Nvidia bekräftar tillverkningsfel på RTX 5090 och 5070 Ti

Permalänk
Keeper of The Nvidia Drivers
Skrivet av landahl:

Som tillverkar kort som smälter kablar.

Och är sjuuuukt dyra, helt galet dyra. Insane! Eller vad säger du?

Visa signatur

AMD FX53 939 | MSI nForce4 939 | Ati Radeon x1800XT OC PE | 2*1024mb G-Skill 1-2-3-2-5 | Comhem 10/1 | Frölunda Indians SM GULD!!!
In Hoc Signo Vinces!

Permalänk
Medlem
Skrivet av landahl:

Knäppt att man ens ska behöva kolla upp det. Ha koll på kontakten också är mitt tips.

Haha japp, det är sjukt hur det har blivit.
Köpte mig en ny Corsair Sleevad 12VHPWR, bara för att vara "säker" ser bra ut än så länge

Visa signatur

AMD Ryzen 7 7800X3D
ROG Astral GeForce 5080
HyperX 32GB DDR5 6000MHz
WD SN850 1TB
ASUS ROG Strix 27" WOLED

Permalänk
Medlem
Skrivet av kelthar:

Tumme upp. 63% chans om vi får 200 röster?

Hur många behöver vi för 100%?

Det beror på hur du definierar 100%. Du kommer aldrig nå exakt 100%, men med t.ex. 2000 röster så har du 99.99% chans.

Det är lite som att singla slant, det finns alltid en chans att du får krona 100 gånger i rad men sannolikheten är så liten att den är närmast obefintlig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av meanh:

Är detta en av Nvidias värsta releaser någonsin? Man har:
1. Brända kontakter inom några dagar med få kort tillverkade.
2. Black screens.
3. Feltillverkade 5090, 5090D och 5070ti i händerna på köpare.
4. Slopat PhysX-stöd som gör att vissa äldre spel inte längre kan maxas utan att det blir ett bildspel.
5. Färre kort vid release hos ÅF än på länge.

Ursäkta men jag tycker det är dåligt av dig att du inte listade att kontakten är specad till att man bara kan sätta i och dra ur fem gånger, därefter är grafikkortet bara att kassera

Visa signatur

Dualbot, w10, Ubuntu, 2600k

Permalänk
Skrivet av Nyhet:

Påverkar 0,5 procent av alla sålda kort och ger 4 procent lägre spelprestanda.

Läs hela artikeln här

Skremmende at det er så dårlig kvalitets kontroll og dette kommer på toppen av ekstrem dårlig tilgjengelighet på skjermkort.
Hva om det hadde vært god tilgjengelighet... da hadde det kansje vært enda fler som har fått dårlige kort?

Permalänk
Medlem
Skrivet av tjobbo:

Haha japp, det är sjukt hur det har blivit.
Köpte mig en ny Corsair Sleevad 12VHPWR, bara för att vara "säker" ser bra ut än så länge

<Uppladdad bildlänk>

Är ju just Corsairs kablar som sett lite tveksamma ut....
https://www.youtube.com/watch?v=6FJ_KSizDwM&t=506s
Kolla kontakten noga så stiften verkligen sitter ordentligt.

Visa signatur

If buying isn't owning, then piracy isn't stealing.
Smarter machines will create dumber humans.
I'm not rude, I have Aspergers. Deal with it.

Permalänk
Medlem

Asus 5090 Astral : " Keramisk konding expl.... brände mitt moderkort ! " :

https://www.reddit.com/r/nvidia/comments/1iv7277/my_5090_astr...

https://videocardz.com/newz/asus-rog-astral-rtx-5090-catches-...

> ASUS ROG Astral RTX 5090 - for those who dare <

Permalänk
Medlem
Skrivet av Agamemnon_71:

Japp såg den videon, kontakten sitter i ordentligt, och det ser bra ut när man kikar i GPUTweak, jag har inte det där spelrummet i själva kontakten till GPUn, det är i PSUN, 8pin kontakten delen det kan diffa.

Allt ser bra ut nu, får se hur det ser ut om någon månad xD

Visa signatur

AMD Ryzen 7 7800X3D
ROG Astral GeForce 5080
HyperX 32GB DDR5 6000MHz
WD SN850 1TB
ASUS ROG Strix 27" WOLED

Permalänk
Medlem
Skrivet av Vivace:

Såg detta exemplet på hur PhysX påverkas:

https://www.youtube.com/watch?v=fdb5cX40T_0

Är det inte konstigt att det är lägre fps på 5090 även utan physx?

Visa signatur

Ryzen 5800X, Asus ROG Strix B550-E Gaming, Asus ROG Strix 3080 Ti OC, G.Skill Trident Z Neo DDR4 32 GB RAM@3600 MHz cl16, LG 34GN850 + Acer Predator XB271HU

Permalänk
Medlem
Skrivet av tjobbo:

Japp såg den videon, kontakten sitter i ordentligt, och det ser bra ut när man kikar i GPUTweak, jag har inte det där spelrummet i själva kontakten till GPUn, det är i PSUN, 8pin kontakten delen det kan diffa.

Allt ser bra ut nu, får se hur det ser ut om någon månad xD

Skrivet av Agamemnon_71:

Förvisso är det mycket skriverier om lösa stift/dålig kvalitet i just Corsairs kablar men än har jag inte sett någon vettig relation mellan det och defekta kontakter.
Någon mm variation i stiftposition kan mycket väl vara "out of specc" som mr. Jay säger men knappast anledningen till 80% snebelastning som får kontakter att smälta.

Permalänk
Medlem
Skrivet av evil penguin:

Intrycket jag får är iaf att *alla* har slagit i en "vägg" sett till förbättring vad gäller tillverkningen och nu har olika möjligheter att kompensera med andra tekniska lösningar på temat "jobba smartare" istället för att bara kunna slänga på mer ren beräkningskraft.

("Vägg" som i att det visserligen fortfarande sker processförbättringar, men det verkar inte längre bli billigare och bättre i varje steg utan nu istället dyrare och lite bättre).

Jag håller med om att färbättringar i tillverkningsteknik inte längre verkar vara entydigt med bättre prestanda. Vad gäller kostnaden tycker jag att det är mindre tydligt. Givet hur dominerande Intel och nVidia har varit i perioder så har de kunna prissätta som de har velat, inte baserat på tillverkningskostnader och marknaden har köpt ändå. AMD har därför aldrig haft något incitament att prissätta på något annat sätt, de får inte in mer pengar på att sänka priset, de får bara mer att göra, mer RMA och större risk att något går fel. Tittar vi på minnesmarknaden så har ju priset/GB inte ökat på samma sätt, varken för RAM eller flashminne.

Däremot har ju ARM, Apple och AMD tydligt visat att det går att utveckla processorerprestanda snabbare än Intel, även med samma produktionsteknik, så frågan är vad det beror på att nvidia missade det här steget.

Permalänk
Medlem

Ja så glömde jag själv att lägga till ROP ja ni ser det är så mycket att det blir för många fel att hålla reda på... Men listor är bra då blir det tydligare.

För att återgå till allvaret. men man undrar vilka fler fel som kommer uppdagas på dom här korten med så många brister för man verkar ju ha helknas i kvalitestkollen i tillverkningen.
Här ser det ju ut som att man inte kollat alls.

Men man kan väl gissa att allt inte mäts när man mäter. Mäts det inte då ser man inget.

Då är ju faktiskt frågan vad kan mer dyka upp, hur ställer sig nVidia till att åtgärda/byta ut felaktig produkt efter att garantin gått ut och vad blir då begagnatpriset på såna här kort...

Jag har på känn att dessa kort blir en rysare både för den som vill sälja och den som vill köpa.

Visa signatur

Dualbot, w10, Ubuntu, 2600k

Permalänk

4090 nån?

Visa signatur

Question everything!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Modellören:

Men man kan väl gissa att allt inte mäts när man mäter. Mäts det inte då ser man inget.

En ren spekulation är att en gång i tiden var det antalet rop som 5090 faktiskt skulle ha men att antalet blev finjusterat i elfte timmen och några få kort i tidig produktion råkade slinka igenom med det gamla rop antalet.

Permalänk
Medlem

nividia skall göra något?

Varför?

Om inte:

Kommer de som fått ett felaktigt kort att köpa AMD eller intel nästa gång?

Kommer de som fått ett fungerande kort att välja att köpa AMD eller intel nästa gång?

Kommer nvidia få svårt att sälja sina konsumentkort?

Kommer nvidia få problem med att tjäna pengar?

Vi vet alla vad svaret är.

Nej.

Permalänk
Medlem

Ojdå, Nvidia råkades skicka ut några 5080ti kärnor istället för 5090 😂

Segt om man köpt av en scalper och sitter utan garantier....

Permalänk
Medlem

Nästan som att de var medvetna om det men skeppade korten ändå och hoppades på att ingen skulle märka något. 0,5% är ju ändå en tillräckligt liten andel för att kunna komma undan med det.

Visa signatur

Intel i5 12600K | Asus TUF Gaming Z690-Plus D4 | Asus Geforce RTX 3060 Ti | 32 GB DDR4 | Fractal Design North | Corsair iCue Link H100i | Cooler Master V750 Gold i Multi

Permalänk
Medlem

Så de vet vad problemet är. Hur många det drabbats och de har fixat det.
Låter som att de redan kände till det.

Visa signatur

Case: Fractal Design Torrent Solid Black MOBO: ASUS ROG STRIX X670E-A GAMING WIFI CPU: AMD Ryxen 7 7800X3D CPU cooler: Noctua NH-D15 RAM: G.Skill Trident Z5 Neo DDR5 6000MHz CL30 32GB GPU: ASUS RTX 5080 16GB ROG Astral OC PSU: ROG Strix 1000W Gold Aura Edition M2: Kingston Fury Renegade 2TB Fans: 4x Noctua NF-A12x25
Monitor: ASUS ROG Swift PG27AQDM 27" 240Hz 1440p OLED QHD Mouse: Razer Viper v3 Pro Wireless
Mousepad:
Artisan Raiden Keyboard: Wooting 80HE Headset: Audeze Maxwell Mic: Blue Yeti X

Permalänk

ASUS ROG Astral RTX 5090 catches fire after capacitor blows

Skrivet av Nyhet:

Påverkar 0,5 procent av alla sålda kort och ger 4 procent lägre spelprestanda.

Läs hela artikeln här

https://videocardz.com/newz/asus-rog-astral-rtx-5090-catches-...

Permalänk
Medlem
Skrivet av jaqob:

”Fan, vi visste inte att det var synligt i GPU-Z”

Nästa ’fixade’ revision döljer det säkert i firmware bara

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Lite så. Jag har mycket svårt att se att detta inte skulle vara något som verifierades innan man godkänner ett kretskort. Men blir nyfiken på om de här kretsarna egentligen var till för något annat?

Permalänk
Medlem
Skrivet av ToddTheOdd:

"Nvidia bekräftar tillverkningsfel på RTX 5090 och 5070 Ti
" Är 5090 nedskalat chip alltså?

Ja 5090 är ett nerskalat chip, den fulla versionen har 128 megabyte cache, fler processorer och roppar osv. Den fulla versionen av 5090 kommer att kallas 5090 Ti. Tidigare var det så att det som idag kallas för en 5090 skulle kallas för 5080, och 5090 skulle vara den fulla versionen av 5090, och 5090 Ti skulle vara en högre klockad version av fulla 5090. Dagens 5080 skulle ha kallats för 5070. Nivida har skiftat allting ett steg neråt. Ett Quadrokort med en full 5090 kostar 200 000 och 8 sådana hamnar i ett sådant här https://bizon-tech.com/bizon-zx9000.html AI kluster.

Merkostnaden för att lägga till 32 gig extra ram och 2 extra minneschip för ECC till en 5090-PCB för att tillverka ett Quadrokort är kanske ~400-500 spänn men priset ökar med 4 gånger. Nivida har på engelska vad som kallas för "pricing power" och naturligtvis vill de helst inte sälja några konsumentgrafikkort alls.

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Det var min första tanke också.

Visa signatur

Case: Fractal Design Torrent Solid Black MOBO: ASUS ROG STRIX X670E-A GAMING WIFI CPU: AMD Ryxen 7 7800X3D CPU cooler: Noctua NH-D15 RAM: G.Skill Trident Z5 Neo DDR5 6000MHz CL30 32GB GPU: ASUS RTX 5080 16GB ROG Astral OC PSU: ROG Strix 1000W Gold Aura Edition M2: Kingston Fury Renegade 2TB Fans: 4x Noctua NF-A12x25
Monitor: ASUS ROG Swift PG27AQDM 27" 240Hz 1440p OLED QHD Mouse: Razer Viper v3 Pro Wireless
Mousepad:
Artisan Raiden Keyboard: Wooting 80HE Headset: Audeze Maxwell Mic: Blue Yeti X

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gender Bender:

Nästan som att de var medvetna om det men skeppade korten ändå och hoppades på att ingen skulle märka något. 0,5% är ju ändå en tillräckligt liten andel för att kunna komma undan med det.

.. 0,5 %. sffran är väl från en respektabel källa..
Nu, att splitter nya keramiska kondensatorer, bara ger upp och kan skada även moderkortet, ser jag sannolikt kan vara närmare 50 %, av alla nya kort.
Kass implementeering av VRM på kortet kan vara orsaken.

.. if,, röda korset,, stort tålamod,, hjälper lite.
.. men koppla om till PCIe4 och TVÅ fläktar, En i vardera ände på power-kabeln till det dyra kortet,, hjälper mycket.

Om hårdvaru-felet kan åtgärdas i en nyare driv-rutin, låter jag vara osagt.

MFG stands for multi flame generation.
Permalänk
Medlem
Skrivet av Yxan:

Ja 5090 är ett nerskalat chip, den fulla versionen har 128 megabyte cache, fler processorer och roppar osv. Den fulla versionen av 5090 kommer att kallas 5090 Ti. Tidigare var det så att det som idag kallas för en 5090 skulle kallas för 5080, och 5090 skulle vara den fulla versionen av 5090, och 5090 Ti skulle vara en högre klockad version av fulla 5090. Dagens 5080 skulle ha kallats för 5070. Nivida har skiftat allting ett steg neråt. Ett Quadrokort med en full 5090 kostar 120 000 och 8 sådana hamnar i ett sådant här https://bizon-tech.com/bizon-zx9000.html AI kluster.

Merkostnaden för att lägga till 32 gig extra ram och 2 extra minneschip för ECC till en 5090-PCB för att tillverka ett Quadrokort är kanske ~400-500 spänn men priset ökar med 4 gånger. Nivida har på engelska vad som kallas för "pricing power" och naturligtvis vill de helst inte sälja några konsumentgrafikkort alls.

Som Nvidia har flyttat upp korten i stegen sen 4000 serien så känns det som att 5070 borde ha varit ett 50ti eller 60 kort.
Det finns ju betydligt mer för dom att släppa om dom vill men dom säljer såklart dom kretsarna för 100000+kr till AI.

Edit:läge för AMD att ta andelar med sina mellanklass kort som egentligen är det bästa dom kan klämma ur sig, ungefär som Intels B580 som förmodligen skulle ha hetat B770 men det var det bästa man kunde klämma ur sig så för att inte se helt lost ut döpte dom det till B580 och sa njä, vi släpper bara detta mellanklass kort, som om någon tror att dom sitter på någonting bättre i labbet.

Permalänk
Medlem

Skulle kunna köpa 5090 utan bekymmer, men inte värt det bara för gaming.
Så tycker att jag fick till det riktigt bra med en Ryzen 5 7600 parat med ett Arc B580.
Spelar det jag vill i 1440p utan bekymmer.

Visa signatur

Zalman i3 Neo (Asus TUF Gaming B650-E Wifi/R5 7600/32GB ram/Intel Arc B580 12gb/2TB M.2 SSD)
Acer Aspire XC-780 (Pentium G4560/8GB ram/Nvidia GTX 1050 2GB/500GB SSD)
Acer spin 513 Chromebook (ARM Qualcomm processor/4GB ram/64 GB lagring)
Raspberry pi 400
(Retrodatorer av div slag, Atari, Amiga, C64, IBM mm…)

Permalänk
Medlem
Skrivet av perost:

Det beror på hur du definierar 100%. Du kommer aldrig nå exakt 100%, men med t.ex. 2000 röster så har du 99.99% chans.

Det är lite som att singla slant, det finns alltid en chans att du får krona 100 gånger i rad men sannolikheten är så liten att den är närmast obefintlig.

Fast bara i sannolikheten värld. Om alla som köpt kort röstar så kommer det definitivt nå 100%.

Eller missförstår jag dig?

Visa signatur

Hur många datorer är för många?

Permalänk
Medlem
Skrivet av kelthar:

Fast bara i sannolikheten värld. Om alla som köpt kort röstar så kommer det definitivt nå 100%.

Eller missförstår jag dig?

Ja, i praktiken så når du ju i så fall 100% sannolikhet att någon röstar ja när det inte längre finns någon kvar som kan rösta nej, d.v.s. när 99.5% av alla ägare röstat. Men både antalet ägare och den relativa andelen drabbade ändras förstås hela tiden.

Permalänk

Skippar denna gen helt om de inte dyker upp nåt "vrakerbjudande"...5000 serien är "gamer fientligt" inget physX Stöd samt feldesignade med allt vad de innebär,prestandaförslust deffekta strömkontakter m.m

6090 lets GO!

Visa signatur

Question everything!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lightsource:

Skippar denna gen helt om de inte dyker upp nåt "vrakerbjudande"...5000 serien är "gamer fientligt" inget physX Stöd samt feldesignade med allt vad de innebär,prestandaförslust deffekta strömkontakter m.m

6090 lets GO!

Om Physx är borta nu lär ju inte 6000 serien tag tillbaka det...

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 4x Noctua A14x25 2xT30, 1x Noctua A12x25, 3x ek loop