Rykte: DDR4-produktion upphör i år

Permalänk
Melding Plague

Rykte: DDR4-produktion upphör i år

De tre största minnestillverkarna påstås förbereda flytt av fokus till DDR5 samt HBM.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Känns helt naturligt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Minzert:

Känns helt naturligt.

Jag tänkte använda ordet rimligt, men naturligt funkar minst lika bra

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Befogat är ordet som jag hade i åtanke

Byggde första DDR4 datorn ganska så prick 10 år sedan.

Visa signatur

Ryzen 7 5800X3D | RX 7900 XT | OLED G6 G60D

Permalänk
Medlem

Förståeligt skulle man nog kunna säga.

Visa signatur

Laptop: Lenovo Legion 5 (Ryzen 5 5600H, 16GB, RTX 3060) OS: Windows 11 Pro
TV: LG C1 65" ✪ Konsol: PS5 Pro (+4TB SSD), PS3 Slim (500GB SSD), PS Vita, Xbox One X (1TB SSD)
A/V Reciever: Marantz Cinema 60 ✪ 4K UHD Blu-ray: Panasonic DP-UB820 ✪ CD-spelare: Onkyo C-7030
Högtalare: Triangle Esprit Antal EZ, Triangle Esprit Voce EZ, Triangle Borea BRA1, XTZ 10.16
Hörlurar: beyerdynamic DT 700 PRO X ✪ DAC/AMP: Fosi Audio Q4

Permalänk
Medlem

Nja, lite tidigt kan jag tycka. CPUer med stöd säljs ju fortfarande.

Permalänk

DDR4 har varit riktigt bra, så långlivad och bra på det den ska göra, sitter fortfarande på AM4 och känner mig smått ledsen och gammal, helt förståeligt att dem gör det dem gör.

RIP DDR4 you will be missed!

Visa signatur

Phanteks Enthoo Evolv X | Ryzen 5800X3D | AMD Radeon RX 7900 XT | Corsair Vengeance 32GB 3200MHz | BeQuiet Straight Power 11 1200W Platinum

Permalänk
Medlem
Skrivet av dlq84:

Nja, lite tidigt kan jag tycka. CPUer med stöd säljs ju fortfarande.

Va inte orolig det finns nog ett bra lager som dom vill bli av med..

Visa signatur

Låda thermaltake view 91 M-kort ASUS X399 ROG Zenith Extreme CPU AMD Ryzen Threadripper 1920X 3.5 GHz Kylning Hemma byggd vattenkylning 2 x 480mm + 1 x 420mm radiatorer Minne 8 X 16Gb DDR4 HD SSD 240GB OCZ Trion 100 Grafik Gigabyte Geforce RTX 3080 10GB GAMING OC WATERFORCE WB AGG Corsair RM 1000w 80+ Gold Skärm ASUS 43" ROG Strix XG438QR 4K VA HDR 120 Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Minzert:

Känns helt naturligt.

Skrivet av medbor:

Jag säger: Det var ett rimligt övernaturligt val.

Visa signatur

Fractal Design Pop XL Air RGB | ASRock Z690 Taichi | i5-12600k | Corsair 32GB (2x16GB) DDR5 6000MHz CL30 | Gigabyte RTX 2080 Gaming OC

Nintendo Switch | PlayStation 5 +PS4 Pro | Xbox Series X + One X
Min FZ Profil

Permalänk
Medlem

Så, ryktet är att de skall sluta tillverka DDR3 och DDR4 minnen.

DDR3 låter ju helt rimligt att det slutar tillverkas - det är åtskilliga år sedan det var state-of-the-art, och det kan inte vara många produkter som tillverkas och säljs idag som fortfarande använder DDR3.

DDR4 låter lite tidigt att sluta med däremot. AM4 moderkort och processorer säljs ju fortfarande som mainstream komponenter, och det är nog en hel del annat som fortfarande använder DDR4. Det känns som om vi bara är ungefär halvvägs genom övergången från DDR4 till DDR5

Permalänk
Medlem
Skrivet av Erik_T:

Så, ryktet är att de skall sluta tillverka DDR3 och DDR4 minnen.

DDR3 låter ju helt rimligt att det slutar tillverkas - det är åtskilliga år sedan det var state-of-the-art, och det kan inte vara många produkter som tillverkas och säljs idag som fortfarande använder DDR3.

DDR4 låter lite tidigt att sluta med däremot. AM4 moderkort och processorer säljs ju fortfarande som mainstream komponenter, och det är nog en hel del annat som fortfarande använder DDR4. Det känns som om vi bara är ungefär halvvägs genom övergången från DDR4 till DDR5

Erbjuder inte 14 serien från intel DDR4 som alternativ också? Känns i alla fall lite tidigt att pensionera just DDR4. Just DDR3 finns det väl knappt något att köpa, utan det är minst DDR4 stöd.

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem

Udda och oväntat tidigt, då DDR4 fortfarande är aktuellt på flera fronter.

Visa signatur

9950X3D | 5080

Permalänk
Medlem

Godtagbart.

Permalänk
Medlem

Skäligt.

Visa signatur

AMD Ryzen Threadripper 3970X | Corsair iCUE H150i RGB PRO XT | Corsair Vengeance LPX 128GB (4x32GB) 3600MHz | MSI GeForce RTX 3090 24GB SUPRIM X | Samsung 980 Pro series 4TB (2x2TB RAID 0) M.2 | Corsair MP600 PRO 1TB M.2 | Seagate Exos 128TB (8x16TB) | 80TB LaCie d2 Professional (10x8TB) | Corsair HX1000i 1000W | Fractal Design Define 7 XL Svart

Permalänk
Medlem

Overkligt.

Permalänk
Medlem

även om DDR4 börjar bli gammalt sedan release men det är fortfarande ganska så current gen (socket) med AMD släppte nyligt nya CPUer till AM4 XT modeller

så 2030 vore mer rimligt att ens fundera på avsluta DDR4

Permalänk

Märkligt.

Visa signatur

1

Permalänk
Medlem

Approbabelt.

Visa signatur

DATOR i bruk: ASUS ROG STRIX B550-F Gaming, Ryzen 7 5900X. 4x16 GB Ballistix MAX RGB @ 3800 MT/s 16-17-18-34-51 (1T)/~58 ns. MSI RTX 4090 Ventus x3. Samsung 980 Pro 1 TB. EK AIO Elite 360.
#ryssjävlar

Permalänk
Medlem

JUST NU: Minnestillverkarna slutar med DDR4

• "Overkligt!"

• Kom som en total överraskning

Visa signatur

thank you, come again

Permalänk
Medlem

Får se över och eventuellt maxa ut i alla bärbara datorer så att det inte blir onödigt kämpigt när man verkligen behöver skaka lite extra livslängd i prylarna.

Arbetshästen har stöd för både DDR4 & DDR5 så där kan man krångla med brädbyte osv.

Visa signatur

Citera för svar :)

Permalänk
Medlem

Beställde iaf ett 32GB (2x16GB) DDR4 kit.