Det lustiga med AI är att det verkar drabba två grupper som trodde de var skyddade.
Utvecklarna allra mest. Nu har vi haft en bubbla i Sverige som brustit vad gäller kodare. Men shit vad jag hör om utvecklare i Sthlm som står utan jobb. De seniora verkar än så länge sitta trygt men de med mindre än 10 års erfarenhet bör vara väldigt snälla på jobbet.
Som jag förstår det är det väldigt mycket av det som gjorde av de mindre erfarna som prototyping med mera som nu kan läggas över på de seniora som helt enkelt kan få mer gjort på mindre tid.
De Kreativa. Det är helt galet vad som händer vad gäller all form av bild och ljud. Vi pratar om mångdubbling av produktivitet per anställt. Vi skulle ta fram en webbsida för en produktlansering. Något som tidigare hade skett med hjälp av "byrå" och ett gäng konsulter (säg 200 timmars jobb). Nu gjorde våra egna marknadssmurfar det på en dag.
Och ändå vill jag påpeka att vi överskattar AI på kort sikt och underskattar den på långt sikt.
Men som sagt. Lustigt att grupper man trodde skulle vara svåra att ersätta är de som drabbas hårdast. Och exv ekonomer som man sa var de som skulle "åka först" är de som snarare verkar vara svåra att ersätta i dagsläget.
För övrigt. Kundtjänst och callcenters kommer väldigt snart ryka. Har fått demo på AI tjänster där man i princip "trawlat" vår hemsida efter all info, FAQer med mera. Och AI svarar bättre på frågor än vad en person som jobbat ett år hos oss klarar av.
Enda orsaken vi inte går över är att det i dagsläget är billigare med personal än AI...
När det gäller utvecklare tror jag det kommer behövas folk som kan läsa kod som ett rinnande vatten. Så vem som helst kommer inte kunna göra mera avancerade appar tror jag. Däremot att skapa en hemsida åt ett företag eller nåt liknande, ja så fort du inte behöver läsa mer avancerad kod. Eller göra CRUD-grejer mot en egen modellerad databas. För då behöver du nån slags expertis.
Hade en kollega som gjorde en webbapp i Phyton via ChatGPT. Det var i stort sätt ett formulär som skickade in ett antal fält i en databas. Han tyckte det var så enkelt. Så frågade jag honom om man inte skulle ha möjlighet att ångra inmatad data eller ändra om man råkade skriva fel. Då föll hela hans app. Han fick aldrig till det.
Databasen var helt felkonstruerad hur nu det är möjligt?! Men ändå.