Avowed - Once again, im waking up on a beach.

Permalänk
Medlem

Avowed - Once again, im waking up on a beach.

Så, vem spelar och vad tycker ni?

Vad har ni för system och vad har ni för prestanda och spelupplevelse?

(Är lite före men vad tusan)

Visa signatur

CPU: I9 10900KF -Kylare: Arctic Freezer 360 - Moderkort: ASRock Velozita Z590 PG.
GPU: RX 9070 XT Reaper @2 st 120mm cf-v12hp hydro dynamic fläktar. 👍
RAM: 32GB DDR4 3466 MHz Ballistix Elite. HÅRDDISK: 4 st SSD, 2 Mekaniska.
MONITOR:1 Xiaomi MI 34"- 3440x1440 144Hz MONITOR:2 Optix MAG274R 27" 1080p 144Hz MONITOR/Tv:3 LG 47lv355n-ZB 47". Nätagg: Asus TUF 1000w Gold Atx 3.1. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.

Permalänk
Medlem

Kör på min AMD Laptop H370/32GB Ram och ett 4060 gpu. Fungerar skitbra. Var rädd att det skulle vara dåligt. Men är positivt överraskad.

Permalänk
Medlem

5700x3d
4070ti super
32gig ram
1440p

Är väl rätt snyggt, men helt omöjligt o komma runt alla stutters!? Vet att epic snackade om att de minsan inte är nå fel på ue5... men finns de något exempel på när de funkar ok? (I relativt stora världar iaf) spelat strax under 8h (hade early accses) men ska ja va ärlig har ja svårt o o gå igång på de... det hjälper väl inte att kcd2 släpptes precis innan. Men har svårt o motivera mig att starta upp de! Tror mest att storyn inte känns så intressant! (Vilket känns deppigt när de är obsidian!) Hoppas verkligen att outer worlds 2 får till de bättre!

Permalänk
Medlem

Precis startat upp och är några timmar djupt. Just det här spelet har än så länge träffat mitt i prick på vad jag vill ha.

Flyter som smör i maxade settings och de ggr jag kikat på fpsen ligger de 70-100 ungefär, dator i sign.

Kör med 3rd person vy, föredrar det framför 1st person.

Visa signatur

Ryzen 7 7800x3d | MSI 650 Tomahawk Wifi | Corsair Vengeance RGB 2 × 16 GB 6000 MHz | GWD GeForce RTX 4090 Phantom GS | 3x SSD 256+512+512GB | ASUS TUF Gaming 1000W Gold | Corsair 7000D Airflow | LG C4 4k oled | Oculus Quest 3

Permalänk
Medlem
Skrivet av TotalF:

Precis startat upp och är några timmar djupt. Just det här spelet har än så länge träffat mitt i prick på vad jag vill ha.

Flyter som smör i maxade settings och de ggr jag kikat på fpsen ligger de 70-100 ungefär, dator i sign.

Kör med 3rd person vy, föredrar det framför 1st person.

Shit! Vad har du för specs!? Har de patchat de? Inte hört om något som fått de o flyta! Iaf inte utan o cappa fps.

Permalänk
Medlem

Gillar inte designen av karaktärerna alls tyvär, det såg intressant ut men efter har sett lite folk som spelar blir det en pass.

Visa signatur

13900KS | 32GB 6400 DDR5 | 4090 FE | Samsung G8 Oled
ASUS ROG Strix Z790-F Gaming | Fractal Torrent White | Corsair HX1200

Permalänk
Medlem
Skrivet av Smedone:

Shit! Vad har du för specs!? Har de patchat de? Inte hört om något som fått de o flyta! Iaf inte utan o cappa fps.

De är väl inne på 3-4 patchen på det jag följt med men exakt innehåll i patcharna ska jag låta vara osagt. Dator i sign men lite snabbt 7800x3d, 4090, 32 ram och 4k fps uncapped. Har alltid igång nvidias overlay så det är därifrån jag får siffran.

Har väl kanske haft tur men märker inte av nån stuttering utan det flyter på fint.

Visa signatur

Ryzen 7 7800x3d | MSI 650 Tomahawk Wifi | Corsair Vengeance RGB 2 × 16 GB 6000 MHz | GWD GeForce RTX 4090 Phantom GS | 3x SSD 256+512+512GB | ASUS TUF Gaming 1000W Gold | Corsair 7000D Airflow | LG C4 4k oled | Oculus Quest 3

Permalänk
Medlem

Har spelat runt sex timmar och tycker det är rätt kul. Gillar världen men inte karaktärsdesignen.
Inga tekniska problem men jag känner mig ganska underlevlad. Kanske måste göra fler sidouppdrag.

Visa signatur

9800X3D | Asus RTX 5080 | Asus B650M-PLUS WIFI | Kingston 32GB 6000 DDR5 | Lian Li A3 mATX

Permalänk
Medlem
Skrivet av TotalF:

De är väl inne på 3-4 patchen på det jag följt med men exakt innehåll i patcharna ska jag låta vara osagt. Dator i sign men lite snabbt 7800x3d, 4090, 32 ram och 4k fps uncapped. Har alltid igång nvidias overlay så det är därifrån jag får siffran.

Har väl kanske haft tur men märker inte av nån stuttering utan det flyter på fint.

Kan inte annat än gratulera! Ska ge de ett försök till ikväll! Snart klar med kcd2 o behöver något som överlappar tills Atomfall släpps 😎 känns som ett obsidian spel bör kunna hooka en i sisådär 70-100h när man väl kommit in i det!

Permalänk
Medlem

Jag gillar med spelet. Har väldigt kul än. Det flyter även på väldigt bra på min dator i sig. Ingen stutter eller annat.
Det har crashat några gånger tyvärr. Jag har ställt in så det sparar ofta så det är inte så illa som det kunde varit.

Det känns dock som att dom har missat en del som skulle gjort spelet bättre.
Mer som gick att förstöra i världen osv.
Dom har en lysande grund i detta spelet att bygga vidare på.

Jag kör uteslutande på spellbook/pistol och spelbook/wand. Pistolen är skitkul ^^

Visa signatur

CPU: I9 10900KF -Kylare: Arctic Freezer 360 - Moderkort: ASRock Velozita Z590 PG.
MONITOR:1 Xiaomi MI 34"- 3440x1440 144Hz MONITOR:2 Optix MAG274R 27" 1080p 144Hz MONITOR/Tv:3 LG 47lv355n-ZB 47". Nätagg: Asus TUF 1000w Gold Atx 3.1. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.

Permalänk
Medlem

Jag tycker spelet är superbra!

Inga krasher och det flyter på bra på min dator (3700x, 4070s, allt på max, DLSS Quality, Framegen PÅ), med undantag för Paradis. Spelet är ju riktigt snyggt.

Storyn tyckte jag först var meh, men nu mot slutet så har jag fastnat i den hyfsat. Sen är striderna så jäkla roliga.

Körde först sword and board, sen 2h hammare, 2h svärd och sen speccade jag om helt till magiker, så nu har jag kört halva spelet som ren magiker med wand och grimoire, otroligt effektiv.

Spelar på Game Pass.

/hulle.

Visa signatur

A600, 2 MB Chipram, 85 MB HD, Extra diskettstation, Joysticks: Tac-2, The Bug och Wico Red Ball.
Zotamedu:"Kompressorkylning är nog det mest miljöfarliga du kan göra med en dator om du inte tänker börja elda brunkol i den."

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hulle:

Spelar på Game Pass.

Jag är ingen jättefan av Game Pass, men det känns som att det mer eller mindre är hur man "ska" få tag i detta spel i dagsläget?

Mitt intryck av det jag sett är att spelet verkar rätt bra, har vissa brister absolut men verkar klart mer bra än dåligt. Men även då att det snarast verkar vara ett €40-spel på många punkter, men som fått €70-€90-prislapp.

Jag vet inte om jag är fel ute? Personligen väntar jag nog snarast på rea eller prisjustering.

Visa signatur

Desktop spel m.m.: Ryzen 9800X3D || MSI X870 Tomahawk Wifi || MSI Ventus 3x 5080 || Gskill FlareX 6000 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Arbetsstation: Ryzen 7945HX || Minisforum BD790i || Asus Proart 4070 Ti Super || Kingston Fury Impact 5600 65 GB || WD SN850 2TB || Samsung 990 Pro 2TB || Fractal Ridge
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem

Jag började som skeptiskt till spelet för att sedan blivit positivt överraskad men nu har jag börjat stöta på delar av spelet som det känns som de fuskat med (saknade eller låg upplösta texturer tex.) och även allt fler buggar ( ramlat genom världen ett par ggr, glitchat mig iigenom dörrar etc.)

Så får se vad mitt egna omdöme blir om det när jag väl spelat ut det.

Visa signatur

MSI MPG X870E Carbon WiFi| AMD Ryzen 9 9800X3D@5,4 GHz locked| MSI MAG Coreliquid A15 360| WD Black SN850X 1TB + WD Black SN850X 2TB| Corsair Vengeance, DDR5-6600 64GB (2 x 32GB) @6400MHz CL 30-37-37-50| MSI RTX 4090 Suprim X| Asus ROG PG32UCDM QD-OLED| MSI MPG A1000G PCIE5 1000W| Lian Li O-11 EVO|

Permalänk
Medlem
Skrivet av evil penguin:

Jag är ingen jättefan av Game Pass, men det känns som att det mer eller mindre är hur man "ska" få tag i detta spel i dagsläget?

Mitt intryck av det jag sett är att spelet verkar rätt bra, har vissa brister absolut men verkar klart mer bra än dåligt. Men även då att det snarast verkar vara ett €40-spel på många punkter, men som fått €70-€90-prislapp.

Jag vet inte om jag är fel ute? Personligen väntar jag nog snarast på rea eller prisjustering.

Jag har haft stor nytta av Game Pass iaf, men jag har kört xbox gold -> GP Ultimate konvertering sedan 2020, för ca 30-40 kr/mån. Men det tar slut nästa år, och jag vet inte om det är värt 150 kr eller vad det kostar nu.

Vad gäller spelet så oj... 70 Eur skulle jag aldrig betala för ett spel, även om jag nu tycker om detta väldigt mycket. Men vänta 6 mån och köp för halva priset.

/hulle.

Visa signatur

A600, 2 MB Chipram, 85 MB HD, Extra diskettstation, Joysticks: Tac-2, The Bug och Wico Red Ball.
Zotamedu:"Kompressorkylning är nog det mest miljöfarliga du kan göra med en dator om du inte tänker börja elda brunkol i den."

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hulle:

Jag har haft stor nytta av Game Pass iaf, men jag har kört xbox gold -> GP Ultimate konvertering sedan 2020, för ca 30-40 kr/mån. Men det tar slut nästa år, och jag vet inte om det är värt 150 kr eller vad det kostar nu.

119kr/mån verkar det vara för PC-versionen nu, eller 185kr/mån för "Ultimate".
Detta givet att man betalar vad de säger att det kostar, vet inte om det finns något nytt trixande som folk håller på med.

Skrivet av Hulle:

Vad gäller spelet så oj... 70 Eur skulle jag aldrig betala för ett spel, även om jag nu tycker om detta väldigt mycket. Men vänta 6 mån och köp för halva priset.

Mm, det är just något åt det hållet jag lutar åt i detta fall. Möjligen om jag aktiverar gamepass i någon månad och testar lite nytt.

Priserna har väl generellt gått upp, som för allt annat. Men ur mitt perspektiv framstår detta som att spelet fått mer av en premium-prislapp än det riktigt tål (min känsla bara, utifrån det jag sett av spelet), även om jag är intresserad rent principiellt.
Tycker t.ex. att man kan ta KCD2 som referenspunkt och ifrågasätta att detta ska ha en klart högre prislapp (naturligtvis ett helt annat spel, men de är båda i något slags kategori av "omfattande RPG" och ser inte riktigt detta som mer påkostat eller vad man nu ska förvänta sig).

Jaja, jag ska inte tjata mer om pris nu, får återkomma när det löst sig...

Visa signatur

Desktop spel m.m.: Ryzen 9800X3D || MSI X870 Tomahawk Wifi || MSI Ventus 3x 5080 || Gskill FlareX 6000 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Arbetsstation: Ryzen 7945HX || Minisforum BD790i || Asus Proart 4070 Ti Super || Kingston Fury Impact 5600 65 GB || WD SN850 2TB || Samsung 990 Pro 2TB || Fractal Ridge
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem

Kört ett tag nu. Helt ok, kanske inte något super-spel heller. Vet inte riktigt vad dom är ute efter, vara någon form av Fable-snuttefilt innan fable kommer?

Har väl vid några tillfällen varit lite naiv och struntat i potions och hamnat i tröttsamma situationer. T.ex. direkt springa till en viss björn i låg level med 1 potion.

När jag gick från 1st person till 3rd och gick från handkontroll till mus och tangentbord blev det dock lättare.
Kör 4k på en xsx (eftersom xsx funkar bra med tangentbord och tog jag bort min gamla pc och satte den där tills jag köpt en ny)
Så blir väl någon form av medium-settings i 4k på den. Ser helt ok ut på en 32" skärm.

Visa signatur

"Arguing on internet is like running in the special olympics. Even if you win you're still retarded."

Permalänk
Medlem
Skrivet av evil penguin:

Tycker t.ex. att man kan ta KCD2 som referenspunkt och ifrågasätta att detta ska ha en klart högre prislapp (naturligtvis ett helt annat spel, men de är båda i något slags kategori av "omfattande RPG" och ser inte riktigt detta som mer påkostat eller vad man nu ska förvänta sig).

Det är ju subjektivt. Jag har inte kört KCD2, men jag försökte spela ettan och det var verkligen inget för mig, jag vill ha magi. Jag tycker att Avowed definitivt känns AAA.

Med det sagt så är 70 eur löjligt dyrt och på PC behöver man ju som sagt inte betala det, om man bara orkar vänta 4-6 månader.

/hulle.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hulle:

Det är ju subjektivt. Jag har inte kört KCD2, men jag försökte spela ettan och det var verkligen inget för mig, jag vill ha magi. Jag tycker att Avowed definitivt känns AAA.

Med det sagt så är 70 eur löjligt dyrt och på PC behöver man ju som sagt inte betala det, om man bara orkar vänta 4-6 månader.

/hulle.

Slightly OT, men tycker det är snyggt att fler studios verkar gå emot den trenden! Både Atomfall och Clair obscure har ju i sammanhanget en mycket tilltalande prislapp!

Permalänk
Medlem

Blev klar med spelet. Hade kul så länge det varade. Men lär inte spela om det. Världen är för livlös för det.
En DLC vore kul dock.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Smedone:

Slightly OT, men tycker det är snyggt att fler studios verkar gå emot den trenden! Både Atomfall och Clair obscure har ju i sammanhanget en mycket tilltalande prislapp!

Där har ju också Game Pass ett bra argument. Jag har kört Avowed där och tänkte testa Clair Obscure, Atomfall och Eternal Strands nu.

Om man inte har det ändå så kostar det ju i sammanhanget inte så mycket att testa tre månader och köra igenom alla dessa.

/hulle.

Visa signatur