Krönika: När blir artificiell intelligens bra på riktigt?

Permalänk
Medlem
Skrivet av AppendixSE:

Det lustiga med AI är att det verkar drabba två grupper som trodde de var skyddade.

Utvecklarna allra mest. Nu har vi haft en bubbla i Sverige som brustit vad gäller kodare. Men shit vad jag hör om utvecklare i Sthlm som står utan jobb. De seniora verkar än så länge sitta trygt men de med mindre än 10 års erfarenhet bör vara väldigt snälla på jobbet.
Som jag förstår det är det väldigt mycket av det som gjorde av de mindre erfarna som prototyping med mera som nu kan läggas över på de seniora som helt enkelt kan få mer gjort på mindre tid.

De Kreativa. Det är helt galet vad som händer vad gäller all form av bild och ljud. Vi pratar om mångdubbling av produktivitet per anställt. Vi skulle ta fram en webbsida för en produktlansering. Något som tidigare hade skett med hjälp av "byrå" och ett gäng konsulter (säg 200 timmars jobb). Nu gjorde våra egna marknadssmurfar det på en dag.

Och ändå vill jag påpeka att vi överskattar AI på kort sikt och underskattar den på långt sikt.

Men som sagt. Lustigt att grupper man trodde skulle vara svåra att ersätta är de som drabbas hårdast. Och exv ekonomer som man sa var de som skulle "åka först" är de som snarare verkar vara svåra att ersätta i dagsläget.

För övrigt. Kundtjänst och callcenters kommer väldigt snart ryka. Har fått demo på AI tjänster där man i princip "trawlat" vår hemsida efter all info, FAQer med mera. Och AI svarar bättre på frågor än vad en person som jobbat ett år hos oss klarar av.
Enda orsaken vi inte går över är att det i dagsläget är billigare med personal än AI...

När det gäller utvecklare tror jag det kommer behövas folk som kan läsa kod som ett rinnande vatten. Så vem som helst kommer inte kunna göra mera avancerade appar tror jag. Däremot att skapa en hemsida åt ett företag eller nåt liknande, ja så fort du inte behöver läsa mer avancerad kod. Eller göra CRUD-grejer mot en egen modellerad databas. För då behöver du nån slags expertis.

Hade en kollega som gjorde en webbapp i Phyton via ChatGPT. Det var i stort sätt ett formulär som skickade in ett antal fält i en databas. Han tyckte det var så enkelt. Så frågade jag honom om man inte skulle ha möjlighet att ångra inmatad data eller ändra om man råkade skriva fel. Då föll hela hans app. Han fick aldrig till det.
Databasen var helt felkonstruerad hur nu det är möjligt?! Men ändå.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sunix:

När det gäller utvecklare tror jag det kommer behövas folk som kan läsa kod som ett rinnande vatten. Så vem som helst kommer inte kunna göra mera avancerade appar tror jag. Däremot att skapa en hemsida åt ett företag eller nåt liknande, ja så fort du inte behöver läsa mer avancerad kod. Eller göra CRUD-grejer mot en egen modellerad databas. För då behöver du nån slags expertis.

Hade en kollega som gjorde en webbapp i Phyton via ChatGPT. Det var i stort sätt ett formulär som skickade in ett antal fält i en databas. Han tyckte det var så enkelt. Så frågade jag honom om man inte skulle ha möjlighet att ångra inmatad data eller ändra om man råkade skriva fel. Då föll hela hans app. Han fick aldrig till det.

Precis så är det idag – så fort man börjar få ihop ett par klasser med lite flöden krävs en utvecklare som förstår vad det handlar om.

När det gäller felsökning kan AI vara ganska effektiv om det handlar om en isolerad metod. Men så snart det rör sig om längre flöden med flera metoder och klasser blir det snabbt problematiskt. Det är inte helt sällan man hamnar i ett rabbit hole, där samma saker upprepas om och om igen utan att man faktiskt kommer någon vart. Om man saknar kunskap är risken stor att man bygger in än mer problem.

Även om AI har gjort framsteg sedan det släpptes, går utvecklingen ganska långsamt, vilket kan tyda på att vi närmar oss taket för vad dagens AI-teknik klarar av. Det är fortfarande en lång väg kvar innan AI kan ersätta utvecklare helt, men eftersom utvecklare kan arbeta mer effektivt med AI kan företag välja att effektivisera(dra ner på) arbetsstyrkan för bättre ekonomi istället för att öka produktionen.

Visa signatur

CPU : AMD Ryzen 5 5600X Moderkort : ASUS ROG Strix B550-F GAMING Grafikkort :EVGA GeForce GTX 1080 Ti FTW3 iCX Gaming HDMI 3xDP 11GBMinne : Corsair 16GB Chassi :Fractal Design Define 7 Compact Nätdel : Corsair RM750x Skärm #1 : Asus VG349Q Ultrawide Skärm #2 : Acer X34 Ultrawide

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sunix:

Ja, det är precis så det brukar bli.

Den som inte kan utveckling är synnerligen olämplig att bedömma om en lösning som ett "AI" tar fram är bra eller anus. För att inte tala om potentiella säkerhetsbrister.

Det enda "AI" är bra till när det gäller mjukvaruutveckling, hittills, är som ett sisådär bollplank (som alldeles för ofta har fel, det vettefan om det blivit 100% korrekt en enda jävla gång) och för att göra rent slavarbete, såsom att skapa stora mängder testdata.

"AI" kan fungera bra som assistent till en redan erfaren utvecklare.

Kan "AI" till slut bli tillräckligt bra på riktigt? Kanske. Kanske inte.

Man gör bäst i att inte låta sig imponeras för lätt av skinande saker.

Visa signatur

9950X3D | 5080

Permalänk
Medlem

Jag tycker folk ofta håller AI till alltför hög standard. Folk förväntar sig att den är Data från star trek men näst in till perfekta svar och fixar allt. Tycker det är rimligare att jämföra de alternativ som finns idag. Får man grymt mycket bättre svar här på sweclockers än från AI? Beror nog lite på vilken typ av fråga. Men finns det risk att det är random idiot som killgissar här med, likt hur AI hallucinera, tror ingen rekommenderar att ta svar här helt okritiskt. Kollar man på stackoverflow har antalet frågor sjunkit sen ChatGPT osv. så vekar ju ha ett värde där (inte minst i att AI orkar svara på 100-tals dumma/enkla frågor och samtidigt hålla en god ton)

Permalänk
Medlem
Skrivet av rotkiv42:

Jag tycker folk ofta håller AI till alltför hög standard. Folk förväntar sig att den är Data från star trek men näst in till perfekta svar och fixar allt. Tycker det är rimligare att jämföra de alternativ som finns idag. Får man grymt mycket bättre svar här på sweclockers än från AI? Beror nog lite på vilken typ av fråga. Men finns det risk att det är random idiot som killgissar här med, likt hur AI hallucinera, tror ingen rekommenderar att ta svar här helt okritiskt. Kollar man på stackoverflow antalet frågor sjunkit sen ChatGPT osv. så vekar ju ha ett värde där (inte minst i att AI orkar svara på 100-tals dumma/enkla frågor och samtidigt hålla en god ton)

Exakt detta. Man ställer helt enkelt för stora krav på modellerna. Man måste se det som en kollega som kan begå misstag och just nu får man förstärka varandra. Man vinner också mycket tid på att välja de starkaste modellerna till de komplexa uppgifterna. Märker ju att o3-mini-high är klart mycket bättre än GPT4o på uppgifter som kräver lite mer resonemang och logik. Alltså inte bara spotta ut sig en killgissning. Men man blir aldrig nöjd.

Har ni testat testat grok3's deep search? Den är ju gratis att utvärdera under en period. Man kan spara mycket tid på att låta den crawla igenom upp till 100 websidor efter fakta och sen resonera lite och skapa en rapport på någon minut eller två.

Permalänk
Skrivet av Frux:

Jag förstår inte varför det lanseras så många "assistenter" som är inte går att använda.

Eller "superavancerade" AI-filter i Photoshop som tar flera sega minuter att beräkna, och sen stolt visar upp ett helt förstört foto, som om ett barn har suttit och lekt runt planlöst med reglagen.

Använder remove tool med/utan ai, beror på vad som ska göras. Det verktyget sparar mig TIMMAR av cleanup, generative fill är också sjukligt bra och gör friläggning av hår löjligt enkelt och med lite trixande kan man få till otroligt bra resultat om dom håller sig till "rimliga" förväntningar resultat.

Nu kanske du menade neural filters,? Ja dom är generellt ganska kassa, använder dock skin smoothing brutalt mycket när man lite snabbt behöver städa upp många porträtt bilder/event som inte riktigt behöver full beauty touch 😁

Men håller generellt med att det finns en övertro på vad ai kan göra idag.

Permalänk

Alternativ intelligens

Permalänk

Jag tycker att AI har gjort mycket gott för mig själv. Ja, det är en del bebissittande med dem men det är otroligt produktivitetseffektiviserande. Speciellt när man har funktionshinder.

Permalänk
Medlem
Skrivet av rotkiv42:

Jag tycker folk ofta håller AI till alltför hög standard. Folk förväntar sig att den är Data från star trek men näst in till perfekta svar och fixar allt.

Jag tycker problemet är precis tvärtom, det är alldeles för många som tror att "AI" är otroligt mycket bättre än det är.

Naiv lurad blåögdhet ses och hörs överallt, vilket förstås också är precis vad "AI"-bolagens marknadsföring vill uppnå.

Visa signatur

9950X3D | 5080

Permalänk
Medlem

ChatGPT hjälper mig mycket! Men man måste givetvis vara källkritisk som med allt annat. När ChatGPT har fel så kan den ändå vara övertygande.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Utvecklingen av det mesta går sakta. Jag känner personer som aktivt motarbetade 3G utbyggnaden med olika argument. Dels strålningen men även att behovet att ha internetåtkomst utanför sitt hem eller arbete är fullkomligt meningslöst. Så det var ekonomisk dumt att bygga ut nät för mobilsurf som ingen kommer vilja ha till något.

LLM är för mig en ordbajsare, om den är en Ai eller inte kan diskuteras. Men klart för mig är att det kommer ta väldigt tid. Det är lite som att prata om internet år 1994 eller smartphones år 1997.

Många som satsar på Ai kommer förlora mycket pengar, inte ens första iPhone var en riktig dundersuccé som alla kände att den skulle de köpa.

Jag själv använde Ai lite smått, jag känner jag går plus minus 0 när det gäller tidsbesparing men jag försöker hänga med. Ett behov jag ser är någon att diskutera vissa saker med.
Säg man vill bygga en laptopkylplata, tysta noctua fläktar vars varvtal ökar efter behov.
Man kan fråga på internet och i princip ingen är ett dugg intresserad eller ens förstår behovet, det är då att fråga en LLM och få hjälp av den eller inte kunna få ett svar från någon.
Nu var detta ett exempel. Men det finns hur många som helst små saker med samma dilemma.

Men jo precis. AI är bara i sin linda, som du säger som internet var 1994. Kanske kommer kraschen på börsen också lämpligt om något år och dra ner allt. Men AI kommer på sikt att bli otroligt användbart, det är det redan visserligen.

Jag bollar dagligen med ChatGPT och andra AI-tjänster. Som du säger kan man fråga grejer som inte en människa orkar svara på. Eller så kanske man skäms för att ställa en fråga. AI:n bryr sig inte om "dumma frågor".

Permalänk
Medlem
Skrivet av AppendixSE:

Det lustiga med AI är att det verkar drabba två grupper som trodde de var skyddade.

Utvecklarna allra mest. Nu har vi haft en bubbla i Sverige som brustit vad gäller kodare. Men shit vad jag hör om utvecklare i Sthlm som står utan jobb. De seniora verkar än så länge sitta trygt men de med mindre än 10 års erfarenhet bör vara väldigt snälla på jobbet.
Som jag förstår det är det väldigt mycket av det som gjorde av de mindre erfarna som prototyping med mera som nu kan läggas över på de seniora som helt enkelt kan få mer gjort på mindre tid.

De Kreativa. Det är helt galet vad som händer vad gäller all form av bild och ljud. Vi pratar om mångdubbling av produktivitet per anställt. Vi skulle ta fram en webbsida för en produktlansering. Något som tidigare hade skett med hjälp av "byrå" och ett gäng konsulter (säg 200 timmars jobb). Nu gjorde våra egna marknadssmurfar det på en dag.

Och ändå vill jag påpeka att vi överskattar AI på kort sikt och underskattar den på långt sikt.

Men som sagt. Lustigt att grupper man trodde skulle vara svåra att ersätta är de som drabbas hårdast. Och exv ekonomer som man sa var de som skulle "åka först" är de som snarare verkar vara svåra att ersätta i dagsläget.

För övrigt. Kundtjänst och callcenters kommer väldigt snart ryka. Har fått demo på AI tjänster där man i princip "trawlat" vår hemsida efter all info, FAQer med mera. Och AI svarar bättre på frågor än vad en person som jobbat ett år hos oss klarar av.
Enda orsaken vi inte går över är att det i dagsläget är billigare med personal än AI...

Bra inlägg

Vågar förstås inte uttala mig om arbetsmarknaden för just programmerare i Stockholm, men generellt kommer arbetsgivare alltid hävda att det råder skriande kompetensbrist i deras framtidsbransch, helt oavsett det faktiska läget. Alla arbetsgivare vill maximera urvalet och hålla ner lönerna. Kan tänka mig att just IT-svängen i Stockholm inte har någon tydlig motpart, säg ett starkt fackförbund eller liknande, som gör sak av att bestrida den sortens påståenden heller.

Att sitta på nåt IT-kontor på nån najs innerstadsadress kan väl säkert också te sig lockande för unga som inte vet säkert vad de vill göra. Spelar det inte så stor roll vad man jobbar med blir väl andra parametrar, som förmodade möjligheter att hitta ett jobb snart efter utbildningen, förmodad ingångslön, arbetsplatsens läge, att arbetsuppgifterna inte sliter ut kroppen, osv avgörande.

Det är ju också en grej som är rätt lätt att bananskala in på för den som varit bättre än mamma och pappa på att begripa sig på hemdatorn - vilket väl är regel snarare än undantag åtminstone i min generation - och fått höra hur vass man är på det.

Man ska nog alltså kort sagt inte vara så säker på att det är "AI:s fel" att du hör talas om så många arbetslösa utvecklare i nuläget åtminstone. Tror ovanstående fortfarande har betydligt större inverkan.

Nä, det är ju rätt många jobb som man skulle kunna automatisera bort vanliga grå dagar, där en människa dock gör hela skillnaden de där få gångerna då improvisation blir avgörande. Piloter utgör nog ett utmärkt exempel. Förmodigen skulle en dator ha betydligt bättre tillbudsfrekvens under rutinflygningar i fint väder, men när det väl skiter sig på riktigt slår datorn nog fortfarande inte den mänskliga piloten på fingrarna.

Vad det gäller ditt exempel ekonomer, så skulle det nog lägga grunden för en helt ny bedrägeriindustri att helt ersätta dem med AI i nuläget. Man kan också fundera på de juridiska aspekterna. Vem bär ansvaret om roboten gör något brottsligt? Kan en robot ha attesträtt? Osv, osv.

Angående call centers så ska man nog inte glömma hur det kommer uppfattas av målgruppen. Personligen ogillar jag förvisso alla former av kall telefonförsäljning starkt, men blev jag uppringd av en AI hade jag nog blivit direkt eruptiv. Tror inte jag är ensam, och det är nog en bit kvar tills AI kan lura någon som är medveten om att man kanske talar med en AI, och aktivt försöker avslöja det. Man kan nog räkna med att det kommer skrivas en del om det när det blir mer än en kuriositet.

Även här är de juridiska aspekterna intressanta. Går det t ex att ingå i avtal med en samtalsrobot?

Visa signatur

Nu lurade jag dig att slösa bort ett par värdefulla sekunder av ditt liv på att läsa denna fullständigt poänglösa signatur!

Permalänk
Skrivet av kaput:

Angående call centers så ska man nog inte glömma hur det kommer uppfattas av målgruppen. Personligen ogillar jag förvisso alla former av kall telefonförsäljning starkt, men blev jag uppringd av en AI hade jag nog blivit direkt eruptiv. Tror inte jag är ensam, och det är nog en bit kvar tills AI kan lura någon som är medveten om att man kanske talar med en AI, och aktivt försöker avslöja det. Man kan nog räkna med att det kommer skrivas en del om det när det blir mer än en kuriositet.

Även här är de juridiska aspekterna intressanta. Går det t ex att ingå i avtal med en samtalsrobot?

Jag tror call centers snarare ska läsas som förstalinjesupport i det här fallet. Och medan det är sant att en LLM snabbare än en människa "läser in sig" på vad som gäller på ett nytt ställe, så kvarstår fortfarande problemet med vad man gör när den konfabulerar felaktiga råd till en kund.

Permalänk
Medlem

Tror du fokuserar på försäljningsdelen av call centers när de flesta anser den kommer fungera utmärkt i customer support. De har under årtionden försökt automatisera detta, först med att man kunde mata in sina detaljer och få svar. Sedan hemsidor. Mest nyligen chatbottar, som förstärks av "AI". Dessa kan också köras med tal för de som föredrar det. Att ha 1 sekund kö är värt mycket mer än att en människa svarar om roboten kan lösa problemet.

Det kommer så klart komma till försäljning också, men är som du säger lite svårare med lagar och acceptans där. Men e-mail, chatt osv är det mycket svårare att se skillnaden i och har använts friskt där.

Den illegala sidan av interaktioner är väl där den har störst effekt. Hela kampanjer där roboten skrapar din facebook, instagram etc historik och skapar en berättelse som ska få dig att investera, rädda ditt barn eller vad som nu skulle blåsa dig på pengar. Från 1 person per dag till en i halvtimmen med samma kvalite.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Det Otroliga Åbäket:

Jag tror call centers snarare ska läsas som förstalinjesupport i det här fallet. Och medan det är sant att en LLM snabbare än en människa "läser in sig" på vad som gäller på ett nytt ställe, så kvarstår fortfarande problemet med vad man gör när den konfabulerar felaktiga råd till en kund.

Jag tror det blir som alltid, man tar in några ai-agenter, de blir bättre, man slutar anställa, några från first line blir second line, andra börjar mer övervaka ai, över tid blir det mesta av first line ai och second line och människor som övervakar 10-20 sessioner åt gången, sen fortsätter det därifrån, ain blir mer kompetent, behöver mindre övervakning…

Efter några år har man från 10-20 gått ner till 2-5 och kommer aldrig öka igen. Rollen går mer över till ai-expert

Permalänk
Medlem
Skrivet av backfeed:

Jag tycker problemet är precis tvärtom, det är alldeles för många som tror att "AI" är otroligt mycket bättre än det är.

Naiv lurad blåögdhet ses och hörs överallt, vilket förstås också är precis vad "AI"-bolagens marknadsföring vill uppnå.

”Jag tycker folk ofta håller AI till alltför hög standard. Folk förväntar sig att den är Data från star trek men näst in till perfekta svar och fixar allt.”

”Jag tycker problemet är precis tvärtom, det är alldeles för många som tror att "AI" är otroligt mycket bättre än det är.”

Dom här påståden är väll inte tvärtemot, dom håller väll typ med vandra. Folk vill och tror att AI är väldigt duktig, när den egentligen inte är så fantstisk. Vill mest påpeka att när man märker att AI inte är så bra som man trodde/ville innebär inte det att AI är rakt ut dåligt. Utan vi behöver ändra våra förväntningar på vad AI kan och inte kan, och jämföra dom med alternativen som finns idag. Inte förkasta AI för att den inte kan göra alla avancerade uppgifter än. Utan ändå vara rätt nöjda med att många enklare problem löser ändå AIs rätt bra.

Permalänk
Medlem
Skrivet av rotkiv42:

”Jag tycker folk ofta håller AI till alltför hög standard. Folk förväntar sig att den är Data från star trek men näst in till perfekta svar och fixar allt.”

”Jag tycker problemet är precis tvärtom, det är alldeles för många som tror att "AI" är otroligt mycket bättre än det är.”

Dom här påståden är väll inte tvärtemot, dom håller väll typ med vandra. Folk vill och tror att AI är väldigt duktig, när den egentligen inte är så fantstisk. Vill mest påpeka att när man märker att AI inte är så bra som man trodde/ville innebär inte det att AI är rakt ut dåligt. Utan vi behöver ändra våra förväntningar på vad AI kan och inte kan, och jämföra dom med alternativen som finns idag. Inte förkasta AI för att den inte kan göra alla avancerade uppgifter än. Utan ändå vara rätt nöjda med att många enklare problem löser ändå AIs rätt bra.

Exempel hade uppskattats. Menar väldigt lätt att säga, Ai Bra. Ai Dålig.
Själv tänker jag att ChatGPT många gånger är en avancerad google typ.

Permalänk
Medlem

Vad många verkar missa är att även om AI tränas på specifik "SANN" data så kan den fortfarande hallucinera falskheter. Är det en bra LLM och den får rimliga prompter så är risken för fel mindre, men den kommer ALLTID finnas där. Detta gör AI förvisso väldigt effektiv att använda som ett verktyg där användaren kan verifiera resultatet. Men om AI förväntas ge handfasta resultat till användare som inte kan/vill/ska verifiera resultatet, vilket gäller en stor del av de uppgifter som man nu vill att AI ska lösa, så blir det snabbt mycket problematiskt. Vem tar ansvar för om AI får en kund att förstöra eller, än värre, skada sig på grund av felaktiga råd i en support? Vem tar ansvar för när ett system styr en användare fel inom ett sjukhussystemet?

Nej, den AI vi har idag är egentligen inte riktig AI, men det kan fortfarande vara ett väldigt bra verktyg för de som vet vad det är och hur man ska hantera resultatet.

Visa signatur

CPU : AMD Ryzen 5 5600X Moderkort : ASUS ROG Strix B550-F GAMING Grafikkort :EVGA GeForce GTX 1080 Ti FTW3 iCX Gaming HDMI 3xDP 11GBMinne : Corsair 16GB Chassi :Fractal Design Define 7 Compact Nätdel : Corsair RM750x Skärm #1 : Asus VG349Q Ultrawide Skärm #2 : Acer X34 Ultrawide

Permalänk
Medlem
Skrivet av Neon:

Vad många verkar missa är att även om AI tränas på specifik "SANN" data så kan den fortfarande hallucinera falskheter. Är det en bra LLM och den får rimliga prompter så är risken för fel mindre, men den kommer ALLTID finnas där. Detta gör AI förvisso väldigt effektiv att använda som ett verktyg där användaren kan verifiera resultatet. Men om AI förväntas ge handfasta resultat till användare som inte kan/vill/ska verifiera resultatet, vilket gäller en stor del av de uppgifter som man nu vill att AI ska lösa, så blir det snabbt mycket problematiskt. Vem tar ansvar för om AI får en kund att förstöra eller, än värre, skada sig på grund av felaktiga råd i en support? Vem tar ansvar för när ett system styr en användare fel inom ett sjukhussystemet?

Nej, den AI vi har idag är egentligen inte riktig AI, men det kan fortfarande vara ett väldigt bra verktyg för de som vet vad det är och hur man ska hantera resultatet.

Mänskliga medarbetare svarar ju också fel ganska ofta, egentligen är det inte så stor skillnad

Permalänk
Skrivet av medbor:

Mänskliga medarbetare svarar ju också fel ganska ofta, egentligen är det inte så stor skillnad

Det gör stor skillnad. Konfabulation i en LLM är en bieffekt av hur den fungerar; det går inte att fixa med dagens teknologi. Människor kan tränas till att svara rätt, men kanske viktigare: människor kan ställas till svars om det blir fel.

Permalänk
Inaktiv

Det som sticker ut är utvecklingstakten, hur snabbt det gått.

ChatGTP år 2022 skulle ju kännas väldigt "meh" jämfört med dagens nya versioner. Har kört mycket Perplexity & slogs av hur bra ChatGTP har blivit, även när jag ställer abskyra frågor om bind9 konfigurationsfiler med undermålig dokumentation.

Är dock inget fan av att bli påprackad "AI features", om jag använder AI så ska det vara ett aktivt val.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon357757:

Det som sticker ut är utvecklingstakten, hur snabbt det gått.

ChatGTP år 2022 skulle ju kännas väldigt "meh" jämfört med dagens nya versioner. Har kört mycket Perplexity & slogs av hur bra ChatGTP har blivit, även när jag ställer abskyra frågor om bind9 konfigurationsfiler med undermålig dokumentation.

Är dock inget fan av att bli påprackad "AI features", om jag använder AI så ska det vara ett aktivt val.

Det skedde en del förändringar strax efter releasen, men sedan dess har utvecklingen varit minimal – trots storslagna löften i marknadsföringen. Vissa menar att vi närmar oss ett tak för denna typ av AI, och kanske ligger det något i det.

Min erfarenhet är att ChatGPT är extremt dålig på att hantera manualer. Jag trodde att den åtminstone skulle klara brädspelsmanualer, som sällan är mer än 10–15 sidor långa, men icke – den är riktigt usel. Den hittar ofta på regler som inte finns och kan aldrig ange exakt var de kan verifieras, vilket är avgörande. Behöver man en guide för att ställa in något eller genomföra ett arbetsmoment i ett program, är den genererade instruktionen felaktig i 90 % av fallen. Ofta saknas menyval eller funktioner helt.

Däremot verkar den prestera hyfsat inom utveckling – kanske stämmer det att den lyckas i 80 % av fallen. Och talfunktionen i ChatGPT är faktiskt riktigt imponerande.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Neon:

Det hände en del strax efter releasen, men sedan dess har förändringarna varit minimala, trots storslagna ord i ord. Vissa menar att vi börjar närma oss ett tak för denna typ av AI, och kanske ligger det något i det.

Min erfarenhet är att ChatGPT är extremt dålig på manualer. Jag tänkte att den borde klara brädspelsmanualer lätt, eftersom de sällan är mer än 10–15 sidor långa, men icke, den är faktiskt riktigt dålig. Ofta hittar den på regler som inte finns, och den kan aldrig ange exakt var de kan verifieras (vilket är nödvändigt). Behöver man en guide för att ställa in något eller genomföra ett arbetsmoment i ett program, är guiden den genererar felaktig i 90 % av fallen. Ofta saknas menyval eller funktioner helt.

Men när det gäller utveckling kan det nog stämma att den lyckas hyfsat bra 80% av gångerna och talfunktionen i ChatGPT är faktiskt riktigt imponerande.

Jag skulle säga att det är ungefär likadant inom utveckling. Oftast löser koden inte det problemet du frågar efter utan något närbesläktat eller fungerar inte alls, men efter en del handpåläggning och flera iterationer kan det börja fungera. Man får se ai som en idéspruta eller bollplank, de är inte bra nog att faktiskt lösa problem