Köpa bil, eCall 2g 3g körförbud, gör mig förbryllad.

Permalänk
Medlem

Ja nu verkar det bli en xc60 istället.
Diesel eller bensin årsmodell 2017-2021, beroende på årsskatt.
Men det finns t4 t5 t6 b4 d4.
Vad är skillnaderna?
Får tillägga att jag bara kör max 700 mil om året.
Då jag har firmabil.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Neo1:

Ja nu verkar det bli en xc60 istället.
Diesel eller bensin årsmodell 2017-2021, beroende på årsskatt.
Men det finns t4 t5 t6 b4 d4.
Vad är skillnaderna?
Får tillägga att jag bara kör max 700 mil om året.
Då jag har firmabil.

Det är olika trimnivåer på motorn.

https://en.wikipedia.org/wiki/Volvo_XC60

T4-T6 bensin
D4-D5 Diesel
T8 Hybrid

Visa signatur

Fractal Define 7 | Seasonic Prime Titanium 850W | ROG STRIX B550-E GAMING | AMD Ryzen 7 5800X3D | Thermalright TRUE copper w. 2x Noctua NF-A12x25 | 32GB TridentZ RGB 3600C16 | Asus GeForce RTX 4090 TUF Gaming OC | Samsung 980 Pro 1Tb | Samsung 970 EVO 1Tb | 2x Samsung 850 EVO 1Tb @ RAID1 | Samsung 870QVO 4Tb | Acer Predator X34

Permalänk
Medlem

Vi som har bilar med eCall får väl hoppas att det går att koda bort efter 2027 helt och hållet, jag får en mindre hjärtattack när det systemet väldigt sällan tappar täckning och piper till med sitt felmeddelande...

Visa signatur

R7 5800X3D / RTX 4070 / 32GB Ram / 1 + 2 TB M.2 SSD / X570 Bräda / 850w Nätagg.
32 Tums Skärm 1440p 144hz Curved VA panel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oliver91:

Vi som har bilar med eCall får väl hoppas att det går att koda bort efter 2027 helt och hållet, jag får en mindre hjärtattack när det systemet väldigt sällan tappar täckning och piper till med sitt felmeddelande...

Fysiskt omöjligt då 2G 3G är ett chipp på ett kretskort.

Det enda som är görbart är om man skulle kunna sätta nånting som tar mot en G4-G5 och sänder ut en G2-G3-G4 signal.Det kommer inte hända att man sätter nått sånt i fingrarna på en konsument troligtvis) eller så får man byta hela det kretskortet och be till alla gudar och mormor ett det inte sitter så jäkla idiotiskt till att man måste riva bort hela bilen om man skall komma åt den lila biten i bilen.

Jag tänker att något sån ersättingsmoderkort bör fasen nån sån hemmapulare kunna göra en modd på med en simpel Arudino/rasberry pi.

Visa signatur

Dualbot, w10, Ubuntu, 2600k

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ryzer:

Det är såklart skitsnack att alla bilar som blir drabbade kommer få körförbud.
Jättesynd att tillverkarna inte verkar bry sig nämnvärt. Man som konsument är förlorare när fjärrstyrningen inte fungerar längre.

Det är dock problematiskt att man köper bilar för dyra pengar och tillverkarna kan inte se till att göra dom mer framtidssäkra eller uppdatera befintlig hårdvara/ mjukvara.
I detta avseende så är väl Tesla en förebild.

Sedan när kan typgodkända bilar bli förbjudna i efterhand?
Skrämselpropaganda från diverse tidningar.

Du borde tro mig, så du menar att bilar som tex tillverkades utan bilbälten är förbjudna?

Är snarare att en typgodkänd bil som besiktas med ett fel vilket gör att den inte uppnår den specifikation som den är typgodkänd med blir det nedslag på, är en självklarhet...

Om du har en golf och airbagen är ur funktion så får du nerslag, om du har en likadan bil men utan den airbagen installerad från fabrik så går den igenom utan problem.

Visa signatur

here we go!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Modellören:

Fysiskt omöjligt då 2G 3G är ett chipp på ett kretskort.

Det enda som är görbart är om man skulle kunna sätta nånting som tar mot en G4-G5 och sänder ut en G2-G3-G4 signal.Det kommer inte hända att man sätter nått sånt i fingrarna på en konsument troligtvis) eller så får man byta hela det kretskortet och be till alla gudar och mormor ett det inte sitter så jäkla idiotiskt till att man måste riva bort hela bilen om man skall komma åt den lila biten i bilen.

Jag tänker att något sån ersättingsmoderkort bör fasen nån sån hemmapulare kunna göra en modd på med en simpel Arudino/rasberry pi.

Tänkte mer i banorna att man bara kan koda bort att felmeddelandet dyker upp varje gång man startar upp bilen, likt man kan göra med start / stopp på vissa bilar.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Biltillverkarna har ju egentligen inte gjort fel, typgodkännandet pratar säkert inte ens om 2G/3G utan vad funktionen ska kunna uppnå - ringa om nått händer. Däremot är det banne mig biltillverkarnas ansvar att tillhandahålla en teknisk lösning när 2G/3G släcks ner.
Bilen såldes med löftet om eCall...

Men...lär väl sluta med att bilägaren själv får betala för det

Visa signatur

5700x3D | RTX 3080 | 2 TB M.2 | 32 GB RAM

Permalänk
Medlem

Biltillverkare borde rimligen planera för att bilarna ska rulla minst 20 år, och även om 4G inte var så utbrett när min Volvo v70 (2014) skeppades med eCall (och då kanske eventuellt endast 3G, inte ens 2G?) så borde det ju vara solklart 2018 när det blev tvunget med eCall att 4G och på sikt 5G skulle ersätta 2G och 3G inom en inte alltför avlägsen framtid.

Min bil är för gammal för att ha krav på sig, men sägs kunna gå att få en generisk eCall-modul att sätta i 12V-uttaget för under tusingen, som känner av krockar och använder sig av förarens telefon för att larma.

Visa signatur

ASUS P8Z68-v Pro i7 2600K@4.5, 32GB RAM, RX 580, 4K Samsung u24e590, Intel SSD, Seagate SSHD, LG BH16NS55 BD/RW, MacOS Sonoma, Win 10+11, Linux Mint
***gamla grejor duger***
Macbook Pro 2009, 8GB RAM, SSD, MacOS Catalina + Windows 10; Macbook Pro 2015 16GB RAM 512GB SSD Radeon Mojave

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pirum:

Min bil är för gammal för att ha krav på sig, men sägs kunna gå att få en generisk eCall-modul att sätta i 12V-uttaget för under tusingen, som känner av krockar och använder sig av förarens telefon för att larma.

En sån modul låter inte jätte smidig, den skulle nog kunna larma lite hur som helst.

Den interna eCall-styrenheten på en Volvo är kopplad med direkt kommunikation till SRS för att känna av krock. SRS-styrenheten är centrerad i bilen och har interna komponenter som känner av krafterna vid en kollision. Så att ha en modul som är kopplad till 12V-uttaget som ska känna av krockar som inte är centrerad i bilen borde ju räcka att man råkar slår till och den larmar att du har varit i en krock.

Visa signatur

AMD Ryzen 5 7600X - ASUS Rog Strix B650E-I - Corsair Vengeance 32 GB 6000 MHz CL30 - WD Black SN850X 1TB - ASUS 5080 16GB ROG Astral OC - Corsair SF750 - Corsair Nautilus 360 RS - Lian Li A3

Permalänk
Medlem

Känns lite som att detta drabbar i stort sett hela EU, men de har väl siktet hårt inställt på elbilar som oftast har modernare 4g system i sig...

Jag hoppas innerligt att det går att koda bort felmeddelandet den dagen det slutar fungerar iallafall annars tycker jag att ansvaret får läggas över på tillverkarna att få det att fungera igen för en skälig summa.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pirum:

Biltillverkare borde rimligen planera för att bilarna ska rulla minst 20 år, och även om 4G inte var så utbrett när min Volvo v70 (2014) skeppades med eCall (och då kanske eventuellt endast 3G, inte ens 2G?) så borde det ju vara solklart 2018 när det blev tvunget med eCall att 4G och på sikt 5G skulle ersätta 2G och 3G inom en inte alltför avlägsen framtid.

Å ena sidan så har ju inte biltillverkarna någon kristallkula men å andra sidan borde man väl kunna kräva att de använder så ny teknik som möjligt för en sådan här funktion, säg inom 3 eller möjligen 5 år? 3G lanserades i Sverige 2006, 4G 2009 och 5G 2020. Att t.ex. Toyota fortsätter leverera bilar med 2G/3G-modem i Sverige år 2024 är ju under all kritik?! (Källa) Det är alltså 15 år efter att _föregående_ standard lanserades och ett antal år efter att operatörerna bestämde sig för att släcka 2G/3G. Det är ingen nyhet att det sker nu, det har varit känt länge...

Skrivet av andreasa64:

En sån modul låter inte jätte smidig, den skulle nog kunna larma lite hur som helst.

Den interna eCall-styrenheten på en Volvo är kopplad med direkt kommunikation till SRS för att känna av krock. SRS-styrenheten är centrerad i bilen och har interna komponenter som känner av krafterna vid en kollision. Så att ha en modul som är kopplad till 12V-uttaget som ska känna av krockar som inte är centrerad i bilen borde ju räcka att man råkar slår till och den larmar att du har varit i en krock.

Så kör in den i ODB-porten då? Rimligen är det canbussen som används för att skjuta airbagen. Sen måste man naturligtvis kunna avkoda trafiken där men det får väl tillverkarna stå för när de gjort bort sig så här.

Visa signatur

Det finns bara två sorters hårddiskar: de som har gått sönder och de som skall gå sönder.

Permalänk
Medlem

Idiotiskt att något som finns, som inte måste finnas, måste fungera, för ATT det finns, annars blir det underkänt. Finns väldigt många, speciellt äldre då, bilar utan 2g eller 3g över huvud taget, dom behöver inte bry sig om den skiten.

Permalänk
Medlem
Skrivet av m4gnify:

Idiotiskt att något som finns, som inte måste finnas, måste fungera, för ATT det finns, annars blir det underkänt. Finns väldigt många, speciellt äldre då, bilar utan 2g eller 3g över huvud taget, dom behöver inte bry sig om den skiten.

Det är väl en del av det bredare konceptet med typgodkännande av fordon. Fordonet ska ha de den uppsättning funktioner/egenskaper som ledde till typgodkännande en gång i tiden.

Sedan, vad jag förstår, så har ju Transportstyrelsen föreslagit att man tillsvidare spacklar över det hela: https://nyheter24.se/nyheter/motor/1367002-andrade-krav-pa-be...

Visa signatur

Desktop spel m.m.: Ryzen 9800X3D || MSI X870 Tomahawk Wifi || MSI Ventus 3x 5080 || Gskill FlareX 6000 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Arbetsstation: Ryzen 7945HX || Minisforum BD790i || Asus Proart 4070 Ti Super || Kingston Fury Impact 5600 65 GB || WD SN850 2TB || Samsung 990 Pro 2TB || Fractal Ridge
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem

Bara en tanke:
Sätta upp en liten modul som tar 5g(?) Och sänder ut den på 3g så bilen får igenom data som behövs? 30mv får man sända har jag för mig..... säger kan va en lösning. Sedan om det hamnar under lagkrav m.m kan jag inte men om det "bara är uppkopplings" delen som sabbar borde det gå att göra så.....

Rekommenderar att ta upp den lösningen på elektronikforumet.se. där har du grymma människor på elektronik m.m.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Renswind:

Bara en tanke:
Sätta upp en liten modul som tar 5g(?) Och sänder ut den på 3g så bilen får igenom data som behövs? 30mv får man sända har jag för mig..... säger kan va en lösning. Sedan om det hamnar under lagkrav m.m kan jag inte men om det "bara är uppkopplings" delen som sabbar borde det gå att göra så.....

Rekommenderar att ta upp den lösningen på elektronikforumet.se. där har du grymma människor på elektronik m.m.

Du menar en egen telemast i bilen som tar emot bilens 2g/3g signaler, omvandlar och sedan skickar ut det som 4g/5g?

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oliver91:

Du menar en egen telemast i bilen som tar emot bilens 2g/3g signaler, omvandlar och sedan skickar ut det som 4g/5g?

Ja typ så. 5g telemast <-> 2/3g modul som skickar/tar emot signaler till bilen så den kan komunicera som det skulle vara normalt.... om det är där det hänger på.

Kan inte hur detta protokoll/modul funkar men är väll gjort teoretiskt med en hallonpaj med nån eller par hattar? + programmering. Eller dedikerad hårdvara som löser det.

Säger det kan va en lösning om det är "endast det som det hänger på"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Renswind:

Ja typ så. 5g telemast <-> 2/3g modul som skickar/tar emot signaler till bilen så den kan komunicera som det skulle vara normalt.... om det är där det hänger på.

Kan inte hur detta protokoll/modul funkar men är väll gjort teoretiskt med en hallonpaj med nån eller par hattar? + programmering. Eller dedikerad hårdvara som löser det.

Säger det kan va en lösning om det är "endast det som det hänger på"

Försökte googla fram sådana lösningar men inget jag kunde hitta som existerar idag men låter ju som en smart tanke som borde fungera handlar ju enbart om att konvertera om en 2g signal till 5g.

Visa signatur