Meta försvarar illegal nedladdning av AI-träningsmaterial

Permalänk
Medlem

Lek med tanken att det hade rört sig om filmer istället för böcker. En AI skulle då kunna generera filmsekvenser utifrån filmerna som den blivit tränad med. Det är ju bara en tidsfråga innan vi är där och vad ska filmbolagen göra då när det själva har börjat använda AI i sina filmer. De blir tvugna att stämma sig själva.

Permalänk
Medlem

Företag i gemen tror att lagar bara gäller folk. Blir spännande att se om det stämmer eller inte.

Permalänk
Skribent
Skrivet av lasseTM:

[...]
Måste älska hur amerikanska lagar fungerar!

Skrivet av tankjunior:

Kommer ni ändra den policyn om Meta vinner det här fallet?
Sålänge man inte antyder att man seedat det nedladdade materialet förståss...

Den stora frågan här är hur IPRED-lagen fungerar i Sverige. I praktiken innebär vår nuvarande lagstiftning, som bygger på ett EU-direktiv, att både upp- och nedladdning av upphovsrättsskyddat material är olagligt.

När det gäller streaming krävs det däremot att man "är medveten eller i vart fall har en stark misstanke om att det man tittar på är olagligt för att det ska utgöra ett brott" – enligt Lawline. Detta område är en stor gråzon med få prejudicerande domar. Men med den pågående utvecklingen är det högst troligt att vi i framtiden får se en utvidgning av lagens räckvidd, kanske i form av ett "IPRED 3", som även täcker streaming fullt ut mot slutanvändaren också.

Kort sagt spelar det ingen större roll vad Meta gör i USA – vi har helt andra spelregler att förhålla oss till i Sverige och Europa som helhet. I förlängning ser jag därför inte heller Geeks — alltså SweClockers — ändra något i policyn gällande piratkopiering, oberoende av utfallet kring Meta.

Visa signatur

< R9 5900X | 32GB 3200 MT/s | RTX 3090 Ti >

< R5 7600X | 32GB 6400 MT/s | RX 9070 XT >

Permalänk
Medlem

Varför skulle lagar och regler gälla för företag som är värda mer än många länder? 🫠

Visa signatur

Asus B650 TUF, Ryzen 7600X, 32GB 6000mhz DDR5, Corsair RM1000X, Powercolor 6900XT Red Devil Ultimate, 360mm Corsair AIO, MSI Velox 100P Airflow. Kingston KC3000 M.2.

Permalänk
Medlem

Move Fast and Break Laws

Permalänk
Medlem

Detta är ju vansinnigt roligt!
Själv tycker jag att man skall betala upphovsmakaren för att sponsra arbetet och visa sitt stöd.

Hoppas Meta åker dit så det visslar om det!

Permalänk
Medlem

Jag tycker att alla AI modeller som inte kan visa att de haft rätt att tränas på den data de använt borde förbjudas

Visa signatur

Min Dator: AMD 3600 | 24 GB RAM | Asus X570 Prime | Fractal Design Arc R2 | Thermalright Silver Arrow | Dell U2412M | IBM Model M

Permalänk
Medlem

Zuckerberg har ju knäböjt inför Trumphen och köpt avlatsbrev som ger hans gudomliga immunitet så Meta klarar sig.

Visa signatur

Klient: AMD 7 5800X | ASUS X570-F | 32GB 3200MHz | Corsair RM850 | Gigabyte 3070 | Phanteks P500A | Samsung 980 PRO
HTPC: Intel I7 4770T | 16 GB 1600 | FC8 EVO | Gigabyte GA-H87N-WIFI | Samsung 840 250GB
Server: Intel XEON E5620 x 2| ASUS Z8PE-D18 | 96GB 1333MHz | Corsair AX 1200W | HAF 932 | WD Black 2TB
Nätverk: Telia F@st| Unifi AC Lite/Pro/LR/Nano/Mesh/U6-LR/U6+/U6-Lite | Nighthawk M1 | pfSense | TP-Link TL-WPA8630KIT | Ubiquiti NanoStation M5 | UniFi Switch 8-150W

Permalänk
99:e percentilen
Skrivet av m4gnify:

[…] när en privatperson gör det så blir det miljoner i böter + fängelsestraff

Skrivet av lasseTM:

Så en kille på 16år i USA som delar en film får fängelse och nästan miljardböter.

När ni refererar till en konkret händelse på detta sätt, vänligen inkludera en källhänvisning (i praktiken en länk) så att det blir tydligt för alla som läser vad som avses.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Medlem

10% av omsättningen är en rimlig företagsbot för detta.

Permalänk
Medlem

Öppet fritt internet att hämta allt dom vill för att förbättra processen för ett bättre ai. Däremot emot stridsdårarna som vill använda ai för att förbättra alla möjliga vapen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yatagarasu:

Den stora frågan här är hur IPRED-lagen fungerar i Sverige. I praktiken innebär vår nuvarande lagstiftning, som bygger på ett EU-direktiv, att både upp- och nedladdning av upphovsrättsskyddat material är olagligt.

När det gäller streaming krävs det däremot att man "är medveten eller i vart fall har en stark misstanke om att det man tittar på är olagligt för att det ska utgöra ett brott" – enligt Lawline. Detta område är en stor gråzon med få prejudicerande domar. Men med den pågående utvecklingen är det högst troligt att vi i framtiden får se en utvidgning av lagens räckvidd, kanske i form av ett "IPRED 3", som även täcker streaming fullt ut mot slutanvändaren också.

Kort sagt spelar det ingen större roll vad Meta gör i USA – vi har helt andra spelregler att förhålla oss till i Sverige och Europa som helhet. I förlängning ser jag därför inte heller Geeks — alltså SweClockers — ändra något i policyn gällande piratkopiering, oberoende av utfallet kring Meta.

Jag överdrev lite, men det finns också lite sanning i det. Att ladda ner är ju olagligt, och om "rättighetsalliansen" skulle få bestämma, så skulle alla som gör det få otroligt stora böter, och gärna fängelse. Jag har läst om folk som fått stora böter bara av att ladda ner, men jag hittar inga länkar, så jag kan inte bevisa att det är sant.
Det är bara väldigt intressant när man ser "copyright"-ägarna bråka som sjutton över att privatpersoner laddar ner filmer, musik och böcker, men när META laddar ner ALLA BÖCKER SOM FINNS typ, så säger dom inget. Det är bara när små människor gör "olagliga" saker som det blir ramaskri.