Här är priserna på Geforce RTX 5070 Ti-korten

Permalänk
Skrivet av jaqob:

Varför i hela världen skulle jämförelsen vara orättvis bara för att AMD är dåliga på RT?

Beror ju på vad man vill jämföra såklart, men min upplevelse är att "modern ljussättning" är en medveten omskrivelse av RT och motsvarande, i syfte att ställa prestandan för riktiga frames i dåligt ljus (haha).

https://www.sweclockers.com/test/40649-msi-rtx-5070-ti-ventus...

Bättre att kolla på den grafen skulle jag säga, men det är min åsikt. Vill man istället se NVIDIA krossa AMD i RT osv. kan man kolla testet för det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av 0cool:

I moderna spel som använder modern ljussättning är 5070ti mycket snabbare än 7900XTX. Såpass att det faktiskt skulle ge bättre värde att köpa ett 5070ti för 19000:- framför att köpa ett 7900XTX för 12000:-, och det redan innan "fakeframes".

https://tpucdn.com/review/msi-geforce-rtx-5070-ti-gaming-trio-oc/images/dlss-alan-wake-2.png

Lägger man över 10 lax på ett grafikkort vill man ju gärna kunna spela moderna och kommande spel med allt de har att bjuda på också, inte bara legacy/retro-titlar.

Vi får hoppas att AMD får ordning på FSR och FG med 9070XT - nästa vecka vet vi förhoppningsvis hur det blir med det.

Steve på Hardware Unboxed har ju sagt i åratal att kan man bara spela low/medium med maxade texturer så har man en kanonupplevelse. Nu är AMD där, fortfarande ivrigt påhejade.

Jag skulle aldrig slå till på ett 7900XT/XTX idag, för 10,000+ dessutom! Förhoppnigsvis blir 9070(XT) en modern skapelse som kan köra moderna spel på höga setings.

Visa signatur

- 5090

Permalänk
Medlem
Skrivet av sweisdapro:

Där håller jag helt och hållet med dig
Det som egentligen stör mig är "avsaknaden" av det väntade framsteget med släppen i 5000-serien, i framförallt de nedre segmenten

Exakt! Ett 4080S hade varit ett lysande köp i 2024 visar det sig, men vem kunde ana det? Grämer mig att jag inte plockade ett av alla olika 4080S som fanns i lager förra året, men det hör ju verkligen till det ovanliga att det blir såhär när det släpps nytt.

Permalänk
Medlem

Känslan när mötet dragit över och man kommer ut från mötesrummet till "Meddela mig" (när produkten finns i lager) enbart, överallt.

;______;

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lussarn:

Steve på Hardware Unboxed har ju sagt i åratal att kan man bara spela low/medium med maxade texturer så har man en kanonupplevelse. Nu är AMD där, fortfarande ivrigt påhejade.

Jag skulle aldrig slå till på ett 7900XT/XTX idag, för 10,000+ dessutom! Förhoppnigsvis blir 9070(XT) en modern skapelse som kan köra moderna spel på höga setings.

Du skulle väl iofs aldrig slå till på en GPU det står AMD på, oavsett hur bra den presterade?

Visa signatur

CPU: R7 9800X3D | GPU: Asrock 7900XTX Taichi OC | MB: Asus B650E-I| RAM: 2x32 Kingston Fury @6000MHz CL30|Cooling:Noctua NH-D15 G2|PSU: Phanteks AMP GH Platinum 1000W|SSD: Kingston Fury Renegade 2TB + Corsair MP510 4TB |CASE:Streacom DA6 XL Chrome

Permalänk
Medlem
Skrivet av Vivace:

Det är ingen som nämnt ett ord om att det finns flertalet annonser ute på blocket för ännu högre pris. Såkallad Scalping. Det är deras fel att priserna ser ut som de gör! Skämshatten för alla som utnyttjar situationer likt denna, det kanske finns människor som faktiskt behöver uppgradera och då sitter utan. Men de som utnyttjar andra tänker bara på sig själva..

Skulle nog påstå att detta är nvidias fel, medveten strategi för att hålla priset högt och samtidigt använda så mycket hårdvara som möjligt till deras mycket mer lukrativa AI sida.
Gamers få slåss om smulorna.

Visa signatur

Zalman i3 Neo (Asus TUF Gaming B650-E Wifi/R5 7600/32GB ram/Intel Arc B580 12gb/2TB M.2 SSD)
Acer Aspire XC-780 (Pentium G4560/8GB ram/Nvidia GTX 1050 2GB/500GB SSD)
Acer spin 513 Chromebook (ARM Qualcomm processor/4GB ram/64 GB lagring)
Raspberry pi 400
(Retrodatorer av div slag, Atari, Amiga, C64, IBM mm…)

Permalänk
Medlem
Skrivet av SpaceAce:

För mig är Reflex det som gör att jag inte kan välja AMD. Reflex i CS2 har varit en gamechanger för mig. Ser verkligen fram emot Reflex 2, större än DLSS för mig.

Finns Radeon Anti-Lag 2 för 7000-serien och framåt. Finns i CS2 sedan ett tag tillbaka nu (efter hela VAC debaclet innan det).

Visa signatur

Nr 1: X670, 7800X3D, Peerless Assassin, 32GB 6000MHz CL36, 9070 XT, SN850X 1TB + MP600 Pro 2TB, V850 Gold i Multi, FD North.
Nr 2: B550, 5700X, Hyper 212 Evo V2, 32GB 3200MHz CL16, 1080 Ti, Firecuda 510 1TB + HDD 3TB, Focus GX 650W, Pure Base 500DX.
Någon laptop eller två.

Permalänk
Medlem

Vad säger magkänslan hos folk nu då, hur länge behöver vi vänta tills det går att plocka upp ett 5070 ti framöver?

Permalänk
Medlem

Du kan beställa ett nu, men det är inte billigt och det verkar inte vara i lager just nu https://www.proshop.se/Grafikkort/GIGABYTE-GeForce-RTX-5070-T...

Visa signatur

Vituð ér enn, eða hvað?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Teedyan:

Vad säger magkänslan hos folk nu då, hur länge behöver vi vänta tills det går att plocka upp ett 5070 ti framöver?

Gissar typ tidig april innan du kan välja hyffsat fritt mellan modellerna. Leveranserna kommer ju in löpande så håller man koll och har lite tur kanske du kan snappa upp kort (till bra pris, finns ju faktiskt vissa kort kvar nu) redan inom en vecka eller två. Frågan är ju hur det blir med MSRP, kommer det försvinna eller blir det faktiskt kvar på Asus Prime, MSI Ventus, Gigabyte Windforce etc.

Visa signatur

f0rest stan | Citera mera | Ryzen 5800X - ASUS Prime 9070 XT

Permalänk
Medlem
Skrivet av sweisdapro:

Du skulle väl iofs aldrig slå till på en GPU det står AMD på, oavsett hur bra den presterade?

Skitsnack, skulle köpt det direkt om dom faktiskt gjorde vad Nvidia gör till ett bättre pris. Och det är det vi hoppas på i framtiden. Dom får gärna göra saker Nvidia inte gör också.

Visa signatur

- 5090

Permalänk
Avstängd
Skrivet av 0cool:

I moderna spel som använder modern ljussättning är 5070ti mycket snabbare än 7900XTX. Såpass att det faktiskt skulle ge bättre värde att köpa ett 5070ti för 19000:- framför att köpa ett 7900XTX för 12000:-, och det redan innan "fakeframes".

https://tpucdn.com/review/msi-geforce-rtx-5070-ti-gaming-trio-oc/images/dlss-alan-wake-2.png

Lägger man över 10 lax på ett grafikkort vill man ju gärna kunna spela moderna och kommande spel med allt de har att bjuda på också, inte bara legacy/retro-titlar.

Vi får hoppas att AMD får ordning på FSR och FG med 9070XT - nästa vecka vet vi förhoppningsvis hur det blir med det.

Modern ljussättning alltså rt där 2 spel använder riktigt rt? Bra att veta. Du kommer ändå inte kunna spela framtida spel utan framegen med ett 5070ti ihop med full rt i 1440p eller 4k.

5070ti får väl 3 fps i indiana jones i 4k med rt.

Permalänk
Medlem

Denna variant verkar finnas på elginganten, lite billigare än den som länkades tidigare men fortfarande för dyr. FOMO är dock stark just nu hos vissa.

https://www.elgiganten.se/product/gaming/datorkomponenter/gra...

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av wly:

Modern ljussättning alltså rt där 2 spel använder riktigt rt? Bra att veta. Du kommer ändå inte kunna spela framtida spel utan framegen med ett 5070ti ihop med full rt i 1440p eller 4k.

Runt 45 i 4K full RT med DLSS Quality om man ser till att inte få slut på VRAM.
https://www.youtube.com/watch?v=-ItqD1dsRPM&t=2115s

Däremot så är det ju bra kasst att man får slut på VRAM om man inte sänker något.
Men xx70 Ti är väl aldrig ett bra val till att köra maxade inställningar i 4K, snarare 1440p. 5080 borde klara av det, men det kommer ju inte heller funka eftersom det också bara har 16 GB...

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
NAS: 6700K/16GB/Debian+ZFS | Backup (offsite): 9600K/16GB/Debian+ZFS

Permalänk
Medlem
Visa signatur

Vituð ér enn, eða hvað?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Snusious:

Finns Radeon Anti-Lag 2 för 7000-serien och framåt. Finns i CS2 sedan ett tag tillbaka nu (efter hela VAC debaclet innan det).

Jag har testat det på 7800 XT, det reducerade latency med knappt 30% medan Reflex reducerade med 75%. Två helt olika typer av teknologi. Radeon Anti lag fungerar ok i GPU bound spel, inte i CPU bound som CS2. (Det är ju fortfarande alltså en förbättring i CS2 med Anti-Lag men inte alls på samma nivå som Reflex).

Kanske har hänt något och blivit bättre sedan jag testade dock, det vet jag inte.

Visa signatur

14900K
5080
5070 Ti
9070 XT
3070

Permalänk
Medlem
Skrivet av 0cool:

Exakt! Ett 4080S hade varit ett lysande köp i 2024 visar det sig, men vem kunde ana det? Grämer mig att jag inte plockade ett av alla olika 4080S som fanns i lager förra året, men det hör ju verkligen till det ovanliga att det blir såhär när det släpps nytt.

Mitt 4080s kunde jag bara få ut 3% extra på överklockning, med mitt 5080 får jag ut 14.5% vilket gör att det nästan når ett 4090 som körs i standardklock (slår faktiskt 4090 i Speedway). Helt plötsligt blev kortet väldigt mycket mer värt än 4080s.

Med det sagt är det fortfarande ett Asus Prime jag fick för mina 14129:- jag gav. Förra året fick man ju ett Asus TUF 4080s för sina 12999:- Även 4070 Ti Super använde Asus sina TUF som MSRP-kort. Det var unikt!

Instängd i en låda spelar det väl ingen roll, Prime gör vad den ska (och otroligt bra), men jag saknar TUF. Helt gjort i metall, överdimensionerad kylare och sådär gediget och snyggt att man bara ville klämma och känna på det och då

Visa signatur

14900K
5080
5070 Ti
9070 XT
3070

Permalänk
Medlem
Skrivet av JakeHimself:

Modern ljussättning? Menar du ray tracing? Att AMD och 7900 XTX är sämre på det är ju inget nytt, varför jämförelsen klart är orättvis.

Skrivet av wly:

Raytracing används som begrepp för en serie gimmicks som man kan leva utan samtidigt som det omfattar ett generationsskifte i realism. Det handlar om faktiskt realistiskt ljus, så det är rimligt att kalla det något annat (exempelvis "modern ljussättning") för att skilja det från vattenpölseffekterna man försökte sälja RTX2000-serien med.

Cyberpunk med pathtracing känns nästan som en remaster, och jag tror det kommer gälla samtliga AAA-spel ganska snart. Dvs man kommer kunna spela dem utan raytracing eller med enstaka raytracingeffekter, men det kommer kännas som man spelar en äldre version av spelet rent grafiskt.

7900XTX är inte värdelöst på RT föralldel och det kan säkert bli bättre med lite "fine wine" också, men här och nu kan man förstås inte försvara 12000kr för 7900XTX när det finns (nåja) 5070ti för 10500kr. IMO borde 7900XTX nästan halveras i pris om AMD tänker ha kvar det på marknaden.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SpaceAce:

Mitt 4080s kunde jag bara få ut 3% extra på överklockning, med mitt 5080 får jag ut 14.5% vilket gör att det nästan når ett 4090 som körs i standardklock (slår faktiskt 4090 i Speedway). Helt plötsligt blev kortet väldigt mycket mer värt än 4080s.

Med det sagt är det fortfarande ett Asus Prime jag fick för mina 14129:- jag gav. Förra året fick man ju ett Asus TUF 4080s för sina 12999:- Även 4070 Ti Super använde Asus sina TUF som MSRP-kort. Det var unikt!

Instängd i en låda spelar det väl ingen roll, Prime gör vad den ska (och otroligt bra), men jag saknar TUF. Helt gjort i metall, överdimensionerad kylare och sådär gediget och snyggt att man bara ville klämma och känna på det och då

Ja, precis.
Och 5070ti presterar som ett 5080 överklockad för 10575:-

https://www.youtube.com/watch?v=mqZN7k1P_J8

Permalänk
Medlem

Tänk Er kära Sweklockare inkl jag... vi har varit med och byggt upp Nvidia. Genom att köpa deras BRA produkter. De har tjänat rejält på gamers mfl. Nu när vi "inte behövs" längre eftersom Ai är grejjen för dem. Så SKITER de på oss. Ljuger friskt.. höjer priserna genom taket... vill ni ha så får ni betala drägg... Och det sitter folk och försvarar dem till sista blodsdroppen... åh det är marknadspriser.. det är ok osv osv... Tänk ett steg till istället. Vad kommer resultatet bli? Färre och färre har råd eller är villiga att betala en lön för ett grafikkort. Vad händer med PC game marknaden? Vad ser utvecklarna av spel? Är det värt att satsa hårt på PC spel eftersom den marknaden krymper? Fler verkar gå över till konsoll och färre köper high end kort inom PC.
Färre spel görs med tanke på PC är resultatet för det är inte lika lönsamt.
Nvidia.. och vi får se vad AMD gör med 9070... Pissar på gamers idag. De är en liten biprodukt för o tjäna en liten extra slant på. Istället för att säga.. utan Er gamers hade vi inte varit där vi är idag och ni förtjänar vettiga saker och priser..

Visa signatur

Lian-Li Tu150 (fläktmoddad) w Corsair SF750 Platinum SFX / Asus Strix B550-i Itx / Ryzen 5600x @ 4.92.. Scythe Fuma 2 / Crucial Ballistix 2x16 3600@4000 / WD Black SN850 NVME + Kingston A2000 NVME / MSI Radeon RX 6800 referens / 2x120mm Noctua NF-A12x15 golv. 2x120mm Noctua NF A12x25 In och Utblås. Fläktmod tak 1x140mm Noctua NF A14 utlblås via kammare baktill. Samsung 34" c34j791 3440x1440.

Permalänk
Skrivet av 0cool:

Raytracing används som begrepp för en serie gimmicks som man kan leva utan samtidigt som det omfattar ett generationsskifte i realism. Det handlar om faktiskt realistiskt ljus, så det är rimligt att kalla det något annat (exempelvis "modern ljussättning") för att skilja det från vattenpölseffekterna man försökte sälja RTX2000-serien med.

Cyberpunk med pathtracing känns nästan som en remaster, och jag tror det kommer gälla samtliga AAA-spel ganska snart. Dvs man kommer kunna spela dem utan raytracing eller med enstaka raytracingeffekter, men det kommer kännas som man spelar en äldre version av spelet rent grafiskt.

7900XTX är inte värdelöst på RT föralldel och det kan säkert bli bättre med lite "fine wine" också, men här och nu kan man förstås inte försvara 12000kr för 7900XTX när det finns (nåja) 5070ti för 10500kr. IMO borde 7900XTX nästan halveras i pris om AMD tänker ha kvar det på marknaden.

Se mitt andra inlägg som följde

Permalänk
Medlem
Skrivet av EvonS:

Tänk Er kära Sweklockare inkl jag... vi har varit med och byggt upp Nvidia. Genom att köpa deras BRA produkter. De har tjänat rejält på gamers mfl. Nu när vi "inte behövs" längre eftersom Ai är grejjen för dem. Så SKITER de på oss. Ljuger friskt.. höjer priserna genom taket... vill ni ha så får ni betala drägg... Och det sitter folk och försvarar dem till sista blodsdroppen... åh det är marknadspriser.. det är ok osv osv... Tänk ett steg till istället. Vad kommer resultatet bli? Färre och färre har råd eller är villiga att betala en lön för ett grafikkort. Vad händer med PC game marknaden? Vad ser utvecklarna av spel? Är det värt att satsa hårt på PC spel eftersom den marknaden krymper? Fler verkar gå över till konsoll och färre köper high end kort inom PC.
Nvidia.. och vi får se vad AMD gör med 9070... Pissar på gamers idag. De är en liten biprodukt för o tjäna en liten extra slant på. Istället för att säga.. utan Er gamers hade vi inte varit där vi är idag och ni förtjänar vettiga saker och priser..

Trots grafikkortspriserna skenat under många år så lär ju utvecklarna av spel fortsätta satsa på PC med tanke på denna marknad inte krymper utan snarare ökar.

Visa signatur

PC: AMD Ryzen 9950X3D | Gigabyte RTX 5070 Ti AERO | Samsung 990 PRO 4TB | Gigabyte B650E Aorus Stealth Ice | Corsair Dominator Titanium White 2x48GB DDR5 6600MHz CL32 | Lian Li O11 Vision Compact White | Lian Li HydroShift LCD 360TL White | Lian Li EDGE Platinum 850W White | Lian Li UNI FAN TL 3-pack 120mm Reverse White

Permalänk
Medlem
Skrivet av EvonS:

Bra rutet!

Visa signatur

Zalman i3 Neo (Asus TUF Gaming B650-E Wifi/R5 7600/32GB ram/Intel Arc B580 12gb/2TB M.2 SSD)
Acer Aspire XC-780 (Pentium G4560/8GB ram/Nvidia GTX 1050 2GB/500GB SSD)
Acer spin 513 Chromebook (ARM Qualcomm processor/4GB ram/64 GB lagring)
Raspberry pi 400
(Retrodatorer av div slag, Atari, Amiga, C64, IBM mm…)

Permalänk
Medlem
Skrivet av JakeHimself:

Se mitt andra inlägg som följde

Menar du detta?

Skrivet av JakeHimself:

Beror ju på vad man vill jämföra såklart, men min upplevelse är att "modern ljussättning" är en medveten omskrivelse av RT och motsvarande, i syfte att ställa prestandan för riktiga frames i dåligt ljus (haha).

Känns som du blandar ihop raytracing med frame generation? Raytracing är ett steg närmare en korrekt representation av den verkligheten man försöker simulera i spel. Om något är det alltså "mer äkta".

Om utvecklingen hade gått åt andra hållet skulle man kunna säga att man ökar prestandan genom att skippa raytracing och fejka ljuset istället. Nackdelen är att man märker att det är fejk.

Något som moderna spel belyser (haha) redan nu.

Permalänk
Medlem
Skrivet av EvonS:

Men det är ju marknadspriser som gör det. Det handlar inte om något försvar, det är bara ett konstaterande.

När det finns 10 kunder per grafikkort blir de dyra. Det kan inte Nvidia göra något åt så länge de kör max produktion från TSMC.
Om de sänker priserna ger det bara mer profit till scalpers, riktiga kunder får inga billigare kort för det.

Om AI-boomen kommer av sig pga deepseek eller något annat händer som gör att tillgången blir bättre så borde det bli bra priser igen däremot.

Skulle priserna vara fortsatt höga när korten står dammiga i var och varannan butik, då skall jag ansluta till korståget med min egen högaffel minsann. Men inte nu.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av happy_per:

Vilka val har vi som sitter med gamla grafikkort..?
Det är lite gilla läget och hoppa på tåget eller sitta kvar med sin 1080p skärm där grafikkortet kanske levererar 60fps med låg-medel grafik.
Tror att nästa generation grafikkort blir ännu dyrare dock kanske med större prestanda lyft.
Och pratar vi då att det sker under 2026..?
Så vänta o vänta…
Visst håller absolut med att priserna är helt galna och om ingen i hela världen köpte dessa grafikkort så skulle det vara en signal till tillverkare men riktigt så är det ju inte.

Dör du av att spela i 1080p60? Nej. Om du nu "måste" uppgradera så finns 40-serien, eller AMD.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Razer-T:

Vilket kockslag beställde du?

15:03

Permalänk
Medlem

Installerade igår. 2mm klarering i chassit 338mm av 340mm. Kortet är tyst och svalt, vilket gör stor skillnad i ett litet rum med dålig luft.

Permalänk
Medlem

Det finns seriöst folk på tradera som säljer flera modeller av kortet, samt massa annat skit som de ska dra in pengar på. Renodlade ruttna scalpers med andra ord. Meanwhile får jag sitta här med 9800x3d och ett GTX 1060 och en hel drös spel som fortfarande väntar på nytt grafikkort.

Permalänk
Medlem

Någon som kommit längre än ”Mottagen” hos Netonnet än? Vore ju trevligt med ett besked så man visste om man borde jaga någon annanstans istället.