Väldigt stor skillnad i verklig prestanda och resultat från bredbandskollen? (på mobilt bredband)
Flyttade nyligen till en villa utan fiber i och skaffade därför mobilt bredband som åtminstone en tillfällig lösning tills jag lyckats se till att få fiber indraget.
Men lite tidiga tester med bredbandskollen visade att jag hamnade någonstans på runt 100Mbit/s nedladdning och 50Mbit/s uppladdning, vilket är mer än nog för mina behov så funderade på att leva vidare med denna lösningen ett tag.
Det märkliga är dock att medans nedladdningshastigheten verkar realistisk så är kommer jag inte ens nära den uppmätta uppladdningshastigheten. Har provat att ladda upp till youtube och google drive och kommer som bäst upp i 2Mbit/s och testar jag andra alternativ som gofile så kommer jag knappt upp i 1Mbit/s.
Jag har provat att köra bredbandskollen SAMTIDIGT som jag laddar upp och även då säger den 50Mbit/s så det är inte så att mitt mobila bredband tillfälligt upplever problem eller har blivit strypt för att jag laddat upp för mycket (har obegränsat vilket jag hoppas gäller både uppe och ner).
Man kan ju nästan börja fundera på konspirationsteorier som ifall Telenor gett bredbandskollen någon turbo-fil för sina tester medans all annan uppladdning går någon långsam väg Men mer realistisk, finns det någon bra teori om varför prestandan skiljer sig så mycket och varför den blir nästan oanvändbar på uppladdningarna? Finns det något jag kan prova för att förhoppningsvis förbättra prestandan (annat än att börja fundera på utomhus-antenn)?
Kan givetvis prova att flytta runt routern i huset lite mer och se om den får bättre mottagning men det var ju lite vad jag redan hade gjort med hjälp och bredbandskollen och hittat (vad jag åtminstone trodde) var bästa platsen.