Väldigt stor skillnad i verklig prestanda och resultat från bredbandskollen? (på mobilt bredband)

Permalänk
Medlem

Väldigt stor skillnad i verklig prestanda och resultat från bredbandskollen? (på mobilt bredband)

Flyttade nyligen till en villa utan fiber i och skaffade därför mobilt bredband som åtminstone en tillfällig lösning tills jag lyckats se till att få fiber indraget.

Men lite tidiga tester med bredbandskollen visade att jag hamnade någonstans på runt 100Mbit/s nedladdning och 50Mbit/s uppladdning, vilket är mer än nog för mina behov så funderade på att leva vidare med denna lösningen ett tag.

Det märkliga är dock att medans nedladdningshastigheten verkar realistisk så är kommer jag inte ens nära den uppmätta uppladdningshastigheten. Har provat att ladda upp till youtube och google drive och kommer som bäst upp i 2Mbit/s och testar jag andra alternativ som gofile så kommer jag knappt upp i 1Mbit/s.

Jag har provat att köra bredbandskollen SAMTIDIGT som jag laddar upp och även då säger den 50Mbit/s så det är inte så att mitt mobila bredband tillfälligt upplever problem eller har blivit strypt för att jag laddat upp för mycket (har obegränsat vilket jag hoppas gäller både uppe och ner).

Man kan ju nästan börja fundera på konspirationsteorier som ifall Telenor gett bredbandskollen någon turbo-fil för sina tester medans all annan uppladdning går någon långsam väg Men mer realistisk, finns det någon bra teori om varför prestandan skiljer sig så mycket och varför den blir nästan oanvändbar på uppladdningarna? Finns det något jag kan prova för att förhoppningsvis förbättra prestandan (annat än att börja fundera på utomhus-antenn)?

Kan givetvis prova att flytta runt routern i huset lite mer och se om den får bättre mottagning men det var ju lite vad jag redan hade gjort med hjälp och bredbandskollen och hittat (vad jag åtminstone trodde) var bästa platsen.

Permalänk
Medlem

Att begränsa kapacitet för en viss tjänst, eller tvärtom att prioritera upp kapacitet för exempelvis bredbandskollstjänster är absolut ingen omöjlighet. Nu säger jag inte att operatörerna gör detta, men bara att det är möjligt. Jag jävlas själv med mina familj genom att emellanåt begränsa farten till olika webbtjänster ner till 56kflex bara för att vara lite jävlig. ;-D

Sen är det lite som det är med mobila förbindelser, dvs det är trots allt frågan om en delad resurs såvida du inte sitter helt ensam på en mast, och alla intilliggande master/förbindelser som förser denna med ursprunglig kapacitet. Så man kan aldrig räkna med att få tillgång till stabil kapacitet.

Visa signatur

Also found as @piteball@mastodon.rockhost.se
XCP-ng Node - Dell PowerEdge R720xd, Xeon E5-2690, 272GB, 3TB SSD, Nvidia Tesla P4
XCP-ng Node - Dell PowerEdge R720xd, Xeon E5-2697v2, 256GB, 2TB SSD
Xpenology Storage - SuperMicro X10SLL-F/SC825TQ, Xeon E3-1231 v3, 16GB, 90TB HDD
Xpenology Backup - Dell PowerEdge R230, Xeon E3-1220v6, 16GB, 12TB HDD

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pitr-:

Att begränsa kapacitet för en viss tjänst, eller tvärtom att prioritera upp kapacitet för exempelvis bredbandskollstjänster är absolut ingen omöjlighet. Nu säger jag inte att operatörerna gör detta, men bara att det är möjligt. Jag jävlas själv med mina familj genom att emellanåt begränsa farten till olika webbtjänster ner till 56kflex bara för att vara lite jävlig. ;-D
<Uppladdad bildlänk>

Sen är det lite som det är med mobila förbindelser, dvs det är trots allt frågan om en delad resurs såvida du inte sitter helt ensam på en mast, och alla intilliggande master/förbindelser som förser denna med ursprunglig kapacitet. Så man kan aldrig räkna med att få tillgång till stabil kapacitet.

Ja, har alltid insett att det kan vara lite svajjigt med hastigheterna, det jag tyckte var märkligt var just att även om jag laddade upp en fil samtidigt som jag körde bredbandskollen så rapporterade de väldigt olika hastigheter, vilket ju skulle tyda på att mobilnätet i sig inte borde haft några problem att komma upp i hastigheterna bredbandskollen rapporterade. Provade även Speedtest som rapporterade lika bra hastigheter som bredbandskollen, samtidigt som filuppladdningar gick jättesegt. Allt kändes lite för konsekvent för att bara kunna tillskrivas mobilnätets instabilitet.

Har provat att flytta runt routern för mobilnätet nu på morgonen och fått märkbart bättre resultat men ingen aning om hur stor del av det resultatet som är relaterat till mitt flyttande och hur mycket som beror på att det är mindre stress på nätet nu på morgonen än det var igår kväll

Permalänk
Medlem

Gäller den låga hastigheten alla tjänster (förutom Bredbandskollen, etc.)? Annars kanske det bara är något problem mellan dig och tjänsten du laddar upp till?

Visa signatur

Antec P280 | FSP Hydro Ti Pro 1000W | MSI X670E Carbon | Ryzen 7 9800X3D | Kingston Fury Beast 6000MT/s CL30 2x32GB | ASUS RTX 3080 TUF OC | 2x Samsung 990 Pro 4TB | Kingston KC3000 4TB | Samsung 970 Pro 1TB | 2x Samsung PM863a 3.84TB | 2x ASUS PG279Q

Permalänk
Medlem
Skrivet av blunden:

Gäller den låga hastigheten alla tjänster (förutom Bredbandskollen, etc.)? Annars kanske det bara är något problem mellan dig och tjänsten du laddar upp till?

Jag provade att ladda upp till 3 olika ställen, fast två av den var youttube & google drive, vilket ju potentiellt kanske är ungefär samma ställe så provade även till gofile. Resultat var att alla uppladdningar oavsett vart jag skickade dem gick extremt långsamt medans alla hastighetstester, oavsett om det var bredbandskollen eller speedtest, visade på snabba uppladdningshastigheter.

Efter att idag provat att flytta runt routern en del har jag dock nu alldeles utmärkt hastighet även på uppladdningarna så det faktiska problemet är löst men jag kan fortfarande inte låta bli att vara nyfiken varför det var så konsekvent skillnad på uppladdningar jämfört med hastighetstester igår, på den gamla platsen för routern

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cebor:

Jag provade att ladda upp till 3 olika ställen, fast två av den var youttube & google drive, vilket ju potentiellt kanske är ungefär samma ställe så provade även till gofile. Resultat var att alla uppladdningar oavsett vart jag skickade dem gick extremt långsamt medans alla hastighetstester, oavsett om det var bredbandskollen eller speedtest, visade på snabba uppladdningshastigheter.

Efter att idag provat att flytta runt routern en del har jag dock nu alldeles utmärkt hastighet även på uppladdningarna så det faktiska problemet är löst men jag kan fortfarande inte låta bli att vara nyfiken varför det var så konsekvent skillnad på uppladdningar jämfört med hastighetstester igår, på den gamla platsen för routern

Hmm, ja det var ju intressant minst sagt. Det enda jag kommer på just nu är väl möjligen om det är att varje enskild anslutning var väldigt långsam. Hastighetstesterna brukar ofta köra med flera anslutningar så då skulle de kunna komma upp i högre hastighet. Det skulle också kunna ha varit problem med den länk de har mot Google och Gofile. För just speedtest.net så kan ju servern ha legat inom det egna nätet. Vet inte om Bredbandskollen kör liknande upplägg eller ej.

Visa signatur

Antec P280 | FSP Hydro Ti Pro 1000W | MSI X670E Carbon | Ryzen 7 9800X3D | Kingston Fury Beast 6000MT/s CL30 2x32GB | ASUS RTX 3080 TUF OC | 2x Samsung 990 Pro 4TB | Kingston KC3000 4TB | Samsung 970 Pro 1TB | 2x Samsung PM863a 3.84TB | 2x ASUS PG279Q

Permalänk
Medlem

Använder du inomhus router eller utomhusmottagare kopplad till vanligt router?
Jag använde inomhus router och fick extremt dålig täckning och en nerladdningshastighet under 2mbit/s oavsett vart jag satte den, tog mättningar och gick till Telenors butik för kundtjänsten tror inte på en för enligt dem "så visar täcknings kartan goda förutsättningar för 5G mottagning" :] bytte då till utomhusmottagare (ZTE MC889) kopplad till vanligt router (ASUS RT-BE88U) och får nu 200-500 ner beroende var jag mäter i huset, (2 planer med 151m2 totalt). Så att jag håller med att verkliga prestanda är långt ifrån det teoretiska