Köpa bil, eCall 2g 3g körförbud, gör mig förbryllad.

Permalänk
Medlem

Köpa bil, eCall 2g 3g körförbud, gör mig förbryllad.

Hej.

Vet att detta inte är ett bilforum.
Men är lite tekniskt genererat, och många kunniga här.

Jag funderar på att köpa en Honda CR-V årsmodell 2020 eller senare.
Alternativt Toyota RAV4 årsmodell 2020 eller senare.

Men detta med att 2g o 3g släcks ner slutet på nästa år och hundratusentals bilar kan få körförbud då, gör mig lite tveksam till köp och förbryllad då det verkar vara så svårt att få information.

Då eCall inte längre fungerar, underkänt på besiktning, ingen lösning för bilägaren=körförbud.
Läste att RAV4 installera 2g o 3g sändare fram till 2020 i sina bilar.
Men stog inget om att nyare än så bara har 4g, som KIA o Mitsubishi verkar ha gjort.

Denna lagändring kom ju 2018, och även idag så säljs ju nya bilar med detta problem.
Ringde precis toyota bilverkstad (Europeiska motor), dom har inte fått någon ínfo från Toyota om RAV4 ivarjefall, vilken årsmodell som var säker att köpa.
Ringde auktionerad Honda verkstad, och han hade aldrig hört talas om problemet med eCall.

Någon här som har någon kunskap?
Eller ska man skjuta på bilköpet något år?

Permalänk
Medlem

Jag är inte alls insatt och kan ingenting om bilar men menar du verkligen att bilar som bara stödjer 2G och 3G för assistans kommer få körförbud?

Det låter ju inte så troligt

Visa signatur

press nu1mlock

Permalänk
Medlem
Skrivet av nu1mlock:

Jag är inte alls insatt och kan ingenting om bilar men menar du verkligen att bilar som bara stödjer 2G och 3G för assistans kommer få körförbud?

Det låter ju inte så troligt

Det är för att ecall är automatiskt nödlarmsystem.

"När de mobila 2G- och 3G-näten släcks ned i Sverige nästa år kan många bilar bli av med sina automatiska nödlarmsystem – eCall. Utan fungerarande eCall-funktion blir det inte godkänt på besiktningen, något som i förlängningen riskerar att landa i körförbud."

https://teknikensvarld.expressen.se/nyheter/konsument/manga-b...

Visa signatur

AMD 5800x3d | ASUS x570 | Samsung SSD EVO 850 500GB | Corsair 32GB (2x8GB) 3600Mhz | Noctua NH-D15 | ASUS TUF OC 4090 | Fractal design R6 | Corsair RM1000X | LG UltraGear 27GL850 x2

Permalänk
Medlem

Det är såklart skitsnack att alla bilar som blir drabbade kommer få körförbud.
Jättesynd att tillverkarna inte verkar bry sig nämnvärt. Man som konsument är förlorare när fjärrstyrningen inte fungerar längre.

Det är dock problematiskt att man köper bilar för dyra pengar och tillverkarna kan inte se till att göra dom mer framtidssäkra eller uppdatera befintlig hårdvara/ mjukvara.
I detta avseende så är väl Tesla en förebild.

Skrivet av Zippeer:

Det är för att ecall är automatiskt nödlarmsystem.

"När de mobila 2G- och 3G-näten släcks ned i Sverige nästa år kan många bilar bli av med sina automatiska nödlarmsystem – eCall. Utan fungerarande eCall-funktion blir det inte godkänt på besiktningen, något som i förlängningen riskerar att landa i körförbud."

https://teknikensvarld.expressen.se/nyheter/konsument/manga-b...

Sedan när kan typgodkända bilar bli förbjudna i efterhand?
Skrämselpropaganda från diverse tidningar.

Skrivet av pv2b:

– Fungerar inte eCall underkänns fordonet med anmärkning utan krav på efterkontroll, varpå bilägaren har eget ansvar att snarast åtgärda bristen. Är felet kvar vid nästkommande besiktning kan det tillkomma krav på efterkontroll. Går felet inte att rätta till beläggs bilen med körförbud och får inte framföras på väg, säger Carl-Erik Stjernvall, teknisk expert på Riksförbundet M Sverige.

Varför ska vi tro på dig, och inte på en teknisk expert hos M Sverige?

Du borde tro mig, så du menar att bilar som tex tillverkades utan bilbälten är förbjudna?

Visa signatur

''Man får betala för kvalitet och stabilitet'' //Pantburk 2024.
Poor 9800X3D + RTX 5090 user.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Ryzer:

– Fungerar inte eCall underkänns fordonet med anmärkning utan krav på efterkontroll, varpå bilägaren har eget ansvar att snarast åtgärda bristen. Är felet kvar vid nästkommande besiktning kan det tillkomma krav på efterkontroll. Går felet inte att rätta till beläggs bilen med körförbud och får inte framföras på väg, säger Carl-Erik Stjernvall, teknisk expert på Riksförbundet M Sverige.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ryzer:

Jättesynd att tillverkarna inte verkar bry sig nämnvärt. Man som konsument är förlorare när fjärrstyrningen inte fungerar längre.

Det är dock problematiskt att man köper bilar för dyra pengar och tillverkarna kan inte se till att göra dom mer framtidssäkra eller uppdatera befintlig hårdvara/ mjukvara.
I detta avseende så är väl Tesla en förebild.

Sedan när kan typgodkända bilar bli förbjudna i efterhand?
Skrämselpropaganda från diverse tidningar.

Vi skiter i vad transportstyrelsen säger och tror på dig istället då.

"Nu bekräftar Transportstyrelsen för Sveriges Radio att det verkligen kommer att bli så och att det är ett stort problem för landets bilägare.
– Är det så att en diagnosfunktion varnar för att systemet inte fungerar, kommer man att få ett underkännande i besiktningen av bilen. Även om man underkänner fordonet och det så småningom kan få körförbud går det ändå inte att laga bristen. Fordonet kan inte blir bra igen, säger utredaren Anders Gunneriusson till Ekot."

https://carup.se/bekraftat-300-000-bilar-kan-fa-korforbud-i-3...

Står också längre ned:
"Branschorganisationen Mobility Sweden försöker dock tona ner problemet och uppger att de jobbar på en lösning. Kanske kan kravet tas bort i besiktningen. Men det kan ändå innebära att bilägare får köra runt med varningsmeddelanden resten av bilens livstid, om inte mjukvaran programmeras om."

Visa signatur

AMD 5800x3d | ASUS x570 | Samsung SSD EVO 850 500GB | Corsair 32GB (2x8GB) 3600Mhz | Noctua NH-D15 | ASUS TUF OC 4090 | Fractal design R6 | Corsair RM1000X | LG UltraGear 27GL850 x2

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Ryzer:

Du borde tro mig, så du menar att bilar som tex tillverkades utan bilbälten är förbjudna?

Nej, jag har inte sagt det.

Permalänk
Medlem

Den största frågan är varför det bara gäller bilar tillverkade efter 2018? Systemen började väl trilla in i bilarna runt 2010(?) redan.
Om biltillverkarna vetat om att reglerna ska ändras och att dom satt 2018 som brytpunkt är det ju en annan sak.
Då förtjänar tillverkarna all skit dom kan få, och dom borde stå för ny hårdvara.

Visa signatur

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Ryzer:

Den största frågan är varför det bara gäller bilar tillverkade efter 2018? Systemen började väl trilla in i bilarna runt 2010(?) redan.
Om biltillverkarna vetat om att reglerna ska ändras och att dom satt 2018 som brytpunkt är det ju en annan sak.
Då förtjänar tillverkarna all skit dom kan få.

Framgår av av artikeln. Det blev ett lagkrav att alla nya bilar från årsmodell 2018 ska ha det här systemet. Om systemet slutar fungera så är inte funktionen på bilen godkänd längre, eftersom den är godkänd efter reglerna som gäller när bilen tillverkades.

Permalänk
Medlem

Precis detta.

"Men det kan ändå innebära att bilägare får köra runt med varningsmeddelanden resten av bilens livstid, om inte mjukvaran programmeras om."

Även om transportstyrelsen ger dispans på eCall, på besiktningen.
Så vill man ju inte få ett felmeddelande, resten av bilens livslängd.
Lite problematiskt, då bilen kostar några kronor.
Men jag är ju inte ensam.

Permalänk
Medlem
Skrivet av pv2b:

Framgår av av artikeln. Det blev ett lagkrav att alla nya bilar från årsmodell 2018 ska ha det här systemet. Om systemet slutar fungera så är inte funktionen på bilen godkänd längre, eftersom den är godkänd efter reglerna som gäller när bilen tillverkades.

Det enda rimliga är att bilen ska bli typgodkänd och följa regler och lagar när den tillverkas. Finns ju ingen som vet vad som händer i framtiden. om 100år är vi nog inte kvar på 5g precis. Så att stifta lagar inom teknikområdet låter mycket diffust då ingen vet vad framtiden erbjuder, samt hur länge det kan komma att tillämpas.

Det mest rimliga är att dom lägger in ny mjukvara som tar bort larmmedelandet. Har själv ett varningsmeddelande på min Volvo jag inte blir av med. Volvo on call behöver service eller liknande.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av pv2b:

Om det är så är det helt orimligt eftersom det inte är fel på systemet i bilen, utan myndigheterna har tillåtit helbilsgodkännande med system baserade på upp till 3G, samtidigt som man tillåter operatörerna att stänga ned 3G. Bilen är inte heller vare sig mer trafikfarlig, eller sämre för miljön, än när den lämnade fabriken för att någon har stängt av mobilnätet. En uppenbar fråga är om bilar också enbart ska tillåtas att framföras där det finns mobiltäckning? Det är ju precis samma sak, oavsett vad mobilnätet heter.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Neo1:

Precis detta.

"Men det kan ändå innebära att bilägare får köra runt med varningsmeddelanden resten av bilens livstid, om inte mjukvaran programmeras om."

Även om transportstyrelsen ger dispans på eCall, på besiktningen.
Så vill man ju inte få ett felmeddelande, resten av bilens livslängd.
Lite problematiskt, då bilen kostar några kronor.
Men jag är ju inte ensam.

Det hela är ju så bakvänt. Problemet är ju inte att du får ett felmeddelande, problemet är att en viktig säkerhetsfunktion i din bil slutar fungera.

Transportstyrelsen bör inte bevilja dispens. Biltillverkarna bör tvingas fixa detta eller leva med den extrema badwill som skulle uppstå om de vägrar fixa detta.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av ztenlund:

Om det är så är det helt orimligt eftersom det inte är fel på systemet i bilen, utan myndigheterna har tillåtit helbilsgodkännande med system baserade på upp till 3G, samtidigt som man tillåter operatörerna att stänga ned 3G. Bilen är inte heller vare sig mer trafikfarlig, eller sämre för miljön, än när den lämnade fabriken för att någon har stängt av mobilnätet. En uppenbar fråga är om bilar också enbart ska tillåtas att framföras där det finns mobiltäckning? Det är ju precis samma sak, oavsett vad mobilnätet heter.

Besiktningen är inte bara till för att se till att bilen inte utgör fara för andra, utan även för en själv. Jämför till exempel med att bilbältet måste fungera på en bil för att gå igenom besiktningen. Ett trasigt bilbälte utgör ingen fara för andra, ändå är det ett krav på besiktningen att det fungera.

eCall-funktionen är ändå så pass viktig att man bestämt att man ska lagstifta att funktionen ska finnas.

Det orimliga här att tillverkare bygger en bil som ska hålla i 15-20 år eller mer och sedan väljer att inte tillhandahålla uppdateringar som gör att säkerhetssystemen fortsätter fungera. Detta helt oavsett vad lagen säger, det är bara normalt vett och kundvård.

Det här är inte någon multimediafunktion vi pratar om direkt, och det är inte någon nyhet att 2G och 3G-näten har en begränsad teknisk livslängd och kommer stängas ner inom bilens användbara liv.

Permalänk
Medlem

Ok, ingen som har någon kunskap om det är 2g,3g eller 4g i dom bilar jag frågade om.
Eller vilket år dom enbart införde 4g. Hittade ju att RAV4 körde på 2g o 3g till 2020, men ingen info om efter.
Hittar ingen info alls om Honda CR-V ang detta.

Permalänk
Medlem

https://digital-strategy.ec.europa.eu/en/news/ecall-all-new-c...
Om jag tolkar lagen rätt, så gäller det bilar som är tillverkade/sålda från april 2018 eller nyare?
Dvs inte bilar före detta datum.

Visa signatur

 MSI GeForce RTX 4080 Super
AMD Ryzen 9700X
Kingston BEAST 64GB 6000Mhz
Kingston RENEGADE 4TB

Permalänk
Medlem

Helt rätt.
Men läste någon fråga om någon som köpt ny bil 2020 och var undantagen.
Då plattformen för bilen var från 2017.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ryzer:

Då förtjänar tillverkarna all skit dom kan få, och dom borde stå för ny hårdvara.

Skrivet av pv2b:

Skrivet av Playboy_1338:

Om jag tolkar lagen rätt, så gäller det bilar som är tillverkade/sålda från april 2018 eller nyare?

Står i flera inlägg på samma sida.

Visa signatur

Ryzen 5600x (Noctua NH-D15) || Kingston Fury 32GB 3600MHz
ASUS Prime X470 PRO || ASUS GeForce RTX 3080 Tuf OC
Fractal Design Define S (6x chassifläktar) || Corsair RM750X v2
FURY Renegade 2TB || WD Blue 1TB M.2 || LG C2 42" + XB271HUA

Permalänk
Medlem
Skrivet av Neo1:

Ok, ingen som har någon kunskap om det är 2g,3g eller 4g i dom bilar jag frågade om.
Eller vilket år dom enbart införde 4g. Hittade ju att RAV4 körde på 2g o 3g till 2020, men ingen info om efter.
Hittar ingen info alls om Honda CR-V ang detta.

Kortfattat skulle jag säga att detta bör ses som en "dealbreaker" i läget som det ser ut just nu och du bör kanske titta på andra märken/modeller innan det blivit mer klarhet i hur detta kommer hanteras.

Visa signatur

Official Necrophor Site
http://www.facebook.com/Necrophor
Swedish Black/Death Metal

Permalänk
Medlem
Skrivet av Playboy_1338:

Det gäller bilar typgodkända efter 31 mars 2018. Det går att fortsätta sälja modeller som redan är typgodkända tidigare en god stund efter det. Vill minnas att Mercedes gjorde det i det här fallet och fick lite skit för det.

Visa signatur

5900X | 6700XT

Permalänk
Medlem
Skrivet av Neo1:

Någon här som har någon kunskap?
Eller ska man skjuta på bilköpet något år?

Jag vet inget om dina specifika bilmodeller. Problemet du beskriver är högst verkligt, och är en sån där klassisk situation där myndigheterna skyller på varandra - det är PTS som driver på för att man skall använda frekvensbanden effektivare och vill avveckla de äldre standarderna, och de tar inget ansvar för bilbesiktning. Transportstyrelsen har bara fått problemet i knät, och kan inte meningsfullt förbättra situationen utan att försämra trafiksäkerheten, vilket de inte vill ta ansvar för. Biltillverkarna vill absolut inte utveckla lösningar för äldre modeller eftersom alla resurser läggs på elektrifiering, och EU-kommissionen har nyligen lagt sig helt platt inför detta när man kraftigt försvagade de nya utsläppsreglerna i Euro 7. De kommer inte att pressa några biltillverkare att utveckla någon lösning. Alltså gör ingen någonting.

Det man möjligen kan trösta sig med är att om man inte kommer fram till någon lösning - antingen att låta 2G fortsätta fungera under överskådlig framtid, eller att ta bort kravet i besiktningen - så kommer det att drabba väldigt många. Regeringar som låter sådant hända tenderar inte att bli omvalda. Eftersom vår nuvarande regering är rätt populistisk (åtminstone om man räknar med SD) och inte innehåller det klassiska bilhatarpartiet, så misstänker jag att de kommer att göra något om de absolut måste. De vill bara låtsas som om det regnar en stund först och hoppas att någon annan löser det.

Visa signatur

5900X | 6700XT

Permalänk
Medlem
Skrivet av Necrophor:

Kortfattat skulle jag säga att detta bör ses som en "dealbreaker" i läget som det ser ut just nu och du bör kanske titta på andra märken/modeller innan det blivit mer klarhet i hur detta kommer hanteras.

Ja, du har säkert helt rätt.
Men jag har inte köpt en ny bil på 9 år, och då vill jag ju köpa en bil jag vill köpa.
Inte anpassat efter diverse problem.
Får jag inga svar, så får jag väl vänta till 2025.

Permalänk
Medlem

Det är väl vid besiktningen den blir underkänd med körförbud när inte ecall fungerar?
https://sverigesradio.se/artikel/tusentals-bilar-kan-underkan...

Visa signatur

Milk is life

Permalänk
Medlem

Fokusera på vad du behöver för bil istället så det blir rätt för dig. Myndigheterna får lösa det där åt dig . Det är inget som du kan göra något åt själv i vilket fall. Och idag är det inte ett problem när du köper din bil.

Permalänk
Medlem
Skrivet av pv2b:

Besiktningen är inte bara till för att se till att bilen inte utgör fara för andra, utan även för en själv. Jämför till exempel med att bilbältet måste fungera på en bil för att gå igenom besiktningen. Ett trasigt bilbälte utgör ingen fara för andra, ändå är det ett krav på besiktningen att det fungera.

Bältet ska fungera på det sätt som det gjorde när bilen sattes i trafik, inget annat. Fanns bältet inte så behöver det inte finnas nu heller, lika lite som en gammal bil plötsligt behöver ha ABS, ESP e dyl. Just i bältesfallet så har de väl ramlat utanför besiktning överhuvudtaget, annat än fordon med dispens, men samma sak gäller i grunden ändå.

Citat:

eCall-funktionen är ändå så pass viktig att man bestämt att man ska lagstifta att funktionen ska finnas.

Politiker har många idéer om vad som är viktigt... Och fortfarande, bilens skick har inte ändrats, vilket i det aktuella sammanhanget bör vara det relevanta. Problemet som har uppstått är externt.

Citat:

Det orimliga här att tillverkare bygger en bil som ska hålla i 15-20 år eller mer och sedan väljer att inte tillhandahålla uppdateringar som gör att säkerhetssystemen fortsätter fungera. Detta helt oavsett vad lagen säger, det är bara normalt vett och kundvård.

Det här är inte någon multimediafunktion vi pratar om direkt, och det är inte någon nyhet att 2G och 3G-näten har en begränsad teknisk livslängd och kommer stängas ner inom bilens användbara liv.

Kundvård har ingenting med besiktningen att göra, så det är ett helt irrelevant argument för vad som bör ge körförbud. Du kan sitta och tycka att 3G är orimligt, men du riktar dina åsikter om orimlighet åt fel håll i så fall. Tycker man från politisk håll att bilarna ska ha 4, 5 eller 75G så får man ställa det som krav för helbilsgodkännande. Om du sedan tycker att din fjärrstyrda dieselvärmare med 3G ska fortsätta fungera så kan du däremot ha åsikter om kundvård, eller om du tycker att eCall är viktigt, men det är en annan fråga. Och varför ska en bil få körförbud om 4G läggs ned för att man vill ha utrymmet till 6G i framtiden? Det blir ju samma visa. Är det en elbil där batteriet fortfarande fungerar (eller har bytts) så går det knappast att säga att den ska förbjudas pga avgasutsläpp.

Sedan har många väldigt kort minne. 4G var ursprungligen inte avsett att ringa med, utan var avsett för datatrafik. Det gick överhuvudtaget inte att ringa. eCall är främst till för just det, att ringa med och skicka väldigt lite data. Samtalsfunktionen har man har "skruvat dit" efteråt med VoLTE och det blev mer bråttom när man fick för sig att lägga ned både 2G och 3G. Det var ju så att det inte gick att ringa via 4G om man inte hade "rätt" telefon för det aktuella nätet.

Om vi ska prata om 15-20 år kan man kanske mer fråga sig just hur det kommer att stå till med alla rullande säkerhetshål med 4G framöver. "Vi såg det inte komma"... Man kanske kan hoppas på att datatrafiken slutar fungera på grund av nedstängt mobilnät. Där kan vi snacka om säkerhetshöjande "funktion"!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Meto:

Fokusera på vad du behöver för bil istället så det blir rätt för dig. Myndigheterna får lösa det där åt dig . Det är inget som du kan göra något åt själv i vilket fall. Och idag är det inte ett problem när du köper din bil.

Jo, det kan ju bli det om 2 år, om du läst tråden.
Just nu känns det som jag behåller den gamla bilen ett tag till.
Såvida ingen kommer med relevant information.

Permalänk
Medlem

Visa signatur

Nu när vi betalar för det!
Glöm inte bort att slänga alla plastpåsar i vattnet!

Skit nätagg (som inte alltid=med billigt) är enbart till för dom rika som har råd att byta ut allt när (inte OM utan NÄR) det dör!

Permalänk
Medlem

Därför jag har äldre fordon då slipper man allt sånt där strul, 3g,2g,4g,5g ect. Jag, ratten och pedalerna det räcker gott.

Visa signatur

Ryzen 9800X3D @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.
YT kanal där jag meckar bilar: https://www.youtube.com/@saab900turboT16

Permalänk
Medlem

Ja, har inte blivit någon ny bil ännu.
Och bilförsäljarna säger bara att bilmärket kommer lösa problemet när det uppstår.
Att dom inte kommer lämna kunderna i sticket, vilket låter bra.
Men det är bara sverige som stänger det 2025-2026.
Europa stänger 2029, är ju inte omöjligt att vissa märken väntar till 2029 med att lösa problemet på det bäst ekonomiska viset. Då svenska marknaden inte är jättestor.
Dock blir det nog en bil ändå, tror jag köper och hoppas på det bästa.
Funderar på Honda CRV, år 21-22, någon som har någon kunskap?
RAV4 var för stor.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Neo1:

Ja, har inte blivit någon ny bil ännu.
Och bilförsäljarna säger bara att bilmärket kommer lösa problemet när det uppstår.
Att dom inte kommer lämna kunderna i sticket, vilket låter bra.
Men det är bara sverige som stänger det 2025-2026.
Europa stänger 2029, är ju inte omöjligt att vissa märken väntar till 2029 med att lösa problemet på det bäst ekonomiska viset. Då svenska marknaden inte är jättestor.
Dock blir det nog en bil ändå, tror jag köper och hoppas på det bästa.
Funderar på Honda CRV, år 21-22, någon som har någon kunskap?
RAV4 var för stor.

Telia skjuter på nedstängning till 2027 av 2G nätet.

https://press.telia.se/pressreleases/telia-skjuter-upp-nedsta...