Permalänk
Medlem

Tv skärm som monitor oled

Hej!

Funderar på uppgradera min datorskärm till en oled.

Jag vill ha något som är i 32 storleken eller större.

Så min tanke är

Ska man välja en datorskärm typ asus, msi eller liknande 32" qd oled ?
Eller ska man använda sig utav en LG c4 42" oled tv?

Jag har skärmen typ 70 cm ifrån mig. Jag använder skärmen dels till datorspel och dels till arbete och vanlig webbläsare läsning.

Tycker ni det är en klok ide att ha en sådan tv som datorskärm?
Hur går era tankar?

Tacksam för tips och tankar !

Permalänk

generellt brukar TV ha lite högre latens än en faktisk monitor dock har skillnaden generellt minskat med åren över lag.

bildmässigt så är de troligen ganska likvärdiga såvida inte upplösningen är extremt låg på den ena.

generellt så brukar i dessa storlekar vara rekomenderat iaf minst 4k upplösning eller högre när man sitter så nära på så stort som 42" för att få upp DPI (dots per inch) där låg dpi kan va så att man börjar se som ett rutnät mellan pixlarna (avståndet mellan varje pixel) vilket kan vara ganska störande.

sen ska väl tilläggas att olika personer kan va olika känsliga för detta vissa kan köra en typ 50" 1080 panel och kan inte urskilja pixlarna på panelen medans andra tycker 4k är i lägsta laget så en ganska personligt tycke och smak om det.

har du redan 42" tv´n koppla in den och testa om den passar dig.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rouge of Darkness:

generellt brukar TV ha lite högre latens än en faktisk monitor dock har skillnaden generellt minskat med åren över lag.

bildmässigt så är de troligen ganska likvärdiga såvida inte upplösningen är extremt låg på den ena.

generellt så brukar i dessa storlekar vara rekomenderat iaf minst 4k upplösning eller högre när man sitter så nära på så stort som 42" för att få upp DPI (dots per inch) där låg dpi kan va så att man börjar se som ett rutnät mellan pixlarna (avståndet mellan varje pixel) vilket kan vara ganska störande.

sen ska väl tilläggas att olika personer kan va olika känsliga för detta vissa kan köra en typ 50" 1080 panel och kan inte urskilja pixlarna på panelen medans andra tycker 4k är i lägsta laget så en ganska personligt tycke och smak om det.

har du redan 42" tv´n koppla in den och testa om den passar dig.

Tack för ditt svar!
Jag har svårt att välja. Har googla runt och vissa säger att text inte är jätte tydligt andra säger att det är hur tydligt som helst.
Sen vet jag inte om en tv har en större risk att få inbränningar än en datorskärm som en qd oled.

Tv har ett rätt lockande pris nu på strax under 10 000 medans datorskärmarna ligger några tusen till

Permalänk
Skrivet av Blackoxy:

Tack för ditt svar!
Jag har svårt att välja. Har googla runt och vissa säger att text inte är jätte tydligt andra säger att det är hur tydligt som helst.
Sen vet jag inte om en tv har en större risk att få inbränningar än en datorskärm som en qd oled.

Tv har ett rätt lockande pris nu på strax under 10 000 medans datorskärmarna ligger några tusen till

ok trodde du redan hade tv´n i vardagsrummet. så en miss från mig.

angående inbränningar har jag ingen koll äger ingen oled panel. kanske @Laxpudding kan instämma med någon bättre jämföelse angående det.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Gallerikonnässör

Jag har använt min LG 42C2 som datorskärm nu i snart två år och är riktigt nöjd med den.
Om du inte behöver den högre uppdateringsfrekvensen från en spelskärm så tycker jag att en liten oled tv är ett riktigt bra alternativ.

Visa signatur

Ryzen 7 5700X3D | Asus RTX 4070 Ti Super ProArt OC | ASRock B550M-ITX/ac | Noctua NH-L12S | 32GB DDR4 @ 3600 MHz | Fractal Design Terra | LG 42C2 | Logitech Pro X Wireless | Keychron K2 Pro | Logitech G Pro X Superlight

Permalänk
Medlem

AW3225QF finns som fyndvara för runt 9 000 kr.

https://www.refurbed.se/p/dell-alienware-aw3225qf-31-6/184269...

RTINGS har bra jämförelser. Alienware-skärmen verkar ha ganska mycket skarpare text.

https://www.rtings.com/monitor/tools/compare/dell-alienware-a...

Permalänk
Medlem

Har kört Asus PG42UQ 42" och en LG C2 48" som datorskärmar och båda funkar.

Största skillnaden till LG mot Asus är reflexfiltret, som är mattare och behagligare på Asus.
Men har inte haft några problem att koda på 48" 8h i sträck.

Storleksmässigt tycker jag 42" är lagom på ett 80cm djupt bord (med gasarm!), 48" är fortfarande på gränsen. Dock inga problem med nacken till någon av dem.

Hade jag valt ny skärm idag hade jag def. valt en LG 42" C4. Asus skärmen har för mycket problem för att anses vara bra, trots att den matta ytan är att föredra.

Permalänk
Medlem
Skrivet av FLAXMANNEN:

Jag har använt min LG 42C2 som datorskärm nu i snart två år och är riktigt nöjd med den.
Om du inte behöver den högre uppdateringsfrekvensen från en spelskärm så tycker jag att en liten oled tv är ett riktigt bra alternativ.

Tack för ditt svar!
Näh jag är väl inte direkt i behov utav högra uppdatering. Är ju lite mer att man funderar på om det är tillräckligt bra att läsa text osv iom man sitter hyffsat nära skärmen.

Blir ju min första OLED skärm så vill att det ska bli ett rätt val!

Permalänk
Medlem

Använder en LG C2 42 tum och är helnöjd för det jag brukar den till. Nämligen spela PC-spel.
Inköpt december 2022.

Relativt nyligen har det blivit en del arbete hemifrån och då började jag störa mig på att TV blev grådassig efter längre stillbild.
Fick tips här på Sweclockers om Color Control som kan lösa det till viss del.

Det blir 150% skalning när jag använder Windows för att text inte skall se för jävligt ut.

Får jag drömma skulle det finnas en monitor som är mellan 35 och 40 tum, OLED och en upplösning som gör sig bäst med 200% skalning.

Visa signatur

Primär maskin: iPad Pro 12,9tum 2022 med Magic Keyboard.
Sekundär maskin: Ryzen 9 5950x, Radeon 7900 XTX, 32GB RAM ECC, monitor: OLED42C24LA
3st NUC 9 Pro Kit - NUC9VXQNX Ubuntu server för diverse.
PSN ID:iller Xbox live:illerG Wii U:illerG Switch:iller

Permalänk
Medlem
Skrivet av iller:

Använder en LG C2 42 tum och är helnöjd för det jag brukar den till. Nämligen spela PC-spel.
Inköpt december 2022.

Relativt nyligen har det blivit en del arbete hemifrån och då började jag störa mig på att TV blev grådassig efter längre stillbild.
Fick tips här på Sweclockers om Color Control som kan lösa det till viss del.

Det blir 150% skalning när jag använder Windows för att text inte skall se för jävligt ut.

Får jag drömma skulle det finnas en monitor som är mellan 35 och 40 tum, OLED och en upplösning som gör sig bäst med 200% skalning.

Tack för ditt svar!

Det är lite det jag är rädd för att texten inte blir riktigt så skarp som man är "van" vid så att säga. kanske ändå skall gå efter en 32" skärm som då blir lite bättre text kvalite på än 42" tvn ?

Permalänk
Medlem

Du behöver dock inte allt för orolig @Blackoxy.
Vid 150% skalning och högre blir texten bra nog så lägg inte allt för mycket vikt.

Visa signatur

Sekundär maskin: Ryzen 9 5950x, Radeon 7900 XTX, 32GB RAM ECC, monitor: OLED42C24LA

Permalänk
Medlem
Skrivet av iller:

Du behöver dock inte allt för orolig @Blackoxy.
Vid 150% skalning och högre blir texten bra nog så lägg inte allt för mycket vikt.

Okej jag förstår, tack . Hur pass mycket scaling tror du man behöver för vanligt bruk på ca 70 cm?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Blackoxy:

Okej jag förstår, tack . Hur pass mycket scaling tror du man behöver för vanligt bruk på ca 70 cm?

Alla är vi olika. Jag tycker 70 cm ifrån är för nära.
Mäter jag själv så har jag min 80cm ifrån vid kontorsbruk och när jag spelar så mer avslappnat 1m ifrån.

Visa signatur