Permalänk
Medlem

Har du köpt extra USB Headers?

USB Headers används för att koppla frontpanelens USB-portar, RGB-kontroller och fläkt-hubbar, AIO-kylare samt extra expansionskort (t.ex. internt USB för trådlösa adaptrar).

Det verkar vara allt vanligare man har bara har två USB headers på moderkortet, och att de, av olika anledningar, helt enkelt inte räcker till allt man vill koppla in. Jag vet att jag fick köpa till en USB header hub med 4 extra platser och krångla in i sladdhärvan.

För hur många räknar USB headers när de väljer moderkort?

NZXT har också en smidig panel med magnet fäste

Hur många har stått med nästan färdig dator men saknat ett par extra headers?

Visa signatur

Proud AMD customer since 1998!

Permalänk

Inget jag tittar på alls... Interna Usb2 headern har jag inte använt på många år... Inte äns när usb2 ver senaste och hetaste standarden. 99% har alltid haft tillräckligt med portar på baksidan.

Mitt chassi har 2 portar på taket som ansluts med usb3 headern men knappt så de används de heller mer än när man nån gång ibland pluggar in en sd kort läsare...

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rouge of Darkness:

Inget jag tittar på alls... Interna Usb2 headern har jag inte använt på många år... Inte äns när usb2 ver senaste och hetaste standarden. 99% har alltid haft tillräckligt med portar på baksidan.

Men portar på baksidan... hur ser det ut? Drar du ut sladd dit?

Visa signatur

Permalänk
Skrivet av Homdax:

Men portar på baksidan... hur ser det ut? Drar du ut sladd dit?

Drar ut sladden?

Kopplar mus, tangentbord, hårddisk docka, skrivare ljudinterface på baksidan.

Har inget som behöver kopplas på den interna usb2 porten alls.

Rgb behövs inte när den står där nere i hörnet under skrivbordet där den hör hemma och inte syns/hörs.
Fläktarna kopplas på moderkortets fläktkontakter.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Homdax:

NZXT har också en smidig panel med magnet fäste

NZXT du hade på bild har jag haft. Hade den i ett bygge med custom vattenkylning, rgb och fläktkontroller. Hade ITX moderkort så behövde någon mer intern usb-kontakt, blev snyggt då jag kunde dra en kabel och gömma hubben bakom moderkortsplåten.

Visa signatur

Amd o Apple

Permalänk
Medlem

Tycker det är lättare att bara ha en hubb på skrivbordet och dra en sladd ner till datorns baksida. Nu senast fällde jag in den i skrivbordet, funkar bra för mig.

Visa signatur

5900X | 6700XT

Permalänk
Medlem
Skrivet av mpat:

Tycker det är lättare att bara ha en hubb på skrivbordet och dra en sladd ner till datorns baksida. Nu senast fällde jag in den i skrivbordet, funkar bra för mig.

Tror du har missuppfattat frågan. Frågan var kring interna usb-prylar, inte saker du har utanför datorn.

Misstänker att du inte skulle ansluta skärmen på en AIO kylare till usb-hubben på skrivbordet tex?

Visa signatur

CPU: Ryzen 9 3900x Noctua NH-D14 MOBO: TUF Gaming X570-PLUS GPU: GTX 980 RAM: 32 GB 3200 MHz Chassi: R4 PSU: Corsair AX860 Hörlurar: SteelSeries 840 Mus: Logitech G502 Lightspeed V.v. nämn eller citera mig för att få svar.

Permalänk
Medlem

Behövde när jag köpe ett Lenovo moderkort från någon pre-built och satte i billigt chassi från netonnet. fanns inte tillräckligt med headers för chassits fråntpanel + behövde extra till intern RGB lösning också.

Visa signatur

Xeon E5450@3.2ghz
9800GTX+

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rouge of Darkness:

Drar ut sladden?

Kopplar mus, tangentbord, hårddisk docka, skrivare ljudinterface på baksidan.

Har inget som behöver kopplas på den interna usb2 porten alls.

ok, måste fattat fel... det är ju självklart och inget som berörs av denna tråds tänkta svar

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Har så litet behov av USB-portar. Mus och tangentbord tar upp två, sen kopplar jag in en mikrofon då och då, några gånger per år. Ibland en kortläsare och ibland en extern hårddisk som jag gör vissa backuper på. Jag hade nog klarat mig med tre USB-portar, men har typ 8-10 totalt på själva datorn och på skärmen sammanlagt.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Medlem
Skrivet av cyklonen:

Har så litet behov av USB-portar. Mus och tangentbord tar upp två, sen kopplar jag in en mikrofon då och då, några gånger per år. Ibland en kortläsare och ibland en extern hårddisk som jag gör vissa backuper på. Jag hade nog klarat mig med tre USB-portar, men har typ 8-10 totalt på själva datorn och på skärmen sammanlagt.

Det gäller interna USB Headers, de på moderkortet, inte de externa.

Är jag så otydlig i mitt ursprungliga inlägg?

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Homdax:

Det gäller interna USB Headers, de på moderkortet, inte de externa.

Är jag så otydlig i mitt ursprungliga inlägg?

Nejdå, men anledningen till att ha fler inne är ju för att kunna ha fler ute. Så när de som finns inne räcker till flera gånger om finns det ju ingen anledning att lägga till.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Mattecoach

När jag har haft för få interna USB Headers (t.ex. om jag haft till kylningen) så jag har helt enkelt struntat i att ansluta chassits USB-portar. Som andra har nämnt gör jag istället en extern lösning för att få tillräckligt med portar (oavsett om det är USB eller ljud).

Permalänk
Medlem

Enda gången jag måste ha extra USB portar är till mitt ASUS A7M266-D.
Som inte har några från fabrik då de från chipsetet var buggiga

Permalänk
Medlem

Detta kallas för intern USB hub, NZXT var länge ensamma om att erbjuda en sådan. Jag har en sådan, fast den äldre versionen som också har en intern vanlig typ A USB port, vilket kan vara bra för RGB utrustning som styrs via cam och USB samt går att använda till annat kul som julbelysningar, lysande figurer eller USB styrd fläkt, skärmar etc. Tyvärr så är denna borttagen i den nya varianten som bara har interna headers.

Smart liten pryl detta...🤓😎

Visa signatur

Nuvarande dator: CPU: Core i5 2500K @ 3.7GHz, CPU kylare: Zalman CNPS12X, GPU: Zotac GTX560Ti 2048MB, Moderkort: ASRock Z68 Extreme 3 Gen3, Minne: Corsair Vengeance LP 1600MHz (4X4GB)16GB Kit, Lagring: Samsung 840 EVO 250GB SSD, Western Digital Caviar Black 64MB Cache 1TB, Seagate Barracuda 256MB cache 2TB, Seagate Barrracuda 256MB cache 4TB Optisk läsare: DVD Brännare Sony Optiarc AD-7280S, Ljudkort: Asus Xonar DG, Chassi: HafX 942 Nvidia Edition, Nätaggregat: Corsair TX650 v1 650 Watt, OS Windows 10 Pro Svensk Version

Permalänk
Medlem

Saknade usb 3 på mitt moderkort för länge sen, och sen när usb c kom så hade chassit inte en usb c header.
Men aldrig köpt till.

Visa signatur

Har jag uppgivit felaktig information? Rätta mig gärna, jag vet inte allt och kan ha fel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av cyklonen:

Nejdå, men anledningen till att ha fler inne är ju för att kunna ha fler ute.

Anledningen är att man har mer/fler prylar i chassit som behöver usb-anslutning, tänk fläktkontroller, rgb-hubbar, vattenkylning (flödes-mätare o.s.v.) o.s.v.

Visa signatur

Amd o Apple

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mindfighter:

Anledningen är att man har mer/fler prylar i chassit som behöver usb-anslutning, tänk fläktkontroller, rgb-hubbar, vattenkylning (flödes-mätare o.s.v.) o.s.v.

Rätt nischat, får jag säga. Jag har ändå haft flera av de grejerna, utan att behöva lägga till nåt. Inte längre.

Visa signatur

Permalänk
Skrivet av cyklonen:

Rätt nischat, får jag säga. Jag har ändå haft flera av de grejerna, utan att behöva lägga till nåt. Inte längre.

Har också haft fläkthubbar och diverse annat i datorn men aldrig stött på något som pratar usb tbh så ja låter som väldigt nichat behov.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Är med i Lain-Li's och Gigabytes Support Discord's.

Får frågan hela tiden. Varför lyser inte alla fläktar, varför spinner inte alla fläktar, var sätter jag denna kontakt, "Men... jag har inge fler såna kontakter...?"

Visst det kan vara ARGB kontakt, det kan vara FAN kontakt, men det brukar folk hitta, men när USB Headers tar slut, då får man förklara lite mer...

Tydligen finns det folk på SweC som betraktar det som nischat trots att det finns tusentals som undrar varenda dag.

Enligt statistik och beräkningar kan man gissa på följande:

Citat:

Based on available data, the RGB fan market was valued at approximately $5.53 billion in 2024. Prices for RGB fans vary, with individual units typically ranging from $13 to $50, and multi-packs (e.g., 3-pack) priced between $40 and $140. Assuming an average price of $30 per fan, this valuation suggests that approximately 184 million RGB fans were sold globally in 2024.

Note: This is a rough estimate, as actual sales figures and average prices can vary.

Så 184 miljoner RGB fläktar i 2024 (?) är nischat? Jajamän.
Givetvis behöver inte alla extra USB Header, men det är ändå ganska stora siffror.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Nej, faktiskt aldrig ens hört talas om, men det är ju bra att det finns lösningar även för såna problem.

När jag tänker på det så inser jag att jag har minst ett moderkort med flera usb2-headers, och jag har aldrig förstått poängen, förrän nu.

Visa signatur

9950X3D | 3090

Permalänk
Medlem
Skrivet av Homdax:

Tydligen finns det folk på SweC som betraktar det som nischat trots att det finns tusentals som undrar varenda dag.

Alla bygger tydligen mb+cpu+gpu+ram+psu i billigast möjliga chassi...

Har man lite specialintresse så stöter man på nya intressanta problem emellanåt, varför man ens kommenterar om man tillhör ovan nämnda kategori och inte ens kan föreställa sig behovet...

Visa signatur

Amd o Apple