX540 är 382mm djup och precis för djup för att kunna stänga luckan. Kanske att 37cm funkar.
Enda nackdelen funktionsmässigt är att utgångshålen baktill bara sitter i nederkant. Går ju att lösa genom att ta hål själv eller köpa längre kabel om man behöver. Annars slukar den rätt mycket, har både förstärkare, PS5, Apple TV, en NAS och en Ubiquiti gateway i vår. Hade bara förstärkaren varit aningen grundare hade vi kunnat dölja allt 😅

Snygg! Exakt något vi är ute efter. Vilken färg har ni? Tittade på valnöt men ett omdöme skrev att den såg pastig ut. :/

Permalänk
Medlem
Skrivet av mebbe:

Snygg! Exakt något vi är ute efter. Vilken färg har ni? Tittade på valnöt men ett omdöme skrev att den såg pastig ut. :/

Vi kör i ek (har ett soffbord i ek och lite andra möbler så försökte hålla det något sånär enhetligt). Annars gillar jag personligen valnöt men just den har jag inte sett i Valnöt. Ek tyckte jag iaf håller måttet om jag jämför lite med våra andra möbler (Swedese osv).
Glömde nämna också att hyllplanen är flyttbara vilket ju är ett plus om man ska ha förstärkare. Sen är det kanske bara jag som nojjar men det skadar ju inte att dörrarna har lite hål för ventilationens skull.

Vill minnas att den levererades monterad också (bara att skruva på benen). 👍

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av eFoppa:

Vi kör i ek (har ett soffbord i ek och lite andra möbler så försökte hålla det något sånär enhetligt). Annars gillar jag personligen valnöt men just den har jag inte sett i Valnöt. Ek tyckte jag iaf håller måttet om jag jämför lite med våra andra möbler (Swedese osv).
Glömde nämna också att hyllplanen är flyttbara vilket ju är ett plus om man ska ha förstärkare. Sen är det kanske bara jag som nojjar men det skadar ju inte att dörrarna har lite hål för ventilationens skull.

Vill minnas att den levererades monterad också (bara att skruva på benen). 👍

Vad var det för kampanj du köpte den på?

Permalänk
Medlem

Jag har Bolia opus 2, den är också bra på att gömma ps5/receiver osv.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mebbe:

Vad var det för kampanj du köpte den på?

Det var ca 2 år sen ska sägas. Men jag är rätt säker på att bänken är så kallad ”private label” för Royal dvs ett eget varumärke så de bör ha rätt bra marginaler och incitament att ha den på kommande reor. Beror på hur mycket is i magen man kan ha.

Visa signatur